Renata Gajoch-Bielecka wpis utworzony wpis edytowany
Czy email marketing się opłaca?
Powrót do listy wpisówW obliczu dziesiątek dostępnych narzędzi czasami trudno jest wybrać to, które spełni oczekiwania marketerów i właścicieli firm. Do wyboru mamy m.in. działania związane z SEO i SEM, promocję w social mediach, reklamy w Google Ads, display, wideo marketing i tak mogłabym wymieniać jeszcze długo. W tym morzu możliwości email marketing prawdopodobnie nie jest pierwszym rozwiązaniem, które przychodzi Ci do głowy.
Tym razem jednak chcę Ci pokazać kilka powodów, dlaczego warto zainwestować w email marketing i wykorzystywać go w swojej strategii komunikacji z odbiorcami.
Promocja firmy w Internecie
Posiadając bazę do 5000 odbiorców, płacisz miesięczny abonament 150 zł (Sprawdź cennik FreshMaila) i w tej cenie możesz wysłać nieograniczoną liczbę kampanii.
Oznacza to, że wysyłając kampanię do 5,000 odbiorców trzy razy w miesiącu, koszt dotarcia do jednego odbiorcy będzie Cię kosztować 1 grosz.
Oczywiście nie da się porównać 1:1 kosztów kampanii na Facebooku czy w Google Ads, ale sama kwota 150 złotych wydaje się być śmiesznie niska jak na jednorazową kampanię np. na Facebooku.
Dodatkowo w porównaniu z Facebookiem i Google Ads kampania mailowa ma tę przewagę, że trafiasz z nią bezpośrednio do odbiorcy, prosto na jego skrzynkę pocztową, która jest jednym z najbardziej prywatnych miejsc w Internecie. To wszystko sprawia wrażenie komunikacji jeden do jednego, co buduje zaufanie i lojalność wobec marki.
Trafiasz do właściwych osób
W email marketingu posiadasz bazę osób, które znają Twoją markę i są potencjalnie zainteresowane Twoją ofertą. Być może nawet już kupili Twój produkt lub usługę, a to, według statystyk, zwiększa prawdopodobieństwo kolejnej transakcji. Dzięki email marketingowi nie strzelasz za każdym razem z komunikatem reklamowym w otwarty ocean, tylko w jezioro, które dobrze znasz :)
Zatem jeśli rozważasz, pomiędzy jakie narzędzia rozdysponować budżet reklamowy, to jednym z obowiązkowych punktów powinien być email marketing.
Email marketing jest skuteczny i sprzedaje
Możesz pomyśleć, że jeśli coś jest tanie, to wcale nie oznacza, że jest też dobre. Wręcz przeciwnie, może to nawet wzbudzać Twoje podejrzenia. Jednak jak pokazuje nasze doświadczenie oraz badania, email marketing jest kanałem, który przynosi jeden z największych zwrotów z inwestycji.
Jak wynika z danych od Custora, odpowiada on za blisko 1/5 transakcji w e-sklepach.
Jednak nie tylko badania wskazują na efektywność email marketingu. Pokazują to także nasze case study, gdzie współpracując z firmami z różnych branż, osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki.
Dla porównania średni zasięg postów organicznych na Facebooku wynosi 2-6%, zaś średni Open Rate kampanii mailowych w Polsce wynosi 16,57%. Oznacza to, że w inboxie jesteś bardziej widoczny dla odbiorców aniżeli w newsfeedzie.
97% Internautów posiada skrzynkę pocztową
Według danych na Facebooku 2 miliardy użytkowników ma założone konto.
Dlatego wcale nie dziwi fakt, że to medium jest jednym z miejsc, gdzie wiele firm prowadzi swoje działania wizerunkowe i reklamowe.
A gdybym powiedziała Ci, iż szacuje się, że na świecie zarejestrowanych jest 4,9 miliarda kont mailowych? Robi wrażenie, prawda?
Dodatkowo w Polsce 97% Internautów posiada skrzynkę pocztowę, a codzienne korzystanie z poczty potwierdza 69% badanych. Co więcej dla 62% maile są najważniejszym sposobem wymiany informacji w sieci.
[grafika]
Co to oznacza dla Ciebie?
Jeśli pracujesz w branży, której grupa docelowa nie spędza dużo czasu np. w social mediach i wydaje się być trudna do namierzenia, email marketing może się okazać dla Ciebie idealnym rozwiązaniem.
Przykład?
Firma Grene w swym asortymencie posiada produkty dla rolników. Od kilku lat zbierana jest baza odbiorców, do której wysyłane są newslettery o produktach i promocjach. Zakupów można dokonać w sklepach stacjonarnych (ponad 180 w całej Polsce) lub internetowym. Dzięki usprawnieniom dokonanym w zakresie czasu wysyłki i wyglądu szablonu newslettera zwiększyliśmy sprzedaż w sklepie internetowym.
Dodatkowo prowadziliśmy specjalne akcje email marketingowe dla firmy sprzedającej tusze i tonery do drukarek. Choć komunikacja tego rodzaju firm z klientami może wydawać się nie dość, że nudna, to także trudna w realizacji. Mimo to konwersja i sprzedaż dzięki kanałowi email była nadzwyczaj satysfakcjonująca.
Na bazie naszych doświadczeń możemy śmiało powiedzieć, że trudno jest nam znaleźć branżę, której działalności nie udałoby się wykorzystać w działaniach email marketingowych.
Dotrzesz do najbardziej zainteresowanych - email jako skuteczna reklama w Internecie
Aby zacząć wysyłać wiadomości do odbiorców, musisz wcześniej zebrać bazę, do której będziesz kierować kampanie. Możesz to zrobić na wiele różnych sposobów.
Przeczytaj artykuły:
Jak budować listę odbiorców?
Własna baza mailingowa na 5 sposobów
Za co Internauta poda Ci swój adres email?
Choć może Ci się to wydawać jeszcze jednym krokiem, którego musisz dopilnować, aby zacząć przygodę z email marketingiem, to, wierz mi, warto mu poświęcić energię. Zebrana baza będzie pracować na Ciebie przez długi czas. Nie próbuj iść na skróty i nie kupuj gotowej listy adresów.
Wysyłanie swojej oferty do przypadkowych osób może przynieść skutek podobny do rozdawania ulotek na ulicy przypadkowym przechodniom. Znacznie skuteczniejszym sposobem jest budowanie bazy w systematyczny sposób i opieranie się na odbiorcach, którzy są zainteresowani działalnością Twojej firmy. Dlatego dobrym początkiem na zdobycie pierwszych subskrybentów jest strona internetowa. To tu pozyskasz najbardziej lojalnych odbiorców. Poza tym…
Lista mailowa należy wyłącznie do Ciebie
Zbierając bazę subskrybentów masz pewność, że odbiorcy zapisali się z własnej woli i chcą otrzymywać od Ciebie newslettery. Oczywiście musisz posiadać zgody na przetwarzanie danych osobowych i wysyłkę maili marketingowych. Tym sposobem baza, którą zebrałeś, jest zawsze Twoja. Nie zewnętrznych administratorów, nie wielkich gigantów w social mediach, ale Twoja.
Co to oznacza dla Ciebie?
Nie jesteś uzależniony od zewnętrznych portali, które w przypadku, gdy stracisz konto (lub gdy przestaną być na topie, jak niegdyś Nasza Klasa), odcinają Cię od zgromadzonej społeczności. Ponadto komunikując się wyłącznie za pomocą social mediów, jesteś zdany na algorytmy, które są teraz szczególnie niekorzystne dla profili firm, więc docierasz tylko do niewielkiej części swojego kręgu zainteresowanych.
Email dobrze wspomaga inne kanały promocji
Email marketing nie działa w próżni, lecz bardzo dobrze współpracuje i wspomaga inne kanały marketingu internetowego. Jeśli posiadasz dużą liczbę fanów na Facebooku, możesz to wykorzystać do budowania swojej bazy adresów email. Z kolei zebrane adresy możesz następnie wgrać do managera reklam na Facebooku i kierować do tej grupy reklamy.
Przeczytaj więcej o tym, jak połączyć social media z email marketingiem.
Kolejnym sposobem jest wykorzystanie swojej bazy, by ponownie dotrzeć do klientów za pomocą sieci wyszukiwania Google, reklamy na YouTubie, czy w Gmailu. Świetną opcją dla osób prowadzących sklep internetowy jest reklama w Zakupach Google. Na podstawie adresu email, Google kojarzy użytkownika i wie co przeglądał na stronie. Jeżeli nie dokonał zakupu, możemy mu wtedy pokazywać reklamy przeglądanych wcześniej produktów lub pokrewnych.
Przeczytaj więcej o tym, jak połączyć działania email marketingowe z kampanią AdWords.
Email marketing jest mierzalny
Wisienkę na torcie pozwoliłam sobie zostawić na koniec.
Email marketing jest kanałem, gdzie możesz niemal wszystko dokładnie zmierzyć i sprawdzić. Nawet to, jakie zachowania wykazywał pojedynczy odbiorca w stosunku do wysłanych przez Ciebie kampanii.
Pomogą Ci w tym rozbudowane raporty z wysyłek. To dzięki nim dowiesz się, ile maili zostało otwartych, ile klikniętych, co było klikane oraz kto dokładnie to zrobił. Na tej podstawie możesz wysłać dokładnie to, czym jest zainteresowany potencjalny klient.
Dowiesz się także, jaka jest konwersja z konkretnych kampanii. Dodatkowo łącząc te dane z danymi z Google Analytics (możesz to zrobić w systemie FreshMail w kroku “zaawansowane” zaznaczając pole Google Analytics) masz w ręku narzędzie, dzięki któremu możesz dopracować elementy kampanii, by zwiększyć sprzedaż.
Dzięki statystykom Google Analytics możesz przeanalizować następujące parametry dotyczące efektywności Twoich wysyłek:
- ilość odwiedzin (liczba mówiąca ile osób weszło na naszą stronę)
- średni czas spędzony na stronie (uśredniony czas przebywania na naszej stronie)
- % nowych odwiedzin (procent użytkowników odwiedzających witrynę po raz pierwszy)
- współczynnik odrzucenia (procent odwiedzin pojedynczej strony - tzn. odwiedzin, podczas których użytkownik opuścił witrynę ze strony wejściowej)
- odwiedziny/strony (średnia liczba stron witryny wyświetlanych podczas odwiedzin przez jednego użytkownika)
Co to oznacza dla Ciebie?
Dzięki analizie powyższych wskaźników możesz lepiej zaplanować swoje przyszłe kampanie prowadzone za pomocą systemu FreshMail. Optymalizacja wysyłek w oparciu o analizę raportów to jeden z najlepszych sposobów na poprawienie efektów kampanii. Dowiesz się, czy droga, którą obrałeś, się sprawdza, a jeśli nie - to dlaczego.
Czy warto inwestować w email marketing?
Mam nadzieję, że powyższe argumenty przekonały Cię do tego, że email marketing to kanał, w którym jest ogromny potencjał i warto w niego zainwestować, a on odwdzięczy się z nawiązką. Tak, wiem... Jesteśmy nieco stronniczy :) Ale cóż, wyniki kampanii naszych klientów mówią same za siebie :)
Przekonaj się w praktyce, jak działa email marketing i wypróbuj możliwości FreshMaila przez 14 dni za darmo lub skontaktuj się z naszym działem sprzedaży.