FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
ChatGPT – jak skutecznie pisać maile przy użyciu sztucznej inteligencji?
Powrót do listy wpisówJeżeli prowadzisz e-mail marketing, lecz pisanie treści nie jest Twoim ulubionym zajęciem, ChatGPT przychodzi z pomocą i może stać się najlepszym sojusznikiem. Takim, który wykona za Ciebie większość zadań, nie oczekując nic w zamian. Jak to jednak bywa, są pewne “ale”. Zobacz, jak pisać maile z użyciem ChatGPT w sposób mądry i z korzyścią dla Twojego biznesu.
Ostatnio pisaliśmy na naszym blogu, jak stworzyć kampanię e-mail przy użyciu AI (od pomysłu, aż po finalną treść wraz z grafikami). Dziś skupimy się szerzej na samym aspekcie pisarskim. Zwłaszcza, że mailingi i newslettery tekstowe mają się dobrze.
ChatGPT a marketing
ChatGPT to z pewnością mocny kandydat na słowo roku 2023. O potencjale jego wykorzystania i prognozach na przyszłość napisano tysiące artykułów, w tym te dotyczące marketingu. Narzędzie to może być wykorzystane m. in. w tworzeniu treści:
- stron internetowych,
- postów w mediach społecznościowych,
- płatnych reklam,
- zróżnicowanych opisów produktów,
- artykułów blogowych,
- maili marketingowych i sprzedażowych.
Choć co do pewnych faktów eksperci są zgodni, urosło też parę mitów związanych z ChatGPT, które postaramy się tutaj sprostować.
ChatGPT w e-mail marketingu - fakty i mity
Wykorzystanie ChatGPT w e-mail marketingu jest uniwersalne i może przynieść wiele korzyści. Narzędzie to jest w stanie bez problemu wygenerować już same pomysły na kampanię mailową, a ponadto zaproponować różne warianty tematu, preheaderu czy CTA oraz pomóc w błyskawicznym tworzeniu angażujących i skutecznych wiadomości. Nie można go jednak używać bezrefleksyjnie,a sporą ilość czasu zaoszczędzonego na pisaniu należy poświęcić na redakcję, sprawdzanie informacji i obsługę kreatora treści.
ChatGPT pozwala zaoszczędzić czas - fakt
W dzisiejszym świecie każda oszczędność czasu jest kusząca, prawda? Zwłaszcza, że czasem każdy ma blokadę twórczą i nie wie, jak choćby zacząć pisanie maila. Tymczasem kreator treści oparty na sztucznej inteligencji napisze wiadomość na dowolny temat i o dowolnej długości w zaledwie kilka, ewentualnie kilkanaście, sekund. Tak samo jest z tworzeniem pomysłów na kampanię mailingową czy zaproponowaniem tematów wiadomości. Nawet najzdolniejsi copywriterzy nie są w stanie zapisać i przedstawić tylu pomysłów w tak krótkim czasie.
ChatGPT pozwala zaoszczędzić czas - mit
Natomiast mitem jest, że dzięki ChatGPT nie będziesz musieć poświęcać już więcej czasu na tworzenie treści. Będziesz, lecz po prostu możesz ten czas inaczej ulokować i mniej się przy tym “napocić”. Sztuczna inteligencja co prawda szokuje swoim rozwojem i szybko się uczy, lecz niestety wciąż czasami się myli. Musisz więc poświęcić trochę czasu na sprawdzenie tekstu oraz jego korektę. To często będzie wymagać od Ciebie różnych zmian promptu, czyli pytania skierowanego do ChatGPT. Przykładowo:
Prompt może wymagać dodania informacji o samej ofercie, jak i określenia takich parametrów, jak długość tematu, długość wiadomości itp. Również istotną sprawą jest styl, o czym w dalszej części.
Wysoka jakość tekstów - fakt
Faktem jest, że ChatGPT naprawdę opanował gramatykę i ortografię do perfekcji. Zna synonimy i unika powtórzeń. Pod tym względem mógłby zawstydzić niejednego pisarza, blogera czy copywritera, a co dopiero osobę, która od czasu do czasu ma wysłać newsletter, jednocześnie zajmując się całą masą innych rzeczy związanych z prowadzeniem biznesu.
Największą korzyścią, jaką, moim zdaniem, daje ChatGPT w e-mail marketingu jest to, że, zapewniając naprawdę dobrą jakość tekstów, może zaproponować od razu wiele wersji. We FreshMailu często powtarzamy, że testowanie to podstawa. Dzięki ChatGPT przygotujesz skuteczny temat mailingu, testując wcześniej różne wersje na mniejszych grupach odbiorców. To samo z preheaderem czy samym tekstem wiadomości. Po kilku wysyłkach będziesz wiedzieć, czy do Twoich odbiorców bardziej przemawiają wiadomości krótsze czy dłuższe, pisane obrazowo czy zwięźle, tekstowe czy z większą liczbą grafik.
Jednak, znów, nie oznacza to, że w ChatGPT możesz tworzyć i kopiować treści do maili bez wcześniejszego sprawdzenia ich.
Wysoka jakość tekstów - mit
ChatGPT może i nie napisze “ból” przez “u”, może i potrafi naśladować styl Ernesta Hemingwaya czy Edgara Alana Poe, ale wciąż może popełnić masę błędów merytorycznych lub zbytnio popadać w truizmy (zwłaszcza jeśli zażądasz od niego dłuższej wypowiedzi). A przecież nie chcesz zanudzić czytelników, zniechęcić ich do otwierania newsletterów od Ciebie, napisać nieprawdy lub tym bardziej wprowadzić swoich klientów w błąd, prawda? W najgorszym wypadku, takie niedopatrzenia mogą nawet pociągnąć za sobą konsekwencje prawne.
Ponadto ChatGPT nie zna Tone of Voice Twojej firmy, a nawet jeśli nie posiadasz takiego dokumentu, to z pewnością starasz się w mailach zachować pewien spójny styl. Na przykład polegający na tym, że do swoich odbiorców piszesz na “Ty”, a nie przez “Pan/Pani” lub na odwrót. Kreator tekstu tego nie wie, co oczywiście wymaga od Ciebie czujności podczas korekty i dokładnego napisania w zapytaniu, jakiego stylu komunikacji oczekujesz (np. formalny, nieformalny, wzniosły, młodzieżowy itp.).
Czy ChatGPT to ekspert w każdej branży?
Uważam, że ChatGPT to przełomowe narzędzie dla copywriterów i freelancerów piszących artykuły z wielu różnych dziedzin. Dzięki niemu zdecydowanie przyspieszą research oraz napiszą teksty, które później jedynie będzie należało zweryfikować, zredagować i wzbogacić informacjami zebranymi bezpośrednio od klienta. W e-mail marketingu korzyścią jest to, że jakiekolwiek produkty czy usługi oferujesz, ChatGPT dzięki zaawansowanej analizie danych będzie w stanie napisać dla Ciebie wartościowe i angażujące maile. Jednak jak w każdym z opisywanych przypadków, jest pewno “ale”.
ChatGPT nie jest najlepszym ekspertem w Twojej branży
To Ty nim jesteś. Ty masz praktyczne doświadczenie gromadzone przez lata, Ty znasz najlepiej swoją markę oraz produkty wraz z ich unikalnymi cechami i przewagami konkurencyjnymi. Ty masz na co dzień do czynienia ze swoimi klientami i wiesz dlaczego wybierają Twoją ofertę zamiast konkurencji. Znasz też zapewne jakieś historie sukcesu, czyli jak przy pomocy Twoich produktów, usług czy po prostu dzięki Twojej marce udało się rozwiązać jakiś problem klienta lub osiągnąć cel. Wszystkie te rzeczy mają ogromną wartość zarówno w e-mail marketingu, jak i storytellingu w ogóle. To one są w stanie przekonać odbiorcę do wyboru Twojej oferty. Żadne narzędzie oparte na sztucznej inteligencji tych rzeczy za Ciebie nie wymyśli i nie napisze bez Twojego wkładu.
Jak mądrze pisać maile w ChatGPT - podsumowanie
Tworzenie maili przy użyciu ChatGPT może przynieść Ci wiele korzyści, z których główną jest to, że narzędzie napisze kreatywną i angażującą treść wiadomości za Ciebie i w czasie krótszym niż Ty potrzebujesz na wymyślenie samego tematu. Jednak sztuczna inteligencja nie jest w stanie zastąpić tej prawdziwej, Twojej, dlatego mamy dla Ciebie 3 punkty do zapamiętania z tego artykułu:
- Zawsze weryfikuj i redaguj treść wiadomości stworzoną przez ChatGPT. Poświęć czas na sprawdzanie faktów, zawartości merytorycznej, a także na poprawę stylu czy dodanie nazw własnych, którymi posługujesz się w komunikacji.
- Tak samo, jak radzimy Ci testować różne wersje tematu maili, tak również zachęcamy do wpisywania różnych wersji promptów i dodawanie do nich wskazówek, które pozwolą sztucznej inteligencji na napisanie wiadomości, które pod każdym względem spełniają Twoje wymagania co do jakości.
- Nie zapominaj, że to Ty posiadasz najważniejsze informacje o Twojej firmie, ofercie i klientach. Następnie upewnij się, że są one właściwie wykorzystane w mailach, które wysyłasz.