Marcin Kociuba wpis utworzony wpis edytowany
Jak stworzyć prosty system rekomendacji produktu za pomocą tagów
Powrót do listy wpisówRynek ecommerce od dawna dostrzega dużą potrzebę wdrażania systemów rekomendacji. Doświadczenie pokazuje jednak, że sama integracja takich systemów jest czasochłonna, a efekty często niewspółmierne do nakładu pracy i kosztów. Dzięki nowej funkcjonalności, którą oferuje FreshMail, będziesz mógł stworzyć prosty system rekomendacji produktowej samodzielnie!
Korzyści z wprowadzenia systemu rekomendacji
Ecommerce określa system rekomendacji jako działanie mające dostarczać proponowane produkty lub usługi w oparciu o ustalone założenia. Mówiąc mniej akademicko - system rekomendacji podpowiada klientom, którymi produktami mogą być zainteresowani przy okazji następnych zakupów. Wiadomo, że utrzymanie klienta i dosprzedaż produktów jest tańsza niż pozyskanie nowego.
Powyższa infografika pokazuje, że ścieżka lojalnego klienta, który dokonywał wcześniej zakupów jest krótsza i nie zawiera już rozważania zakupu (i sondowania konkurencji). Takie “zamknięcie” lejka sprzedażowego w ramach naszej marki jest możliwe dzięki mądrym rekomendacjom produktowym. Newsletter jest doskonałym kanałem takiej rekomendacji.
Targetowanie i segmentacja jako pierwszy krok
Wielokrotnie zachęcaliśmy, by jedną z pierwszych czynności, jakie podejmujesz przed wysłaniem newslettera była segmentacja bazy, z którą będziesz się komunikować. Do tej pory FreshMail pozwalał na segmentację w oparciu o dane:
- deklaratywne (np. imię, miasto, zainteresowania),
- behawioralne (np. użytkownik nie otworzył kampanii, klikną w konkretny link),
- transakcyjne (np. historia zakupów).
Dzięki tym prostym działaniom na bazach subskrybentów, możesz dostosowywać kampanie do zachowań odbiorców lub do informacji, którymi zechcieli się z Tobą podzielić. Do stworzonych segmentów, dobierając odpowiednią treść i oferty, unikasz wysyłania wszystkiego do wszystkich. Od dziś możesz iść krok dalej.
Jak stworzyć system rekomendacji przy pomocy FreshMaila?
System rekomendacji oparty na otagowanych linkach pozwala na tworzenie segmentów osób, które w ostatnio wybranych kampaniach były zainteresowane konkretnymi kategoriami produktów. Rekomendacja ta polega na wykorzystaniu zachowań Twoich użytkowników.
Zacznijmy od wyjaśnienia mechanizmu tagów, który pozwoli Ci utworzyć Twoją pierwszą ścieżkę rekomendacji.
Rozpocznij od zaplanowania tagowania linków
Tagi to proste znaczniki, które pozwolą Ci odpowiednio skatalogować własną ofertę. Najłatwiej będzie wyjaśnić działanie tagów na przykładzie sklepu z aparatami i akcesoriami fotograficznymi:
Prowadzisz regularne działania email marketingowe na bazie klientów sklepu i wysyłasz do nich mailingi z nowościami i promocjami. W mailingu dodaj linki oznaczone tagami, które określają daną kategorię produktów: aparaty kompaktowe, lustrzanki, akcesoria profesjonalne, gadżety. Tagi do linków dołącz przed każdą wysyłką newslettera. Dzięki temu wiesz w jakie linki (tagi) klikał każdy adres mailowy w Twojej bazie, a więc możesz przypisać mu konkretny obszar zainteresowań (np. lustrzanki i profesjonalne akcesoria).
Tagi dla linków w systemie FreshMail możesz nadać w piątym kroku tworzenia kampanii (Zaawansowane). Będą one widoczne za każdym razem, gdy wejdziesz w tę opcję, by ułatwić nadawanie jednolitych tagów w przyszłych kampaniach.
Stwórz segmenty w oparciu o kliknięcia w otagowane linki
Jeżeli regularnie tagujesz linki w kampaniach, tylko krok dzieli Cię od stworzenia odpowiednich segmentów i zaplanowania własnego systemu rekomendacji.
Na liście subskrybentów utwórz segment, który ma wyłonić odbiorców zainteresowanych konkretną grupą produktów (np. lustrzankami) na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy. Zainteresowanie to objawiało się oczywiście ilością klików, które sam określasz.
Pozostając przy przykładzie sklepu fotograficznego: zastanawiasz się jak najlepiej przedstawić najnowszą ofertę? Osoby, które w przeciągu ostatnich 3 miesięcy klikały chętnie w produkty otagowane jako lustrzanki (a z systemu sklepowego wiesz, że nie dokonały zakupu), powinny otrzymać newsletter z główną ofertą, która da im rabat na topowe modele tych aparatów.
Inną możliwością zastosowania systemu rekomendacji opartego na tagach może być wysłanie newslettera cross-sellingowego z akcesoriami lub gadżetami do osób, które klikały w tagi aparatów kompaktowych i dokonały już zakupu (nie ma więc potrzeby eksponowania sprzętu, lepiej zaproponować przydatne akcesoria).
Stworzenie prostego systemu do rekomendacji na bazie email marketingu jeszcze nigdy nie było takie proste. Masz własny pomysł na scenariusz rekomendacji w oparciu o tagi w linkach? Opisz go w komentarzu!