Eliza Gniadek wpis utworzony wpis edytowany
Przykłady konkursów – czyli o tym, jak marki angażują fanów
Powrót do listy wpisówW jaki sposób zaangażować swoich fanów tak, aby sami chcieli do Ciebie przychodzić? Jak zmotywować ich do regularnego odwiedzania Twojej strony? Jak zachęcić ich do kupna Twoich produktów, aby sami cieszyli się z tego bardziej niż Ty?
Konkursem!
Jest to najczęściej stosunkowo prosta i jednocześnie jedna z przyjemniejszych dla uczestników akcji, która nie tylko zwiększy zasięg Twojej marki w czasie trwania konkursu, ale przy dobrym pomyśle i realizacji, ciągnąć się będzie echem również po jej zakończeniu, w postaci np. case study czy artykułów z inspiracjami.
Zobacz przykłady konkursów, jakie marki organizują aby zaangażować swoich fanów. Czerp inspiracje i dobre pomysły, aby samemu przeprowadzić ciekawy, przynoszący wartość zarówno Tobie jak i uczestnikom konkurs.
Kreatywne konkursy na Facebooku i nie tylko - przykłady
Na początku przyjrzymy się konkursom kreatywnym. Najczęściej organizowane są one w mediach społecznościowych, w szczególności na Facebooku. Są to często jedne z najprostszych do przygotowania i cieszące się niemałym zainteresowaniem odbiorców akcje.
Prawdopodobnie nieraz spotkałeś się z konkursami fotograficznymi i tekstowymi. To są najchętniej wykorzystywane formy konkursów kreatywnych, a to z prostego powodu - próg wejścia jest stosunkowo niski (dostęp do Internetu jest coraz większy i właściwie każdy ma już aparat w komórce), a dodatkowo łatwy w przygotowaniu (czasami wystarczy tylko ładny post w social mediach).
Zobacz też:
Konkursy na Facebooku - przykłady
Nie potrzebujesz specjalnego powodu, aby przeprowadzić konkurs. Właściwie to każda okazja może być dobra. Zobacz na przykład, jak Nutella przygotowała szybki konkurs z okazji… Dnia Pingwina!
20.01 obchodziliśmy Dzień Pingwina :) Z tej okazji przygotowaliśmy dla Was #KONKURS!
Zrób zdjęcie i pokaż nam, jak...Opublikowany przez Nutella na 22 styczeń 2016
Możesz też wykorzystać fejm, jaki spotyka Twoją markę z różnego powodu i na tej fali stworzyć angażujące konkursy. Dobrym przykładem zastosowania Real Time Marketingu jest konkurs zorganizowany przez DecoMorreno. Marka wykorzystała ogromne zainteresowanie produktem (zobacz obszerne case study) i przygotowała konkurs na Facebooku, którego zadaniem było wymyślenie treści książki “Najwyższa jakość” autorstwa znanego pisarza Cacao DecoMorreno.
O tym, że Cacao DecoMorreno to maestro w swojej kategorii, wie już chyba każdy :) W ostatnim czasie zrobiło się o nim...
Opublikowany przez DecoMorreno na 8 czerwca 2016
Jeśli chcesz zwiększyć zasięg swojego konkursu, możesz przygotować go razem z inną marką. Tak zrobiły na przykład Gatta i Primamoda, które połączyły siły i dzięki temu powstał ciekawy konkurs fotograficzny.
Wspaniały konkurs Gatta & PRIMAMODA! <3
Co należy zrobić, aby wygrać 1 z 3 voucherów o wartości 300 zł do salonów...
Opublikowany przez Gatta na 20 maja 2016
Konkursy na Facebooku mogą być przygotowywane nie tylko na tablicy. Dobrym miejscem jest również aplikacja, która stanowi niejako dedykowaną stronę konkursu. W taki sposób przygotowały konkurs marki Venezia i Unisono. Aplikacja daje wiele dodatkowych możliwości, m.in. głosowanie na konkretną pracę czy łączenie mediów społecznościowych (np. zdjęcia z Instagramu automatycznie wczytują się do aplikacji po zastosowaniu specjalnego #hasztagu).
Do Instagramu na pewno nie muszę Cię przekonywać. Dzięki prostocie i przystosowaniu aplikacji do robienia zdjęć, Instagram idealnie wpasowuje się w fotograficzną formę konkursów.
Taką formę konkursu fotograficznego zaproponowała marka Avon:
Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika Avon Polska (@avon_polska)
Możesz pójść jeszcze krok dalej i zaangażować w produkcję konkursu więcej niż jedno medium, a dodatkowo znane osobistości. Sizeer wraz z adidas i modową blogerką Maffashion zorganizowała konkurs wykorzystując do tego Facebook Mentions, Snapchat i Instagram. Prawie dwugodzinna akcja zaangażowała prawie 600 tysięcy użytkowników i wygenerowała 6 tysięcy komentarzy. (zobacz case study). Konkurs na Facebooku często angażuje dotychczas nieaktywne osoby ze społeczności skupionej wokół profilu, co daje szansę na to, by ostatecznie stały się Twoimi klientami.
Aby jeszcze bardziej zachęcić uczestników do wzięcia udziału w konkursie, zaoferuj im nagrodę, którą sami mogą sobie wybrać. Sklep internetowy 1but.pl doskonale znając profil, zainteresowania i oczekiwania swoich odbiorców skierował do nich luźną komunikację z wyraźnym CTA, a jednocześnie na tyle prostym zadaniem konkursowym, aby jak największa liczba osób wzięła udział w konkursie.
Prowadzisz bloga? Świetnie - przeprowadź konkurs i na nim. Zobacz, jak na blogu Olga Smile autorka zachęca do wzięcia udziału w konkursie, w którym do wygrania jest urządzenie wcześniej przez nią prezentowane w obszernym poście.
Zobacz też:
Loterie
Z organizacją loterii wiąże się nieco inna sprawa niż z konkursem (główną różnicą jest to, że o wyniku decyduje przypadek, a nie wykonanie zadania). Na przeprowadzenie loterii potrzebujesz otrzymać pozwolenie. Loteria podlega ustawie o grach hazardowych (Dz.U. 2009 nr 201 poz. 1540), a co za tym idzie, musisz zgłosić chęć organizacji takiej loterii do dyrektora izby celnej. Dodatkowo musisz złożyć opłatę 10% od puli nagród (ale nie mniej niż 50% kwoty bazowej) i zapewnić sobie nadzorcę gier hazardowych, aby ten czuwał nad legalnym przebiegiem losowania. Jednak jeśli te obostrzenia Cię nie zniechęcają - dzięki loterii możesz zyskać naprawdę dużo.
Organizując loterię możesz skupić się nie tylko na zwiększeniu zaangażowania swoich odbiorców, ale również w ten sposób zachęcić ich, aby kupili Twój produkt. Kamis z okazji 25 lecia firmy zaproponował swoim klientom loterię, jednak aby wziąć w niej udział, należało kupić przynajmniej dwa produkty firmy.
Podobnie Almette - za zakup produktu i rejestrację kodu na stronie loterii oferuje swoim klientom atrakcyjne nagrody. Zwróć uwagę na informację znajdującą się na górze strony - jest to licznik, który wskazuje, ile dni zostało do zakończenia loterii. Taki zabieg ma na celu zmotywowanie uczestników do natychmiastowego wzięcia udziału w losowaniu.
Jak promować?
Promocja konkursu jest równie ważna jak sama jego organizacja. Jeśli Twoi odbiorcy nie dowiedzą się o konkursie, w jaki sposób mają brać w nim udział? Na szczęście masz wiele możliwości, aby wypromować swój konkurs tak, aby dotarł do jak największej liczby zainteresowanych osób.
Przede wszystkim pierwszym miejscem, gdzie powinna pojawić się informacja o konkursie jest Twoja strona internetowa. Możesz też przygotować specjalny, dedykowany pod akcję landing page.
Gdzie jeszcze przebywa na pewno większość Twoich klientów? Oczywiście w social mediach. Nie pozwól więc, aby przegapili oni Twoją akcję. Dobrym przykładem promowania konkursu za pośrednictwem Facebooka jest akcja „Pogromca Głodu”. Strona wizualna oraz przekaz na profilu podtrzymuje zainteresowanie konkursem.
Profil na Facebooku doskonale współgra z dedykowanym landingiem konkursu:
Chcąc promować konkurs na Facebooku, możesz już wcześniej przygotować swoich klientów na start akcji. Opublikuj post z zapowiedzią, że wkrótce ruszasz z konkursem, jak zrobiła to marka Lenovo Polska.
Kolejny wakacyjny #konkurs już niedługo. Jesteście gotowi?
Opublikowany przez Lenovo Polska na 3 sierpień 2016
Możesz też stworzyć kreację dużo bardziej zagadkową, dodatkowo angażującą fanów w zgadywanki:
Góralki szykują dla Was niesamowitą niespodziankę! Już niedługo dowiecie się, co dla Was przygotowaliśmy. Jesteście ciekawi? :)
Opublikowany przez Góralki na 22 kwietnia 2015
Kolejnym sposobem na poinformowanie swoich odbiorców o konkursie jest wysłanie specjalnego mailingu. Perfumeria.pl zastosowała prosty komunikat informujący o konkursie.
Z kolei Berliso przygotowało mailing, w którym oprócz jasnych zasad konkursu pokazane są również nagrody, które dodatkowo zachęcają odbiorców do wzięcia udziału w akcji.
Zobacz też:
Możesz też wrzucić informację o konkursie w swojej cyklicznej wysyłce newslettera jako jeden z elementów. Taki zabieg zastosował ToysRus.
Nie zapominaj też o płatnych formach reklamy, jak chociażby reklamę w wyszukiwarce:
Podsumowanie
- Organizacja konkursu może przynieść Twojej marce duży rozgłos oraz większe zainteresowanie sprzedawanymi przez Ciebie produktami.
- Umiejętnie przeprowadzony konkurs to niemalże gwarancja dobrego wizerunku firmy i wzrostu przychodów.
- Aby przeprowadzić konkurs, przyda Ci się dedykowany landing page.
- Precyzyjnie zaplanuj promocję konkursu nie tylko poprzez wybrane platformy mediów społecznościowych, ale również dzięki email marketingowi.