Maria Wąchal wpis utworzony wpis edytowany
Co może zrobić dla Ciebie stopka newslettera
Powrót do listy wpisówStopka to stały element prawidłowo zaprojektowanego newslettera. Powinieneś ją zamieścić na samym dole kreacji, upewniając się, że zawiera wszystkie informacje, których może potrzebować Twój odbiorca. Wykorzystaj stopkę, by zaimponować, przykuć uwagę oraz pokazać to, czego oczekują subskrybenci. A dodatkowo: zaprezentuj coś ekstra!
Uważasz, że wszystko co znajduje się na dole strony lub wiadomości nie jest szczególnie istotne? Wielu użytkowników, również designerów, wciąż myśli w ten sposób. Dlatego stopka to często niedoceniany, a nawet ignorowany element newslettera. Faktycznie większość stopek jest raczej nudna i nieciekawa. Masz więc dość dużę pole do popisu, aby zaskoczyć swoich subskrybentów, korzystając z potencjału, jaki drzemie w tej części mailingu.
W poniższym poście przedstawię Ci obowiązkowe elementy, które powinieneś zamieścić w swojej stopce oraz kreatywne przykłady pomysłów na wykorzystanie stopki do celów marketingowych oraz sprzedażowych.
Obowiązkowe elementy stopki
W stopce zawsze zamieść informacje o tym, dlaczego odbiorca otrzymał daną wiadomość oraz widoczny i łatwy do zlokalizowania link wypisu. To niezmiernie ważne ze względu na ustawę o ochronie danych osobowych oraz zachowania odbiorców, które pomogą spowodować spadek Twojej dostarczalności.
Kolejny must have stopki newslettera to dane kontaktowe. Spółki handlowe zobowiązane są dodatkowo do umieszczenia nazwy firmy, adresu i siedziby, numeru NIP, oznaczenia sądu rejestrowego przechowującego dokumentację spółki oraz numer, pod którym firma jest wpisana do rejestru oraz wysokość kapitału zakładowego. Jak uatrakcyjnić taki zwykły tekst? Wykorzystaj Google Maps i ciekawą grafikę, która pozwoli odbiorcy łatwo zlokalizować Twoje sklepy stacjonarne.
Tworzysz własne kreacje? Stopka to dobre miejsce na zamieszczenie informacji o prawach autorskich w celu ochrony własności intelektualnej.
Broń antyspamowa
Chcesz przejść bez szwanku przez filtry antyspamowe i zawsze docierać do inboxów swoich odbiorców? Pamiętaj, że niektóre konta pocztowe (np. Gmail) automatycznie przekierowują do spamu wiadomości, które nie zawierają dobrze widocznego linku rezygnacji. Daj swoim subskrebentom możliwość zrezygnowania z otrzymywania mailingów poprzez bezpośredni link wypisu. Jeśli wysyłasz informacje poza granice Polski, dodaj także numer telefonu, pod który każdy zainteresowany może zadzwonić i zrezygnować z subskrybcji.
Gmail, jedna z najpopularniejszych bezpłatnych skrzynek mailowych, ma swój własny mechanizm odpowiedzialny za dostarczalność wiadomości email oraz zabezpieczenia antyspamowe. Jest on oparty na akcjach, jakie odbiorca podejmuje względem wiadomości. Poświęciliśmy temu jeden z naszych wpisów na blogu, możesz go przeczytać tutaj. Stopka to dobre miejsce, aby wykorzystać zaangażowanie odbiorcy i poprosić o dodanie swojego adresu email do ksiązki adresowej lub oznaczenie jej za ważną. Odbiorca na pewno to zrobi, jeśli uzna Twoje wiadomości za interesujące i wartościowe. Po takim oznaczeniu, Twój email zawsze trafi do inboxa odbiorcy.
Jeśli wysyłasz wiele kampanii, przykładowo w okresie przedświątecznych wyprzedaży, umieść w stopce link do preferencji i profilu odbiorcy. Każdy z Twoich czytelników będzie mógł zadeklarować jak często i w jakim temacie chce otrzymywać wiadomości od Ciebie. Dodatkowo nie będzie zaskoczony, że nagle otrzymuje zwiększoną ilość maili. Dbaj o relacje ze swoim odbiorcą i pozwól mu wejść ze sobą w dialog. Jeśli dobrze poznasz jego potrzeby, na pewno zostanie z Tobą na dłużej.
Stopka to także idealne miejsce, aby podlinkować swoją politykę prywatności. Filtry antyspamowe chętniej umieszczają takie wysyłki na białej liście, a Twoja reputacja rośnie.
Wykorzystaj potencjał stopki
Stopka to również idealne miejsce na zamieszczenie informacji wizerunkowych oraz marketingowych. Zebrałam kilka przykładów, które upewnią Cię co do tego, co warto podkreślać w stopce mailingu. Nie trać okazji do wyróżnienia obecnie prowadzonych akcji, przekierowania na swoją stronę internetową, zapraszaj nowe osoby do obserwowania Cię w social media i ogłaszaj ważne dla siebie kwestie. Zobacz jak robią to inni.
Zapraszaj na swoje social media
Budujesz swoją społeczność online? Poinformuj swoich odbiorców na jakich portalach społecznościowych mogą Cię spotkać. Dlaczego to dobry pomysł? Przede wszystkim umożliwisz łatwe przejście do swojego Facebooka, Instagrama czy Youtuba i zdobędziesz nowych obserwatorów. Dodatkowo odwiedziesz odbiorcę od zamiaru wypisania się z Twojej listy.
Udowodnij, że jesteś wyjątkowy
Pochwal się swoimi osiągnięciami. Jeżeli masz jakieś certyfikaty, umieść taką informację w stopce. Albo podkreśl, dlaczego warto kupować właśnie u Ciebie.
Promuj bieżące wydarzenia
Organizujesz webinarium albo konferencję? A może prowadzisz specjalną akcję marketingową? Możesz w każdym newsletterze przemycić taką informację właśnie w stopce wiadomości.
Gromadź czytelników bloga
Content to strategiczny proces tworzenia i dystrybucji wartościowych treści. Przydatnymi informacjami nie tylko zwrócisz na siebie uwagę swojej grupy docelowej, ale także zbudujesz pozycję eksperta i partnera godnego zaufania. Coraz więcej biznesów jest świadomych pozycji content marketingu. Jednym z podstawowych jego filarów jest własny blog. Jeśli i Ty prowadzisz już firmowego bloga, nie zapomnij przypomnieć się o interesujących publikacjach w stopce mailingu.
Pokaż, że odpowiadasz na potrzeby klientów
Prawie nie rozstajemy się ze swoimi smarfonami i coraz więcej czynności online wykonujemy z poziomu urządzeń mobilnych. Trend m-commerce w Polsce z roku na rok wzrasta. Głównie dlatego, że jest to bardzo wygodne i pozwala praktycznie w każdym momencie zrobić zakupy i zaoszczędzić czas. Masz aplikację mobilną? Komunikuj ten fakt każdorazowo w swoich wysyłkach właśnie w stopce. Nie zaburzysz głównego przekazu, a Twój newsletter, niezależnie od aktualnie prowadzonej kampanii, nadal będzie spójny.
Zaprezentuj wartość dodaną
Świadczysz usługi w określonej branży. Dbasz o ich jakość i co za tym idzie, zadowolenie swoich odbiorców. Pomyśl o tym, co jeszcze może wpływać na ich decyzję o dokonaniu zakupu właśnie u Ciebie. Zaprezentuj te informacje w stopce. Tak jak zrobił to Ryanair, pokazując odbiorcom aktualną pogodę miejscu, gdzie planują swój wylot.
Zbieraj nowych subskrybentów
Wyróżnij się zabawnym contentem i zachęcaj odbiorców do dzielenia się swoimi kreacjami. Pomyśl także o tych osobach, którym przesłano informację od Ciebie, ale nie są oni Twoimi subskrybentami. W stopce możesz umożliwić im zapis na listę i pozostanie z Tobą w kontakcie na dłużej.
Podsumowanie
Stopka newslettera to element często pomijany przez marketingowców, zupełne niesłusznie. Oprócz elementów obowiązkowych (dane kontaktowe, adres mailowy, link rezygnacji z subskrypcji), możesz sprytnie wykorzystać ten obszar do umieszczenia elementów pogłębiających relacje z odbiorcą.