Grzegorz Gajcy wpis utworzony wpis edytowany
Jak założyć darmowy sklep internetowy i zacząć jego promocję?
Powrót do listy wpisówDarmowy sklep internetowy wydaje się idealnym pomysłem na biznes? Zaczynasz przygodę z e-commerce i nie chcesz od razu wydawać zbyt wiele?
Dobrze trafiłeś! Powstaje obecnie coraz więcej platform e-commerce, z których wiele jest całkowicie darmowych lub darmowych do pewnego stopnia. Warto je przetestować, zanim wybierzesz drogie rozwiązania abonamentowe.
Bezpłatne systemy, często tworzone w ramach licencji Open Source pozwalają także programistom niezwiązanym z projektem modyfikować otwarty kod źródłowy i dodawać udoskonalenia wedle własnego uznania.
Otwartość ta powoduje, że niejednokrotnie (choć nie zawsze) to właśnie darmowe systemy oferują więcej materiałów edukacyjnych, tworzone są na ich temat fora i grupy dyskusyjne, czy blogi, a pasjonaci chętnie pomagają zmieniać pewne funkcje wedle potrzeb użytkowników.
Zanim jednak otworzysz swój e-sklep i zaczniesz go promować, musisz ocenić, czy rozwiązania darmowe są w ogóle dla Ciebie.
Maile transakcyjne
Chcesz, by:
- powiadomienia o przyjęciu zamówienia, potwierdzeniu zakupu, statusie przesyłki,
- wiadomości z fakturą,
- przypomnienia hasła
oraz inne alerty docierały do Twoich klientów natychmiast i nie trafiały do spamu? Skorzystaj z wysyłki maili transakcyjnych przez FreshMaila.
Kto skorzysta na darmowym oprogramowaniu do e-sklepu?
Darmowe sklepy internetowe to duża szansa dla małych przedsiębiorców na sprawdzenie pomysłu na biznes i rozwinięcie go przy niewielkich kosztach stałych. Na początku musimy zaznaczyć, że systemy darmowe nie będą odpowiednie dla dużych sklepów o szerokim asortymencie, dlatego w tym artykule skupiam się na małych przedsiębiorstwach, które chcą postawić prosty i darmowy sklep internetowy.
Zalety darmowego oprogramowania dla sklepów internetowych:
- brak kosztów zakupu/abonamentu;
- możliwość założenia sklepu bez podpisywania umów, kontraktów;
- możliwość sprawdzenia pomysłu na biznes i poznania swoich “sklepowych potrzeb” za darmo;
- duża ilość materiałów edukacyjnych tworzonych przez developerów;
Wady darmowego oprogramowania dla sklepów internetowych:
- otwarty kod źródłowy to nie tylko zaleta, ale także pewne ryzyko;
- nie zawsze oferowany jest błyskawiczny support;
- o wiele spraw, takich jak modyfikacje, szyfrowanie połączeń, hosting, czy dodatkowe moduły musisz zadbać sam, dokupić je lub zamówić u specjalistów;
Ze świadomością plusów i minusów musisz samodzielnie wybrać, co interesuje Cię najbardziej. Jeśli zależy Ci na sprawdzeniu pomysłu na biznes, zdecydowanie warto stworzyć sklep w darmowej wersji oprogramowania. Jeśli jednak jesteś dużym przedsiębiorcą i chciałbyś mieć dostęp do wielu zaawansowanych opcji, darmowe rozwiązania mogą okazać się dla Ciebie zbyt proste i w tym przypadku warto będzie przejrzeć płatne, profesjonalne systemy z indywidualnym supportem.
Skoro nadal czytasz, to zapewne jesteś niewielkim przedsiębiorcą i chcesz stworzyć swój pierwszy, darmowy sklep internetowy. Aby to zrobić, wybierz najlepszą dla siebie platformę e-commerce.
Sprawdź każdą platformę przed podjęciem decyzji
Platform sklepowych jest całkiem sporo, dlatego wybór nie jest prosty. Musisz pamiętać, że jest to decyzja o poważnych konsekwencjach i pochopne jej podjęcie może sprawiać problemy przez całe miesiące lub lata używania systemu.
Abyś mógł tego uniknąć, przygotowaliśmy dla Ciebie metodę oceniania systemu e-commerce, która pozwoli Ci wybrać najlepiej, jak to możliwe. Niektóre platformy pozwalają także na integrację z FreshMailem, dzięki czemu możesz sprawnie budować listę mailingową w swoim sklepie, regularnie się z nią komunikować. Przez FreshMaila możesz także wysyłać potwierdzenia transakcji.
Wybierz system w 6 krokach
Zawsze, gdy wybierasz system e-commerce, przejdź przez poniższy proces decyzyjny, który opisaliśmy w jednym z poprzednich poradników. Pamiętaj, że systemu sklepowego najpewniej nie będziesz zmieniał przez kilka miesięcy lub lat, dlatego nie może to być wybór losowy.
- Przegląd dostępnych rozwiązań: przygotuj listę funkcjonalności, na których ci zależy (najłatwiej będzie to zrobić w oparciu o przegląd konkurencyjnych sklepów);
- W oparciu o listę niezbędnych funkcjonalności postaraj się wyłonić kilka systemów spełniających te wymagania;
- Przetestuj każdy z systemów pod kątem zarówno front-endu (estetyka, użyteczność), jak i back-endu (panel administracyjny), na tyle, na ile to możliwe na tym etapie;
- Wypytaj użytkowników (np. na forach dyskusyjnych) o wszystko, co będzie niejasne bądź wzbudzi Twoje wątpliwości. Dowiedz się przy okazji, jaki jest zakres wsparcia technicznego oraz jakie usługi gwarancyjne oferuje firma;
- Poznaj łączny koszt wdrożenia, biorąc pod uwagę wszystkie dodatki, za które już trzeba będzie zapłacić – od projektu graficznego po zaprogramowanie wszystkich funkcji sklepu, na których ci zależy;
- Sprawdź, jakie są możliwości integracji oprogramowania z zewnętrznymi systemami, takimi jak hurtownie, firmy kurierskie, porównywarki cenowe czy narzędzie do e-mail marketingu.
Wiesz już, co należy zrobić przed wybraniem systemu e-commerce. Na tym jednak nie koniec, ponieważ teraz pokażę Ci systemy, które powinieneś przejrzeć w pierwszej kolejności. Są sprawdzone i polecane, a także oferują możliwość integracji z FreshMailem, dzięki czemu od samego początku, całkowicie za darmo będziesz mógł budować swoją bazę mailingową i prowadzić skuteczną sprzedaż.
Z jakich platform warto skorzystać?
Przyjrzyjmy się teraz darmowym platformom e-commerce, które warto wykorzystać w tworzeniu Twojego sklepu. Nie jesteśmy w stanie omówić ich wszystkich, ponieważ na całym świecie ciągle powstają nowe, ale poniżej znajdziesz propozycje systemów e-sklepowych, które zdecydowanie Ci polecamy, jeśli chcesz zbudować darmowy sklep internetowy. Jakie to platformy?
WooCommerce
WooCommerce to prawdopodobnie najpopularniejsza wtyczka e-commerce dla WordPressa. Jest darmowa i pozwala na dokupienie płatnych rozszerzeń oraz na integrację z innymi usługami (także z FreshMailem). Jeśli znasz WordPressa, wtyczka ta może się okazać dla Ciebie świetnym wyborem, ponieważ nie będziesz musiał uczyć się interfejsu na nowo.
WooCommerce może się okazać świetnym rozwiązaniem także w sytuacji, gdy jesteś blogerem lub właścicielem portalu, a do sprzedaży kilku produktów tematycznych potrzebujesz tylko niewielkiego panelu zakupowego. WooCommerce pozwoli Ci na stworzenie takiego miejsca na Twoim portalu, dzięki czemu nie będziesz musiał budować sklepu od zera na osobnej domenie.
Zalety WooCommerce:
- jest oparty na WordPressie, najpopularniejszym systemie zarządzania treścią;
- bardzo dużo darmowych szablonów wizualnych, które możesz dodatkowo modyfikować;
- duża popularność wtyczki powoduje, że istnieje wiele poradników i rozszerzeń do niej;
Integracja z FreshMail: Tak
Źródła wiedzy o systemie:
- Blog
- Dokumentacja
- Help Desk (dostępny po zalogowaniu)
Pobierz WooCommerce
PrestaShop
Bardzo popularny, darmowy system e-commerce. Możesz go pobrać bezpośrednio ze strony. Jeśli nie posiadasz swojego hostingu, klikając przycisk po lewej stronie ekranu pobierania możesz od razu wykupić serwer u partnera hostingowego PrestaShopu. Dzięki temu zaczniesz pracę od zaraz, bez konieczności wybierania zewnętrznego usługodawcy.
Jeśli potrzebujesz dodatkowych rozszerzeń, musisz pamiętać, iż są one płatne. PrestaShop oferuje duże możliwości, ale ich pełnia dostępna jest dopiero po zakupieniu dodatków, dlatego przed podjęciem decyzji sprawdź najpierw, czy darmowy sklep bez płatnych dodatków będzie spełniał Twoje wymagania.
Koniecznie trzeba zaznaczyć, że PrestaShop nie jest najłatwiejszym w obsłudze systemem e-commerce i będzie wymagał znajomości HTML, CSS i czasami - programowania w PHP. Jeśli nie masz o tym pojęcia lub nie masz nikogo, kto mógłby zająć się tym za Ciebie, być może warto rozważyć wykorzystanie innych systemów.
Zalety PrestaShop:
- duża popularność, a więc także ilość poradników, rozwiązań problemów, for dyskusyjnych, na których możesz szukać pomocy;
- duże możliwości techniczne;
- duże możliwości rozbudowy i udoskonalenia sklepu dzięki płatnym rozszerzeniom;
- polski support, społeczność i blog;
Integracja z FreshMail: Tak
Źródła wiedzy o systemie:
Pobierz PrestaShop
Pasejo
Pasejo to polski projekt wrocławskiej firmy Web INnovative Software. Jest w pełni darmowy dla klientów wFirma.pl. Integracja z wFirma.pl umożliwia kontrolę stanów magazynowych, automatyczne rozliczanie produktów, wystawianie faktur czy paragonów. System posiada również integrację z Allegro, Ceneo, czy PayU. Twórcy przygotowali dla Ciebie gotowe szablony, których możesz użyć, by natychmiast zacząć sprzedawać. Dodatkowo Pasejo możesz obsługiwać na urządzeniach mobilnych.
Zalety Pasejo:
- prosty w obsłudze program zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych użytkowników;
- pełna integracja z systemem wFirma.pl oraz możliwość integracji z innymi systemami i aplikacjami;
- specjalne forum dyskusyjne, gdzie zarówno eksperci jak i użytkownicy wymieniają między sobą informacje dotyczące działania platformy;
- wsparcie merytoryczne i techniczne ekspertów
Integracja z FreshMail: Tak
Źródła wiedzy o systemie:
Pobierz Pasejo
Magento
Magento jest prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalnym systemem e-commerce na świecie. Darmowa wersja community pozwoli Ci na stworzenie sklepu w tym systemie bez opłat.
Największą zaletą Magento jest oczywiście mnogość dostępnych funkcji. Niektórym początkującym sprawia to problem, ponieważ muszą odnaleźć się w gąszczu różnych opcji, jednak po opanowaniu systemu, jego możliwości pozwalają na stworzenie dokładnie takiego sklepu, jakiego potrzebujesz, bez ograniczeń stawianych przez oprogramowanie.
Jeśli będziesz potrzebował dodatkowych rozwiązań lub modyfikacji, z pewnością znajdziesz programistę, który Ci w tym pomoże. Jest to spowodowane dużą popularnością systemu i popytem na pracę programistów potrafiących dostosować go do potrzeby firmy stawiającej swój pierwszy darmowy sklep www na tego typu platformie.
Część specjalistów e-commerce odradza Magento jako system dla początkujących, ponieważ aby go użyć, musisz dobrze zaznajomić się z interfejsem, funkcjami i wymaganiami systemowymi, by zarówno możliwości Twojego serwera jak i realne potrzeby sklepu były warte angażowania tak dużej platformy.
Zalety Magento:
- duża popularność, a więc także ilość poradników, rozwiązań problemów, for dyskusyjnych, na których możesz szukać pomocy;
- potężne możliwości techniczne, szczególnie po ewentualnym przejściu na płatne plany;
- łatwość znalezienia programisty celem stworzenia dedykowanych rozszerzeń
Integracja z FreshMail: Tak
Źródła wiedzy o systemie:
Pobierz Magento Community
Sklep na Facebooku
Nowością w świecie e-commerce jest możliwość stworzenia sklepu internetowego bezpośrednio na platformie Facebook. Daje to ogromne możliwości interakcji biznesu z social media, a także skraca drogę zakupową, którą musi przejść Twój odbiorca od momentu wzbudzenia w nim zainteresowania do samego zakupu.
Sklep na Facebooku możesz otworzyć logując się na swój fanpage i po lewej stronie ekranu, z menu opcji wybierając Sklep. Pamiętaj jednak, że nie każdy typ fanpage’a może uruchomić swój sklep.
Będziesz musiał zaakceptować regulamin prowadzenia sklepu na Facebooku i skonfigurować ustawienia. Gotowa sekcja na stronie głównej (na przykładzie Sinsay) fanpage wygląda tak:
Po rozwinięciu, cały sklep na Facebooku prezentuje się bardzo przejrzyście:
Tak będzie wyglądać strona Twojego produktu:
Zalety sklepu na Facebooku:
- bezpośrednio podłączony do strony firmy na Facebooku;
- skrócona ścieżka zakupowa;
- brak konieczności przekierowywania odbiorcy na zewnętrzne strony;
Źródła wiedzy o sklepach Facebooka:
- Centrum pomocy Facebooka
Gdy już zdecydujesz się na któryś z powyższych systemów e-commerce i uruchomisz swój sklep, koniecznie przejdź do następnego etapu tworzenia swojego biznesu. Tym etapem jest marketing, który w przypadku e-commerce powinien w dużej mierze opierać się o komunikację emailową. Do prowadzenia tej komunikacji konieczne są dwie rzeczy: system do email marketingu oraz lista adresów email, które podadzą Ci klienci.
Jak zacząć skuteczną promocję swojego sklepu?
Aby rozpocząć działania email marketingowe w swoim e-commerce i zacząć skutecznie sprzedawać, musisz zintegrować swój sklep z systemem do email marketingu, takim jak FreshMail. Do email marketingu powinno Cię przekonać kilka faktów, które przekonały także miliony innych firm.
Dlaczego warto zająć się email marketingiem?
Ponieważ nadal pozostaje najpopularniejszym środkiem przekazu w sieci (204 mln emaili wysyłanych każdej minucie). Ponadto, skoro mowa o e-commerce, musisz wiedzieć, że zgodnie z danymi Shopify:
- Email marketing pozwala osiągnąć ROI na poziomie aż 4,300% (dane Direct Marketing Association z 2016 roku);
- 70% internautów korzysta z kuponów i zniżek, które otrzymują mailowo;
- 60% internautów przyznaje, że możliwość otrzymania specjalnych ofert jest głównym powodem, dla którego zapisują się na newsletter;
Econsultancy przeprowadziło badania przeciętnego zwrotu z inwestycji (ROI) dla różnych kanałów marketingowych. Jak pokazuje poniższy wykres opracowany przez nich, email marketing osiąga pierwsze miejsce:
Mam nadzieję, że to Cię przekonało. Jeśli więc chcesz skutecznie promować swój nowy sklep, przejdź dalej, by zacząć email marketing.
Zintegruj sklep z FreshMailem, by móc zbierać listę
Wiesz już, dlaczego email marketing jest tak ważny, zajmijmy się więc integracją z FreshMailem, byś mógł budować swoją listę!
Od efektywnego email marketingu dzielą Cię tylko dwa kroki. Jakie?
Krok 1: stwórz konto we FreshMailu
Powinieneś posiadać konto w systemie, który umożliwi przechowywanie bazy i wysyłanie mailingów. Takim systemem jest FreshMail. Możesz w nim przetestować funkcje i możliwości, jakie daje email marketing oraz zintegrować go ze swoim sklepem, dlatego…
Krok 2: Zintegruj swój sklep z FreshMailem
Kolejnym krokiem do rozpoczęcia skutecznego email marketingu jest integracja Twojego nowego sklepu z kontem FreshMail. Nie będziesz potrzebował do tego wykwalifikowanych specjalistów, ponieważ przygotowaliśmy dla Ciebie całą bazę wiedzy, z której szybko nauczysz się łączyć sklep z FreshMailem. Kliknij w link poniżej i wybierz platformę, której użyłeś do stworzenia swojego esklepu, aby zobaczyć poradnik integracji:
Jeśli natomiast wybierasz inny system e-commerce, możesz wybrać go z naszej listy dostępnych integracji:
Po połączeniu systemów możesz już zbierać swoją listę mailingową, a tym samym promować swój biznes i prowadzić sprzedaż.
Jak promować swój sklep z FreshMailem?
Po integracji z FreshMailem pora na opanowanie sztuki skutecznej komunikacji i sprzedaży poprzez email oraz inne kanały promocyjne.
Potrzebną wiedzę zdobędziesz na naszym blogu, jednak szczególną uwagę zwróć na następujące poradniki:
Zacznij email marketing stosując najlepsze praktyki:
Najlepsze praktyki w email marketingu
Naucz się tworzyć skuteczny newsletter dla swoich klientów:
Jak stworzyć newsletter w 10 krokach?
Wykorzystaj wiedzę o klientach, by zwiększyć sprzedaż w e-commerce:
Pobierz nasz darmowy ebook specjalnie dla e-commerce
Oczywiście na naszym blogu marketingowym mamy o wiele więcej poradników, także z innych dziedzin marketingu internetowego. Wykorzystaj je do promocji swojego nowego sklepu!
Zakończenie
Mam nadzieję, że ten poradnik Ci pomoże. Jeśli chcesz założyć swój pierwszy, darmowy sklep internetowy, zastosuj te porady i spróbuj swoich sił w e-commerce.
Pamiętaj - gdy zaczniesz sprzedawać swoje pierwsze produkty, niezwykle ważną rolę pełnią wiadomości transakcyjne.
Maile transakcyjne
Chcesz, by:
- powiadomienia o przyjęciu zamówienia, potwierdzeniu zakupu, statusie przesyłki,
- wiadomości z fakturą,
- przypomnienia hasła
oraz inne alerty docierały do Twoich klientów natychmiast i nie trafiały do spamu? Skorzystaj z wysyłki maili transakcyjnych przez FreshMaila.