Eliza Gniadek wpis utworzony wpis edytowany
Jak dopasować email marketing do swojej branży
Powrót do listy wpisówChoć dobre działania email marketingowe charakteryzują się pewnymi wspólnymi cechami, to jednak najlepsze efekty można osiągnąć, dostosowując ten rodzaj komunikacji do swojej branży. A ta - jak wiadomo - różni się w zależności od tego, co oferujesz, do kogo kierujesz swoje treści i w jakim modelu pracujesz.
Dlatego co innego sprawdzi się w e-commerce, co innego zaoferuje bloger, a inne działania podejmie marketer branży B2B.
W tym artykule omówię sposoby wykorzystania email marketingu przez różnych nadawców - skupiając się na sposobach pozyskiwania klientów, tematyce wysyłanych newsletterów i najlepszych rozwiązaniach, które u nich działają.
Co może się różnić?
Po pierwsze - nacisk na działania email marketingowe w ogóle. Dlaczego? Jeśli działasz w branży nastawionej na konsumenta offline, email marketing mogą być jedynie uzupełnieniem. Inaczej jest w biznesach online, gdzie klient, zanim coś kupi, przechodzi najczęściej przez typową ścieżkę lead nurturingową.
Tak samo sposób pozyskiwania nowych subskrybentów różni się w zależności od branży - czy będzie to formularz wypełniony podczas składania zamówienia w e-sklepie, wykorzystanie stopki maila w korespondencji biznesowej, formularz zapisu ustawiony przy recepcji, czy może wizytówka pozyskana na konferencji - każda z tych metod sprawdza się inaczej w każdej z branż. Czego innego też oczekują odbiorcy za zapis - zniżki, e-book, dostęp do ekskluzywnych treści…
Jak widzisz, żeby email marketing działał dobrze, musisz go dopasować do swojej branży. Poniżej znajdziesz krótki poradnik, co najlepiej sprawdza się w e-commerce, blogosferze i w B2B. Poznasz inspiracje, jak możesz wykorzystać email marketing w swojej firmie.
Branża e-commerce
Jak wynika z danych od Custora, email marketing odpowiada za blisko 1/5 transakcji w e-sklepie. Jest to bardzo dużo, zważywszy na to, jak mało pracy potrzeba, aby wyprodukować taki mailing.
Jak branża korzysta z email marketingu?
Sklepy internetowe opanowały sztukę wysyłania mailingów niemal do perfekcji, wykorzystując pełny potencjał tego narzędzia komunikacji.
Po pierwsze - przez kampanie mailowe utrzymują świadomość marki wśród subskrybentów. Akcje rabatowe i wyprzedaże komunikują na tyle wcześnie, by subskrybenci mogli skorzystać z promocji w odpowiednim czasie.
E-sklepy chętnie wykorzystują segmentację i personalizację swoich wysyłek. Specyfika branży e-commerce pozwala im również na bardziej zaawansowane formy, czyli wykorzystanie treści dynamicznych, autoresponderów, czy informacji o historii zakupów w mailach sprzedażowych. Charakterystyczną cechą e-commerce jest też skala, z jaką wykonuje wysyłki maili transakcyjnych. Dzieje się tak dlatego, że każde zamówienie generuje autoresponder z potwierdzeniem, płatnościami itp.
Jak zbierać bazę mailową w branży e-commerce?
- Formularz na stronie e-sklepu
- Dodatkowy formularz zapisu umieszczony w ścieżce zakupowej
- Pop-up (z jakąś wartością dodaną, np. rabatem na pierwsze zakupy)
- Formularz przy kasie w sklepie stacjonarnym
- Przy zapisie do klubu lojalnościowego
W jaki sposób zachęcać klientów do zapisania się do newslettera?
- Oferując zniżkę na najbliższe zakupy (np. w formie kodu rabatowego, czy kodu kreskowego do wykorzystania w sklepie offline)
- Obiecując inspiracje i ciekawostki o tym, jak wykorzystać oferowany produkt (np. w przypadku branży ecommerce modowy może być to stylizacja miesiąca, albo w e-sklepie z AGD - pomysły na oszczędzanie energii poprzez odpowiednie “traktowanie” lodówki)
- Zapewniając, że o wszystkich promocjach subskrybenci dowiadywać się będą w pierwszej kolejności
Co wysyłać w newsletterach?
W regularnej komunikacji skup się nie tylko na sprzedaży, ale też na dostarczaniu odbiorcom swego rodzaju rozrywki. Artykuły, poradniki, ciekawostki - czasami dostarczanie wartościowej treści lepiej zadziała niż nachalna sprzedaż.
A co w mailingach?
Mailingi, czyli jednorazowe wysyłki z okazji jakiejś akcji, to miejsce na działania stricte sprzedażowe. Pamiętaj tylko, aby komunikować je z odpowiednim wyprzedzeniem.
Zobacz, jak robią to znane marki
Douglas w swoim newsletterze nagradza wiernych subskrybentów specjalną ofertą, sprawiając przy okazji, że odbiorcy mogą poczuć się uprzywilejowani.
Z kolei ShopBop postawił na newsletter wizerunkowy, w którym - przy wykorzystaniu ubrań dostępnych w sklepie - inspiruje odbiorców i buduje pozytywne skojarzenia z marką.
Zobacz więcej:
Blogosfera
W blogosferze liczy się osobiste podejście do czytelników. A email marketing doskonale sprawdza się w budowaniu wrażenia komunikacji one-to-one. Idąc za case’em Artura Jabłońskiego widać, że email marketing pomaga lepiej budować swoją społeczność, niż np. profil na Facebooku (w ostatnim mailingu Artur poinformował, że zebrał już 10 tysięcy subskrybentów).
Jak blogosfera korzysta z email marketingu?
Email marketing służby blogerom głównie do komunikowania się ze swoimi stałymi czytelnikami, ale także do pozyskania nowej publiczności. W swoich wysyłkach najczęściej informują, gdy pojawi się nowy wpis. Często też nagradzają lojalność swoich subskrybentów dedykując im specjalne newsy czy treści premium.
Jak zbierać bazę mailową w blogosferze?
- Przez formularz umieszczony na blogu
- Pop-up, exit pop-up
- W mediach społecznościowych
- Na wydarzeniach dla blogerów, spotkaniach autorskich itp
W jaki sposób zachęcać klientów do zapisania się do newslettera?
- Obiecując informację, gdy tylko pojawi się nowy post
- Tworząc ciekawy materiał, który trzeba pobrać (np. e-book, podcast, infografikę)
- Dodając wpis, który będzie widoczny w całości tylko dla tych, którzy pozostawią swój adres mailowy
- Przeprowadzając konkurs
- Wykorzystując inne platformy do zbierania leadów - np. reklamę Lead Ads na Facebooku
- Zniżka na Twój produkt dla wszystkich subskrybentów (np. jeśli jesteś autorem książki, czy audiobooka i je sprzedajesz)
Co wysyłać w newsletterach?
W komunikacji regularnej najlepiej sprawdzają się informacje o pojawieniu się nowych wpisów na blogu. Jeśli piszesz dużo i często, to zamiast każdorazowo wysyłać maila o nowym artykule - zastąp to listą 3-4 najciekawszych. Sprawi to, że z jednej strony nie zalejesz poczty subskrybentów falą wiadomości, z drugiej - wciąż będą na bieżąco z nowościami.
A co w mailingach?
Mailingi, z racji swojej specyfiki, są odpowiednim miejscem na komunikowanie różnego rodzaju akcji, eventów czy wysyłanie subskrybentom specjalnych, niedostępnych nigdzie indziej treści. Jest to bardzo istotne, by subskrybenci czuli się doceniani i “lepsi” od reszty, wtedy chętniej będą otwierać od Ciebie maile.
Dla zwiększenia zaangażowania subskrybentów oraz by zdobyć nowych, stałych czytelników newslettera, warto co jakiś czas organizować konkursy, wspólne akcje z odbiorcami (np. akcje charytatywne), czy zaproponować sesję pytań i odpowiedzi (AMA).
Zobacz, jak robią to znani blogerzy
Artur Jabłoński w swoim newsletterze kieruje treści o bardzo osobistym charakterze, zwracając się do odbiorców w taki sposób, jakby mówił do każdego z osobna. W wiadomości najczęściej informuje o nowym wpisie na blogu, jednak oprócz tego dzieli się swoimi sukcesami i przy okazji promuje swoje szkolenia.
Drugi świetny przykład newslettera to wiadomości pisane przez Michała Szafrańskiego. Autor wysyła wiadomości tekstowe, skupiając się bardziej na treści, niż na wyszukanej formie, osiągając przy tym efekt “zwykłego” maila pisanego bezpośrednio do odbiorcy. Zwróć uwagę na treść wiadomości. Michał Szafrański informuje w niej, że subskrybenci newslettera otrzymują informację o promocji wcześniej niż inni.
Zobacz więcej:
- Email marketing dla blogerów cz.1 – Zbuduj swoją listę
- Email marketing dla blogerów cz.2 – Komunikacja i zarządzanie listą
- Email marketing dla blogerów cz. 3 – Monetyzacja listy
Branża B2B
Specyfika branży B2B różni się od innych głównie tym, że czas na podjęcie decyzji o zakupie lub podjęciu współpracy jest zdecydowanie dłuższy, niż w B2C. Również grupą docelową komunikacji newsletterowej często są osoby decyzyjne w firmie.
Kolejną specyficzną cechą branży B2B jest ilość maili, jaka trafia na skrzynki odbiorców - według statystyk, w 2015 roku było to średnio 122 wiadomości dziennie. Dlatego kluczem do sukcesu w tej branży jest nie tylko profesjonalizm, ale też utrzymywanie dobrych relacji i budowanie pozycji eksperta.
Jak branża B2B korzysta z email marketingu?
W komunikacji email marketingowej B2B w szczególny sposób widać nastawienie na sprzedaż. Dlatego firmy często skupiają się na wysyłce ofert i katalogów. Jednak oprócz tego wysyłane są też maile edukacyjne.
Jak zbierać bazę mailową w branży B2B?
- Standardowo - przez umieszczenie formularza zapisu na stronie internetowej
- Pop-up i exit pop-up
- Podczas wykonywania korespondencji biznesowej - w stopce maila umieść zaproszenie do zapisania się do newslettera
- Na spotkaniach branżowych, konferencjach i targach - wymieniając się wizytówkami lub korzystając z FreshForma
- Za pomocą webinarium, czy oferując specjalistyczny poradnik, PDF w zamian za email
W jaki sposób zachęcać klientów do zapisania się do newslettera?
- Tworząc wysokiej wartości treści - ebook, raport, white paper - w zamian za zapis do newslettera
- Obiecując w newsletterze przesyłanie poradników i informacji o nowinkach z branży
- Oferując w newsletterze przewodnik po działaniu np. aplikacji
- Oferując w newsletterze cykl szkoleń
Co wysyłać w newsletterach?
W swoich newsletterach skup się nie tylko na sprzedaży swoich produktów lub usług, ale również na dostarczaniu odbiorcom wartościowych treści. Pamiętaj, że odbiorcę biznesowego trzeba długo namawiać, aby dokonał zakupu. Współpracuj z działem sprzedaży i dowiedz się, jakiego rodzaju treści brakuje odbiorcy najbardziej i takie właśnie staraj się do niego wysyłać.
A co w mailingach?
Zaproszenia na eventy, czy zaproszenie do wzięcia udziału w webinarium to dobry pomysł wykorzystania jednorazowej kampanii mailingowej. Możesz również pochwalić się w mailingu zdobytymi nagrodami - aby jeszcze bardziej wzmocnić swoją pozycję jako lidera w branży, albo poinformować o wyjątkowej ofercie wyprzedażowej.
Zobacz, jak robią to znane marki
Na pierwszy plan weźmy mailing o organizowanej przez nas corocznej konferencji Mail My Day. W wiadomości odbiorca znajdzie wypisanych wiele powodów, dla których powinien wziąć udział w wydarzeniu. Ciekawym zabiegiem było dodanie w newsletterze linków do nagrań z poprzedniej edycji - dzięki temu osoby niezdecydowane mogły sprawdzić, czy wystąpienia były ciekawe i merytoryczne.
Z kolei Piktochart, akcentując wyjątkowość odbiorcy (...you’ve been selected to join…), proponuje dołączenie do społeczności nie tylko subskrybentów, zgromadzonej wokół marki. Zbierając marketerów, startuperów i innych ludzi biznesu, daje im możliwość dzielenia się doświadczeniami i wiedzą - czyli tym, na czym danej grupie odbiorców najbardziej zależy.
Zobacz też: