Eliza Gniadek wpis utworzony wpis edytowany
Relacja z VI Mail My Day – zobacz najważniejsze wskazówki od prelegentów
Powrót do listy wpisówW tej relacji nie będzie o wielu ambitnych i chcących poszerzać swoją wiedzę uczestnikach, nie opowiem też o fotobudce ze ścianką Mail My Day, czy o możliwości zgarnięcia książki Pawła Sali “Świeże podejście do email marketingu” z autografem za nagranie wypowiedzi do kamery. Nawet o pysznym cateringu nie wspomnę więcej niż tylko raz... ;)
Zapisz się na newsletter i zobacz najlepsze nagrania z szóstej edycji Mail My Day!
5 wideokonferencji, 130 minut marketingowej wiedzy od najlepszych ekspertów są na wyciągnięcie ręki!
Ale podczas tej relacji wyciągnę po kilka najważniejszych i najbardziej przydatnych wskazówek, którymi nasi Mail My Day’owi prelegenci dzielili się z publicznością podczas pierwszego dnia konferencji. Będzie też nieco o warsztatach, które odbywały się drugiego dnia, a także o poprzedzającym je After Party.
Ciekawi? No to zaczynamy!
Dzień pierwszy - konferencja
Pierwszy dzień Mail My Day to ogromna ilość inspiracji i wiedzy, przekazana w jak najciekawszy sposób. Każdy prelegent miał 25 minut na omówienie tematu i sprawienie, by z sali Multikina uczestnicy wyszli z zapamiętaną z prelekcji puentą. Ja postaram się przekazać Wam po kilka z każdego wystąpienia.
Paweł Sala - Email marketing 2018
Pierwszy na scenie wystąpił nasz CEO, Paweł Sala. Mówił o trendach, jakie w tym roku występują w email marketingu.
1. Wbrew temu, o czym się mówi w środowisku, RODO wcale nie jest takie straszne, a wręcz przeciwnie - daje wiele ułatwień email marketerom. Np. nie trzeba będzie ustawiać kilku checkboxów ze zgodami, tylko wszystkie je można umieścić w mailu potwierdzającym zapis. Wynika to z tego, że RODO określa, że zgoda musi być jednoznaczna i świadoma, ale to, w jakiej formie zostanie wyrażona, jest już dużo bardziej dowolne.
2. Nie myśl o celu kampanii jako o wskaźnikach typu Open Rate czy CTR, ale skup się na strategii omnichannelowej i twórz takie kampanie, by odbiorcy je pokochali. Jak to zrobić? Dostarczając odbiorcy rozwiązania jego problemu. Proste.
3. Segmentując swoją bazę, nie skupiaj się wyłącznie na lojalnych odbiorcach, ale również na tych, którzy od dawna nie otwierali żadnej kampanii. Po pierwsze ogranicz wysyłkę newsletterów do tej grupy, po drugie przeprowadź kampanię aktywizacyjną. Pamiętaj, słowo “Przepraszam” w temacie zawsze działa ;)
Maciej Orłoś - 5 najczęstszych błędów popełnianych podczas prezentacji
Pierwszym sekretem, jakim podzielił się Maciej Orłoś, było to, że nieśmieszne żarty ze sceny może opowiadać tylko jedna osoba - Karol Strasburger. Bo jest z tego znany. Nikomu innemu po prostu nie wypada. Ale potraktuję to nadprogramowo… ;) Maciej Orłoś przedstawił za to 5 razy ZA, a nawet PRZECIW w wystąpieniach publicznych.
1. ZA smutno, ZA mało gestów, ZA dużo na slajdzie, ZA szybko, ZA długo (w domyśle: za mało ciekawie) to 5 błędów, które są najczęściej popełniane podczas wystąpień.
2. Spójność przekazu werbalnego z niewerbalnym jest niezwykle istotna. Nie da się mówić o wesołych rzeczach ze smutną miną. Niestety często tak się dzieje, a wszystkiemu winny jest stres.
3. Mów do rzeczy, ale przede wszystkim mów... do ludzi. Pamiętaj, że odbiorcy mogą być zmęczeni czy rozproszeni podczas wystąpienia, ale też są głównymi beneficjentami prezentacji. Dobrze by było, jakby coś z niej wyciągnęli, dlatego warto skupić się na nich i zastanowić, co może być dla nich korzyścią z Twojej prelekcji.
Michał Madura - Jak zaprojektować skuteczny formularz
Kto spotyka się często z formularzami do wypełnienia? A kto lubi je wypełniać? Cóż, zapewne niewielu z nas… Michał w swoim wystąpieniu pokazał kilka trików, które sprawią, że Twój formularz będzie intuicyjny i maksymalnie prosty dla odbiorcy.
1. Projektując formularz, staraj się, aby odbiorcy nie musieli czytać go ruchem “Z”, czyli np. w dwóch kolumnach. Jest to bardzo często niewygodne i nieintuicyjne.
2. Od razu informuj użytkownika o popełnionych błędach. Będzie mógł je poprawić, wiedząc dokładnie co poszło nie tak. Nie czekaj, aż wypełni wszystkie pola i naciśnie “Wyślij”.
3. A co z mobile? Tu możesz ułatwić użytkownikom uzupełnianie formularzy przez dostosowanie klawiatury do poszczególnych pól. Np. w polu z imieniem lub nazwiskiem dobrze, by z automatu pierwsza litera była wielka, z kolei przy wpisywaniu adresu email - mała. Albo by podczas wpisywania numeru telefonu, kodu pocztowego czy numeru domu/mieszkania pojawiła się klawiatura numeryczna. Również podczas zaznaczania checkboxów lepiej sprawdzi się w mobile znany nam suwak niż malutki kwadracik do kliknięcia.
Po wysłuchaniu tej prelekcji mogliśmy odetchnąć z ulgą, ponieważ odnotowaliśmy, że nasze nowe narzędzie - Kreator Formularzy - posiada większość pożądanych funkcji.
Maciej Lewiński - Wiele razy powtarzane kłamstwo staje się prawdą, czyli o konwersji mobile
Po przerwie kawowej na scenę wkroczył Maciej Lewiński. Na wielu przykładach z życia wziętych pokazywał, jak rozkłada się konwersja z różnych źródeł, jak dotrzeć do danych, które mogą się realnie przydać i co z tym wszystkim zrobić.
1. “Od przeszło 10 lat mamy rok mobile, ale nie za wiele się mimo to nauczyliśmy” - ironizował prowadzący. Wciąż koncentrujemy się na desktopie i projektujemy strony pod duże ekrany. Tworząc więc wersje mobilne stron internetowych, nie zwężaj ich pod nigdy nie kończące się scrollowanie, ale dopasuj treści tak, aby użytkownik od razu dostał to, czego szuka.
2. Prawda jest taka, że choć mobile ostatecznie nie powoduje konwersji (a przynajmniej nie w wielkim stopniu), to doskonale tę konwersję wspiera. Najczęściej jest więc pierwszym źródłem i punktem styku użytkownika z marką, dlatego warto skupić się na budowaniu zaangażowania odbiorcy w tym właśnie medium.
3. Nie zapominaj o tabletach i kampaniach dedykowanych specjalnie pod tablety. Zastanów się, jak odbiorca ma trafić na Twoją stronę z tabletu, skoro nie zobaczy reklamy?
Grzegorz Nowak - Na czym polega model omnichannel i customer experience
Od Grzegorza Nowaka dowiedzieliśmy się przede wszystkim, że wielokanałowość to nic nowego. :) Oprócz tego przedstawił kilka case studies, na których opisywał, co można by zrobić lepiej.
1. Jeśli przygotowujesz kampanię sprzedażową na jakiś produkt, sprawdź najpierw, czy Twój klient już go wcześniej nie kupił. W tym mogą pomóc integracje między programem do email marketingu a innymi systemami.
2. Customer experience mówi dużo o kliencie jako indywidualności. Dlatego zastanów się, na ile znasz się z klientem i jak możesz zbudować z nim relację.
3. Wykorzystujemy około 10% danych do których mamy dostęp, reszta nazywa się Dark Data, czyli pełne chaosu informacje, które nie są w żaden sposób wykorzystywane.
Agnieszka Grzesiek-Kasperczyk - Udowodnię Ci, że RODO zrozumie dwulatek
Agnieszka postawiła sobie za cel przedstawienie tematu RODO w taki sposób, aby każdy z nas wiedział dokładnie, co się zmieni, co będzie można robić, a czego nie. Podpowiedziała również, aby podchodzić do danych osobowych w podobny sposób, jak podchodzilibyśmy do cudzych pieniędzy.
1. Pamiętaj, że to klient jest w centrum i to on decyduje, czy i jakie dane będzie chciał Ci przekazać. Nie bój się pokazywać mu narzędzi, z jakich korzystasz, oraz informuj, dlaczego potrzebujesz dane na jego temat.
2. Zbieraj tylko te dane, które są Ci rzeczywiście potrzebne. Nie zbieraj danych “na zapas”.
3. Narosło wiele mitów odnośnie profilowania. Na szczęście wcale nie trzeba będzie z niego rezygnować, gdyż dopóki zbierane dane nie mają skutków prawnych oraz nie wpływają w znacznym stopniu na życie danego człowieka, można spokojnie dostosowywać ofertę do zebranych informacji.
Wszystkich, którzy chcą dowiedzieć się więcej o RODO zapraszamy na naszą stronę poświęconą tylko temu tematowi.
Artur Kurasiński - 10 porad jak zbudować wierną społeczność wokół cyklu wydarzeń za pomocą email marketingu
Fajnie gdy w eventach uczestniczy wiele osób. Tę oczywistość wszyscy znamy, ale czy dążymy do tego, aby tak się działo? Artur Kurasiński w swoim wystąpieniu podzielił się case study organizowania cyklu Aula Polska, przy czym wskazał na kilka przydatnych punktów, o których wcale nie zawsze pamiętamy.
1. Strona internetowa to podstawa. Nawet jeśli zbierasz zainteresowanych wydarzeniem na Facebooku czy w innym medium, to finalnie Twoja strona powinna być centrum wszystkich informacji.
2. Warto podziękować uczestnikom wydarzenia i wysłać im w mailu obiecane materiały.
3. Pamiętaj, że zapisani użytkownicy to ludzie, a nie leady, więc traktuj ich poważnie - nie wysyłaj im treści sprzedażowych, bo mogą stracić do Ciebie zaufanie.
Maciej Budzich - Relacje i doświadczenie, czyli jak dotrzeć do świadomości konsumenta i dać mu więcej niż się spodziewał
Maciej Budzich zabrał nas w podróż do czasów biblijnych… W prezentowanym przez siebie case study tworzenia audiobooka AudioBiblii pokazywał krok po kroku trudności i wyzwania towarzyszące temu trwającemu kilka lat przedsięwzięciu. Podczas wystąpienia można było wyciągnąć między innymi takie 3 ciekawe wnioski:
1. Warto tworzyć jak najbardziej spersonalizowane treści do odbiorców. Mogą być to nawet treści wideo, które odpowiednio zmontowane dadzą wrażenie nagranych specjalnie dla tej jednej osoby.
2. Dostarczaj nie tyle sam produkt, co wartości, jakie on ze sobą niesie.
3. W kampaniach (ale nie tylko) zdecydowanie warto pokazywać backstage swoich działań, projektu czy produkcji. Nie tylko wzmocnisz wartość i wiarygodność. Jest to też po prostu ciekawe.
Łukasz Chwiszczuk - Kampanie AdWords jako uzupełnienie mailingu. Ogromny potencjał niewykorzystywanych możliwości
Nasz Copperfield AdWords’ów podzielił się z widownią 5cioma trickami, jak lepiej wykorzystywać możliwości reklam w Googlu.
1. Wszystko to, co robisz, co wyszukujesz i jakie strony odwiedzasz, służy do tego, aby lepiej określić Twoje zainteresowania i przez to lepiej targetować do Ciebie reklamy.
2. Możesz połączyć działania email marketingowe i reklamowe i wykorzystać swoją bazę mailową do targetowania reklam w sieci Google, wykorzystując również grupy podobnych użytkowników.
3. Mailing czy newsletter to dobre miejsce aby umieścić kod śledzenia, dzięki czemu będziesz mógł wyświetlać reklamy np. do wszystkich tych odbiorców, którzy otworzyli jakąś konkretną kampanię.
Bartłomiej Rak - Wycieczka górska z Polar Sport, czyli jak radzimy sobie na email marketingowym szlaku
Ciekawe case studies wyszły również z prezentacji naszego kolejnego prelegenta - Bartłomieja Raka, który pokazał, na przykładzie górskiego szlaku, jaką drogę przeszli w firmie do stworzenia efektywnych mailingów i newsletterów.
1. Działając w bardzo sprecyzowanej branży, którą już dobrze znasz, warto kierować się niestandardowymi metodami, np. wybrać inny dzień tygodnia na wysyłkę maili niż wskazują to statystyki.
2. W swoich kampaniach warto posługiwać się dodatkowymi danymi, jak np. prognoza pogody.
3. Analizuj powody wypisów z newslettera - dają one doskonały feedback na temat tego, co warto poprawić w swojej komunikacji mailowej.
Jan Zając - W cieniu gigantów? Google, Facebook i rynek reklamowy
Można wpaść w taką pułapkę myślenia, że światem reklamy w internecie rządzą właściwie dwie-trzy firmy, wielcy giganci, stanowiący oligopol… Jednak na szczęście firm technologicznych jest zdecydowanie więcej i spokojnie mogą działać na swoim polu, tylko że w mniejszej skali. No ale co zrobić w takim razie ze wspomnianymi gigantami?
1. Oprócz wielkich korporacji takich jak Facebook, Alphabet czy Amazon na rynku coraz większą pozycję zyskują inne, lokalne (najczęściej chińskie) przedsiębiorstwa.
2. Z monopolistami możesz walczyć, jednak nie przyniesie Ci to większych korzyści. Lepszą metodą może być “stanie na ramionach”, czyli korzystanie z rozwiązań platform oferowanych przez wielkie korporacje, aby rozwijać swój biznes.
3. Jeśli obawiasz się wielkich zmian, np. wprowadzanych przez Facebooka cięć zasięgów postów stron firmowych, to nie warto popadać w panikę. W zamian za to wystarczy po prostu przeczekać i zobaczyć, czy rzeczywiście jest się czego obawiać - być może zapowiadane zmiany wcale nie wpłyną znacząco na Twoje działania social mediowe?
Alexa Hubley - Lessons in Customer Marketing… From Watching Romantic Comedies
Nasz gość zza oceanu (a dokładniej z Kanady), czyli Alexa Hubley z Unbounce w bardzo fajnej i kreatywnej prezentacji pokazała case study ze zmiany planów płatniczych klientów z miesięcznych na roczne. W założeniach chcieli zwiększyć tę liczbę z 2% do 10%, a w wyniku kampanii aż 20% klientów stanowili ci z rocznymi subskrypcjami. Porównując kontakt z klientem do komedii romantycznych, wskazała na kilka elementów, które warto zastosować w budowaniu relacji z klientem.
1. Traktuj swojego klienta personalnie. Dostosuj zarówno komunikację, jak i ofertę do konkretnych potrzeb danych grup klientów, tworząc wiele mikrosegmentów.
2. Nie bój się podejść niestandardowo. Przykładowo w przypadku Unbounce wysyłka pocztówek do klientów okazała się strzałem w 10kę!
3. Śmieszny film i budowanie kampanii opartej na humorze zawsze działa. :)
Szymon Słowik - Jak połączyć siłę email marketingu i SEO w kampaniach lead generation?
Czym tak naprawdę jest marketing? Jest to kształtowanie zmian w świadomości konsumenta. Jednak aby do niego dotrzeć, musisz pozwolić się znaleźć i co ważniejsze - odpowiedzieć na potrzebę klienta. Szymon Słowik podzielił się kilkoma przydatnymi wskazówkami.
1. Chcesz dowiedzieć się, co interesuje Twoich odbiorców? Skorzystaj z narzędzia, jakim jest Google Search Console. Zobaczysz, jakie zapytania wpisane w wyszukiwarce kierują na Twoją stronę.
2. Tworząc treści nie próbuj sprzedawać na siłę. Najpierw dostarcz odbiorcy to, czego szuka, odpowiadaj na jego zapytania - tym sposobem budujesz wiarygodność swojej marki i opinię eksperta.
3. Ruch organiczny kieruje odbiorców na początek lejka sprzedażowego, a email marketing go finalizuje. W samej ścieżce konsumenta wykorzystuj różne narzędzia dotarcia, takie jak reklamy na Facebooku i w sieci Google, email, grupy w social media czy działania direct.
Artur Jabłoński - Generowanie leadów przez Facebooka
Dużo ciekawych case studies i insightów dostarczył nam Artur Jabłoński. Pokazując wszystko na przykładach, bardzo łatwo można było zrozumieć, jak tworzyć skuteczne reklamy skierowane na pozyskiwanie leadów.
1. Tworząc kampanie nie używaj opcji, które Facebook reklamuje jako “nowe” - są one w fazie testów i z rzadka działają tak, jakbyśmy sobie tego życzyli. Jest jeden wyjątek. Jest nim optymalizacja budżetu na poziomie kampanii.
2. Warto zbierać leady za pomocą Lead Ads, przy czym dla przyspieszenia i automatyzacji tego procesu dobrze jest skorzystać z zewnętrznych narzędzi, takich jak np. FastTony. Wtedy lista zapisanych trafia bezpośrednio do systemu do email marketingu (oczywiście po wcześniejszym potwierdzeniu w double opt-in :) ).
Po tak owocnym w merytorykę i wiedzę dniu, przyszedł czas na…
Afterparty!
Na którym mogliśmy odetchnąć po całym dniu intensywnego nabywania wiedzy i przy okazji miło spędzić wieczór. Open bar kusił, ale trzeba było się trzymać, gdyż następnego dnia czekały na nas od rana warsztaty.
Dzień drugi - warsztaty
Ci, którzy wiedzę merytoryczną chcieli przekuć na praktykę, wzięli udział w drugim dniu konferencji, czyli warsztatach. Głodni wiedzy mogli zwiększyć ją w wybranych tematach:
- Email marketing bez tajemnic - dla wszystkich, którzy stawiają pierwsze kroki na email marketingowym szlaku
- Lead generation i lead nurturing - od czego zacząć?
- Google Analytics dla początkujących, a w drugiej części dnia dla zaawansowanych
- Efektywne i skuteczne kampanie na Facebooku
- Efektywny email marketing w B2B
- Email marketing zgodny z RODO
- Generowanie sprzedaży poprzez AdWords
- Budowanie strategii content marketingowej
- Segmentacja i personalizacja w email marketingu
- Jak zmienić stronę internetową żeby sprzedawała więcej
Ale najważniejsze…
TO WY!
W tym miejscu chcemy Wam bardzo podziękować za udział w Mail My Day, za pozytywne przyjęcie, za energię, jaką wnieśliście w to wydarzenie. Mamy nadzieję, że konferencja dała Wam wiele merytorycznej wiedzy i pomysłów na ulepszenie swoich kampanii.
Przy okazji zachęcamy do dołączenia do naszej grupy na Facebooku, gdzie dzielimy się nigdzie indziej niepublikowanymi materiałami z naszych konferencji, ciekawymi i przydatnymi dyskusjami. Co więcej, jako pierwsi dowiecie się o możliwości uzyskania biletów na kolejne wydarzenia (a także o rabatach na nie :) )