Renata Gajoch-Bielecka wpis utworzony wpis edytowany
5 książek o e-commerce, które warto znać
Powrót do listy wpisówOkres urlopowy to dobry moment, by nadrobić zaległą lekturę i wzbogacić co nieco swoją wiedzę. Dlatego tym razem przygotowałam krótkie zestawienie 5 książek o e-commerce, które warto przeczytać.
Kilka słów wstępu o tym jak prezentuje się...
Rynek e-commerce w Polsce
Rynek e-commerce w Polsce rozwija się niezwykle dynamicznie. W 2016 roku odnotowano 22% stopę wzrostu tej gałęzi handlu, a na terenie kraju działało 23 tysiące sklepów online.
Dodając do tego fakt, iż w Polsce mamy niemal 26 milionów Internautów, a 48% z nich deklaruje, że kiedykolwiek zakupiło produkty w sieci, widać ogromny potencjał tego rynku.
Według raportu European B2C Ecommerce Report, rynek e-commerce w Niemczech w 2014 roku wyniósł 63,400 mld EUR, a w Polsce osiągnął on rozmiary 5,225 mld EUR, co wskazuje na to, że pole do rozwoju jest wciąż bardzo duże.
Jeśli chodzi o e-commerce należy być nie tylko o krok przed konkurencją, ale przede wszystkim o krok przed oczekiwaniami klientów. Jak wskazują badania aż 35% e-klientów czyta opinie przed każdym zakupem, a 40% – tylko przy pierwszym kontakcie z danym sklepem. W raporcie Gemius na pytanie o aspektach, które wpływają na przekonanie, że dany e-sklep jest wiarygodny, aż 50% ankietowanych odpowiedziało “opinie o tym sklepie internetowym”.
Dlatego też na początek polecam Ci książkę:
70 sposobów na rozkochanie klienta w Twoim e-biznesie
Od e-konsumenta zależy powodzenie Twojego biznesu, a autor książki Paweł Krzyworączka doskonale uwypukla główne problemy z jakimi muszą się zmagać e-przedsiębiorcy. Przedstawia sposoby na “rozkochanie” klientów w 3 częściach.
Nazywają się one:
1. gra wstępna, zaloty, zauroczenie,
2. droga do rozkochania,
3. rozkwit miłości na całe życie.
Paweł Krzyworączka w jednym z rozdziałów opisuje wyzwanie, z którym spotyka się wiele e-biznesów, a mianowicie z negatywnymi komentarzami na Facebooku i nieprzychylnymi opiniami w Internecie. Podaje sposoby jak należy reagować na reklamacje klientów i w jaki sposób utrzymywać dobre relacje, które prowadzą do długotrwałych związków biznesowych.
Ponadto w książce znajdziesz wiele przykładów wziętych z życia autora książki, który prowadzi swój e-biznes niemal od 10 lat.
Konwersja w e-commerce
Oprócz lekkiej książki “na lato”, warto zapoznać się z pozycją o technicznych aspektach funkcjonowania Twojego e-biznesu, bez której nie będziesz w stanie się rozwijać.
“Konwersja w e-commerce” autorstwa Łukasza Pluteckiego i Sebastiana Suma to książka o tym, jak pozyskiwać ruch do swojego sklepu internetowego i w jaki sposób zmieniać go na zamówienia.
Jak sami autorzy podkreślają, książka jest dla osób szukających prostych i skutecznych rozwiązań, które zoptymalizują e-sklep i zwiększą jego sprzedaż.
Choć tytuł brzmi mocno technicznie, nie daj się zwieść pozorom - treści są przystępne nawet dla początkujących osób, a dodatkowo w tej pozycji znajdziesz
mnóstwo anegdot i porad opartych o działania znanych marek e-commersowych.
Co więcej jeden rozdział książki jest poświęcony email marketingowi. Jak piszą autorzy, inwestycja właśnie w ten kanał przynosi jeden z największych ROI, jakie właściciel e-biznesu może sobie wymarzyć. Pod tym zdaniem podpisujemy się obiema rękoma!
Lojalność 3.0
Na wstępie warto podkreślić, że książka ta jest jednym z bestsellerów na liście New York Timesa i Wall Street Journal.
Autor twierdzi, że pieniądze wydawane na programy lojalnościowe są niejako wyrzucane w błoto. Brzmi kontrowersyjnie? Sprawdź jak uzasadnia swoją tezę Rajat Paharia.
Dowiesz się, czym różni się lojalność 1.0 od lojalności 2.0 i dlaczego świat powinien zmierzać do osiągnięcia lojalności 3.0?
Ciekawym zagadnieniem, które porusza Rajat Paharia jest temat motywacji. Opisuje dlaczego warto rozkładać ją na czynniki pierwsze, co się na nią składa i jakie jest 5 elementów wpływających na motywację. Co warto podkreślić, książka ta traktuje nie tylko o lojalności klientów, ale również pracowników, co ma niebagatelny wpływ na obsługę w każdym biznesie.
Digital Business i E-commerce Management
Autorem książki jest Dave Chaffey - założyciel Smart Insight.
To jedna z obszerniejszych publikacji na temat działalności w e-commerce (aż 665 stron wiedzy w formacie A4!).
W książce poruszany jest wątek dotyczący niemal każdego ważnego odcinka działalności e-commerce. Wiele informacji jest związanych z tym, jak zarządzać e-biznesem.
Książka podzielona jest na 3 części. We Wprowadzeniu znajdziesz wiele informacji o pojęciach związanych z e-commerce. Druga część to: Strategia i zastosowanie. Przedstawiono tu analizę różnych podejść do opracowywania strategii dla biznesu cyfrowego oraz jak ją możesz zastosować w praktyce w swojej organizacji.
Z kolei część trzecia to “Wdrażanie” gdzie opisywane jest zarządzanie wprowadzaniem różnych rozwiązań z zakresu biznesu cyfrowego.
Co jest bardzo przydatne w tej publikacji to to, że na początku każdego z dwunastu rozdziałów jest informacja o:
- efektach kształcenia czyli jaką wiedzę powinieneś przyswoić po przeczytaniu danego rozdziału
- zagadnieniach związanych z zarządzaniem (głównie dla kierowników i menedżerów),
- powiązaniach z innymi rozdziałami.
Co więcej na koniec dostajesz do przerobienia ćwiczenia i pytania do samooceny. Czyni to z tej książki swoisty samouczek.
Biblia e-biznesu - Nowy Testament
Biblia e-biznesu to prawie 60 autorów, 120 rozdziałów tematycznych, niemal 800 stron i kilka tysięcy konkretnych porad – to druga edycja „Biblii e-biznesu”- książki, która przez 2 lata była na liście bestsellerów.
Jest to praca zbiorcza kilkudziesięciu autorów specjalizujących się w różnych dziedzinach e-marketingu. Została bardzo dobrze oceniona przez czytelników, którzy podkreślają jej wartość merytoryczną. Pomimo sporej objętości książki czyta się ją bardzo dobrze, gdyż jest oparta o wiele ciekawych przykładów z życia różnych e-biznesów.
Wypowiadają się w niej eksperci tacy jak: Jacek Kotarbiński, Michał Sadowski, Rafał Brzoska, Barbara Stawarz, Monika Czaplicka, Jakub Cyran i wielu innych, którzy na co dzień specjalizują się w wąskich dziedzinach e-marketingu. Sprzyja to stwierdzeniu, iż Biblia e-biznesu to doskonałe kompendium dla osób, które chcą poszerzyć swoją wiedzę w dziedzinie e-marketingu i e-commerce.
Podsumowanie - e-commerce książki, które warto znać
Za słowami Kurta Vonneguta: “wiedza jest najbardziej wartościowym towarem na świecie. Każde nowe odkrycie czyni nas bogatszymi” zachęcam Cię do zapoznania się chociaż z jedną wymienioną tu pozycją.
Recenzja "Narratologii" Pawła Tkaczyka
Recenzja Biblii Copywritingu Darka Puzyrkiewicza
Najlepsze książki o e-marketingu, które musisz przeczytać