Eliza Gniadek wpis utworzony wpis edytowany
Jak zebrać bazę numerów telefonów do wysyłki kampanii SMS?
Powrót do listy wpisówO tym, jak zebrać bazę adresów mailowych, pisaliśmy już wielokrotnie. Dziś przyjrzymy się innej bazie. Wysyłka kampanii SMS pozwoli Ci zwiększyć zasięg swoich treści, dlatego warto zbierać również numery telefonu.
Numer telefonu to taki rodzaj danej, którą odbiorcy dzielą się niechętnie. W końcu telefon to urządzenie, które mamy cały czas przy sobie, a wiadomości, które otrzymujemy, są niemal od razu czytane. Nie chcemy być zasypywani treściami niekoniecznie nas interesującymi.
W przypadku powiadomień, na przykład o statusie wysyłki, odbiorcy nie mają problemu. SMSy marketingowe mogą budzić za to pewne opory.
Zatem czy warto podjąć taki wysiłek, by zbierać bazę numerów telefonów do celów marketingowych? Odpowiedź jest oczywista – jak najbardziej! W tym artykule pokażę Ci kilka sposobów na pozyskiwanie danych, a także utwierdzę Cię w przekonaniu, że taki rodzaj komunikacji naprawdę się opłaca.
Czy SMS marketing się opłaca?
No dobrze, to jeszcze zanim przejdziemy do konkretów, małe przypomnienie, dlaczego warto wysyłać kampanie SMS.
- Dostarczalność – wysyłki SMS mają ponad 90% Open Rate, a ponad 80% odbiorców odczytuje wiadomości w ciągu 3 min od otrzymania. Pamiętaj, że z reguły nie zostawiamy SMSów nieodczytanych. Nawet jeśli w danym momencie nie otworzymy wiadomości, to większość smartfonów i tak pokazuje jej treść w powiadomieniu. Cel jest ten sam – odbiorca zapoznaje się z komunikatem niemal natychmiast.
- Dostępność – nie potrzebujesz internetu ani najnowszego smartfona, aby dotarł do Ciebie SMS. W dodatku, z komunikacją SMSową poradzi sobie zarówno dziecko, jak i senior.
- Niski próg wejścia – możesz przygotować komunikat SMSowy bez angażowania grafika bądź kodera.
- Konkret – w zaledwie 160 znakach nie ma miejsca na niepotrzebne słowa. To zmusza nadawcę do precyzyjnego i niedługiego komunikatu. Pamiętaj, że często mniej znaczy lepiej.
- Uzupełnienie komunikacji – większość Polaków ma na stałe włączony internet w swoich telefonach, zatem rozszerzenie komunikatu o skrócony link to świetne uzupełnienie przekazu. Traktując SMSy jako zajawkę, możesz skierować odbiorcę na stronę czy nawet podbić w ten sposób kampanię mailową.
- Powszechność – dziś na świecie aż 5 miliardów ludzi to aktywni użytkownicy telefonów, czego nie można powiedzieć o innych mediach.
Jak zbierać bazę numerów telefonów?
Na pewno legalnie. Podobnie jak w przypadku adresów mailowych, numery telefonu to dane osobowe, które podlegają RODO. Nie możesz zatem kupować gotowej bazy numerów ani zbierać ich “z sieci”. Takie praktyki nie tylko nie przyniosą Ci żadnego efektu, ale mogą zaszkodzić zarówno wizerunkowo, jak i finansowo (kara za nieprzestrzeganie RODO).
Formularz zapisu z polem: numer telefonu
Najprostszym sposobem jest wykorzystanie tego, co już zapewne masz, czyli formularza na stronie. Tu jedynie, co musisz zrobić, to dodać pole dodatkowe i delikatnie zmienić treść zgody bądź dodać nową.
Aby odbiorca chciał zostawić Ci swój numer telefonu, musi widzieć w tym jakąś korzyść. Właściwie nie „jakąś”, ale konkretną, dopasowaną do jego potrzeb. W zależności od prowadzonego biznesu może się to różnić. Oto przykłady: wartościowy e-book, ekskluzywne treści, super zniżka, próbki materiałów/produktów itp. Możesz też wskazać, że odbiorcy SMSów jako pierwsi dowiedzą się o nowościach czy promocjach.
Pomoże Ci poinformowanie odbiorcy już na etapie zapisu, co będziesz wysyłać, jak często i w jaki sposób może się wypisać. Pamiętaj, że formularz zapisu to miejsce, w którym pozostawiać odbiorcom pewnego rodzaju obietnicę. Dlatego warto na tym etapie komunikować się prosto i konkretnie - im jaśniej przedstawisz “zasady” swojego newslettera i komunikacji SMSowej tym lepiej dla Ciebie.
Podczas zapisu na webinar
73% liderów marketingu i sprzedaży B2B uważa webinary za najlepszy sposób na generowanie wysokiej jakości leadów. Dlaczego więc nie pokusić się w tym miejscu o zbieranie większej liczby danych niż tylko adresu email czy nazwy firmy?
Webinary to taka forma komunikacji, która przyciąga ludzi zainteresowanych tematem. Nie musisz ich przekonywać do tego, by poznali Twój produkt czy usługę. Zapisując się na wydarzenie, sami wyrazili taką chęć. Ale też oczekują po Tobie konkretów, specjalistycznej wiedzy. W tym przypadku korzyścią jest wiedza i ewentualnie zniżka, którą możesz zaoferować na końcu wydarzenia.
Możesz na przykład obiecać uczestnikom, że jeśli podadzą swój numer telefonu, to odezwie się do nich konsultant. Albo że otrzymają SMSem kod upoważniający do zniżki. Nie zapomnij, że równie wartościowe jest przypomnienie uczestnikom o rozpoczynającym się wydarzeniu - to też możesz zrobić za pomocą SMSa. Możliwości jest naprawdę wiele.
Demo systemu
Podobnie jak w przypadku webinarów, tak samo zapis na prezentację systemu jest świetnym miejscem na zbieranie numerów telefonu. Tym bardziej, że na demo zapisują się najczęściej nowi bądź przyszli klienci.
W ramach klubu lojalnościowego
Klienci, zapisując się do klubu lojalnościowego, niejako sami z siebie wskazują, że Twoja oferta ich interesuje i chcą otrzymywać informacje o promocjach. Dlatego w tym miejscu dodaj w formularzu pole dodatkowe i odpowiednią zgodę, dzięki której będziesz w stanie wysyłać również kampanie SMS.
W trakcie zakupów w e-sklepie
Proces zakupowy w e-commerce często opatrzony jest kilkoma krokami. Jednym z nich jest podanie danych do wysyłki, w tym numeru telefonu. W tym kroku warto dodać okienko z zachętą do zapisu do Twojej bazy, prosząc m.in. o email czy numer telefonu.
Dobre praktyki wysyłek kampanii SMS
A na koniec, w ramach podsumowania, garść dobrych praktyk, dzięki którym Twoi odbiorcy chętniej będą angażować się w kampanie wysyłane za pomocą SMSów.
Nadpis jest bardzo ważny
Dzięki niemu Twój odbiorca będzie wiedział, kto do niego pisze. We FreshMailu nadpis jest obowiązkowy i weryfikowany, dlatego Twoi odbiorcy mogą czuć się bezpiecznie.
Pisz konkretnie
Nie pozwól na to, by odbiorca musiał się domyślać, co miałeś na myśli. Stosuj krótkie zdania i liczby. Najważniejsze treści umieść na początku wiadomości. Traktuj wiadomość SMS jak nagłówek artykułu, który ma zainteresować odbiorcę i wyjaśnić cel wiadomości.
Testuj
Jeśli nie masz pewności co do jasności przekazu, zrób “test korytarzowy”. Zapytaj kolegów i koleżanki z firmy, przyjaciela czy partnera, jeśli pracujesz zdalnie, żeby przeczytał wiadomość i dał Ci znać, jak zrozumiał przekaz. Pamiętaj, że SMS ma głównie być zajawką, a do szczegółów może odnosić się link.
Skup się na odbiorcy
To on ma widzieć wartość w skorzystaniu z Twojej oferty. Przy odpowiednio zastosowanej strategii możesz doskonale personalizować SMSy, na przykład wysyłając odbiorcy rabat z okazji urodzin.
Stosuj personalizację
Jedną z metod personalizacji, która jest dostępna we FreshMailu również w kampaniach SMS, jest dodanie imienia odbiorcy w treści wiadomości. Pamiętaj tylko, że imiona różnią się długością, dlatego miej to na uwadze tworząc treści.
Umieść CTA
Czyli wezwanie do działania. SMS marketingowy musi zachęcać odbiorcę do podjęcia jakiejś czynności, czy to za pomocą kliknięcia w link, czy wizyty np. w sklepie stacjonarnym.
Skracaj linki
Każdy znak w puli 160 znaków jest na wagę złota. Stosuj sprawdzone i bezpieczne skracacze linków. Skracanie linków w profesjonalnych programach ma jeszcze jedną zaletę – możesz umieścić w linku UTMy, co pozwoli Ci monitorować skuteczność danych kampanii.
Miej umiar w częstotliwości wysyłek
Pamiętaj też, by nie zasypywać odbiorcy SMSami, bo szybko zniechęci się do Twoich komunikatów. Nie zapominaj, że za numerem telefonu kryje się człowiek. Ma on swoje preferencje i skłonny jest odczytywać wiadomości marketingowe, ale nie chce być spamowany.
Dywersyfikuj kanały
Nie ograniczaj się tylko do jednego kanału dotarcia. SMS w połączeniu z email marketingiem czy reklamą w social mediach przyniesie lepsze efekty.
Dowiedz się więcej!
A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, jak wykorzystać siłę SMSów i dlaczego warto rozszerzyć działania email marketingowe właśnie o ten dodatkowy kanał, zapraszam Cię do obejrzenia ostatniego Live’a z serii Strategiczne espresso:
Wyślij Kampanie SMS z FreshMaila!
Połącz SMS z wysyłką mailową i zwiększ efekty swoich działań!