Eliza Gniadek wpis utworzony wpis edytowany
Segmentacja bazy mailowej – dlaczego warto?
Powrót do listy wpisówWyobraź sobie, że masz wygłosić wystąpienie na jakiś temat - np. o tym, jak dbać o cerę. Twoją widownię stanowi tysiąc osób. Rozglądasz się i widzisz, że na sali znajdują się kobiety i mężczyźni w różnym wieku, dbający o siebie, ale również zaniedbani…
Rozpoczynasz swoje wystąpienie, po czym widzisz, że po kolei różne osoby wstają i wychodzą z sali. Zastanawiasz się, co robisz źle? Przecież kompleksowo podchodzisz do omawianego zagadnienia.
A jeśli nie wiesz co się stało - być może potraktowałeś temat zbyt ogólnie, a wystąpienie nie rozwiązało problemu osób, które do Ciebie przyszły. Bo co innego potrzebują młodzi, co innego osoby dojrzałe. Innej pielęgnacji oczekują kobiety, a innej mężczyźni. I tak dalej.
Jakie jest rozwiązanie Twojego problemu? Powinieneś stworzyć bloki tematyczne, na które zapiszą się osoby zainteresowane danym zagadnieniem.
Podobnie jest w email marketingu. Wysyłając do całej swojej bazy jedną treść, nie dopasowujesz się właściwie do żadnych oczekiwań ani potrzeb. Dlatego potrzebna jest segmentacja.
Czym jest segmentacja?
Segmentacja to przede wszystkim dzielenie całej bazy odbiorców na mniejsze grupy, charakteryzujące się jakąś wspólną cechą. Na przykład w branży B2B będzie to segment osób o bardzo małej wiedzy o produkcie, albo segment zaawansowanych, którzy współpracują z firmą już kilka lat.
Za segmentacją przemawia wiele statystyk i badań. Według DMA segmentowane i targetowane maile przynoszą 58% przychodów oraz 77% zwrotu z inwestycji.
Mimo to, według naszego raportu, jedynie w 11,6% kampanii, wysyłanych za pośrednictwem FreshMaila, zastosowano segmentację.
Segmentacja bazy mailowej - dlaczego warto?
Dzięki odpowiedniemu podzieleniu swojej bazy i wysyłaniu do każdej z wydzielonych grup dedykowanej komunikacji, osiągniesz wiele korzyści. A przede wszystkim:
Spersonalizujesz wysyłki
Po pierwsze - dzięki segmentacji będziesz mógł wysyłać kampanie dopasowane do zainteresowań, potrzeb czy płci odbiorcy. Czyli dokładnie je personalizować. A im lepsze dopasowanie - tym większa szansa, że odbiorca zareaguje pozytywnie.
Pamiętaj - segmentacja bez zastosowania personalizacji nie przyniesie lepszych efektów. I nie chodzi tu o samo dodanie imienia w treści czy temacie wiadomości - ale dopasowanie do potrzeb odbiorców. Dlaczego? Dzielenie bazy na mniejsze segmenty, ale wysyłka do wszystkich tego samego mailingu, nie ma większego sensu. Z kolei personalizacji nie da się przeprowadzić, bez odpowiedniej segmentacji. Dlatego łącz segmentację z personalizacją. Aby to zobrazować, posłużę się przykładem. Tworzysz segmenty ze względu na aktywność odbiorców. Do osób aktywnych wyślesz inne treści, niż do osób, które dawno nie otwierały od Ciebie maili. I tak do aktywnych - np. zaproszenie do klubu lojalnościowego, albo ofertę VIP; z kolei do nieaktywnych - kampanię aktywizacyjną, w której zaproponujesz duży rabat albo zapytasz wprost, czy chcą, aby wysyłać do nich kampanie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o personalizacji - polecam Ci ten artykuł:
Czyli krótko mówiąc - segmentujemy nie dla samej segmentacji, ale przede wszystkim po to, by móc personalizować swoje wysyłki. Do każdego segmentu powinieneś więc mieć przygotowaną inną strategię komunikacji.
Zachowasz higienę bazy adresowej
Segmentacja to również zachowanie higieny bazy adresowej. Jest to bardzo ważna praktyka, która polega na tym, że pilnujesz statusów odbiorców, a także lepiej zarządzasz swoją bazą adresową. Jednym ze sposobów lepszego zarządzania jest zebranie adresów ze wszystkich list do jednej, wspólnej, a następnie - poprzez segmentację - zarządzanie nią. Wyeliminuje to problem powtarzających się adresów, a Tobie ułatwi odnalezienie się w bazie odbiorców. Dokładniej wyjaśnione jest to w artykule:
Wygrzejesz leady do roli klientów
Odbiorcy różnią się od siebie i są na różnych etapach w Twoim lejku sprzedażowym. Żeby więc ze zwykłych subskrybentów newslettera zrobić lojalnych klientów, musisz odpowiednio zadbać o komunikację na każdym etapie, w którym się znajdują.
Segmentacja pomoże Ci na wyodrębnienie tych grup i skierowanie do nich treści, które powinny ich interesować. A odpowiednio zastosowany lead scoring pozwoli przenieść te osoby w głąb lejka sprzedażowego. Dokładnie jest to wyjaśnione tu:
- Jak usprawnić lejek sprzedaży w B2B dzięki email marketingowi?
- Lead scoring – kiedy “lead” jest gotowy stać się “klientem”?
Zwiększysz dostarczalność maili
Segmentowane i personalizowane wysyłki lepiej trafiają w realne potrzeby odbiorców. Zwiększa się więc szansa na otwarcia oraz interakcję. Systemy pocztowe zauważą, że większy odsetek maili wysyłanych z Twojej domeny spotyka się z reakcją, więc Twoja reputacja jako nadawca wzrośnie. To z kolei zwiększa szansę na to, że Twoje maile trafią do inboxa zamiast do spamu.
Zobacz więcej, jak poprawić reputację nadawcy:
Osiągniesz lepsze wyniki swoich kampanii
eMarketer zapytał marketerów, którzy stosują segmentację, o najlepsze rezultaty swoich wysyłek.
- 39% marketerów, którzy stosują segmentację, zauważyło wyższy wskaźnik otwarć
- 28% zauważyło mniej wypisów z newslettera
- a 24% doświadczyło lepszej dostarczalności kampanii i świetnych wyników sprzedażowych
Segmentacja jest prosta
Oprócz tego, że samo ustawienie reguł segmentacji nie jest bardzo skomplikowane i nawet za pomocą prób i błędów możesz dojść do oczekiwanych efektów, to we FreshMailu wyszliśmy o krok dalej. Dla każdej nowo utworzonej listy odbiorców przypisujemy od razu trzy autosegmenty oparte na najczęściej używanych i najbardziej przydatnych regułach:
- aktywni – otworzyli co najmniej 50% kampanii,
- nowi – minęło mniej niż miesiąc od daty zapisu do bazy,
- nie otworzyli żadnej kampanii – nigdy nie otworzyli żadnej kampanii.
Dzięki temu szybciej dopasujesz treści do danej grupy odbiorców: zaktywizujesz nieaktywnych, docenisz aktywnych i wygrzejesz nowych. Każdy autosegment możesz dowolnie edytować: zmienić jego nazwę, reguły, dodawać podsegmenty czy go usunąć.
Krótkie podsumowanie
Mam nadzieję, że przekonałam Cię do wdrożenia segmentacji do swojej strategii email marketingowej. Jak widzisz, nie tylko poprawisz tym efekty działań email marketingowych, ale też będziesz lepiej zarządzać swoją listą. Pamiętaj, że segmentowanie bazy jest bardzo proste, a korzyści z tego na pewno Cię zaskoczą!