Grzegorz Gajcy wpis utworzony wpis edytowany
10 prostych i efektywnych rodzajów contentu (cz.1)
Powrót do listy wpisówInteresuje Cię skuteczniejszy content marketing? Chcąc prowadzić i rozwijać bloga firmowego powinieneś wiedzieć, jakie formy treści są preferowane przez użytkowników.Aby wybić się w sieci i zapewnić sobie stały dopływ czytelników, powinieneś wyróżniać się jakością i przystępną formą publikowanych treści. Dopiero wtedy możesz czerpać prawdziwe korzyści z content marketingu.
7 wymagających, ale niezwykle skutecznych rodzajów contentu (cz.2)
Content marketing, czyli właśnie tworzenie jakościowej treści i pozyskiwanie leadów za jej pomocą pozwala uzyskać nawet 3x większy zwrot z inwestycji, niż płatna reklama. Z kolei leady pozyskane dzięki content marketingowi są 9x łatwiejsze do przekształcenia w klientów, niż te pozyskane tradycyjnymi metodami. Dowiedz się, jakie treści tworzyć, by osiągać takie wyniki! To część pierwsza tekstu, w której poznasz najprostsze rodzaje treści. W części drugiej omówimy te najbardziej wymagające, które generują najlepsze wyniki.
Aby ułatwić Ci czytanie i poruszanie po artykule, przygotowałem spis treści:
Zanim zaczniesz tworzyć - planowanie treści
1. Listy i zestawienia
2. Poradniki dla początkujących
3. Słowniczki pojęć, przewodniki po terminologii
4. FAQ na podstawie pytań, które otrzymujesz
5. Prezentacja multimedialna
6. Grafiki
7. Screencast
8. Podsumowania okresu
9. Checklisty
10. Recenzje i testy
Marketing treści to must have 2016 roku
Zanim przejdziesz dalej, zaplanuj treść
Wiesz już, dlaczego content marketing jest tak istotny. Zanim jednak zaczniesz tworzyć swoje treści, musisz zaplanować proces ich tworzenia i dystrybucji, bo treść niezaprezentowana odpowiednim ludziom nie przyniesie żadnego zysku.
Oto, co powinieneś zaplanować, by Twoje wyniki content marketingowe były warte przeznaczonych środków i czasu:
1. Kto będzie odbiorcą?
Aby stworzyć dobrą treść, musisz wiedzieć, do kogo ją kierujesz. Język, merytoryczna zawartość i formy promocji będą zależeć od grupy docelowej. Określ więc swojego odbiorcę z punktu widzenia:
- płci
- wieku
- zawodu
- pozycji społecznej
- zainteresowań
- dochodu
- miejsc, w których przebywa (w Internecie i offline)
Dzięki temu łatwiej będzie tworzyć materiały dopasowane do tego profilu klienta i promować je tam, gdzie na pewno zostaną przez niego zauważone.
2. Jakie informacje chcesz przekazać?
Skuteczna forma treści nie wykona za Ciebie pracy, jeśli merytoryczna zawartość będzie nieatrakcyjna dla czytelnika. Możesz tworzyć ogromne listy, czy poradniki, ale jeśli nie wiesz dokładnie, jakie jest ich zadanie, nie pomożesz odbiorcy, a on nie stanie się wiernym klientem.
Planując treść, zadaj sobie pytania:
- Czego potrzebuje czytelnik? (np. wiedzy o inwestowaniu)
- W jaki sposób mu to dam? (np. poprzez artykuły i filmy)
- W czym ten materiał ma pomóc odbiorcy? (np. w rozpoczęciu przygody z giełdą)
- Jakie problemy ma rozwiązać? (np. przyspieszyć analizę danych dzięki opisywanym technikom)
- Co chciałbym, by zmieniło się przez to w jego życiu na lepsze? (np. aby więcej zarabiał)
Pamiętaj, że aby to zrobić, powinieneś wiedzieć najpierw, do kogo kierujesz przekaz. Nigdy nie twórz niczego, co nie ma określonego odbiorcy.
3. Jak wypromujesz ten materiał?
W oparciu o dwa powyższe podpunkty zaplanuj promocję treści. Wiesz, do kogo kierujesz materiały, gdzie te osoby przebywają i w czym Twoja treść im pomoże. Dzięki tej wiedzy, możesz podsuwać im swoje treści dokładnie w tych miejscach, gdzie na pewno je zobaczą. Będą to fora dyskusyjne, grupy na Facebooku, kanały Youtube, Reddity, a może też niszowe, mniej znane portale społecznościowe. Pamiętaj jednak, by nie spamować linkami. Zamiast tego, skup się na wyszukiwaniu pytań i problemów, które mają Twoi odbiorcy. Gdy je znajdziesz, linkowanie do powiązanego tematycznie artykułu nie zostanie odebrane negatywnie.
Wiedza o odbiorcy daje Ci jeszcze jedną, poważną korzyść - możliwość targetowania reklam PPC i PPM. Dzięki temu, że posiadasz dane na temat ludzi potencjalnie zainteresowanych Twoimi materiałami, możesz promować posty kierując je bezpośrednio do nich. Precyzyjny wybór odpowiedniej grupy docelowej nie będzie już problemem, jeśli poprawnie określiłeś odbiorcę w punkcie pierwszym.
Po zaplanowaniu procesu tworzenia i promocji treści, możemy przejść do jej typów, które naprawdę działają. Aby ułatwić Ci wybór contentu odpowiedniego do potrzeb, podzieliłem wszystkie jego typy według kryterium trudności w przygotowaniu.
Najmniej wymagające treści w content marketingu
Listy i zestawienia
- Listy to najczęściej, zaraz po infografikach, udostępniany rodzaj treści w sieci
- Liczba w tytule listy daje największą ilość udostępnień
Treści tego rodzaju służą do wymieniania wielu elementów w jednym artykule, choć nie tylko. Lista może być także poradnikiem ujętym w przystępnej formie, np. gdy opisujesz kilka kroków koniecznych do zrealizowania jakiegoś celu. Ze względu na możliwość zebrania dużej liczby przydatnych informacji lub odnośników, listy są często udostępniane i łatwo osiągają efekt wirusowy. Wadą tej formy contentu jest zazwyczaj krótszy czas spędzony na stronie.
Forma i układ
Ponieważ listy zazwyczaj są pobieżnie przeglądane w poszukiwaniu konkretnych elementów, a nie czytane od początku do końca, pamiętaj o dobrym formatowaniu tego rodzaju treści. Używaj widocznych nagłówków (h2, h3, h4) wymieniaj kolejne elementy zestawienia w nowych akapitach i opatrzaj je numerami. Jeśli prezentujesz coś, co można wizualnie pokazać - pokaż to, aby poprawić rozumienie tekstu.
Na co uważać
Nie publikuj zbyt wiele list. Są one łatwe do przygotowania i często udostępniane, ale zazwyczaj są również o wiele mniej konkretne i krótko czytane. Jeśli chcesz robić skuteczny content marketing i budować pozycję eksperta w branży, musisz poświęcić czas i energię na tworzenie bardziej merytorycznych treści, jak poradniki, case study, czy whitepapery.
Koniecznie zadbaj o dobry nagłówek zawierający liczbę elementów, które wypisujesz w liście. O tym, jak tworzyć świetne nagłówki możesz się dowiedzieć z analizera nagłówków. Sprawdzi on też Twoje pomysły i podpowie, co warto w nich zmienić. Narzędzie jest dostępne w języku angielskim, ale po przetłumaczeniu na dowolny język zachowasz istotę skutecznych nagłówków.
Kiedy i jak najlepiej używać
- Gdy chcesz zestawić dużą ilość materiałów, narzędzi, linków, etc. bez dokładnego opisywania ich działania, czy tworzenia poradników ich obsługi
- Gdy chcesz zbudować duży ruch i dużą ilość udostępnień niezależnie od współczynnika odrzuceń i czasu spędzonego na stronie
Ze względu na tendencję czytelników do częstego udostępniania list, koniecznie umieść na swoim blogu przyciski umożliwiające podzielenie się ze znajomymi w mediach społecznościowych.
100 narzędzi dla content marketera
Poradniki dla początkujących
Osoby rozpoczynające swoją przygodę z daną tematyką poszukują poradników, które w przystępny sposób przedstawią im podstawowe informacje. Tego typu treści muszą być więc nastawione na opisywanie rzeczy często oczywistych dla doświadczonych specjalistów prostymi słowami, bez zaawansowanej terminologii.
Aby tworzyć skuteczne poradniki, koniecznie postaw się w roli swojego czytelnika i pomyśl, co i w jaki sposób musi zostać opisane, aby płynnie wprowadzać go w tajniki wiedzy. Poradniki dużo częściej, niż listy czytane są od początku do końca, dlatego zadbaj o to, by każda kolejna część tekstu wynikała z poprzedniej. We wstępie wyjaśnij, czego dotyczy artykuł i komu się przyda, po czym zgodnie z zasadą odwróconej piramidy przechodź od ogółu do szczegółu nie pomijając żadnego pośredniego etapu. Jeśli konieczne jest wykorzystywanie terminologii branżowej, rozważ dołączenie słowniczka pojęć i skrótów, by nieobeznany z nimi czytelnik nie zniechęcił się do czytania.
Poradniki tego typu wymagają zrozumienia potrzeb początkującego odbiorcy, jednak są świetnym materiałem z punktu widzenia wirusowości i pozwolą Ci zebrać duży ruch z wyszukiwarek.
Forma i układ
Formatując treść, zadbaj o dzielenie tekstu na akapity, precyzyjnie opisuj je nagłówkami i podawaj przykłady. W zrozumiały sposób przedstawisz tym samym czytelnikowi, jak może przełożyć teorię w praktyczną wiedzę. Istotne informacje prezentuj wizualnie, np. w formie infografik, schematów, czy zrzutów ekranu. Dzięki temu Twój poradnik będzie przejrzysty i łatwy w przyswojeniu
Na co uważać
Prowadząc przez opisywany proces, nie opuszczaj żadnej czynności, czy informacji, której brak mógłby spowodować, że zatrzyma się w martwym punkcie. Nie używaj też fachowej terminologii, które znaczenia musiałby szukać samodzielnie. Jeśli jej użyjesz, podaj znaczenie słów, które są niezrozumiałe.
Kiedy i jak najlepiej stosować
- Do początkujących odbiorców, których chcesz edukować, aby mogli zdobywać większą wiedzę o biznesie, czy produkcie, jaki oferujesz. Dzięki temu zbliżą się do momentu zostania Twoimi klientami, bądź posiądą wiedzę niezbędną nowym użytkownikom
- Nie jest to typ treści specjalistycznej dla zaawansowanych, która wymaga doświadczenia i zakłada znajomość skrótów, terminologii, czy technik pracy w branży.
Jak założyć bloga
Słowniczki pojęć, przewodniki po terminologii
Ten typ treści, podobnie jak powyżej wymienione poradniki, najczęściej kierowane są dla początkujących oraz tych, którzy odświeżają podstawową wiedzę. Słowniczek nie musi być tworzony zgodnie ze standardami naukowymi, szczególnie jeśli dotyczy czysto praktycznej tematyki, takich jak np. email marketing. Musi za to wyjaśniać terminy w sposób jednoznaczny i niepozostawiający wątpliwości.
Forma i układ
Jeśli pojęć do wyjaśnienia jest dużo, zastanów się nad pogrupowaniem ich według kolejności alfabetycznej. Jeśli opisy będą bardzo obszerne, konieczny może się okazać podział na podstrony ze spisem treści. W przypadku mniejszych artykułów tego typu najpewniej wystarczy forma listy z wyraźnym nagłówkiem, definicją, czy też opisem dla każdego pojęcia, zależnie od potrzeb.
Na co uważać
Tłumacz pojęcia słowami powszechnie znanymi, nie używaj do ich wyjaśniania innych specjalistycznych terminów, których czytelnik również może nie zrozumieć. Jeśli musisz ich użyć, opatrz je linkiem do wyjaśnienia lub zrób to w nawiasie, wtrącając definicję w zdanie. Postaw się w ich roli i pamiętaj, że jako początkujący, potrzebują tłumaczenia dosłownie wszystkiego.
Kiedy i jak najlepiej stosować
- Jeśli to, czym się zajmujesz wymaga wiedzy specjalistycznej potrzebnej do nauki/pracy
- Będzie też źródłem ruchu na stronie, zwłaszcza w przypadku terminologii fachowej, zbyt zaawansowanej, by jej opisów szukać w Wikipedii.
- Bardzo potrzebne początkującym, którzy dzięki temu, jak wiele ich nauczyłeś, zostaną z Tobą na dłużej.
FAQ na podstawie pytań, które otrzymujesz
Pytania, które zadają Ci czytelnicy lub klienci zapewne będą się powtarzać. Możesz to wykorzystać i stworzyć tzw. FAQ, czyli zbiór najczęstszych pytań i odpowiedzi na nie. Tematyczne FAQ są bardzo wartościowym źródłem wiedzy i budzą zainteresowanie, ponieważ istnieje duża szansa, że czytelnik znajdzie w nich gotową odpowiedź także na swoje pytania.
Forma i układ
FAQ zazwyczaj ma formę listy pytań (w nagłówkach), pod którymi znajdują się odpowiedzi. Warto umożliwić czytelnikowi wybieranie konkretnego pytania z listy i przejście do odpowiedzi jednym kliknięciem myszy. Jeśli FAQ jest spore, koniecznie podziel je tematycznie (np. na działy o branży, o firmie, płatnościach, wysyłce, reklamacjach).
Na co uważać
Dbaj o to, by pytania nie były zbyt szczegółowe. W FAQ chodzi o najczęstsze problemy i tylko takimi powinieneś się zająć. Maile z indywidualnymi pytaniami zawsze będą się zdarzać, dlatego nie próbuj odpowiedzieć na każdą wątpliwość w swoim FAQ. Pamiętaj, że taki zbiór jest elementem Twojej strategii content marketingowej. Treść musi być więc potrzebna i skuteczna dla Twojego potencjalnego klienta, a nie wyłącznie odpowiadać na pytania dotyczące firmy.
Kiedy i jak najlepiej stosować
- Jeśli często dostajesz te same pytania lub liczba klientów wzrasta tak bardzo, że nie nadążasz z odpisywaniem na maile
- To świetne wsparcie pracy dla działu obsługi klienta, który może posłużyć się tekstem w momencie pojawienia się pytań
- Kiedy znasz odpowiedzi na często pojawiające się pytania w grupach dyskusyjnych, na forach i innych stronach. Po stworzeniu FAQ możesz udostępniać je w tych miejscach.
Prezentacja multimedialna
- Mózg przetwarza obrazy 60 000x szybciej, niż przetwarza tekst
- Każdego miesiąca w serwisie SlideShare dodawane jest 400 tys nowych prezentacji
- Skuteczne wykorzystanie SlideShare pozwoliło firmie Frost & Sullivan osiągnąć aż 50x zwrot z inwestycji
Prezentacja multimedialna jest stosunkowo łatwa w przygotowaniu, a przy tym świetnie sprawdza się jako element strategii content marketingowej. Jeśli zawrzesz w niej dużo merytorycznej i jasno przedstawionej treści, może służyć Ci marketingowo nawet bez prelegenta.
Planując tworzenie prezentacji, koniecznie weź pod uwagę możliwość wykorzystania jej na portalu SlideShare. Zwłaszcza, jeśli tworzysz prezentacje po angielsku. Poprzez publikowanie swoich materiałów w tym portalu możesz zwrócić na siebie uwagę wielu potencjalnych klientów.
Forma i układ
Prezentacje multimedialne muszą być przystosowane do wyświetlania na rzutnikach i dużych ekranach, dlatego dbaj o przejrzystość i białą przestrzeń. Ogranicz ilość elementów graficznych do minimum i wybierz duże, czytelne czcionki. Staraj się umieścić na jednym slajdzie max 8 linijek tekstu i zadbaj o to, by mocno kontrastował on z tłem.
Na co uważać
Dbaj o to, by treść prezentacji dało się zrozumieć nawet bez prelegenta. W tym celu musisz precyzyjnie wyrażać myśli poprzez ograniczoną ilość tekstu i używać grafik, schematów, czy rysunków. Dzięki temu będziesz mógł użyć swojej prezentacji jako elementu szerszej content marketingowej strategii i udostępniać ją na portalu SlideShare. Warto także przerobić ją później na pełnowymiarowy artykuł, czy też poszczególne slajdy publikować w social media.
Kiedy i jak najlepiej stosować
- Kiedy chcesz w przystępny sposób przedstawić dane zagadnienie.
- Kiedy chcesz, aby czytelnicy łatwiej zapamiętali przedstawione informacje (dzięki zaangażowaniu pamięci wizualnej)
- Gdy działasz w B2B. Dzięki połączeniu SlideShare z LinkedIn zbudujesz swoją pozycję ekspercką w branży.
Grafiki
- Badania dowiodły, że graficzne dodatki zwiększają prawdopodobieństwo przeczytania tekstu przez odbiorcę o 80% względem tekstu bez grafiki
- 46% marketerów twierdzi, że fotografie są wręcz niezbędne w ich pracy content marketingowej i opowiadania historii marki w sieci
- 55% badanych marketerów planuje w 2016 skupić się przede wszystkim na tworzeniu bardziej angażujących, wizualnych treści
Materiały graficzne mogą być trudniejsze w przygotowaniu, niż tekst, jednak nie możesz pomijać ich w swojej strategii content marketingowej. Mózg przetwarza obraz błyskawicznie i zapamiętuje go o wiele lepiej, niż tekst.
Do tworzenia grafik nie musisz posiadać PhotoShopa. W zupełności wystarczą Ci narzędzia dostępne w internecie, takie jak PicMonkey, Piktochart, czy Canva. Narzędzia, których możesz użyć do tego celu zebraliśmy w tym wpisie: 100 narzędzi dla content managera - przetestuj i wybierz najodpowiedniejsze dla siebie.
Forma i układ
Materiałem graficznym jest już samo zdjęcie, jednak to nie zawsze wystarczy, by Twój content był atrakcyjny. Popularną praktyką jest tworzenie obrazków, w których na zdjęcie nałożony jest tekst. Jeśli nie jesteś grafikiem, możesz skorzystać z gotowych szablonów takich grafik dostępnych np. w aplikacji Canva.
Tworzenie grafik przyda się również w social mediach. Na potrzeby swoich profili społecznościowych twórz tzw. microcontent, czyli niewielkie treści, które można przejrzeć w kilka sekund. To świetna strategia budowania swoich zasięgów w mediach społecznościowych.
Na co uważać
Pamiętaj, że zdjęcie znalezione w Google najpewniej nie jest darmowe i nie możesz go wykorzystywać. Wykorzystaj wspomnianą wyżej listę i poszukaj ciekawych grafik w darmowych bankach zdjęć, by wyszukać fotografie całkowicie darmowe, które nie wymagają informacji o autorstwie.
Do każdej tworzonej grafiki staraj się dodać elementy swojej identyfikacji wizualnej - logo, kolory marki, ewentualnie slogan. Każda grafika, szczególnie jeśli dajesz możliwość jej udostępniania poprzez wtyczki społecznościowe, powinna być opatrzona elementami charakterystycznymi dla Twojego biznesu.
Kiedy i jak najlepiej stosować
- W celu zwiększenia atrakcyjności wpisów (posty z tematycznymi grafikami mają nawet 94% więcej odwiedzin)<
- Jako microcontent w social media
- Do wizualizacji informacji, które przekazujesz
Screencast
Screencast to materiał wideo ze zrzutem ekranu i nagraniem tego, co w danym momencie się na nim dzieje. Zazwyczaj dołączony jest również lektor lub muzyka. Screencasty są najczęściej wykorzystywane w materiałach e-learningowych i poradnikach obsługi systemów, czy programów. To narzędzie szczególnie przydatne w takich branżach, jak IT, gdzie prace graficzne lub programowanie znacznie łatwiej zaprezentować na filmie z lektorem, niż opisywać tekstowo.
Forma i układ
Ze względu na to, że treść filmu jest trudniejsza w przeszukiwaniu niż tekst, powinieneś podzielić go na podrozdziały lub pociąć na mniejsze filmy. Zadbaj o to, by screencasty nie były zbyt długie, ponieważ duża ilość informacji może sprawić, że odbiorca w którymś momencie zmęczy się lub zgubi, a po przerwaniu oglądania nie będzie później wiedział, w którym momencie skończył.
Ważne jest, by lektor wyjaśniał dokładnie to, co dzieje się na ekranie i nie pomijał żadnych elementów, które mogłyby sprawić odbiorcy problem. Warto też pamiętać o dobraniu lektora pod kątem jego intonacji i dykcji, ponieważ nieodpowiedni podkład głosowy szybko staje się bardzo uciążliwy i uniemożliwia sprawną naukę.
Na co uważać
Jako doświadczony specjalista, możesz mieć tendencję do zbytniego przyspieszania czynności, które prezentujesz. Tworząc screencast musisz tego unikać i pamiętać, że ludzie uczący się od Ciebie mogą się zgubić, jeśli pracujesz zbyt szybko. Szczególne znaczenie mają tutaj skróty klawiszowe, których użycia nie widać na ekranie, oraz stosowanie czynności, które nie zostały wcześniej wyjaśnione.
Kiedy i jak najlepiej stosować
- Gdy prezentujesz pracę wykonywaną na komputerze, którą najlepiej pokazać na przykładach (np. obsługa programów graficznych)
- Tworząc webinaria, jeśli Twoje połączenie internetowe pozwala na przesył obrazu z komputera
Podsumowania okresu
Podsumowania są interesującym rodzajem treści dla każdego, kto nie śledzi wydarzeń branżowych na bieżąco lub chce je sobie co pewien czas przypominać. Możesz tworzyć takie zestawienia cyklicznie, np. co tydzień czy miesiąc, aby trzymać rękę na pulsie i przyciągać do siebie czytelników zainteresowanych aktualnościami. Pamiętaj także, by do tych zestawień dodawać własne opinie, wnioski, czy komentarz. Nie mogą one polegać wyłącznie na zbieraniu linków do newsów z innych stron.
Forma i układ
Jeśli zestawienie dotyczy wydarzeń, warto posortować je chronologicznie. Część z nich będzie wynikała z wydarzeń poprzednich, więc inny układ mógłby wprowadzić zamęt. Jeśli z kolei jest bardzo obszerne, pogrupuj je wg kategorii lub alfabetycznie. Zazwyczaj takie zbiory będą zawierać sporo linków, dlatego dokładnie opisz każdy z nich. Dzięki temu czytelnik nie będzie musiał odwiedzać każdego, by dowiedzieć się, co tam znajdzie.
Na co uważać
Z punktu widzenia content marketingu istotne jest, by nie tworzyć podsumowań dotyczących wyłącznie siebie. Zamiast tego, twórz podsumowania okresu w branży, którą się zajmujesz i dodaj do nich własny komentarz.
Kiedy i jak najlepiej stosować
- Jeśli chcesz zbudować sobie wizerunek osoby/marki trzymającej rękę na pulsie i takiej, do której warto przychodzić po aktualne informacje
- Jeśli masz dostęp do dostatecznej ilości rzetelnych informacji na dany temat
Checklisty
Checklisty to narzędzie ułatwiające realizowanie zadań, na których możesz odznaczać kolejne podpunkty. Zazwyczaj checklistami nazywa się zbiory elementów lub czynności, które trzeba uwzględnić podczas jakiegoś działania, np. planowania, pakowania bagaży, gotowania (przepisy), czy zakupów. Tą formę treści możesz wykorzystać w każdej branży. Podobnie jak listy to-do, stanowią wartościową pomoc przy planowaniu i zarządzaniu czasem.
Dzięki checklistom, po przeczytaniu artykułu odbiorca będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę krok po kroku według listy i odznaczać zadania już wykonane. Poza poradnikami, checklista może zawierać listy składników, umiejętności, spraw do załatwienia, zakupów… możliwości jest nieskończenie wiele. Każdą listę rzeczy, które trzeba byłoby zapamiętać, możesz przedstawić w formie checklisty.
Forma i układ
Checklisty przygotowuj w formie plików możliwych do pobrania i wydrukowania, np. PDF lub graficznych, jak JPG. Nie dodawaj do nich zbyt wielu elementów graficznych. Istotnym elementem checklisty są okienka, które można “odhaczać”. Pamiętaj, że celem tego typu treści jest ułatwianie odbiorcy realizowania zadań lub odciążenie go, by nie musiał zapamiętywać wszystkich elementów listy. Jeśli checklista opisuje plan, używaj listy numerowanej, by pokazać, że poszczególne kroki muszą następować po sobie.
Na co uważać
Nie stosuj długich, złożonych zdań opisując kolejne punkty. Checklisty często będą stosowane w ruchu, czy podczas pracy, dlatego każdy podpunkt powinien błyskawicznie sam siebie tłumaczyć.
Kiedy i jak najlepiej stosować
- Gdy chcesz uzupełnić swoje treści o “ściągi” ułatwiające ich wykorzystanie w praktyce
- Kiedy chcesz zilustrować jakiś proces (np. tworzenia efektywnego mailingu)
- Po prostu, gdy tworzysz listę, np. składników, umiejętności, spraw do załatwienia, zakupów… możliwości jest nieskończenie wiele
Recenzje i testy
- 92% internetowych konsumentów czyta recenzje przed dokonaniem zakupu
- 40% konsumentów formułuje opinie o produkcie/usłudze na podstawie od 1 do 3 recenzji
- 48% konsumentów chętnie odwiedza stronę po przeczytaniu pozytywnej recenzji/opinii
Użytkownicy często szukają recenzji i testów produktów, które chcieliby nabyć i nie chcą wydawać pieniędzy na niesatysfakcjonujące zakupy. Możesz tworzyć recenzje, by pomagać im w podjęciu decyzji, prezentować wady i zalety produktów, których sam używasz, a także zarabiać na testowaniu produktów innych firm. W swojej strategii content marketingowej wykorzystaj recenzje i testy, by edukować swoich odbiorców i pomagać im w dokonaniu wyboru. Warunkiem skutecznego stosowania recenzji jest jednak rzetelność, a nieuczciwe polecanie słabego produktu zniszczy Twoją wiarygodność.
Forma i układ
Tworząc recenzję, zastanów się, co o produkcie chciałby wiedzieć odbiorca. Jeśli testujesz samochód, nie przeznaczaj połowy objętości tekstu na opowieści o tym, jak w salonie traktował Cię sprzedawca. Musisz wiedzieć, co interesuje klientów i dokładnie o tym napisać. Aby się tego dowiedzieć, możesz przeprowadzić wcześniej krótką ankietę.
Jeśli recenzja będzie w formie tekstowej, korzystaj z odpowiedniego formatowania. Używaj nagłówków h2-h4, pogrubień, a istotne informacje wizualizuj wykorzystując grafiki. Artykuł podziel na podrozdziały tematyczne, a we wstępie opisz, co podlega recenzji, do czego służy i co obiecał producent. Płynnie przechodź od jednego tematu do drugiego, tak by akapity wynikały z siebie nawzajem, a informacje nie zaprzeczały sobie.
Przykładowo, w jednym akapicie opisz wygląd, w drugim działanie, w trzecim dostępne rozszerzenia. W podsumowaniu z kolei zawrzyj końcowe wnioski dla tych, którzy zaczynają czytanie właśnie od tego miejsca. Warto na końcu zestawić wady i zalety produktu, a także ocenę w skali 1-5 lub 1-10, wedle uznania. To istotne dla tych, którzy nie chcą czytać całego tekstu, a jedynie poznać Twoją ogólną opinię.
Na co uważać
Uważaj na komentarze, które mogłyby zostać uznane za pomówienia, czy antyreklamę. Wypowiedzi obraźliwe i insynuacje niezgodne z prawdą mogą skutkować procesem.
Kiedy i jak najlepiej stosować
- Jeśli Twoi odbiorcy pytają Cię o produkty, jakich używasz
- Gdy chcesz zarabiać na recenzjach sponsorowanych
- Gdy sprzedajesz coś, co warto pokazać w działaniu, by zwiększyć sprzedaż.
To koniec pierwszej części artykułu. Niedługo dowiesz się, jak tworzyć treści bardziej wymagające, które generują więcej leadów i skutecznie budują markę ekspercką. Jeśli chciałbyś poczytać o jakimś rodzaju contentu, albo masz pytania - wypowiedz się w komentarzu!
7 wymagających, ale niezwykle skutecznych rodzajów contentu (cz.2)