Joanna Wójcik wpis utworzony wpis edytowany
[Raport] Email marketing 2016 to mobile, personalizacja i automatyzacja
Powrót do listy wpisówNie wiesz czego się spodziewać w email marketingu w najbliższych latach i w jakie działania w tym kanale najmocniej inwestować swoje środki?
Przeanalizuj najnowsze statystyki, prześledź trendy oraz zapoznaj się z prognozami branżowych ekspertów, aby nie zostać w tyle za konkurencją! To wszystko znajdziesz w Raporcie Strategicznym IAB Internet 2015/2016, którego dział dotyczący email marketingu współtworzył FreshMail.
Spadła wartość rynku email marketingu, jednak…
Dwa ostatnie lata przyniosły spadek wydatków na działania w kanale email. Jak podaje IAB Polska/PwC AdEx, w 2015 roku w stosunku do roku poprzedniego odnotowano ujemny indeks na poziomie 10%.
Mimo tej zmiany, wartość tego kanału nadal utrzymuje się na poziomie ponad 100 mln złotych.
Wartość rynku #email marketingu w 2016 roku wynosi ponad 100 mln zł #emailmarketing Click to Tweet
Co więcej, wyniki raportu pokazują, iż w Polsce, email jest nadal najbardziej popularną formą komunikacji online. Z własnej skrzynki elektronicznej korzysta 97% internautów.
Najpopularniejsi dostawcy poczty email w Polsce to wp.pl (¼ użytkowników sieci - 5,9 mln użytkowników) oraz Gmail, który zaliczył kolejny, tym razem 9%-owy wzrost zasięgu (5,7 mln użytkowników).
Warto również zwrócić uwagę, iż w przypadku kont pocztowych wp.pl, Onet, o2 oraz Interia wzrósł średni czas jaki ich użytkownicy spędzają będąc zalogowanym na swoje konto.
Trendy w email marketingu, które musisz znać
Główne trendy, które kształtują obecne strategie email marketerów w Polsce i będą mieć na nie równie duży wpływ w kolejnych latach, były widoczne już w 2014 roku. Obecnie najsilniejszy wpływ na kanał email mają: mobile, zaawansowana personalizacja (z użyciem danych z wielu systemów na raz) oraz automatyzacja komunikacji.
Newsletter na urządzeniach mobilnych
W porównaniu rok do roku, w 2015 roku wzrost liczby osób, które odbierają komunikację email na urządzeniach mobilnych jest wyraźnie widoczny - 50% internatów sprawdzało swoją pocztę na smartfonie, a 24% z nich na tablecie.
W świetle wyników raportu IAB, dostosowanie komunikacji email marketingowej do wymogów urządzeń mobilnych stało się warunkiem koniecznym, aby nie marnować potencjału wysyłek otwieranych po raz pierwszy na tych urządzeniach.
Z analiz FreshMaila wynika również, że wielu odbiorców newsletterów, początkowo zainteresowanych ofertą otrzymaną na smartfona, otwiera ją jeszcze raz tego samego dnia na komputerze, aby wtedy dokonać zakupu.
Biorąc pod uwagę kolejny wzrost zasięgu Gmaila w Polsce, nie bez znaczenia zostaje więc możliwość zapisania linków z newslettera do późniejszego przeglądnięcia. Warto, więc o takiej możliwości przypomnieć odbiorcom w osobnej komunikacji.
Responsywne, łatwe w odbiorze na urządzeniach mobilnych kreacje w szybkim czasie zwiększą skuteczność Twoich działań email marketingowych. Pamiętaj o tym, że zirytowany odbiorca szybko zapomni o ofercie, która nie wyświetliła się prawidłowo na mniejszym ekranie, gdyż nie będzie wystarczająco interesująca.
Zobacz jak projektować newslettery na urządzenia mobilne i skorzystaj z biblioteki darmowych responsywnych szablonów FreshMaila.
Zaawansowana personalizacja w oparciu o dane z kilku systemów jednocześnie
Jak wynika z raportu IAB, w ostatnich latach wzrosła liczba email marketerów, którzy wykorzystują możliwości zaawansowanej personalizacji, które daje integracja systemów do email marketingu z innymi platformami, w których przechowują informacje o klientach.
Połączenie możliwości Google Analytics czy kodów trackingowych na stronie www oraz systemu do email marketingu sprawia, iż email marketerzy mogą tworzyć jeszcze trafniejsze oferty, na bazie konkretnych zachowań odbiorcy na stronie internetowej, (np. spędzenie 5 minut na podstronie produktu czy pobranie pliku z jego specyfikacją). Co więcej wysyłane są one automatycznie, w odpowiednim czasie.
Dzięki swobodnemu przepływowi danych, np. z systemu CMR do platformy email marketingowej, ścieżka konwersji z mailingu ulega skróceniu. Na ich podstawie dużo łatwiej tak dobrać komunikowaną ofertę, aby kolejny produkt idealnie pasował do produktów, które klient zakupił jakiś czas wcześniej. Mailing konwertuje więc natychmiast, a inne działania wspierające proces sprzedażowy nie są potrzebne.
Stosujemy e-mail marketing z kilku powodów. Po pierwsze, dzięki automatyzacji pozwala on na szybką reakcję i odpowiedź na oczekiwania konsumenta. Po drugie będąc spersonalizowanym ułatwia zakupy i skraca ścieżkę konwersji poprzez indywidualnie dopasowaną komunikację. To wciąż najskuteczniejsze narzędzie w e-commerce - Paweł Paszkowski Dyrektor Generalny bdsklep.pl
Ułatwiają one również wykorzystanie wiedzy o kliencie bezpośrednio w personalizacji.
Bardzo dobrze widać to na przykładzie działań, które podejmują sklepy internetowe sprzedające, np. soczewki kontaktowe. Ponieważ klienci kupują je w regularnych odstępach czasu, wysyłana jest do nich spersonalizowana informacja, np. „Joanno, został Ci tydzień, aby kupić kolejne opakowanie soczewek. Nie zapomnij wymienić ich na nowe."
Taki komunikat nie tylko korzystnie wpływa na relacje budowane z odbiorcą newslettera, ale także powoduje, iż w mniejszym stopniu zastanawia się on nad skorzystaniem z konkurencyjnych ofert.
Automatyzacja email marketingu
Polscy email marketerzy coraz chętniej sięgają również po narzędzia, które ułatwiają im pracę oraz skracają czas potrzebny do przeprowadzenia działań, które mają na celu np. wygrzewanie leadów.
Dzięki automatyzacji wysyłek za pomocą autoresponderów, takie kampanie, wysłane są do odbiorców w odpowiednich odstępach czasu, np. jako mailowy program edukacyjny o produkcie lub w odpowiedzi na ich konkretne zachowanie, jak np. kliknięcie w link w danej kampanii.
Takie autorespondery ustawiane są jednokrotnie, po czym mogą być uruchamiane dla dowolnej liczby nowych odbiorców. Stanowią skuteczne uzupełnienie standardowej komunikacji email, oszczędzając jednocześnie czas i szybko odpowiadając na pojawiające się potrzeby i oczekiwania odbiorców.
Pobierz cały Raport Strategiczny IAB Internet 2015/2016.