FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Kampanie SMS i email marketing – omnichannel e-commerce
Powrót do listy wpisówKampanie SMS stanowią znakomite uzupełnienie mailingów. Dodanie drugiego kanału komunikacji może przełożyć się na znacznie lepsze wyniki i wyróżnić Twój e-commerce wśród tłumu promocji. Zobacz, jak skutecznie połączyć dwa kanały i wesprzeć nimi dowolnego rozmiaru sklep online!
Komunikacja omnichannel e-commerce nie tylko dla dużych sklepów
Używane często w marketingu pojęcie “omnichannel” oznacza po prostu kampanie wielokanałowe. Większa ilość miejsc i sposobów na przyciągnięcie uwagi klienta przekładają się na większy potencjał Twoich działań promocyjnych. Od Ciebie zależy, z ilu i jakich kanałów skorzystasz. Przegląd różnych możliwości znajdziesz w naszym poprzednim artykule.
Możesz spotkać się z wątpliwościami, czy takie kampanie nie są najlepsze dla dużych e-commerce - przecież mają najwięcej różnego rodzaju danych i zasoby (systemy, pracowników) do obsługi wielu kanałów komunikacji jednocześnie.
Nic bardziej mylnego! Dzięki automatyzacji nawet małe sklepy internetowe mogą wykorzystać potencjał omnichannelu. Nowoczesne systemy na tyle ułatwiają ustawienia, wysyłkę i obsługę, że nawet bez dedykowanych działów marketingu można łatwo zacząć wykorzystywać potencjał komunikacji wielokanałowej. W grupie małych i średnich firm często widzimy połączenie dwóch kanałów: email marketingu i wysyłki SMS.
Jak połączyć kampanie SMS z emailowymi
Przede wszystkim, musisz wziąć pod uwagę specyfikę kanałów. Email jest dobry do przekazywania dłuższych tekstów i grafik. Można go wykorzystywać dość regularnie (np. raz na tydzień) i odczytać wygodnie w dowolnej chwili. Emaile bardzo łatwo się filtruje i archiwizuje, więc klienci są przyzwyczajeni i nie mają problemu z regularną komunikacją.
Dla kontrastu, SMS to kanał przeznaczony tylko do krótkiej formy tekstowej. Wymusza to limit 160 znaków. Klienci traktują go też często jako bardziej prywatny i przeznaczony do spraw ważnych - to przekłada się pozytywnie na większą otwieralność. Mając odpowiednie zgody marketingowe możesz oczywiście wysyłać hurtowo SMS-y z ofertami i wyprzedażami, ale staraj się nie nadużywać tej metody kontaktu.
Niektóre systemy, służące do masowej wysyłki SMS, zawierają inteligentne funkcje automatyzujące. Dla przykładu, możesz wysłać SMS tylko do osób, które nie dostaną lub nie otworzą maila. Inna możliwość to specjalny SMS tylko dla tych, którzy maila otworzyli: np. przypomnienie o terminie oferty lub wysłanie kodu rabatowego także na telefon.
Dzięki takim inteligentnym scenariuszom oraz kontekstowości, unikniesz bycia postrzeganym jako zbyt nachalna firma. Jednocześnie zwiększysz efektywność Twoich kampanii, docierając do klientów niezależnie od tego, jaki kanał mają obecnie dostępny pod ręką.
Przykład zastosowania omnichannel w e-commerce
Kiedy przeprowadzasz wyprzedaż, zacznij od wysyłki kampanii email marketingowej. 1-2 godziny po mailingu możesz wysłać już SMSa do tych, którzy nie otworzli wiadomości mailowej. Do tych, którzy otworzyli - możesz zaplanować kolejną automatyczną wysyłkę SMS np. 2 godziny po otwarciu albo kolejnego dnia, oferując im np. dodatkowo darmową wysyłkę.
Taki scenariusz jest dość prosty, a przy tym osiąga 3 cele:
- dociera do klientów niezależnie od ich możliwości dostępu do danego kanału w chwili wysyłki;
- zachęca mocno osoby zainteresowane do zakupu (konwertuje);
- przypomina o wyprzedaży i kreuje poczucie limitu czasowego.
Brzmi interesująco? Wystarczy, że zaczniesz bezpłatny okres testowy dla kampanii mailingowych, a następnie zapoznasz się z naszym poradnikiem krok po kroku i dokupisz pakiet SMS. W ciągu kilku minut możesz zaimplementować taki lub podobny scenariusz dla Twojej firmy.
Jeśli używasz własnych systemów i rozwiązań informatycznych, możesz przeprowadzić integrację poprzez SMS po API, która umożliwi Ci wysyłanie SMS-ów transakcyjnych i marketingowych.
Pamiętaj o aspektach prawnych
W twoich działaniach marketingowych zawsze miej z tyłu głowy RODO: adresy email oraz numery telefonów, których chcesz użyć, muszą być pozyskane i wykorzystane we właściwy sposób. Szczególnie dla numerów upewnij się, że użytkownicy wyrazili zgodę na komunikaty marketingowe drogą telefoniczną. Jeśli tak nie jest, musisz odpowiednią zgodę uzyskać np. wysyłając do nich najpierw mailing ze zniżką 5% w nagrodę za wyrażenie zgody - przy czym nawet do tej akcji musisz mieć wcześniejszą zgodę na komunikację mailową!
FreshMail oferuje automatyczne kampanie SMS
Nasze narzędzie pozwoli Ci wysłać kampanie SMS oraz email, a także połączyć je ze sobą i automatyzować. Przygotowanie treści, dobór odpowiedniego segmentu i wysyłka to dosłownie kilka minut. Dzięki FreshMailowi:
- zaplanujesz i wyślesz estetyczne maile bez znajomości kodowania;
- wyślesz masowe kampanie SMS bez specjalnych bramek czy innych narzędzi;
- spersonalizujesz wiadomości w obu kanałach np. wstawiając imiona odbiorców;
- łatwo stworzysz różne segmenty i grupy odbiorców;
- ustawisz zautomatyzowane kampanie integrujące oba kanały;
- dostaniesz łatwe w analizie dane i raporty.
I to nie wszystko.. Nie czekaj - zaplanuj Twoje kampanie omnichannel z Freshmailem!