Eliza Gniadek wpis utworzony wpis edytowany
13 szybkich sposobów na odświeżenie email marketingu
Powrót do listy wpisówPlanujesz uporządkować swój email marketing ale myślisz, że to ogrom pracy? Że trzeba wszystko przeanalizować i w ogóle najlepiej zacząć od nowa? Pocieszę Cię – wcale nie musi tak być. Wystarczy czasem kilka małych kroczków, aby Twój email marketing przybliżył się do osiągnięcia zamierzonych celów.
Drobne poprawki, które są sukcesywnie wdrażane, mogą przynieść Ci efekty, których nawet się nie spodziewasz. To tak jak nauka języka obcego przez 15 minut dziennie.
Sprawdź nasze wskazówki, które wdrożysz przy porannej kawie. ☕
Baza, z którą faktycznie masz kontakt
Podstawą email marketingu jest baza odbiorców – to wie każdy email marketer. O bazę należy jednak dbać, a dokładniej: starać się angażować subskrybentów, segmentować, wysyłać spersonalizowane treści, ale także pożegnać się z tymi, którzy od bardzo dawna nie otwierali Twoich wiadomości.
Co zatem możesz szybko usprawnić, lub na co zwrócić uwagę, by z bazy „wyciągnąć” jeszcze więcej?
Daj odbiorcom to, czego oczekują
Zastanów się, dlaczego odbiorcy zapisują się na Twój newsletter? W wielkim uogólnieniu dlatego, że chcą być szczęśliwsi lub mądrzejsi. Uszczęśliwić możesz ich, w zależności od biznesu, za pomocą np. specjalnych treści premium, wcześniejszego dostępu do oferty, dedykowanego rabatu, czy darmowej wysyłki. A mądrzejsi – przez przesłanie im krótkich porad prosto od eksperta, e-booków, dostępu do kursów online itp.
Dodatkowe pola w formularzu zapisu
Jeśli chcesz segmentować bazę i wysyłać spersonalizowane treści, musisz posiadać więcej danych, niż jedynie adres mailowy. Dlatego w swoim formularzu zbieraj dodatkowe dane, przynajmniej imię odbiorcy. Już samo imię pozwoli Ci nie tylko skierować komunikat bezpośrednio do danej osoby (Cześć, Aniu), ale także podzielić bazę ze względu na płeć.
Jeśli prowadzisz działania bardziej nakierowane na B2B, możesz również dodać informacje o firmie, branży itp. Z kolei gdy Twój biznes to e-commerce, możesz pokusić się o takie dane, które pozwolą doprecyzować potrzeby klienta (np. numer buta czy rozmiar ubrań w branży modowej) albo wprost zapytać, jakiego typu treści odbiorca od Ciebie oczekuje.
W naszym Kreatorze Formularzy umieścisz pole dodatkowe w kilka chwil, oznaczając odpowiedni checkbox w zakładce Pola formularza.
Odśwież listę mailową
Jeśli prowadzisz email marketing już od dłuższego czasu, zapewne zgromadziły Ci się na liście adresy osób, które już dawno przestały otwierać Twoje maile. Tak się generalnie dzieje, a 100% Open Rate w typowych kampaniach mailowych to mit. Nie zmienia to jednak faktu, że do takiego efektu zawsze warto dążyć. Znajdą się również adresy mailowe, które przestały istnieć (np. z powodu zmiany pracy) i do których wysyłka spotyka się z odbiciem. Miej na uwadze, że każdy przejaw nie otwierania wiadomości lub odbicia, nomen omen odbija się na Twojej dostarczalności.
Dlatego bardzo ważne jest odświeżanie swojej listy od czasu do czasu.
Poniżej dwa sposoby, które szybko wdrożysz:
Pierwszy: podzielić swoją bazę mailową ze względu na lojalność (trzy grupy: lojalni 75%+, „typowi” 35-75%, nielojalni: mniej niż 35% OR) i do tych najmniej lojalnych ograniczyć wysyłkę lub nawet całkowicie z niej zrezygnować.
Zobacz też: Po 3 mailach wypisywaliśmy nowych subskrybentów. Efekt był zaskakujący… [Case Study Winiary]
Drugi: nie wysyłać do adresów odbijających. Są dwa rodzaje odbić: twarde i miękkie. Twarde odbicie oznacza, że wiadomość nie może być dostarczona na ten adres mailowy, powód: najczęściej adres nie istnieje. Odbicie miękkie z kolei, że jedynie w tej chwili nie można dostarczyć wiadomości, ale system spróbuje ponownie za jakiś czas. Powód: przepełniona skrzynka lub błąd serwera.
Proponuję by to, po ilu nieudanych wysyłkach uznać odbiorcę za odbijającego, ustawić: 1 lub 2 na odbicia twarde, 2 na miękkie. Nasz system automatycznie oznaczy takie adresy za odbijające i nie będzie do nich realizować wysyłek (co nie oznacza, że adresy zostaną usunięte).
Kampanie mailowe
Tworząc szablony wiadomości i realizując wysyłki również możesz sobie odjąć pracy. Szczególnie, gdy polega ona na ponownym wysłaniu kampanii do podobnej bazy, w tym follow-upów. W tym miejscu dowiesz się też, co zrobić, by Twoje wysyłki przynosiły jak najlepsze rezultaty, jednocześnie nie ślęcząc po nocach nad raportami.
Twórz szablony w bibliotece
Zamiast za każdym razem tworzyć od nowa kampanię, tylko po to, by pracować na szablonie wiadomości, skorzystaj z możliwości, jakie daje Ci biblioteka szablonów. Znajdziesz ją w zakładce Biblioteka – E-mail.
W bibliotece możesz stworzyć master-szablon, szkielet z którego następnie możesz wybierać sobie elementy potrzebne do następnej kampanii. Jeśli z kolei Twój szablon wygląda z grubsza zawsze tak samo – dzięki działaniu w bibliotece łatwiej będzie Ci go zduplikować i stworzyć na jego podstawie kampanię.
Praca na szablonach w bibliotece sprawdza się również, gdy nad kampanią pracuje więcej niż jedna osoba – taki szablon udostępnisz współpracownikowi dosłownie trzema kliknięciami.
Dodaj wersję TXT do wiadomości HTML
Drobna rzecz – a zyskujesz pewność, że odbiorca na 100% odczyta treść wiadomości niezależnie od tego, jakiego systemu do przeglądania poczty używa.
Wystarczy, że w trakcie tworzenia kampanii w HTMLu (CKEditor) klikniesz Wersja TXT. Następnie w prawym górnym rogu kliknij Wygeneruj z treści HTML, aby mieć pewność, że wersja tekstowa i zakodowana się ze sobą zgadzają.
Opcja Doślij SMS
Jeśli masz w swojej bazie, oprócz adresów email, również numery telefonu, ta opcja to świetny i szybki sposób na zwiększenie widoczności Twoich treści. Znajdziesz ją w piątym kroku tworzenia kampanii, pod ustawieniami czasu wysyłki. Klikając w tę opcję, zostaniesz przekierowany do kreatora SMS. Po ustawieniu treści SMSa, system automatycznie wyśle wiadomość tylko do osób, które nie otworzyły maili przez określony czas.
Opcja ta jest świetnym rozwiązaniem np. w przypadku promocji ograniczonych czasowo. Możesz wtedy skierować komunikat do tych osób, które nie otworzyły wiadomości. A warto wspomnieć, że Open Rate kampanii SMS jest bliski 100%!
Dowiedz się więcej, jak wykorzystać SMS w swoich działaniach marketingowych
Opcja Wyślij ponownie
Jest to opcja, która z pewnością przyda Ci się do tworzenia follow-upów. Za jej pośrednictwem, dosłownie kilkoma kliknięciami, możesz wysłać tę samą kampanię (bądź delikatnie ją zmodyfikować), do trzech segmentów:
- wszystkich, którzy daną wiadomość otrzymali,
- tych, którzy ją otworzyli,
- a także do tych, którzy jej nie otworzyli.
Na stronie głównej Twojego konta we FreshMailu, na liście wysłanych kampanii znajdziesz ikonę koperty ze strzałką. Po kliknięciu i wybraniu segmentu, system przekieruje Cię do kreatora kampanii mailowej, w którym możesz dowolnie modyfikować szablon swojej wiadomości, ale także dokonać innych zmian, w tym nawet wyboru bazy czy zmiany tematu.
Testy A/B
Chcesz zoptymalizować swoje wysyłki, aby odbiorcy chętniej je otwierali, ale nie masz czasu przekopywać się przez raporty i analizować Open Rate z każdej zrealizowanej wysyłki? Dobrym (a przede wszystkim szybkim) rozwiązaniem będzie wykonanie testów A/B.
W Testach A/B FreshMail automatycznie sprawdza, która wysyłana kampania będzie cieszyła się największym powodzeniem. Nie trzeba już tworzyć losowych grup ani wysyłać i analizować mnóstwa kampanii – Testy A/B robią to za Ciebie! Wystarczy określić kilka kryteriów przy tworzeniu wysyłki.
Testy A/B możesz przeprowadzić na dwa sposoby:
- testując nadawcę wiadomości,
- testując temat wiadomości.
Opcję tę znajdziesz już w pierwszym kroku tworzenia kampanii, odznaczając opcję Optymalizuj wyniki kampanii. Następnie wybierz Testy A/B oraz określ wielkość próby.
Niżej możesz zaznaczyć, czy chcesz przetestować temat czy nadawcę, a także co ma decydować o skuteczności takiego testu: otwarcia wiadomości czy kliknięcia w link. Ostatnim krokiem jest określenie, po jakim czasie testowania ma się wysłać finalna kampania.
Jak to działa? System wylosuje adresy, które będą naszą próbą. Do części z nich wyśle kampanię z tematem lub nadawcą nr 1, druga z tematem lub nadawcą 2. Po określonym czasie system sprawdzi, która wersja wygrała i ją właśnie wyśle do pozostałej bazy.
Wyklikanie takiego testu zajmie Ci dosłownie dwie minuty, góra trzy, jeśli zatrzymasz się na jakimś temacie. ;) Efekt? Z pewnością większy Open Rate i CTR.
Ok, ale co Ci to przyniesie? Testowanie tematu lub nadawcy wiadomości pozwoli
Optymalizator czasu wysyłki
Jest to kolejna opcja testująca Twoje wysyłki. W tym przypadku testujesz dzień oraz porę, w której Twoi odbiorcy najchętniej otwierają wiadomości.
Zobacz jak optymalizując czas wysyłki, podnieśliśmy Open Rate o 63%. Zobacz case study naszej kampanii dla Grene.
Ta opcja pozwala Ci testować najlepszy czas na wysyłkę ze względu na:
- dzień tygodnia (z wyróżnieniem na tydzień roboczy oraz tydzień kalendarzowy),
- porę dnia (poranną, południową, popołudniową).
Podobnie jak testy A/B, Optymalizator czasu wysyłki znajdziesz w pierwszym kroku tworzenia kampanii i następnie – klikając w wybrane opcje – ustalasz formę i czas trwania testu.
Warto też co jakiś czas sprawdzać, czy obrana strategia się sprawdza. W końcu przyzwyczajenia odbiorców mogą się zmieniać – jak pokazała choćby sytuacja z pandemią, gdzie wielu z nas przeszło w tryb pracy zdalnej, jednocześnie opiekując się dziećmi – sposób „konsumowania” czasu mocno się więc przesunął.
Zaangażuj subskrybentów
Niech mają wpływ na to, co otrzymują. Zalety: będziesz wiedzieć, co wysyłać, zwiększysz dostarczalność, pokażesz, że Ci zależy na ich zdaniu. Zobacz świetny przykład, jak Karol Lewandowski, współautor kanału i bloga Busem przez Świat, umieścił w mailu małą ankietę na temat tego, na jaki temat przeprowadzić kolejny webinar.
Jest to świetne badanie potrzeb klientów. Ale nie tylko – poprzez zaangażowanie subskrybentów dostarczalność Twoich kampanii się zwiększa.
Rzut oka na raporty
Raport prawdę Ci powie – co robisz dobrze, a co niekoniecznie. Analiza raportów jest też jedną z ważniejszych elekemtów w pracy marketera. Na podstawie wniosków z raportów wiesz, jak poprawić swoje działania w email marketingu.
Całe wypracowanie na temat tego, co znajdziesz w naszych raportach i jak je poprawnie czytać, znajdziesz w artykule: Jak czytać raporty z kampanii we FreshMailu.
Automatyczne wysyłanie raportu
Jeśli charakter Twojej pracy wymaga od Ciebie przesyłania raportów z kampanii mailowych „wyżej”, mamy rozwiązanie, które odciąży Twój i tak napięty grafik :)
FreshMail automatycznie wyśle na maila raport w formie PDFa, po określonym czasie od wysyłki kampanii. Nie musisz pamiętać o tym, by logować się na konto i za każdym razem pobierać plik. Co więcej – możesz zaznaczyć, by ten raport wysyłał się bezpośrednio na skrzynkę pocztową osoby docelowej, czyli szefa, managera, analityka, itp.
Aby to zrobić, w piątym kroku tworzenia kampanii zaznacz opcję Włączyć zaawansowane i Automatyczne wysyłanie raportu (przedostatnia opcja, na samym dole). Następnie kliknij w Ustaw i wybierz, po jakim czasie ma zostać wysłany raport, a także na jaki adres mailowy.
Trzy kliki i praca zrobiona!
Aplikacje pocztowe
Wiedza o tym, na jakiej skrzynce Twoi odbiorcy posiadają swoje adresy, pozwoli Ci lepiej optymalizować wysyłane do nich kampanie. Np. klientom Gmaila możesz nieco inaczej projektować szablon, bo szansa, że zobaczą wiadomość na smartfonie wzrasta, albo też pokusić się na skorzystanie z opcji Gmail Promotions Annotation, która jeszcze bardziej wyróżni Twoje wiadomości w ich skrzynkach mobilnych.
W tym miejscu znajdziesz też informację o tym, jak odbiorcy otwierają Twoje wiadomości: czy jest to aplikacja desktopowa, webowa, czy na smartfonie. Jeśli np. zauważysz, że duży odsetek odbiorców otwiera maile na desktopie, może oznaczać, że to maile firmowe otwierane na Outlooku, w którym niektóre rzeczy z szablonu mogą się nie wyświetlać. Albo jak widzisz, że dużo osób przegląda maile w mobile, sprawdź, czy Twój szablon jest responsywny i czy dobrze „składa” się na tak małym ekranie.
Top domeny
Tę opcję potraktuj jako uzupełnienie wiedzy o aplikacjach pocztowych, z których korzystają odbiorcy.
Zobaczysz tu, jak zachowują się odbiorcy różnych domen. Dowiesz się, którzy najczęściej otwierają Twoje mailingi, klikają w linki. Znajdziesz też informację o ilości odbić, co przyda Ci się w optymalizacji wysyłek i czyszczeniu bazy.
Podsumowując
Optymalizacja i automatyzacja. Te dwa słowa powinny wisieć na kolorowych karteczkach przyklejonych do tablicy każdego marketera. Nie ma sensu dokładać sobie pracy w miejscu, w którym automat zrobi to za Ciebie. Ty za to będziesz mieć więcej czasu na pracę koncepcyjną i kreatywną, czego Ci z głębokości serca życzę. :)