FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Subskrybenci nie czytają Twoich maili? Poznaj 4 sposoby, jak ich zaktywizować.
Powrót do listy wpisówSpis treści:
- Czym jest akcja aktywizacyjna?
- Dlaczego warto zastosować akcję aktywizacyjną do subskrybentów?
- Krok pierwszy - segmentacja bazy
- Aktywizacja odbiorców - sposób pierwszy
- Aktywizacja odbiorców - sposób drugi
- Aktywizacja odbiorców - sposób trzeci
- Aktywizacja odbiorców - sposób czwarty
- Zalecenia zastosowane? Co dalej?
- Misja - aktywizacja subskrybentów
- Zalety segmentacji i aktywizacji
Zapewne masz grupę znajomych, którzy lubią i komentują Twoje posty w social media? Jednak dla pozostałych albo nie są one interesujące, albo po prostu niewidoczne. Podobnie jest w przypadku email marketingu i Twoich subskrybentów. Część z nich nie widzi i nie reaguje na wysyłane przez Ciebie kampanie. Co należy z nimi robić? Podjąć działanie, by zauważyli Twoją wiadomość oraz wykazali zainteresowanie.
Czym jest akcja aktywizacyjna?
Akcja aktywizacyjna to, krótko mówiąc, podjęcie próby mobilizacji subskrybentów nieotwierających kampanii email marketingowych. Zawierają się w niej dwie podstawowe czynności. Pierwsza to wyselekcjonowanie na liście subskrybentów grupy odbiorców, pozostających biernymi w wyznaczonym przedziale czasowym. Następnie zaplanowanie komunikacji oraz działań zachęcających do otwarcia wiadomości lub wykonania innej pożądanej akcji.
Dlaczego warto zastosować akcję aktywizacyjną do subskrybentów?
- Większa ilość otwarć wysyłanych kampanii na skrzynkach pocztowych wpływa pozytywnie na Twoją dostarczalność.
- Reaktywujesz odbiorców, którym komunikacja zaginęła wśród wielu wysyłek, a mają potencjał na bycie lojalnymi subskrybentami czy klientami.
- Naturalnie oczyścisz listę z subskrybentów, którzy nie użytkują danego adresu mailowego lub nie są już zainteresowani Twoimi działaniami, usługą lub produktem.
Akcja aktywizacyjna nabiera na znaczeniu. Jeśli odbiorca nie otwiera Twoich newsletterów, Gmail zasugeruje mu, aby subskrybent się z nich wypisał. Dowiedz się więcej: Gmail sugeruje wypis z newslettera.
Krok pierwszy - segmentacja bazy
Podstawowe rozdzielenie subskrybentów na aktywnych i nie otwierających kampanii w systemie FreshMail jest proste. Segmentację możesz przeprowadzić klikając na konkretną listę w zakładce Odbiorcy.
Następnie:
- Kliknij po prawej stronie Segmentacja oraz ‘Dodaj segment’ by utworzyć regułę.
- Uzupełnij nazwę segmentu tak, by była ona klarowna dla wszystkich użytkujących system FreshMail.
- Wybierz regułę dziedziczenia.
- Zapisz segment i kliknij symbol przeładowania, by sprawdzić liczbę odbiorców, zawierających się w tym segmencie.
Poniższe przykłady segmentacji zawierają rekomendacje w zależności od:
- częstotliwości wysyłanych kampanii;
- okresu, jak długo baza istnieje;
- przyrostu subskrybentów.
Proponowane reguły możesz zastosować, by różnicować wysyłki do odbiorców w zależności od tego, jak często otwierają Twoje wiadomości.
Dzięki temu zoptymalizujesz swoje kampanie, np. realizując dedykowane wysyłki dla nowych odbiorców, aktywizując tych, którzy nie otwierają Twoich wiadomości, albo szczególnie doceniając zaangażowanych. Możesz dowolnie edytować każdy autosegment: jego nazwę, reguły, dodawać podsegmenty lub nawet go usunąć.
Aktywizacja odbiorców - sposób pierwszy
Polecane dla:
świeżej grupy odbiorców - listy użytkowanej do jednego roku wstecz. Komunikacja jest regularna, wysyłka odbywa się w równych odstępach czasu.
Stwórz dwa segmenty:
NIEAKTYWNI: segmentacja z regułą “Nie otworzył żadnej kampanii”,
AKTYWNI: segmentacja z regułą “Reszta z grupy: Nie otworzył żadnej kampanii”, czyli otworzyli jeden raz lub więcej wysyłanych kampanii.
Pamiętaj!
Wysyłki o regularnej częstotliwości zauważalnie budują lojalność, jak i przyzwyczajenie użytkowników newslettera do Twoich wiadomości, zmniejszając przy tym ilość wypisów.
Przykład
Firma wysyła newsletter raz w tygodniu, a komunikacja trwa od 5 miesięcy. Baza odbiorców rosła w tym czasie dzięki formularzowi zapisu na stronie www. Zatem segment nieaktywnych to odbiorcy, którzy nie otworzyli żadnej kampanii email marketingowych, w zależności od momentu zapisu subskrybenta na listę odbiorców, czyli od jednej aż do 20-stu wysyłek.
Czy wiesz, że…
Reguła “Nie otworzył żadnej kampanii” nie uwzględnia subskrybentów dopiero co zapisanych na listę, którzy nie otrzymali jeszcze żadnej wiadomości, oprócz wiadomości potwierdzającej subskrypcję czy autorespondera powitalnego. Zatem nie musisz się obawiać wysłania nieodpowiedniego komunikatu do świeżych odbiorców.
Aktywizacja odbiorców - sposób drugi
Polecane dla:
świeżej grupy odbiorców - listy użytkowanej maksymalnie do jednego roku. Częstotliwość wysyłek zróżnicowana, nieregularne odstępy czasu wysyłki newslettera.
Stwórz dwa segmenty:
AKTYWNI: segmentacja z regułą “Otworzył co najmniej jedną kampanię”,
NIEAKTYWNI: grupa do aktywizacji z regułą “Reszta z grupy: Otworzył co najmniej jedną kampanię”.
Czy wiesz, że…
Reguła segmentu “Otworzył co najmniej jedną kampanię” działa tylko w obrębie danej listy. Jeśli duplikujesz listy lub importujesz adresy każdorazowo przed daną wysyłką, uniemożliwiasz poprawne zastosowanie segmentacji. Działaj na jednej liście, by dane i raporty dawały wiarygodne informacje, a wyciągnięte z nich wnioski umożliwiały optymalizację Twoich działań.
Przykład
Wysyłka jest realizowana dwa razy w miesiącu. Komunikacja email marketingowa była wysłana do całości bazy stałych klientów przez 3 miesiące. Nieaktywni zatem nie zareagowali na żadną z 6-ciu wysyłek.
Aktywizacja odbiorców - sposób trzeci
Polecane dla...
Konto zawiera jedną lub kilka spójnych list (np. tylko odbiorcy B2C), a baza jest budowana od dawna. Częstotliwość wysyłek jest w miarę regularna, a komunikacja email marketingowa prowadzona od dłuższego czasu.
Stwórz dwa segmenty:
AKTYWNI: lojalność ograniczona regułami: “Współczynnik lojalności większy lub równy: 40%”
NIEAKTYWNI: segment z regułą: “Reszta z grupy: Współczynnik lojalności większy lub równy: 40%”.
Czy wiesz, że…
Segment lojalności przelicza procentowo reakcję odbiorców na Twoje kampanie dla całego konta, od początku jego istnienia. Należy wziąć to pod uwagę jeśli wysyłasz z jednego konta komunikaty różnych brandów.
Np.: Adres anna@domena.pl jest obecny na liście brandu-1 oraz brandu-2. Reguła segmentu lojalności dla adresu anna@domena.pl na liście brand-1 będzie przeliczała procent otwieralności wysyłek realizowanych do listy brand-1 oraz brand-2.
Przykład:
Lista odbiorców otrzymuje regularną komunikację newsletterową od 3 lat przez system FreshMail. Po zastosowaniu powyższej segmentacji, decydujesz się na rozróżnienie komunikatów w zależności od zaangażowania subskrybentów.
Grupa aktywnych odbiorców to osoby, które otworzyły co najmniej 40% otrzymanych kampanii (niezależnie od momentu zapisu). Otrzymują oni podziękowanie za lojalność. Użytkownicy poczty nie reagujący na kampanię oraz nowe rekordy w bazie, otrzymają komunikat o proficie, zachęcającym do dodatkowej akcji oraz śledzenia marki.
Aktywizacja odbiorców - sposób czwarty
Polecane dla...
Lista odbiorców pozyskiwana jest od dłuższego czasu, częstotliwość wysyłek do 2 razy w miesiącu. Baza przyrasta naturalnie dzięki formularzowi subskrypcji na stronie, bez dodatkowych działań generujących zapis na newsletter.
Stwórz dwa segmenty.
NIEAKTYWNI: Reguły “Data dodania: mniejsza niż dd.mm.rrrr” oraz “Nie otworzył żadnej kampanii”,
AKTYWNI: lojalna grupa z regułą segmentu: “Reszta z grupy: …” odbiorców nieaktywnych.
Pamiętaj!
Stosując segment z datą dodania, umieszczasz ‘na sztywno’ wartość (datę). Zatem jeśli grupa aktywnych ma zawierać odbiorców zapisanych do 30 dni wstecz, modyfikuj regułę przed kolejną wysyłką, by segment zawierał zaktualizowaną ilość subskrybentów.
Czy wiesz, że…
Przy połączeniu Twojego formularza na stronie bezpośrednio z systemem FreshMail lub przy przekazywaniu danych poprzez API, każdy odbiorca ma automatycznie przypisaną datę dodania (do listy). Jeśli chcesz nadpisać tą wartość jako pole dodatkowe do danego adresu email, pamiętaj by oznaczyć je jako pole liczbowe (zakładka Odbiorcy > Lista odbiorców > Pola dodatkowe), a jego format zaimportować w formie dd.mm.rrrr - by utworzyć poprawny segment.
Przykład
Lista odbiorców progresywnie przyrasta o nowych subskrybentów od kilku lat. Częstotliwość wysyłek jest uzależniona od sezonowości.
Segment aktywnych definiuje odbiorców zapisanych w ostatnim miesiącu oraz osoby, które otworzyły co najmniej jedną otrzymaną kampanię. Jeśli odbiorca zapisał się po dacie określonej w regule segmentu (dd.mm.rrrr), a otrzymał tylko jedną wysyłkę i jej nie otworzył - nie określamy go jako nieaktywnego.
Zalecenia zastosowane? Co dalej?
Kolejną czynnością, po segmentacji i aktywizacji naszej bazy, jest dobranie odpowiednich tematów wiadomości lub/i nazwy nadawcy. W naszym systemie możesz przeprowadzić testy A/B, by sprawdzić na jakie komunikaty lepiej reaguje Twoja grupa docelowa.
Warto zróżnicować treści newslettera zawarte w szablonie dla odbiorców wymagających aktywizacji:
- dodać rabat zachęcający do przejścia na stronę,
- namówić do kontaktu,
- zaintrygować nowościami,
- dostarczyć unikalny content,
- zastosować wyraźne call to action.
Zastosowanie bezpośrednich zwrotów w temacie wiadomości czy przy nazwie nadawcy, typu imię, statystycznie zwiększa otwieralność wiadomości. Personalizacja oferty w szablonie także korzystnie wpływa na wskaźnik CTR.
Najprostszym podziałem dla e-commerce jest dostosowanie przedstawionych produktów do płci (B2C) lub branży (B2B). W systemie FreshMail w prosty sposób możesz ograniczyć wyświetlanie danego komunikatu czy baneru za pomocą wyrażeń warunkowych. Dzięki temu, jesteś w stanie odpowiedzieć na potrzeby odbiorcy bez potrzeby tworzenia kilku wysyłek.
A co z grupą aktywną? Lojalni subskrybenci wymagają mniej opieki, po prostu doceniają Twoją komunikację. By podtrzymać tą relację, warto dbać o regularną częstotliwość wysyłek oraz spójność komunikatów. Dodatkowo warto wynagradzać lub komunikować nasze zadowolenie z ich aktywności, informując ich w pierwszej kolejności o rabatach, aktywnościach, itp.
Misja - aktywizacja subskrybentów
Co jeszcze możemy wziąć pod uwagę, by ożywić odbiorców obojętnych na nasze wiadomości?
Tak naprawdę strategia komunikacji jest zależna od wytycznych marki lub firmy. Zatem analiza potrzeb oraz wdrożenie efektywnej akcji aktywizacyjnej z wykorzystaniem segmentacji jest prostą czynnością, ale wymaga wcześniejszego zaplanowania: tematów, contentu, profitów.
Wykres przedstawia zmniejszającą się liczbę odbiorców nieaktywnych z wykorzystaniem segmentacji (sposób czwarty) dla bazy powyżej 20 tys. odbiorców.
Zalety segmentacji i aktywizacji
Przeprowadzenie segmentacji i przemyślanej aktywizacji bazy pozwala odkryć, jaki mamy wpływ na nieaktywnych subskrybentów. Wyciągając wnioski z uzyskanych statystyk (otwarcia, kliknięcia), jesteśmy w stanie określić sukces naszych działań.
Analiza powodów wypisów może dać nam cenne informacje jak zoptymalizować częstotliwość czy styl naszej komunikacji. Wszystko po to by zadowolić obecnych subskrybentów, jak i zachęcić naszą grupę docelową do zapisu na nasz newsletter.