Paweł Sala wpis utworzony wpis edytowany
Dodawanie kodów trackingowych krok po kroku
Powrót do listy wpisówChciałbyś wiedzieć, gdzie podąży użytkownik od momentu kliknięcia w link w mailingu? W bardzo prosty sposób pomożemy Ci prześledzić jego sposób poruszania się po stronie.
Kody trackingowe pozwolą na jej pełną kontrolę i dogłębną analizę na podstawie szczegółowych raportów. Taki kod to kawałek skryptu, który dodajesz do strony, dzięki czemu będziesz mógł tropić zachowania i działania użytkowników - od momentu przejścia na stronę z linka w mailingu. Dzięki tej opcji, otrzymasz jeszcze bardziej szczegółową wiedzę na temat poczynań Twoich użytkowników. Z pewnością w tym momencie do głowy przyszło Ci kluczowe na tym etapie pytanie…
... ale jak to działa?
Skupmy się na przykładzie. Załóżmy, że chciałbyś aby Twój użytkownik, po kliknięciu w link w mailingu, zarejestrował się w serwisie, następnie odwiedził blog i sprawdził cennik usług. Pierwszy, najważniejszy kod trackingowy musisz umieścić na landing page, czyli stronie na którą trafia osoba zainteresowana konkretną sprawą, o której informowałeś w mailingu. Kolejne kody umieszczasz już tylko tam, gdzie chciałbyś, żeby podążał użytkownik, czyli w naszym przypadku na stronie z formularzem rejestracji. Jednak należy pamiętać, że samo wbudowanie kodu nie wystarczy, żeby dowiedzieć się, czy na pewno ta akcja została wykonana. Dlatego sprytnie możesz umieścić kolejny kod na stronie z podziękowaniem za rejestrację. Dzięki temu będziesz pewien, że założony przez Ciebie kierunek poruszania się po serwisie był jak najbardziej skuteczny. Co dalej? Wpinasz kod do podstrony z blogiem i cennikiem. No dobrze, ale…
… kto może dodawać kody do strony?
Sugerujemy, żeby dołączaniem kodów zajęły się osoby, które znają się na tworzeniu stron internetowych. Z jednego ważnego powodu – dla Twojego bezpieczeństwa. Jeżeli wstawisz kod nieprawidłowo, strona może się nie wyświetlać poprawnie lub wyniki zostaną zafałszowane. Dostęp do serwera, na którym jest hostowana strona oraz uprawnienia do edytowania plików są niezbędne. Poniżej przykład poprawnego wstawienia kodu trackingowego:
-- tutaj jest Twoja treść strony --
Ważne aby wpinać wyłącznie jeden kod trackingowy do jednego widoku, szablonu czy templatki. Oczywiście, jeżeli będziesz chciał zrezygnować ze śledzenia poczynań użytkowników, wystarczy usunąć kody ze strony. Wiemy już czym jest kod, jak go wstawić…
… ale czy można samemu ustalić niestandardową ścieżkę poruszania się po stronie i zobaczyć ile osób ją pokonuje?
W zwyczajnym trackingu użytkownik po kolei klika w wyznaczone przez nas miejsca. Poza taką drogą, dajemy Ci również możliwość wyboru innego celu. Możesz go sam ustalić, czyli np. Kod nr 1 to kod do umieszczenia na landing page, Kod nr 1 to kod do umieszczenia na stronie z formularzem logowania. Warto pamiętać, że kody trackingowe mogą mieć więcej niż jeden cel, a ich kolejność i liczba są dowolne, np.
Cel numer 1 to 1>>2
Cel numer 2 to 2>>4>>6>>7
Cel numer 3 to 1>>4>>7
W raporcie możesz sprawdzić konwersję swoich linków, czyli stopień w jakim został zrealizowany założony przez Ciebie cel.
Konwersja typu I - jest to procent osób, które przebyły całą wyznaczoną przez nas ścieżkę, od początku do końca, w stosunku do liczby osób, które kliknęły w trackingowany link w mailu.
Konwersja typu II - jest to procent osób, które przebyły całą ścieżkę, aż do samego końca ,w stosunku do osób które otrzymały maila.
Jeżeli klikniesz w szczegóły raportu, zobaczysz nie tylko otwarcie w pierwszym i ostatnim kroku, ale szczegółowo - po kolei - otwarcia dla każdego kroku z osobna.
Przykładowo, jeżeli 10 osób kliknęło w trackingowany link, a 5 z nich w każdy kolejny, konwersja typu I wynosi w tym przypadku 50%. Natomiast, jeżeli 100 osób otrzymało maila, a 5 z nich dotarło do końca, konwersja typu drugiego wynosi 5%.