2016 rok dobiegł końca, dlatego prezentujemy najciekawsze kampanie digital marketingowe, jakie w tym czasie przeprowadzono. Oczywiście, nie sposób, by obiektywnie wybrać te absolutnie najlepsze i uwzględnić wszystkie formy treści, czy wykorzystane media. Zamiast tego, skupiamy się na kampaniach, które:

  • wykorzystywały najskuteczniejsze rodzaje treści (grafika i wideo);
  • oparte były o ciekawe pomysły i innowacje;
  • odpowiadały panującym trendom;

Najlepsze #kampanie #digitalmarketing 2016 roku Click to Tweet

W zebranych kampaniach widać bardzo ważne trendy, które zyskują na ważności i których wykorzystanie będzie ważne w kolejnych latach. Te trendy to:

  • multi-device marketing obejmujący wszystkie dostępne rodzaje urządzeń, na jakich odbiorca mógłby wyświetlać treść;
  • obowiązkowa obecność w social mediach;
  • user-generated content, czyli angażowanie społeczności w tworzenie treści podczas kampanii;
  • grafika i wideo jako najbardziej angażujące, najczęściej polecane i oglądane formy treści w Internecie;

W związku z powyższymi widać, że w przyszłości coraz większy nacisk będziemy kłaść na wizualny content marketing i współpracę oraz interakcję z fanami. Wszystkie te elementy łączą się w jedną strategię odpowiadania na konkretne potrzeby odbiorcy i angażowania go w komunikację marki.

Najlepsze kampanie digital marketingowe oparte o grafikę i zdjęcia

Treści wizualne są w Internecie o wiele popularniejsze, niż tekstowe. Wiedzą to najlepsi specjaliści od marketingu, którzy poprzez zdjęcia i grafiki są w stanie generować ogromne zasięgi. W 2016 roku największe sukcesy odnosiły kampanie, które wykorzystywały nie tylko content wizualny, ale także bezpośrednio angażowały fanów w całe przedsięwzięcie.

#ShareYourEars - fundacja Make-a-wish i Disney

Poprzez tą kampanię Disney pokazał, jak łączyć dobrą zabawę, skojarzenia z marką, świetny PR, gamifikację i działalność charytatywną. Odbywała się ona w social media i była nastawiona na treści tworzone oraz udostępniane przez użytkowników.
1Pomysł był bardzo prosty. Jedyne, co musieli zrobić użytkownicy to wykonać swoje zdjęcie, na którym mają… uszy Myszki Mickey. Zdjęcie to miało zostać opublikowane na Facebooku lub Instagramie z hashtagiem #ShareYourEars. Każde z nich “odblokowywało” 5 dolarów, które następnie Disney przekazywał na konto fundacji Make-a-Wish. Zaplanowano milion dolarów do “odblokowania”.

Na swoich stronach Disney pokazywał, zdjęcia pojawiające się w social media i poprzez dowód społeczny zwiększał zaangażowanie odbiorców. Cała akcja stała się istotnym trendem w social media, a jej popularność sprawiła, że Disney w rezultacie podwoił budżet i przekazał na cele charytatywne 2 mln dolarów.

#WizardingWednesdays (Harry Potter)

Powrót J.K. Rowling i premiera filmu “Fantastyczne zwierzęta i gdzie je znaleźć” nie mogły obyć się bez intensywnej kampanii marketingowej. W 2016 roku do przeprowadzenia pomysłowej akcji na Instagramie marketerzy także wykorzystali zaangażowanie i kreatywność fanów.
2
Społeczność skupiona wokół serii o Harrym Potterze bardzo mocno przywiązana jest do tworzenia tzw. fan-artu, czyli grafik, filmików, cosplayów, czy opowiadań z nią związanych. Zamiłowanie fanów do tworzenia takich treści wykorzystano właśnie w kampanii #WizardingWednesdays na Instagramie. Opierała się ona o tworzenie i nadsyłanie własnych materiałów i dyskusje nad nowo powstającym filmem, a to wszystko pod wspólnym hashtagiem.
3

Deadpool i jego kampania w social media

Deadpool, głośna produkcja oparta na komiksach Marvela był naprawdę trudny do przeoczenia w czasie trwania kampanii promocyjnej. Co ciekawe, film otrzymał kategorię “R” (od 17 lat w obecności opiekuna) w ocenie zawartości pod kątem różnych grup wiekowych, a mimo to twórcom kampanii udało się promować go z wykorzystaniem humoru i komedii.
4
Kampania promująca Deadpool również oparta była o grafiki i social media. W czasie jej trwania, profile społecznościowe marki wypełniane były materiałami przedstawiającymi Deadpoola w różnych, często zabawnych sytuacjach i odwoływały się do przysłów, czy zwyczajów.
5
Na potrzeby kampanii, jej twórcy stworzyli specjalne emoji inspirowane postaciami Marvela oraz zainicjowali fikcyjną “wojnę” na Twitterze pomiędzy Deadpoolem, a Wolverine’m.

Postanowiono także wspomóc kampanię informacyjną z okazji Światowego Dnia Raka. Kreacja na tą okazję została stworzona w tym samym, żartobliwym i nieco kontrowersyjnym stylu, co pozostałe grafiki w kampanii:
6

Aktualne kreacje Deadpoola możesz zobaczyć tutaj:
Oficjalne konto Twitter

Po najlepszych kampaniach wykorzystujących grafiki, pora na nieco ruchu, czyli wideo.

Najlepsze kampanie wideo

Akcje marketingowe oparte o filmy wideo w Internecie potrafią wzbudzić zainteresowanie całego świata. Nie inaczej było w przypadku tych, które wybraliśmy jako najciekawsze w 2016 roku. Bardzo cieszy fakt, że należy do nich także polska produkcja!

Świąteczny spot Allegro

Wirusowe wideo stworzone przez rodzimy serwis aukcyjny odbiło się echem nawet po drugiej stronie Pacyfiku. Spot okazał się na tyle ciekawy i wzruszający, że obejrzały go miliony ludzi. Co więcej, całą akcję marketingową opisały największe internetowe portale, takie jak Huffington Post, The Time, czy BuzzFeed.

Autorzy dobrze przemyśleli swój pomysł. Nie ograniczyli się wyłącznie do polskojęzycznych odbiorców, przez co mogli osiągnąć efekt wirusowy na całym świecie. Historię o starszym mężczyźnie uczącym się języka, by po raz pierwszy móc porozmawiać ze swoją wnuczką zrozumie każdy, kto zna choćby podstawy języka angielskiego.

Sukces filmu był także łatwiejszy do osiągnięcia dzięki połączeniu z tradycjami świątecznymi i nawiązaniu do relacji rodzinnych, które dla wielu z nas są po prostu najważniejsze. To wszystko gwarantuje, że spot Allegro będziemy pamiętać bardzo długo.

Snapchat i wykłady wideo dla przedsiębiorców

Video content marketing kojarzy nam się raczej z wykorzystywaniem takich portali jak Youtube, czy Vimeo. Okazuje się jednak, że kreatywność pozwala prowadzić skuteczne, angażujące i merytoryczne działania content marketingowe także poprzez Snapchat.

Mark Suster, inwestor i specjalista od startupów postanowił wykorzystać go do takich właśnie celów.
7
Dla swoich klientów, przedsiębiorców, stworzył serię niewielkich wykładów. Dotyczyły one startupów, finansów, przedsiębiorczości i były udostępniane przez Snapchat. Dzięki umiejętności zwięzłego tłumaczenia skomplikowanych procesów, jedyne czego potrzebował Suster to kartka papieru, długopis i telefon.
8
Kampania zdobyła niemały rozgłos, ponieważ przed Markiem, jego konkurencja wykorzystywała Snapchat głównie do dzielenia się własnymi przeżyciami dnia codziennego.

Jak wykorzystać #snapchat do #content #marketing za darmo Click to Tweet

Wykłady tworzone przez Marka zyskały niebywałą popularność nie przez duży budżet reklamowy, ale przez wiedzę i pomysł. To pokazuje, że zarówno marki jak i influencerzy powinni starać się tworzyć wirusowy i wartościwy content, zamiast skupiać się wyłącznie na funduszach.

Tasty - gotowanie z Facebook Video

Również w tym przypadku o sukcesie content marketingowych produkcji od Tasty zadecydował ciekawy pomysł i krótki czas trwania filmików. Projekt oparty o przepisy na smaczne dania oraz filmowe prezentacje sposobu ich wykonania dorobił się niemal 78 mln fanów.
9
Na czym polegał sukces Tasty? Przede wszystkim, należy zaznaczyć, że jest to projekt tworzony przez BuzzFeed i promowany w jego kanałach marketingowych. Nie osiągnąłby jednak takiego sukcesu, gdyby nie trzy, bardzo istotne czynniki:

  • krótki czas trwania filmików pozwalający oglądać je w ruchu i na urządzeniach mobilnych;
  • wizualna prezentacja procesu przyrządzania potrawy krok po kroku;
  • link do pełnego przepisu dodawany do każdego filmu, jako uzupełnienie materiału;

Powyższe przykłady pokazują, że świat content marketingu i social mediów kieruje się stale w stronę video. Nie są to jednak dowolne filmy, bowiem ogromne znaczenie ma ich długość (zazwyczaj kilkadziesiąt sekund lub maksymalnie kilka minut), możliwość wygodnego wyświetlania ich na urządzeniach mobilnych oraz merytoryczne i umiejętność zwięzłego przedstawiania treści edukacyjnej.

Zakończenie

Niesposób wybrać kilku obiektywnie najlepszych kampanii, czy reklam z całego roku. Mam jednak nadzieję, że te zaprezentowane powyżej okażą się dla Ciebie inspiracją i nauczą Cię nowych rzeczy. Pamiętaj, że wcale nie musisz dysponować milionowymi budżetami, by uczyć się od takich gigantów, jak Spotify. Możesz uczyć się od nich i korzystać z tej wiedzy, a dzięki temu poprawisz własne wyniki.

Obserwuj nasze profile social media