Renata Gajoch-Bielecka wpis utworzony wpis edytowany
6 praktycznych rad, by Twój sklep internetowy sprzedawał więcej
Powrót do listy wpisówNie od razu Kraków zbudowano. Tak samo Twój sklep internetowy potrzebuje czasu, usprawnień i dobrze funkcjonujących narzędzi, aby stać się internetowym imperium – czego Ci z całego serca życzymy!
Jednak sprawy nie ułatwia ogrom dostępnych możliwości, w których można wręcz utonąć. Dlatego przedstawiam kilka inspiracji, które pomogą Ci lepiej wykorzystać możliwości e-commerce'u.
Zacznijmy od prostych zmian, które dają duży efekt.
#1 Informuj, ile brakuje do darmowej dostawy
Podczas składania zamówienia dodaj informacje o tym, ile brakuje klientowi do darmowej dostawy. Prosta rzecz, a skłania odbiorcę do chwilowego zatrzymania się i zastanowienia: „Czy jeszcze czegoś nie potrzebuję”? Bo któż z nas lubi płacić za dostawę?
Zazwyczaj dobrze jest to zrobić w formie belki z wyraźnym CTA, zachęcającym do kontynuacji zakupów. Ważne: ten element zwiększa wartość koszyka zakupowego!
#2 Porzucone koszyki – jak je odzyskać?
Nikt nie lubi być porzucony. Twój koszyk także. A statystyki pokazują, że nawet 64% klientów sklepów internetowych porzuca swój koszyk zakupowy. Powody są różne: od niespodziewanych kosztów, po zbyt skomplikowaną nawigację na stronie.
Warto przeanalizować, który z wyżej podanych powodów może przysparzać kłopotów użytkownikom Twojego sklepu. To co się dzieje po wejściu klienta do sklepu, ma niebagatelne znaczenie.
Poznaj główne powody porzuconych koszyków
Cena
Klient dodając produkt do koszyka jeszcze do niczego się nie zobowiązuje. Więc przygląda się ofercie w innych sklepach lub porównywarkach cenowych. Dlatego sprawdzaj na bieżąco swoją konkurencję bo być może Twój produkt od niej odbiega cenowo. Pod lupę weź również koszty dostawy. Według raportu E-commerce w Polsce aż 64% kupujących zostaje zachęconych do zakupów właśnie dzięki darmowej dostawie.
Proces zakupowy
Kiedy ostatnio “robiłeś/aś” zakupy w swoim sklepie? Kiedy była okazja, by wejść w buty klienta? Warto od czasu do czasu zrobić taką rewizję i sprawdzić, czy proces zakupu nie jest zbyt skomplikowany, czy wyszukiwanie np. paczkomatu nie trwa zbyt długo, czy ilość danych jaką trzeba uzupełnić nie jest przytłaczająca? Trzymaj się zasady: im prościej - tym lepiej.
Czas dostawy
Jak szybko możesz dostarczyć produkt do swojego klienta? Aż 29% klientów decyduje się na zakup ze względu na szybką dostawę.
X-kom na swojej stronie informuje jak szybko musisz zakupić produkt, aby otrzymać go już na następny dzień. Taki licznik, to również świetny sposób na przyspieszenie procesu decyzyjnego klienta. Skoro mogę mieć coś już jutro, to dlaczego z tego nie skorzystać?
Zobacz co jeszcze według respondentów wpływa na ich decyzję o porzuceniu koszyka.
Zadbaj teraz o dwie rzeczy: wyeliminuj (na tyle ile możesz) powody, które sprzyjają porzucaniu koszyków w Twoim sklepie internetowym, a po drugie nie poddawaj się :) czyli wysyłaj maile o porzuconych koszykach oraz stosuj remarketing produktów.
We FreshMailu dla Ciebie gotowe rozwiązanie, jeśli Twój e-sklep działa na PrestaShop.
Dlaczego warto skorzystać z modułu FreshMaila dla PrestaShop?
- wyślesz informacje o porzuconym koszyku,
- zyskasz dostęp do szczegółowych raportów,
- zsynchronizujesz listy odbiorców,
- stworzysz formularz do zapisu na newsletter,
- zyskasz dostęp do gotowych szablonów...
- ...i zamkniesz to wszystko w ramach jednego, intuicyjnego systemu.
#3 Dobrze przedstaw swój produkt
W pas kłania się zarówno dobra prezentacja wizualna, pokazanie produktu z różnych kątów oraz unikalny opis produktu. Ma on duży wpływ na widoczność Twojego sklepu w wyszukiwarce, zatem przyłóż się do niego solidnie. Dobrze napisany opis pozwala Ci skuteczniej docierać do klientów, odpowiadać na ich potrzeby, a także może być jednym z Twoich wyróżników.
Przykładem może być Agencja Mienia Wojskowego, gdzie w ich sklepie internetowym stworzone są naprawdę świetne opisy produktów. Opis torby polowej brezentowej brzmi tak:
Klasyczny wojskowy gadżet, który z powodzeniem posłuży w cywilu. Kreatywna krawcowa przerobi go na oryginalną torebkę, pakowaną kosmetyczkę lub rowerową sakwę. Kolekcjonerzy docenią jego tradycyjny sznyt i przeznaczenie.
A czy można ciekawie opisać Koszulę polową? Jak się okazuje tak, można.
Tak Was lubimy, że oddamy Wam ostatnią koszulę. Tym razem padło na wojskową koszulo-bluzę z krótkim rękawem. Kamuflaż i pagony na ramionach sprawią, że Twoja stylówka nabierze militarnego sznytu, a Ty nabierzesz pewności, że to był dobry wybór. A skoro mowa o ramionach, to zamiast nimi wzruszać, pora ruszyć na zakupy.
Warto zwrócić uwagę, że dzięki takim opisom produktów możemy świetnie budować rozpoznawalność, a nawet relację z potencjalnymi klientami.
Bo umówmy się – co ja mam do czynienia z Agencją Mienia Wojskowego i ich produktami? Nic. A jednak sklep ten znam właśnie dzięki ich błyskotliwym opisom, a gdy nadejdzie okazja na obdarowanie prezentem męskiego członka rodziny, interesującego się militariami, to moje pierwsze internetowe kroki powędrują właśnie do tego sklepu.
Podobnie rzecz ma się z technicznymi opisami produktów. Warto wyjaśnić, co klientowi daje 8 rdzeni Dimensity 700, jak robi to X-com:
Sprawdź nowy Xiaomi Redmi Note 10 5G 128 GB Szary. To prawdziwa bestia produktywności. Umieszczono w niej wyświetlacz Full HD+ DotDisplay o wielkości 6,5”. Trzy obiektywy pozwolą Ci na zdjęcia bogate w szczegóły. Wykonuj świetne ujęcia i zapisuj je w dużej pamięci smartfona. 8 rdzeni procesora Dimensity 700 nie pozwoli Ci na żadne opóźnienia. Możesz swobodnie zacząć rozgrywkę i zdobywać najwyższe wyróżnienia. Całość natomiast zamknięto w eleganckiej obudowie.
#4 Zachęcaj do pozostawienia opinii o e-sklepie
W badaniu Gemius „Rynek e-commerce w Polsce” dla 21% badanych opinie na stronach internetowych czy dedykowanych ku temu portalach, decydują o pierwszym zakupie w danym sklepie internetowym. Chcemy poczuć się bezpiecznie przy tego rodzaju wyborach i nawet jeśli wybierzemy się na zakupowe łowy online, nie chcemy wpaść w sidła nierzetelnego, niesprawdzonego e-sklepu.
Wykorzystuj więc siłę rekomendacji, dodawaj opinie swoich klientów, zachęcając ich w różny sposób do dzielenia się informacją o zakupie i opinią z tym związaną.
Zobacz przykład wiadomości mailowej z prośbą o napisanie opinii.
Jeśli interesuje Cię temat, jak skutecznie wykorzystywać tzw. social proof w e-commerce, polecam Ci przeczytanie artykułu: Social proof - narzędzie, które zwiększa sprzedaż w e-commerce.
#5 Wysyłaj kampanie SMS
W e-commerce masz cały szereg narzędzi promocyjnych do wykorzystania: kampanie płatne na Facebooku, AdWords, social media, content marketing, email marketing itp. Jedne z nich służą do przyciągnięcia klienta do e-sklepu, budowania świadomości marki czy relacji, natomiast kampania SMS potrafi świetnie postawić kropkę nad i, czyli domknąć sprzedaż.
W dodatku jej koszty są niskie, a zbiera wspaniałe wyniki, jeśli chodzi o otwieralność wiadomości (średnio na poziomie 95%) i ROI.
Kiedy warto wysyłać kampanie SMS?
Po pierwsze SMSy bardzo dobrze się sprawdzą podczas różnych świąt czy okazji sprzedażowych, takich jak Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Mężczyzny, Dzień Dziecka – gdy obdarowujemy naszych bliskich. Szukamy inspiracji i ciekawego podarunku, a jeśli jako e-sklep w kampanii SMS wyślesz gotowe rozwiązanie i ułatwisz kupno wymarzonego prezentu.
Po drugie ciekawym i prostym do wdrożenia rozwiązaniem jest wysyłka SMS po kampanii mailowej. Możesz takiego SMSa dosłać do osób, które nie otworzyły Twojej wiadomości email. Zrobisz to w systemie FreshMaila w przedostatnim kroku kampanii.
Z naszego doświadczenia wynika, że takie działanie potrafi zwiększyć Open Rate kampanii mailowych nawet o 50%.
#6 Wyróżnij się na skrzynce pocztowej
Według raportu „Email marketing w liczbach 2018” już 50,21% użytkowników poczty elektronicznej ma założoną skrzynkę mailową na Gmailu. Wielu z Twoich subskrybentów zapewne również korzysta z rozwiązania Google.
Wiążę się z tym jedna ważna kwestia. Gmail dzieli otrzymywane wiadomości na trzy sekcje: Główne, Społeczności i Oferty. Wysyłając kampanie mailingowe z promocjami, Twój email ma duże szanse wylądować w zakładce „Oferty”.
Dobra wiadomość jest taka, że istnieje proste narzędzie, które pozwoli Ci wyróżnić swoją wiadomość w zakładce „Oferty” na smartfonach. Funkcja ta nazywa się Gmail Promotions Annotation.
Po wprowadzeniu odpowiedniego kodu, Twój mail będzie wyglądać następująco:
Dla ułatwienia, we FreshMailu przygotowaliśmy łatwe w użyciu, darmowe narzędzie, które pozwoli Ci stworzyć adnotację w naszym systemie, bez znajomości kodu HTML.
Podsumowanie - praktyczne rady jak sprzedawać więcej w internecie
Mam nadzieję, że wśród tych sześciu rad znajdziesz coś dla Twojego sklepu internetowego i przyciągniesz jeszcze więcej zadowolonych klientów.