Eliza Gniadek wpis utworzony wpis edytowany
Lepsza analiza kampanii mailingowych dzięki Google Analytics
Powrót do listy wpisówW biznesie liczy się analiza. Jeśli działasz online i wysyłasz newslettery, pierwsze na co zwracasz uwagę podczas sprawdzania wyników swoich wysyłek, to zapewne dane z Google Analytics i analiza kampanii mailingowych.
To one wskazują, czy sprzedaż za pośrednictwem tego medium (np. w sklepie internetowym) idzie pomyślnie, czy zainteresowanie ofertą jest wysokie i jak rozkłada się zaangażowanie użytkowników w na Twojej stronie. Możesz też sprawdzić, czy spełniane są wyznaczone cele i reagować możliwie szybko na różnego rodzaju zachwiania.
W zależności od tego, jakich informacji potrzebujesz i w jaki sposób chcesz je wykorzystywać, masz do wyboru trzy sposoby łączenia danych z wysyłanych kampanii z danymi dostępnymi w Google Analytics. Dowiesz się, jakie informacje uzyskasz bez integracji, z integracją i przy zastosowaniu Marketing Automation.
Poznaj opcje, które możesz wykorzystać do lepszego poznawania efektów swoich kampanii i sposoby na zautomatyzowanie swoich działań email marketingowych.
Opcja Pierwsza - śledź wyniki kampanii mailingowej w Google Analytics
Najprostszym sposobem na sprawdzenie, czy Twoje kampanie przynoszą ruch na stronie, jest analiza wyników widocznych w zakładce Pozyskiwanie - Cały ruch - Źródło/Medium w Google Analytics.
Dzięki specjalnemu oznaczeniu linków znajdujących się w wysyłanej kampanii, możesz obserwować, ile osób odwiedziło poszczególne strony, przechodząc z maila. Dodawanie UTMów włączysz w 5. kroku tworzenia kampanii mailingowej, oznaczając opcję Zaawansowane, następnie Integracja z Google Analytics.
We FreshMailu masz możliwość wysyłki mailingów oznaczonych odpowiednimi UTMami. Domyślnie nasz system do każdego linku dodaje automatycznie tagi:
- utm_source=FreshMail
- utm_media=email
- utm_campaign=fm_TwojaNazwaKampanii
W tym miejscu możesz je dowolnie zmienić, dostosowując do swoich preferencji.
Oficjalnie dane o przejściu na stronę z maila powinny pojawić się po ok 24-48 godzinach, jednak w praktyce możesz sprawdzić je już po około 30 minutach od wysłania kampanii.
Czego się dowiesz
Taka podstawowa analiza pozwoli Ci sprawdzić:
- Ile osób przeszło z maila na Twoją stronę internetową
- Z której dokładnie kampanii
- Jak ten wynik rozkładał się w czasie
- Jaki był współczynnik odrzuceń (na ile zainteresowałeś odbiorców swoimi treściami)
Dodatkowo jeśli prowadzisz sprzedaż online i masz zintegrowany GA z systemem do CRM, dowiesz się, jaki jest współczynnik konwersji z danej kampanii, ile transakcji zanotowano i ile zarobiłeś za pośrednictwem maila.
Gdzie znajdziesz te informacje
Dane te uzyskasz jedynie w Google Analytics, w zakładce Pozyskiwanie - Cały ruch - Źródło/Medium.
Jak to wykorzystasz w biznesie
Analiza informacji o tym, czy Twoje kampanie przynoszą efekty, pozwoli Ci optymalizować swoje działania email marketingowe. Sprawdzisz, które z nich działają najlepiej dla Twojego biznesu, a nad którymi należy jeszcze popracować.
>> Lepsze dopasowanie treści
Będziesz mógł zobaczyć, które treści cieszą się największą popularnością i angażują odbiorców na tyle, że spędzają tam określoną ilość czasu. Dzięki temu, że dowiesz się o ogólnych preferencjach odbiorców, skupisz się na dostarczaniu im tego, czego potrzebują. Pamiętaj, że im lepiej poznasz klientów, tym lepszą ofertę dla nich przygotujesz, a to z kolei na pewno wpłynie na przychody Twojej firmy.
>> E-commerce
Jeśli działasz w e-commerce i wysyłasz regularne newslettery, w których znajdują się Twoje produkty, to poprzez otagowanie linków możesz sprawdzić, które z nich cieszą się największym zainteresowaniem wśród odbiorców. Jest to wskazówka do tego, aby np. częściej oferować w kampaniach produkty z danej kategorii.
Możesz również sprawdzić, która grupa docelowa jest najbardziej aktywna. Zrobisz to segmentując swoją bazę mailową np. pod względem płci i dodając odpowiednie tagi (np. w utm_campaign dodając na końcu nazwy kampanii oznaczenie _M, co sugeruje, że mail został wysłany do mężczyzn lub _K, że do kobiet). Dzięki temu dowiesz się, kto chętniej korzysta z Twojej oferty mailowej.
>> Na blogu
Zastanawiasz się, które wpisy z newslettera są najchętniej czytane? Które teksty mocno angażują czytelników? A także jakiego rodzaju treści umieszczać w kolejnych kampaniach mailingowych? Analityka raportu z wysyłek mailingowych w Google Analytics odpowie na te pytania.
Opcja Druga - zintegruj FreshMaila z Google Analytics
Integracja FreshMaila z Google Analytics pomoże Ci lepiej i szybciej analizować wyniki z wysyłanych kampanii. Pozwala na bardziej zaawansowaną analitykę, nie tylko w obrębie Twojego konta w Google Analytics, ale również bezpośrednio w raportach FreshMaila.
Dzięki temu dane, które analizujesz, będą bardziej przejrzyste. Z pomocą wyników dostępnych w raportach FreshMaila, będziesz mógł spojrzeć na kampanię całościowo i zmierzyć nie tylko Open Rate, CTRy czy inne podstawowe informacje zawarte w raporcie, ale również na wyniki kampanii na stronie internetowej.
Czego się dowiesz
Przede wszystkim w jednym miejscu sprawdzisz, ile było wizyt na Twojej stronie po przejściu z tej konkretnej kampanii, ile nowych wizyt, a także jaki był średni czas spędzony na stronie, czy liczba stron odwiedzonych podczas jednej wizyty.
Jak czytać dane z raportu? Poniżej znajdziesz krótki poradnik:
- wizyty na stronie - ile osób weszło na naszą stronę
- nowe wizyty - to nowi użytkownicy odwiedzający stronę po raz pierwszy
- średni czas na stronie - ile średnio czasu odbiorcy spędzili na stronie
- stron/wizytę - średnia ilość stron, jakie odbiorca odwiedził podczas jednej wizyty
- przychód z kampanii - zakupy, do których doszło bezpośrednio po przejściu z maila
- konwersja - stosunek transakcji do liczby wizyt (pomaga ocenić efektywność wysyłek)
Więcej możliwości analizowania wyników swoich kampanii uzyskasz, gdy zdefiniujesz cele w Google Analytics. To sprawi, że w raporcie FreshMaila uzyskasz dane o tym, ile celów zostało zrealizowanych i ile potencjalnie mogłeś zarobić dzięki wysłanej kampanii.
Gdzie znajdziesz te informacje
Wyniki te znajdziesz w Panelu FreshMaila w zakładce Raporty - Raport z kampanii - Zaawansowane - Integracja z Google Analytics, a także na Twoim koncie Google Analytics w zakładce Pozyskiwanie - Cały ruch - Źródło/Medium.
Jak to wykorzystasz w biznesie
Dzięki integracji FreshMaila z Google Analytics będziesz mógł, podobnie jak w przypadku wcześniejszej opcji - dokładnie badać zachowania subskrybentów po przejściu z maila na stronę. Z tym wyjątkiem - że dane te będziesz miał podane bezpośrednio w raporcie FreshMaila.
>> Wygodna analityka
Wszystkie potrzebne informacje w jednym miejscu - to mocno ułatwia analizę efektów kampanii. Dzięki dostępowi do zaawansowanych danych w raportach FreshMaila będziesz szybciej reagować na zachowania odbiorców i spojrzysz na statystyki całościowo.
>> Ogólne informacje o realizacji celów
Dzięki integracji będziesz mieć statystyczne dane o realizacji celów i potencjalnych przychodach z danej kampanii. Pozwoli Ci to oszacować skuteczność wysyłki.
Opcja Trzecia - zastosuj zaawansowany Marketing Automation
I oto trzecia, najbardziej zaawansowana opcja dokładnej analityki i zautomatyzowania swojego marketingu internetowego. Jest to zupełnie inna usługa niż oferowana przez nas Integracja z Google Analytics.
Dzięki zastosowaniu Marketing Automation będziesz mógł nie tylko śledzić w Google Analytics zachowania odbiorców w obrębie strony internetowej, czy sprawdzać konwersję z kampanii, ale również zidentyfikujesz, który odbiorca Twojej kampanii zrealizował założony przez Ciebie cel.
Pozwoli Ci to dokładnie segmentować (np. osoby, które zrealizowały cel; osoby, które nie zrealizowały celu) i personalizować kolejne wysyłki oraz reagować na realizację celów podczas wysyłania odbiorcy dopasowanego autorespondera.
Możesz też zaprojektować ścieżkę autoresponderów, maksymalnie automatyzując tym swoje działania email marketingowe. Tym sposobem, bez większego zaangażowania z Twojej strony, stworzysz unikalny program lead nurturing i pomożesz odbiorcy “przejść” do kolejnego etapu w lejku sprzedażowym.
Niewątpliwą zaletą Email Marketing Automation jest to, że nie musisz za każdym razem, gdy wysyłasz kampanię, pamiętać o uruchomieniu integracji Google Analytics. UTMy będą w tym przypadku dodawane automatycznie.
Pamiętaj jednak, że w przypadku kopiowania kampanii, musisz zmienić tagi UTM na nowe. W przeciwnym razie linki w nowej kampanii będą zawierać te same oznaczenia co w kampanii poprzedniej, co zaburza statystyki z raportów!
Czego się dowiesz
Dzięki Marketing Automation, oprócz poznania podstawowych danych o odbiorcach, dostępnych w Google Analytics, zidentyfikujesz również, którzy odbiorcy zrealizowali wyznaczone przez Ciebie cele.
Jak to wykorzystasz w biznesie
Automatyzacja email marketingu to przede wszystkim ogromna oszczędność czasu. Raz przygotowane ścieżki autoresponderów, które będą reagować na realizację określonych celów, będą przynosiły konwersje bez Twojego dodatkowego udziału.
Pamiętaj tylko, że korzystając z darmowej wersji konta Google Analytics, dane te pojawiają się z opóźnieniem do maksymalnie 72 godzin - co wpływa na czas uruchomienia automatycznych wiadomości. Miej to na uwadze przy tworzeniu treści do autoresponderów.
>> Lead nurturing
Reagowanie na zachowania poszczególnych subskrybentów na Twojej stronie pozwoli Ci lepiej odpowiadać na ich potrzeby. Idzie za tym budowanie relacji na poziomie klient-firma. Im sprawniej odpowiesz na realizację celu, tym większa szansa, że odbiorca powie “Ten mail został napisany specjalnie dla mnie” i będzie bardziej skłonny przychylić się do Twojej oferty, która go interesuje.
>> Wysyłka mocno spersonalizowanych maili
Dzięki Marketing Automation możesz targetować swoje wysyłki do grup odbiorców, którzy wykonali określone przez Ciebie cele. Wystarczy, że w 5. kroku tworzenia kampanii oznaczysz opcje zaawansowane - Integracja z Google Analytics.
>> Realizacja celu i wysyłka dedykowanych autoresponderów
We FreshMailu posiadając płatne konto możesz wysyłać więcej niż jeden autoresponder. Wykorzystaj to do ustawienia automatycznych wiadomości do subskrybentów, którzy zrealizują wyznaczone przez Ciebie cele. Dzięki temu utworzysz swoistą ścieżkę komunikacyjną, odpowiadającą na różne scenariusze zachowań subskrybentów.
Segmentacja oparta o zachowania Twoich subskrybentów na stronie pozwala wysłać dedykowane wiadomości do poszczególnych odbiorców. Przykładowo - gdy subskrybent zrealizuje cel, jakim jest obejrzenie nagrania wideo z Twojej konferencji, możesz zareagować na to wysyłając mu np. zachętę do wzięcia udziału w kolejnej edycji.
Możesz również wyróżnić grupę odbiorców, którzy nie zrealizowali danego celu. Jak widzisz - masz możliwość przygotowania wielu scenariuszy, opartych nie tylko na wykonanej akcji Twojego subskrybenta, ale również na braku działania z jego strony.
>> Program powitalny
Jest to jeden z najlepszych sposobów na zbudowanie relacji z nowo pozyskanym subskrybentem. Łącząc wiedzę o realizacji celu, jakim jest np. rejestracja w Twoim systemie albo dołączenie do newslettera, z adresem mailowym danej osoby, możesz przygotować serię autoresponderów na przywitanie. Może być to np. tygodniowa kolejka wiadomości opisujących najważniejsze funkcje Twojego systemu.
>> Reakcja na dalsze zachowania odbiorcy
A jeszcze lepiej, jeśli Twoje działania odpowiedzą na to, jak odbiorca zareagował na dany autoresponder. Jeśli np. we wspomnianym wcześniej przewodniku po aplikacji umieścisz link do strony z różnymi, podzielonymi tematycznie filmami wideo, to w zależności od tego, który z nich zostanie obejrzany, w autoresponderze doślesz materiały uzupełniające.
>> E-commerce
Poprzez zastosowanie cross-sellingu i up-sellingu podniesiesz wartość transakcji. Dzięki sparowaniu informacji o odwiedzanych stronach z adresem mailowym, możesz wysłać do konkretnego odbiorcy autoresponder z propozycją produktów pasujących do jego poprzedniego zakupu. Na przykład, gdy klient kupi smartfon, w automatycznej wiadomości możesz zaoferować mu akcesoria do tego telefonu lub ubezpieczenie go w atrakcyjnej cenie.
Podsumowanie
Dokładna analiza ruchu na stronie po przejściu z kampanii mailowej pozwoli Ci zdobyć wiedzę nie tylko o efektywności tego kanału komunikacji, ale może też powiedzieć bardzo dużo o profilu Twoich subskrybentów. Co ich interesuje, czy wysyłki są dla nich ciekawe, czy poświęcają dużo czasu na zapoznanie się z Twoimi treściami, czy chętnie kupują Twoje produkty lub usługi.
Pamiętaj, by dokładnie analizować, które kampanie są bardziej efektywne i przynoszą większą ilość konwersji. Następnie wyciągaj wnioski i optymalizuj kolejne wysyłki tak, by zarobić na nich jeszcze więcej.