FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Dlaczego Twój sklep internetowy nie sprzedaje? 10 najczęściej popełnianych błędów
Powrót do listy wpisówZgodnie z badaniami GUS z 2014 r., ok. 76 % nowopowstałych firm utrzymuje się na rynku po pierwszym roku działalności. Jednak z naszego doświadczenia wynika, że wskaźnik przeżywalności sklepów internetowych jest znacznie niższy. E-biznesy najczęściej upadają z powodu niskiej sprzedaży. Jeśli Twój e-sklep generuje zbyt małe zyski, to dostałeś właśnie pierwszy sygnał ostrzegawczy. Spokojnie, nie oznacza to, że zaraz zbankrutujesz.
Poznaj 10 najczęściej popełnianych błędów przez e-przedsiębiorców, wyeliminuj je w swoim sklepie internetowym i ciesz się z wysokiej sprzedaży!
1. Przestarzała i nieczytelna grafika
Internauci są wzrokowcami. Gdy wchodzą do sklepu internetowego, to w pierwszej kolejności zwracają uwagę na jego grafikę. Jeśli oprawa wizualna jest przestarzała i wygląda jak z lat 90 XX w., zaufanie klienta do witryny automatycznie spada. Odbiorca szybko się zniechęca i zazwyczaj nawet nie przegląda oferty.
Możesz mieć trendy, produkty i najlepsze ceny, ale jeśli nie zbudujesz swojej wiarygodności już na początku poprzez atrakcyjną grafikę, sprzedaż nie będzie wysoka. Zastanów się także, czy Twoja strona internetowa jest czytelna - czy oprawa wizualna nie jest zbyt krzykliwa i nie odciąga uwagi odbiorcy. Popadnięcie w drugą skrajność także może negatywnie się odbić na zyskach.
2. Sklep internetowy nieprzyjazny dla urządzeń mobilnych
Jak wskazuje raport „M-commerce. Kupuję mobilnie” z 2015 r., 25 % Internautów korzysta w procesie zakupowym ze smartfona. Natomiast 12 % respondentów w czasie robienia zakupów posługuje się tabletem.
Wskaźniki te wraz z rozwojem technologii, będą wzrastać. Jeśli Twój e-sklep nie jest dostosowany do urządzeń mobilnych, to zamykasz się na sporą grupę odbiorców i jednocześnie tracisz zyski. Dlatego powinieneś zadbać o responsywność grafiki oraz czytelność całej witryny dla smarfonów i tabletów.
3. Trudna nawigacja na stronie
Jako właściciel, pewnie znasz na pamięć swój sklep internetowy i doskonale wiesz, gdzie co się znajduje i pod jaką kategorią można znaleźć dany produkt. Jednak dla odbiorcy, który pierwszy raz wchodzi na Twoją stronę, nawigacja może być skomplikowana.
Zastanów się, czy potencjalny klient łatwo wyszuka odpowiedni dla siebie towar. W dużej mierze nieskomplikowana i przyjemna nawigacja zależy od zaprojektowania e-sklepu zgodnie z zasadami User Experience. Daj konsumentowi szansę na zapoznanie się z Twoją ofertą!
4. Nieaktualna treść
Karygodnym błędem, popełnianym przez e-przedsiębiorców, jest nieaktualizowanie treści na stronie e-sklepu. Odbiorca zwraca uwagę na zawartość witryny, ponieważ chce być pewny, że jego pieniądze zostaną dobrze wydane. Jeżeli zobaczy informację o specjalnej ofercie sprzed roku, błędne godziny funkcjonowania sklepu czy produkty, których już nie masz na magazynie, w popłochu ucieknie i pójdzie do konkurencji.
Nic nie działa tak negatywnie na wiarygodność e-biznesu, jak przestarzała treść. Dlatego przeglądaj stronę swojego sklepu internetowego i na bieżąco ją aktualizuj. Informuj o promocjach, pisz nad czym pracujesz i zarządzaj bazą produktów.
5. Źle skonstruowany opis produktu
Powiedzmy, że klient zapoznał się z Twoją profesjonalną witryną na telefonie komórkowym i zainteresował go konkretny przedmiot. Internauta wchodzi na kartę produktu i co widzi? Jeśli ma przed sobą krótki opis z jednym zdjęciem w słabej jakości, to z pewnością nie sfinalizuje transakcji.
W trakcie zakupów online, odbiorca nie ma możliwości zobaczenia „na żywo” towaru. Dlatego musisz mu dać jak najwięcej informacji o produkcie - opisać jego cechy charakterystyczne oraz zastosowanie. Wskaż również na specyfikację techniczną. Nie możesz także zapomnieć o zamieszczeniu wielu zdjęć przedmiotu w dobrej jakości. Dzięki temu nie tylko zwiększysz sprzedaż w swoim sklepie internetowym, ale również ograniczysz ilość zwrotów z powodu niezgodności towaru z opisem na stronie.
Zobacz jak sklep internetowy Hobbyland konstruuje poprawne opisy produktów.
6. Długi czas dostarczenia przesyłki
Zgodnie z najnowszymi badaniami Gemius, ważnymi czynnikami decydującymi o zakupie produktu w serwisie, są koszt i czas dostawy. Jeżeli nie dostosujesz się do potrzeb konsumentów, Twoja sprzedaż będzie niska.
Cena przesyłki zależy od indywidualnych uwarunkowań i ustaleń z firmą dostawczą, postaraj się więc korzystnie dla siebie i Twoich klientów przeprowadzić negocjacje. Pamiętaj, aby koszty wysyłki, były jasno wyszczególnione. Natomiast na czas oczekiwania na towar wpływa nie tylko umowa z kurierem, ale i Twoja logistyka sprzedaży. Powinieneś ją mocno usprawnić, tak by jak najszybciej zapakowaną paczkę przekazać dostawcy. Ponadto zintegruj swój sklep internetowy z wieloma kurierami. Sprawi to, że klient będzie mógł spersonalizować formę wysyłki.
7. Mały wybór systemów płatności
E- przedsiębiorczy czasami zapominają o oczekiwaniach swoich odbiorców i stawiają przede wszystkim na swoją wygodę. Niestety w e-commerce konkurencyjność jest tak duża, że taki sprzedawca może nie utrzymać się na rynki. Konsumenci chcą płacić za produkty zgodnie ze swoimi preferencjami.
Przykładowo, nie każdy ma kartę kredytową lub chce z niej korzystać w czasie zakupów online. W związku z tym zintegruj swój e-sklep z kilkoma systemami płatności, dając opcję płacenia przelewem czy przy odbiorze przesyłki.
8. Skomplikowany proces składania zamówienia
Konsument zdecydował się na zakup Twojego produktu i przechodzi do koszyka. Wiesz, jak wygląda proces składania zamówienia w Twoim sklepie internetowym? Ile ma podstron i czy jest prosty? Jeśli nie, to nawet na tym etapie klient może zniechęcić się do finalizacji transakcji.
Najlepiej, aby cały proces zamknięty był w trzech ponumerowanych krokach. Ponadto proś odbiorcę tylko o niezbędne informacje. Musisz również umożliwić mu zapłacenie za towar bez logowania się do e-sklepu. Dzięki temu znacznie zmniejszysz współczynnik porzuconych koszyków i zwiększysz sprzedaż.
9. Niekompetentna Obsługa Klienta
Niezdecydowany użytkownik kontaktuje się z Tobą, aby dostać więcej informacji o produkcie. Powinieneś wykorzystać tę okazję i pomóc podjąć odbiorcy decyzję zakupową. Jeśli jednak kontakt z Obsługą Klienta będzie utrudniony przez długi czas oczekiwania na odpowiedź czy niedostępność konsultanta w godzinach pracy, e-konsument będzie zaniepokojony. Podobnie brak profesjonalizmu wpłynie negatywnie na Twój wizerunek.
Dlatego bądź kompetentnym ekspertem w branży i zawsze służ radą. Sprawi to, że klient z przyjemnością wróci do Twojego sklepu oraz będzie go polecał wśród znajomych. Czynnik opiniotwórczy jest ważnym elementem sprzedażowym, o czym przekonasz się z kolejnego zagadnienia.
10. Brak troszczenia się o pozytywną opinię w sieci
Internauci są coraz bardziej świadomi narzędzi, umożliwiających im weryfikację sprzedawcy. Przed zakupem produktu często sprawdzają opinie o e-sklepie na forach internetowych czy w porównywarkach opinii. Ponadto czytają recenzje i komentarze w mediach społecznościowych.
Dlatego sprawdź, jaka jest Twoja reputacja w sieci i jak wypowiadają się o Tobie klienci. W tym celu możesz wykorzystać systemy monitorujące ruch w Internecie. Powinieneś także sam zachęcać użytkowników do wystawiania pozytywnych opinii na Twój temat. Ważne tutaj jest wybranie odpowiednich mediów do komunikacji i wchodzenie w interakcję z odbiorcami.
Podsumowanie
Poznałeś właśnie 10 błędów popełnianych przez e-przedsiębiorców, które przyczyniają się do niskiej sprzedaży. Pamiętaj jednak, że w moim artykule zawarte są jedynie najpopularniejsze powody generowania niewielu zamówień. Błędy zawsze się zdarzają, trzeba tylko nauczyć się je eliminować.
Wraz z pogłębiającym się doświadczeniem związanym z prowadzeniem e-biznesu, będzie Ci coraz łatwiej. Nieustannie rozwijaj swój sklep internetowy, poszerzaj bazę produktową i wdrażaj nowe strategie. Tylko dzięki takim działaniom utrzymasz się na rynku jako silny gracz.
Jeśli podobał Ci się ten artykuł, to zapraszam Cię do czytania bloga Sky-Shop.pl. Czeka tam na Ciebie spora dawka wiedzy e-commerce.