Eliza Gniadek wpis utworzony wpis edytowany
Najlepsze książki o e-marketingu, które musisz przeczytać
Powrót do listy wpisówRozpoczynając przygodę z e-marketingiem, warto czerpać z doświadczenia i wiedzy ludzi, którzy w tej dziedzinie działają już od dawna. Dzięki temu Twój start będzie pewniejszy, a narzędzia do marketingu internetowego łatwiejsze do opanowania.
W tym artykule znajdziesz ponad 50 książek o e-marketingu, do których warto nie tylko zaglądnąć, ale przestudiować i praktykować. Poznaj tajniki dobrego marketingu internetowego i znajdź książkę dla siebie.
Dla ułatwienia czytania, artykuł podzielony jest na kategorie:
Marketing
Content Marketing i copywriting
Social Media
E-mail Marketing
Branding
Grywalizacja
Reklama
SEM i SEO
Analityka
Growth Hacking i Start Up
Marketing
Każdy marketer poleci tzw. “biblię” marketingu - Philipa Kotlera i Gary Armstronga - “Marketing. Wprowadzenie”. Zawarta w niej porcja wiedzy da Ci porządne podstawy do znajomości tematu.
Kolejna książka Philipa Kotlera, która jest zdecydowanie warta uwagi, to “Marketing 4.0”. Innowacyjne podejście, skupienie się na nowych technologiach w poznaniu drogi zakupowej nowoczesnego konsumenta, czy znaczenie opinii w podejmowaniu decyzji o transakcji to tylko część zagadnień, jakie znajdziesz w książce.
“E-marketing” pod red. Jarosława Królewskiego i Pawła Sali to kolejna ważna pozycja w Twojej biblioteczce. Jest obszerna tematycznie i merytoryczna, znajdziesz w niej praktyczne wskazówki od ekspertów w dziedzinie content marketingu, e-mail marketingu, social media czy marketing automation. Obecnie na rynku dostępne jest już drugie, zaktualizowane wydanie książki (z 2016 roku).
Jeśli chcesz dowiedzieć się o podstawach e-marketingu, pielęgnacji leadów czy inboud marketingu, sięgnij po “Marketing wielkich możliwości” Grzegorza Urbana. Dzięki temu przewodnikowi po narzędziach i procesach w marketingu internetowym, dowiesz się jak sprzedawać więcej i efektywniej.
Warto przestudiować również książkę autorstwa Ł. Kępińskiego, M. Kordowskiego, D. Sałkowskiego i K. Sztubeckiego “Marketing internetowy”. Jest to praktyczny, bogaty w przykłady przewodnik po e-marketingu.
Prawdziwe kompendium wiedzy o marketingu internetowym stanowi książka Artura Maciorowskiego “E-marketing w praktyce”. Dowiesz się z niej jak wykorzystać narzędzia marketingu online w rozwijaniu swojego biznesu.
Richard Hall, autor “Marketing bez tabu. Czyli jak to robią najlepsi” w sposób lekki i przystępny wyjaśni Ci jak stworzyć rozpoznawalną markę czy gdzie najlepiej się reklamować.
Tradycyjny, krzykliwy i agresywny marketing odchodzi do lamusa. Koniecznie przeczytaj “Marketing za przyzwoleniem” Setha Godina. W tej książce znajdziesz informacje, jak za pomocą działań opartych o “permission marketing” (marketing za przyzwoleniem), zamienisz “wkurzonych klientów” w “zachwyconych znajomych”.
Zaciekawiła Cię ta książka? Zobacz, dlaczego warto przeczytać “Marketing za przyzwoleniem” Setha Godina
Pomysły. Mogą być różne - czasem lepsze, czasem gorsze. Niektóre kwitną, inne umierają śmiercią naturalną. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak przekazywać pomysły, aby były zapamiętane, koniecznie postaraj się, aby książka “Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die” napisana przez Dana i Chipa Heath znalazła się na Twojej półce. Jest to pozycja, która zmieni Twój sposób przekazywania pomysłów. Książka dostępna jest w języku angielskim.
Czy chcesz poznać mechanizmy, które rządzą ludzkim rozumowaniem i na tej podstawie tworzyć takie komunikaty marketingowe, które porywają tłumy? Zatem zdecydowanie polecam Ci książkę Daniela Kahnemanna, laureata Nagrody Nobla i psychologa. “Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” odkryje przed Tobą możliwości i zagrożenia wynikające z szybkiego myślenia i możliwości, jakie daje Ci wykorzystanie mechanizmu wolnego myślenia. Dowiesz się, czy to, iż sądzimy, że nasze decyzje opieramy na logice, jest prawdą, czy tylko złudzeniem.
Content Marketing i Copywriting
100 narzędzi dla Content Marketera
W tym miejscu z powodzeniem mogę polecić Ci książkę Barbary Stawarz-García: “Content marketing i social media. Jak przyciągnąć klientów”. Jest to nowe wydanie książki, w której praktyczne wskazówki znajdą zarówno PRowcy, blogerzy jak i właściciele małych firm. Pełna przykładów, również z rodzimego rynku, stanowi doskonały poradnik dla marketingowców.
Konsumenci uwielbiają opowiadanie historii, stąd kolejną wartościową lekturą jest “Storytelling” Marka Strączka. Znajdziesz tam praktyczne informacje o tym, jakie są korzyści ze storytellingu, poznasz kluczowe elementy opowiadanej historii oraz praktyczne wskazówki wykorzystania tej metody w biznesie.
Ośrodek CERN bada cząstki elementarne, a w marketingu swoją już znaleźliśmy - jest to content. W kompletnym podręczniku “Content - elementarna cząstka marketingu”, którego autorami są Rebecca Lieb i Jaimy Szymanski, znajdziesz cenne wskazówki dotyczące mediów, reklamy, RTM i - rzecz jasna - content marketingu. A wszystko to na podstawie wieloletnich badań nad zmieniającym się rynkiem marketingu oraz wywiadach z managerami największych marek.
Kolejną lekką i wciągającą pozycją jest “Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy” Joanny Wrycza-Bekier. Autorka udowodni Ci, że niezależnie od tego, co piszesz - jesteś pisarzem. Dzięki zastosowaniu technik wskazanych w książce, Twój tekst będzie porywał tłumy.
Książką, do której na pewno warto zajrzeć jest “Narratologia” Pawła Tkaczyka. Pokazuje, jak ważna jest odpowiednia narracja, by dobrze zapamiętać i przyswoić sobie treść - a może być to treść zarówno o marce, produkcie, firmie... Dzięki książce wejdziesz w świat opowieści, poznasz zasady, jakimi rządzi się dobra historia, dowiesz się, jak konstruować treści, by były chętniej czytane.
Zaciekawiła Cię ta książka? Zobacz, jakie wnioski wyciągnęliśmy po przeczytaniu książki “Narratologia” Pawła Tkaczyka
Potrzebujesz podręcznikowej wiedzy na temat copywritingu? Z pewnością spodoba Ci się książka Magdaleny Jaworowicz “Copywriting w zintegrowanej komunikacji marketingowej”. To kompendium wiedzy na temat poprawności językowej wzbogacone o wypowiedzi ekspertów. Publikacja pozwoli Ci spojrzeć na copywriting z wielu perspektyw.
A jeśli szukasz praktycznych rad, jak pisać dobre copy, polecam Ci książkę “Biblia Copywritingu” Darka Puzyrkiewicza. Znajdziesz w niej nie tylko merytoryczną wiedzę i praktyczne wskazówki dotyczące technik pisania, ale też ciekawe “zadania domowe” do odrobienia. Książka przyda się każdemu, kto w jakikolwiek sposób styka się z pracą nad tekstem.
Zaciekawiła Cię ta książka? Zobacz naszą recenzję „Biblia Copywritingu”
Jeśli znasz podstawowe zasady marketingu w biznesie, ale potrzebujesz motora, który zmotywuje Cię do podejmowania samodzielnych decyzji, zajrzyj do “Autentyczność przyciąga. Jak budować swoją markę na prawdziwym i porywającym przekazie?” Anny Piwowarskiej. Książka zawiera dużo ćwiczeń, przykładów tekstów i osób, które stworzyły swoją markę bazując na autentyczności. Znajdziesz w niej też wiele pytań, jakie powinieneś sobie zadać, chcąc zbudować swój autentyczny obraz. Jest to pozycja być może bardziej pasująca do poradników motywacyjnych, jednak porusza takie zagadnienia jak storytelling czy copywriting.
Wznieś się ponad przeciętność i wprowadź do swojej firmy innowacyjne pomysły. “Wielkie muuu. Nie musisz być perfekcyjny - masz być nadzwyczajny” Setha Godina to książka, która zainspiruje Cię do wprowadzania w życie Twoich pomysłów, nawet jeśli na początku wydawały Ci się głupie.
A jeśli chcesz dowiedzieć się, jak odbiorcy przyswajają teksty, czy forma jest ważniejsza od treści (i dlaczego tak), czy znaleźć gotowe rozwiązania - sięgnij po książkę Artura Jabłońskiego: “Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting”.
Social Media
Uzyskaj spektakularne efekty dzięki umiejętnemu zarządzaniu swoimi profilami w social media. “Twoja firma w social mediach. Podręcznik marketingu internetowego dla małych i średnich przedsiębiorstw” Marcina Żukowskiego pomoże Ci wykorzystać potencjał social media w kreowaniu wizerunku marki, angażując w to nie ogromne budżety marketingowe, a jedynie Twój czas.
Poznaj media społecznościowe takimi jakie są naprawdę - bez ściemy. Naucz się technik zwiększania sprzedaży, rozpoznawalności marki, dobrej obsługi klienta, czy zarządzania swoją reputacją. A to wszystko na konkretnych przykładach, jakie znajdziesz w książce “Media społecznościowe bez ściemy. Jak kreować markę” Jasona Fallsa i Erika Deckersa.
Chcesz być znany i lubiany w sieci? To proste - zastosuj się do wskazówek w książce “Lubię to! Potęga marketingu szeptanego na Facebooku” Dave’a Kerpena i wykorzystaj buzz, jaki się tworzy na Twój temat, aby wypromować swoją markę. Daj się poznać jako ktoś, kto słucha, odpowiada i jest autentyczny!
Prowadząc swój profil w mediach społecznościowych, naturalnym jest, że mogą przydarzyć Ci się kryzysy. “Zarządzaniem kryzysem w social mediach” – Moniki Czaplickiej to bez wątpienia najlepsza pozycja na polskim rynku, która w merytoryczny i konkretny sposób porusza kwestie kryzysów oraz uczy, jak sobie z nimi radzić.
Jeśli zastanawiasz się, czy warto nadal działać w mediach społecznościowych, przeczytaj książkę “Skuteczne Social Media” Anny Miotk. Autorka udowodni Ci, że tak! W publikacji znajdziesz porady, jakie narzędzia marketingowe sprawdzają się w nowych mediach oraz uczy, jak mierzyć efektywność komunikacji.
Stocz walkę o widoczność w sieci! Przywal prawym sierpowym - czyli kampanią i dobij rywala lewym prostym - czyli angażującym przekazem. Gary Vaynerchuk w książce “W market[r]ingu” ze znaną sobie charyzmą opisuje, jak wzmocnić przekaz, dostosowując komunikację do odpowiednich mediów.
Guy Kawasaki i Peg Fitzpatrick w książce “Jak cię widzą, tak cię piszą. Sztuka autopromocji w mediach społecznościowych” przytaczają konkretne wskazówki, sztuczki i obserwacje na temat social media, które przydadzą Ci się w budowaniu dobrego wizerunku.
E-mail marketing
Trendy w email marketingu w 2016 roku – 10 najważniejszych
Dlaczego warto stosować Email Marketing Automation?
Potrzebujesz praktycznej wiedzy na temat e-mail marketingu? Chcesz, aby każda zainwestowana złotówka przyniosła zysk? “Świeże podejście do e-mail marketingu - wydanie II” Pawła Sali to kompendium, w którym otrzymasz odpowiedzi na nurtujące Cię pytania. W tej książce znajdziesz więc wskazówki dotyczące m.in. budowania i zarządzania listą subskrybentów, przygotowania i tworzenia kampanii mailingowej, raportowania, e-mail marketing automation oraz wiele ciekawych case studies.
Poznaj 10 zasad konstrukcji newsletterów tak, aby odbiorcy chętnie je otwierali. Stwórz bazę kontaktów i poznaj najlepsze praktyki tworzenia kampanii mailingowych z książką Artura Maciorowskiego “Skuteczny E-Mail Marketing”.
Jason Rodriguez w książce “Nowoczesny e-mail marketing. Uniwersalny, responsywny i skuteczny mailing w HTML-u” porusza tak ważne kwestie jak uwarunkowania prawne, optymalizację pod kątem skuteczności czy responsywność mailingu. Dzięki książce stworzysz atrakcyjną i skuteczną wiadomość, zdobędziesz nowych klientów oraz zweryfikujesz skuteczność wysłanego newslettera.
Największy zbiór wiedzy o email marketingu
Dołącz do 60 tysięcy subskrybentów i zapisz się na newsletter.
Branding
Zdobądź solidną dawkę wiedzy na temat budowania marki z książką Pawła Tkaczyka “Zakamarki marki”. Autor spisał w niej wszystkie kwestie, jakie powinieneś wiedzieć, działając w obrębie marketingu. Publikacja oparta jest na doświadczeniach, przedstawiona jest w sposób przystępny i przyjemny dla czytelnika.
Smartfony zrewolucjonizowały dzisiejsze media. Dowiedz się, jak w natłoku nowych narzędzi skutecznie zbudować silną markę, wyróżnić się wśród konkurencji czy komunikować się z klientami. Tego wszystkiego dowiesz się z książki “Branding na smartfonie. Komunikacja mobilna marki” Jacka Kalla.
Poznaj dobre i złe praktyki w marketingu z książką Roberta Stępowskiego “Promocja Marki. Poradnik dobrych praktyk”.
Jacek Pogorzelski w książce “Marka na cztery sposoby” prezentuje zupełnie nowe ujęcie marki, które mówi, że nie ma jednego, uniwersalnego sposobu na jej kreowanie. W książce znajdziesz najnowsze wyniki badań oraz wiele przykładów brandingu.
Przekonaj się, że marketing jest prosty! W książce “Strategiczny brand marketing. Praktyczny przewodnik skutecznego marketingu dla menedżerów i nie tylko” Jarka Szczepańskiego znajdziesz informacje o tym, czym jest marka, jak ją rozwijać oraz jakie są zależności między nią, a rynkiem, w którym się obraca.
Grywalizacja
Jak zwiększyć sprzedaż w ecommerce za pomocą grywalizacji?
Grywalizacja w promocjach ecommerce
Przenieś elementy gry i rywalizacji do świata marketingu. Paweł Tkaczyk w książce “Grywalizacja” pokaże Ci mechanizmy, jakie rządzą w świecie gry i wskaże, jak je wykorzystać do promocji swojej marki czy produktu.
Eksperci firmy Gamfi w e-booku “Osiągnij przewagę w biznesie dzięki grywalizacji” wskazują, że grywalizacja to nie tylko nowy trend w marketingu, ale metoda na zdobycie i zaangażowanie klientów.
Rajat Paharia w książce “Lojalność 3.0. Jak zrewolucjonizować zaangażowanie klientów i pracowników dzięki big data i grywalizacji” dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem w budowaniu systemu lojalnościowego, napędzanego motywacją użytkowników i technologią cyfrową.
Reklama
Jeśli szukasz polskich case studies z niestandardowego użycia reklam (czy to w Internecie, czy outdoor) koniecznie przeczytaj „Cząstki przyciągania” Natalii Hatalskiej. Ponad 150 dobrze opisanych przykładów zainspiruje Cię do stworzenie wyjątkowej, przyciągającej reklamy, przez co zwiększy rozpoznawalność Twojej marki i w ostateczności (a na czym Ci najbardziej zależy) do zwiększenia przychodów firmy.
Wiele przykładów ciekawych kampanii reklamowych znajdziesz również w książce “Kreatywna reklama”. Autorzy: Ken Burtenshaw, Nik Mahon, Caroline Barfoot, wskazują i omawiają zasady, jakimi kierowali się twórcy kampanii, a także proponują ćwiczenia i zadania wymagające kreatywnego myślenia.
“Reklama wczoraj i dziś” pod redakcją Anetty Barskiej, to podręcznik, z którego dowiesz się, w jakim kierunku idą zmiany w świecie mediów. Poznasz różnice między reklamą tradycyjną a internetową i znajdziesz odpowiedź na pytanie, jak kształtować wizerunek w sieci. Książka zawiera również przydatne case studies.
Prowadzisz małą firmę i uważasz, że reklama jest jej niepotrzebna? Zmienisz zdanie po przeczytaniu książki “PRo-MOC-ja. Reklama i public relations w małej firmie” Marcina Pietraszka. Poznasz mity, jakie krążą wokół tematu reklamowania małych firm oraz dowiesz się, w jaki sposób promować swój biznes offline, a jak w Internecie.
SEM i SEO
Czy wiesz, że ponad 90% polskich Internautów używa Google’a jako wyszukiwarki? Wykorzystaj to do promocji swojej marki. Książka “Reklama w Google dla małych i średnich przedsiębiorstw” autorstwa Przemysława Modrzewskiego i Mariusza Gąsiewskiego to bardzo praktyczny poradnik, z którego dowiesz się, jak małe i średnie firmy mogą zdobyć klientów za pomocą Google AdWords.
Każdy może reklamować się w Google’u - jednak nie każdy ma wiedzę, jak zrobić to dobrze. Paulina Wiktorska w swojej książce “AdWords 360°. Katalog skutecznych kampanii” pokaże Ci tylko te reklamy, które działają. Podejrzyj, jak robią to najlepsi i czerp z doświadczenia największych firm na rynku. Uruchom wyobraźnię i stwórz wyjątkową kampanię w AdWords.
Poznaj podstawowe zasady wykorzystania reklamy w Google’u z książką “Twoja firma w Google, czyli jak przeprowadzić skuteczną kampanię AdWords” Damiana Sałkowskiego. Dowiesz się z niej, jak rozpocząć przygodę z AdWords, jak dobrać grupę docelową i na co zwrócić uwagę przy tworzeniu kampanii reklamowej.
Same działania reklamowe mogą jednak nie wystarczyć, aby wypromować swoją firmę w Google’u. Czytając książkę “Mała firma w sieci. Narzędzia GOOGLE dla początkujących” Przemysława Modrzewskiego i Mariusza Gąsiewskiego dowiesz się, jakie są najlepsze techniki na to, aby Twoja firma była w czołówce wyszukań Google’a.
Kolejną wartą polecenia książką na temat SEO jest “Twoja firma w Google, czyli jak skutecznie pozycjonować stronę www” autorstwa Damiana Sałkowskiego. Dowiesz się z niej, jak działają wyszukiwarki, co wpływa na pozycjonowanie i jak analizować efekty swojej pracy.
Analityka
Nie masz doświadczenia w analizie i myśl o Google Analytics Cię przeraża? Przeczytaj książkę Martyny Zastrożnej “Google Analytics dla marketingowców. Wydanie II” i zaprzyjaźnij się z tym narzędziem. Jest to poradnik dla początkujących, w którym znajdziesz ciekawe rozwiązania ułatwiające analizę danych ze strony.
Z kolei książka “Google Analytics w biznesie. Poradnik dla zaawansowanych” to pozycja dla osób, które z analityką mają już nieco wspólnego. Martyna Zastrożna pokaże Ci, jak używać Google Tag Managera, wspomni o nowym standardzie analityki z Universal Analytics oraz pochyli się nad zagadnieniem pomiaru aplikacji mobilnych.
Książka autorstwa Daniela Waisberga “Google Analytics. Integracja i analiza danych” to zbiór wszystkich potrzebnych Ci informacji o integrowaniu danych z AdWords, AdSense, CRM i innych za pomocą Google Analytics.
Growth Hacking i Start Up
McGyverzy internetu, czyli o Growth Hackingu
Email marketing growth hacks – część 1
Nie chcesz wydawać całego swojego budżetu na tradycyjne formy reklamy i promocji w sieci? Chcesz wykorzystać inne, niekonwencjonalne sposoby dotarcia do odbiorców? Przeczytaj koniecznie książkę “Growth Hacker Marketing. O przyszłości PR, marketingu i reklamy.” Ryana Holidaya. Poznasz w niej techniki, które naprawdę działają, znajdziesz “haka” na wzrost, poznasz tajniki wirusowości i zostaniesz… hackerem wzrostu!
Zakładasz startup? Dzięki książce “Metoda Lean Startup. Wykorzystaj innowacyjne narzędzia i stwórz firmę, która zdobędzie rynek” Erica Riesa poznasz praktyczne sposoby na uniknięcie błędów w rozwoju Twojej firmy. Dowiedz się więc, jak interpretować sygnały płynące z rynku, korzystaj z wiedzy innowatorów, którzy niejeden sukces mają już za sobą.
Obecne czasy to najlepszy moment na zakładanie startupów. Książka Grzegorza Kubery “Stwórz jednorożca. Od idei po startup wart miliony” to porządna dawka wiedzy na temat rozwijania firmy, uruchamiania projektów i wykorzystania możliwości, dzięki którym Twoja firma może stać się jednorożcem - czyli przedsiębiorstwem wartym miliony.
Z książki “Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku” autorstwa Steve’a Blanka i Boba Dorfa dowiesz się, czym jest Customer Development i poznasz jego zasady.
Ale dlaczego...? O tym, by często zadawać sobie to pytanie, pisze w swojej książce Simon Sinek. “Zaczynaj od dlaczego” to pozycja, która przekona Cię do pójścia inną drogą, wyjścia poza schematy. Być może zainspiruje Cię to do ugryzienia biznesu od innej strony i dzięki temu zapewni sukces?
Znasz świetną książkę o e-marketingu? Podziel się nią z nami w komentarzu!