FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Klienci nie czytają Twoich maili? Zobacz, dlaczego warto postawić na content marketing!
Powrót do listy wpisówTegoroczne badanie preferencji email marketingowych, przeprowadzone przez Adobe wykazało, że ponad 40% z nas chce, by newslettery od firm i marek były mniej wypełnione promocjami, a bardziej skupiały się na dostarczaniu użytecznej informacji o produkcie lub usłudze. Dowiedz się, jak wykorzystać siłę content marketingu do budowania zaangażowanej grupy odbiorców Twoich maili.
O tym, czym jest content marketing, mogłeś już przeczytać w jednym z wpisów na blogu. Dla przypomnienia są, to działania marketingowe polegające na budowaniu zainteresowania odbiorcy ofertą za pomocą użytecznych treści (artykuły, wywiady, wideo itp.), dopasowanych do profilu potencjalnych klientów.
Content marketing to realne wsparcie sprzedaży, co potwierdzają statystyki:
- 47% klientów, zanim nawiąże kontakt z przedstawicielem handlowym, zapozna się przeciętnie z 3-5 tekstami na blogu,
- 67% – o tyle więcej leadów miesięcznie notują firmy B2B, które korzystają z content marketingu,
- 88% – o tyle więcej potencjalnych klientów mają firmy z branży B2C, dzięki treściom contentowym.
Jak tworzyć efektywny content marketing, który nie tylko sprzedaje, ale z powodzeniem wspiera działania email marketingowe?
Własne media, które generują ruch
To, gdzie będziemy publikować treści związane z naszym biznesem, jest niezwykle ważne. Generalnie dróg jest kilka. Pierwszą i najprostszą będzie stworzenie bloga w domenie naszej strony internetowej. Tak do tematu podszedł Kserkop – firma z branży poligraficznej. Brand i ofertę widać tutaj bardzo wyraźnie. Kserkop.pl/blog to również bardzo dobry przykład z pozoru nudnej branży, która jednak potrafi w interesujący sposób opowiedzieć o kontroli i bezpieczeństwie drukarek w biurze, czy ich outsourcingu.
Drugim podejściem jest opracowanie kanału dotarcia, który nie kojarzy się bezpośrednio z marką. Przykładowo, spójrz na portal Hello Zdrowie lub Printologia.pl. Ten pierwszy to artykuły o zdrowiu i aktywności od producenta leków UPS Zdrowie. Printologia to natomiast w założeniu portal, który powstał z myślą o trudnych pytaniach grafików i osób, które chcą poszerzać wiedzę z zakresu technik drukowania. A musicie widzieć, że ten portal również należy do firmy… Kserkop.
Własne blogi i portale to najskuteczniejszy sposób na publikowanie swoich treści, zwłaszcza gdy większość naszych decyzji zakupowych poprzedza dokładny research w sieci.
Dobrze zbudowana redakcja to sukces Twojego contentu
Badania IAB Polska pokazują, że działania content marketingowe powierzane są w firmach wyspecjalizowanemu zespołowi lub specjaliście ds. marketingu. Zdecydowanie się na content wymusza na firmie wdrożenie kilku organizacyjnych zmian. Przede wszystkim regularność – tworzenie tekstów „od czasu do czasu” prowadzi w dłuższej perspektywie donikąd.
W tego typu treściach ważny jest dobór słów – nie tylko pod względem językowym (uwaga, błędy to najbardziej drażniąca rzecz wśród odbiorców!), ale przede wszystkim SEO. Z doświadczenia wiem, że nie każda firma w swoim zespole posiada osobę, która ma z tego zakresu odpowiednią wiedzę.
I ostatnie – różne punkty widzenia i specjalizacja. Zupełnie jak w firmie – każdy ma swojego konika. Dzięki doborowi różnych osób, Twój content nigdy nie będzie pisany z jednej perspektywy.
Content, który zbiera leady do Twojej bazy email marketingowej
Jeżeli publikujesz teksty na blogu, warto pobierać za nie „opłatę”, a przynajmniej z niektórych – najbardziej wartościowych. Możesz to robić za pomocą wtyczki, która otwiera artykuł po podaniu emaila.
W ContentHouse stworzyliśmy specjalną wtyczkę dedykowaną FreshMail – MailWall. Pluginem zamykamy teksty, które są najbardziej wartościowe z punktu widzenia klienta (to jak żądanie maila za pobranie e-booka). Osoba, która zdecyduje się zostawić swój adres email, automatycznie ląduje w naszej liście mailingowej.
Dla nas to sygnał, że właśnie zyskaliśmy nowego, ale jeszcze zimnego leada. Za pomocą email marketingu, czyli wysyłania mu odpowiednich treści i zachęt, dopasowanych do jego zainteresowań oraz etapu na ścieżce zakupowej, rozgrzewamy go do czerwoności.
Wtyczka MailWall pozwala na konfigurację z dowolną liczbą list mailingowych w FreshMail za pomocą API.
Narzędzie pozwala również swobodnie dostosować komunikat pop-upu podczas rejestracji. Sam mechanizm jest bardzo prosty i skuteczny. MailWall to pierwszy krok dla firm, którym dotychczas nie zbierały danych o swoich użytkownikach. Z naszego doświadczenia na portalach wynika, że naprawdę dobre treści oraz poprawnie zainstalowana wtyczka mogą generować nawet kilkanaście nowych zapisów do bazy dziennie.
Tu dystrybucja nosi spodnie
Kiedyś naczelnym powiedzeniem content managerów było „Content is the king”. Kilka lat temu musiano dodać drugie zdanie – „But distribution is Queen”.
Same treści, nawet doskonale zoptymalizowane pod kątem SEO, potrzebują czasu, by zacząć pracować. Dystrybucja za pomocą social media i email marketingu jest najpopularniejsza w firmach B2B. Zupełnie odwrotnie wygląda to w komunikacji do konsumentów.
Podsumujmy, czyli 5 kroków do treści, które poprawią czytelność Twoich maili:
- Zbuduj politykę redakcyjną dla Twojej firmy, którą wykorzystasz na blogu lub portalu firmowym. Znajdź kontekst, w jakim najlepiej wpiszą się Twoje produkty lub usługi.
- Zaplanuj tzw. evergreeny, które po publikacji przez lata będą generowały leady w Twojej bazie. Dowiedz się więcej o evergreenach.
- Wyznacz redaktora prowadzącego Twój firmowy portal lub blog. Będzie on odpowiedzialny za dbanie o realizację polityki redakcyjnej Twojej firmy, która powinna spełniać Twoje cele biznesowe i wspierać Twój biznes.
- Zbieraj maile do swojej bazy za pomocą różnych narzędzi (formularze, MailWall, ebooki itp.).
- Komunikuj się ze swoimi klientami za pomocą skutecznego email marketingu opartego o ciekawą, z punktu widzenia odbiorcy, treść. Dzięki temu będziesz miał pewność, że Twoje maile będą miały wysoki open rate i będą generowały zysk dla Twojej firmy.
Czy pamiętasz liczbę, którą podałam na samym początku? 40%. Tyle z nas ma dość produktowych emaili. Inspirujący i praktyczny content sprawi, że Twoi odbiorcy znowu zaczną otwierać od Ciebie emaile!
Zobacz, jak opracowaliśmy serwis branded contentowy dla marki Kaminiarz – case study.