Szymon Dyrlaga wpis utworzony wpis edytowany
Jak pisać SMS-y marketingowe? Zobacz dobre przykłady
Powrót do listy wpisówJeżeli chcesz, by Twoi klienci zapoznali się jak najszybciej z ważną informacją lub tłumnie weszli na Twoją stronę ze specjalną ofertą, a w dodatku chcesz poświęcić na to zaledwie kilka minut, to ten tekst jest właśnie dla Ciebie. Pokażę Ci w nim krótko, jak pisać skuteczne SMS-y marketingowe oraz przedstawię ich przykłady.
Dlaczego SMS-y są tak skuteczne?
Jeżeli jeszcze tego nie wiesz, to warto spojrzeć na fakty.
- Wysyłki SMS cieszą się zwykle ponad 90% wskaźnikiem otwarć.
- Ponad 80% odbiorców odczytuje wiadomość w ciągu 3 minut od jej otrzymania.
- SMS-y odbierane są przez każdy telefon, nawet bez połączenia z Internetem, dlatego jest to świetny sposób na komunikację np. z osobami w starszym wieku;
- Większość Polaków korzysta z internetu na smarfonie (wg raportów Ministerstwa Cyfryzacji), więc łatwo możesz przekaz SMS-owy rozszerzyć, kierując odbiorcę np. na landing page czy stronę produktu.
Wysyłki SMS doskonale uzupełniają się z email marketingiem. Dzięki nim możesz znacząco wpłynąć na Open Rate swoich mailingów lub newsletterów. Przykład poniżej:
Jak pisać skuteczne SMS-y marketingowe?
Tworzenie kampanii SMS jest wyjątkowo proste, niemniej przy samym tworzeniu treści warto pamiętać o kilku elementach, by była ona skuteczna.
Przedstaw się, wpisując nazwę nadawcy
W kampaniach SMS tak samo jak w email marketingu ważna jest nazwa nadawcy, która wyświetli się w telefonie zamiast numeru telefonu. Odbiorca ma wtedy jasność, kto do niego pisze, a Ty zyskujesz wiarygodność. Zobacz o ile lepiej wyglądają wiadomości z uzupełnioną nazwą nadawcy:
Personalizacja
Nie jest to może obowiązkowy element, ale naprawdę warto wykorzystać personalizację do przyciągnięcia uwagi odbiorcy. Spraw, by poczuł, że wiadomość jest napisana specjalnie dla niego (zwłaszcza jeśli do tego dodasz odpowiedni czas wysyłki - np. gdy wiesz, że wybrana grupa klientów ma akurat potrzebę zakupową). Może to znacząco wpłynąć na skuteczność wiadomości SMS, a samo użycie personalizacji jest bardzo proste, wystarczy, że posiadasz w bazie imiona swoich klientów.
Wiadomości SMS warto rozpocząć takimi zwrotami, jak: Witaj Szymon!, Pani Joanno lub ewentualnie Szanowny Kliencie, jeśli nie posiadasz imion wszystkich klientów.
Postaw na konkretny przekaz i wezwij do działania
W SMS-ach liczy się konkret. Napisz więc jak najprościej się da, co klient powinien wiedzieć (np. Na Twoim koncie właśnie wystawiliśmy fakturę) oraz co ma z tą wiedzą zrobić (np. By ją opłacić, kliknij w link:).
A już najlepiej, jeśli do tego dodasz, ile odbiorca ma czasu na wykonanie danej czynności (np. Oferta ważna tylko dzisiaj!). To zawsze motywuje do działania.
Czy 160 znaków to wystarczająco?
W większości wpisów na temat kampanii SMS przeczytasz, że 160 znaków to wystarczająco, by przekazać najważniejszą informację. Zazwyczaj jest to prawda…
Pamiętaj, że stosując znaki specjalne (w tym również polskie litery) maksymalna długość jednego SMS-a zmniejsza się ze 160 do 70 znaków.
Nie bój się pisać dłuższych wiadomości!
Coraz częściej spotykam się z wiadomościami, które przekraczają 160 znaków. Biorąc pod uwagę to, że koszt wysłania jednego SMS-a to w przeliczeniu zazwyczaj parę groszy, to nieco dłuższy, ale bardziej wyczerpujący przekaz może okazać się zdecydowanie bardziej opłacalny.
Pierwszą korzyścią jest to, że nie musisz wtedy wiadomości skracać za wszelką cenę, ratować się często niezrozumiałymi skrótami i ograniczać informacji do niezbędnego minimum.
Drugą, że czasem umieszczenie w wiadomości szerszego, zrozumiałego dla odbiorcy kontekstu, pomoże Ci go przekonać do podjęcia właściwej decyzji (czyli np. do kliknięcia w link i zapoznania z Twoją ofertą na stronie).
Dłuższe SMSy warto pisać też wtedy, gdy informujesz o istotnych sprawach dla klienta. Wtedy wiadomość musi być zrozumiała, a więc pozbawiona utrudniających to skrótów.
Inne przykłady zastosowania wiadomości SMS w firmach i instytucjach
W firmach i organizacjach SMS-y warto wykorzystywać nie tylko do przesyłania ofert czyst sprzedażowych. Sam np. bardzo ucieszyłem się, kiedy dostałem w dniu swoich urodzin taką wiadomość od sieci siłowni, w której posiadam karnet:
Ponadto SMS-y są świetnym sposobem na:
- komunikację o statusie transakcji oraz zamówienia;
- przypomnienie o nadchodzącym wydarzeniu, na które odbiorca się zapisał;
- informację o tym, że dostępny jest towar, którym zainteresowany był klient;
- powiadomienia o godzinach otwarcia placówki (jeśli się zmieniają);
- komunikację szpitali i urzędów o ważnych sprawach, jak np. miało to miejsce w trakcie kwarantanny spowodowanej COVID-19.
Życzę udanych wysyłek!