Joanna Wójcik wpis utworzony wpis edytowany
Marketing treści to must have 2016 roku + przykłady content marketingu FreshMaila
Powrót do listy wpisówPojawienie się flagowych algorytmów Google: Pandy, Pingwina i najmłodszego, Kolibra spowodowało, że content marketing stał się marketingowym must have na najbliższe lata.
Słyszałeś już o tym, ale właściwie dalej nie wiesz dokładnie czym jest marketing treści? Z tego postu dowiesz się, jakie działania stosować, aby maksymalnie wykorzystać wartościowy content, który tworzysz. Dodatkowo przedstawię Ci przykłady działań content marketingowych, które stosujemy we FreshMailu.
Po co stosować content marketing
50% badanych marketerów potwierdza, że umiejętnie wykorzystany marketing treści zwiększył widoczność ich marki w sieci i pozytywnie wpłyną na SEO, ale to nie wszystko.
50% marketerów potwierdza, że #contentmarketing zwiększa widoczność marki w sieci Click to Tweet
Content marketing jest skutecznym narzędziem pozyskiwania nowych klientów, ponieważ wspiera proces zakupowy informując odwiedzającego stronę o dostępnych produktach i usługach, ułatwiając im wybór. Zobacz w jakich 3 aspektach content marketing może zrobić coś dobrego dla Twojej firmy.
Startujesz z własnymi działaniami content marketingowymi? Sprawdź 100 narzędzi, które ułatwią Ci pracę i gwarantują profesjonalny efekt.
Zwiększ widoczność swojej strony w Google
Najnowsze algorytmy, za pomocą których wyszukiwarka Google ocenia, które strony wyświetlić użytkownikowi, po jego konkretnym zapytaniu, mają na celu idealne dopasowanie otrzymanych treści do potrzeb odbiorcy.
Dobrej jakości content na Twojej stronie internetowej sprawi, że użytkownicy będą na nią częściej kierowani, ponieważ będzie ona źródłem wartościowych informacji na konkretny temat.
Zwłaszcza w przypadku Kolibra, główną rolę odgrywa wyszukiwanie semantyczne, czyli takie, które obejmuje cały sens zapytania użytkownika, również w przypadku użytych synonimów. Pojedyncze słowa kluczowe tracą tutaj na znaczeniu, ustępując miejsca konkretnej intencji użytkownika, np. zapytania o sposób wykonania konkretnej czynności.
Oznacza to, że faworyzowane są te strony, na których odbiorca od razu znajdzie najbardziej trafną odpowiedź na swoje zapytanie, przy minimalnej ilości kliknięć. Bardzo często jest ona wyświetlana w formie wyniku one click od razu na stronie wyników, bez przejścia na stronę docelową.
Ważną rolę jakości treści na stronie, potwierdza również coroczne zestawienie kluczowych czynników, które mają wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania Google US, opublikowane przez SearchMetrics.
Z analizy treści stron, które znajdują się w TOP 10 i TOP 30 wyników Google wynika, że nie ma znaczenia nominalna ilość tekstu, ale jego znaczenie i przydatność do rozwiązania konkretnego problemu użytkownika.
Strony publikujące angażujące i przydatne odbiorcom treści plasują się wyżej, niż te które ich nie dostarczają.
Nie bez znaczenia pozostaje także sposób w jaki dane treści zostały przekazane i to czy są one przyjazne w odbiorze.
W przypadku wyszukań w języku angielskim oceniane jest to za pomocą indeksu czytelności Flescha. Google podsyłając użytkownikom najtrafniejsze wyniki wyszukiwań, sprawdza też jak dany tekst jest napisany i bazując na jego kompleksowości, czy będzie dopasowany do poziomu wiedzy i zapytania odbiorcy.
W przypadku stron polskojęzycznych pod uwagę brana jest przede wszystkim:
- ilość synonimów i słów powiązanych ze słowem kluczowym,
- ich kontekst w odniesieniu do zapytań internautów.
Standardowe copy na Twojej stronie internetowej opisujące tylko ofertę, może już nie wystarczyć, aby konkurować o pozycję w Google z firmami, które stosują content marketing. Przewagę rynkową zdobędą tylko ci, którzy chętnie dzielą się wiedzą w sieci i poza nią.
Zmonetyzuj organiczny ruch użytkowników
Duża widoczność w wynikach wyszukiwania Google sprawia, że firmy, które prowadzą bloga mają o połowę więcej odwiedzających stronę niż firmy, które nie inwestują w takie działania content marketingowe.
Ruch użytkowników na Twojej stronie www, to jednak tylko anonimowe wejścia, które jeśli nie mają na celu konkretnego zakupu, na niewiele Ci się przydadzą.
Firmowy blog to świetne narzędzie, aby taki ruch zmonetyzować. W jaki sposób? Wejścia przypadkowych odwiedzających musisz przekuć w leady, czyli kontakty do potencjalnych klientów.
W tym celu wystarczy formularz zapisu na newsletter na Twojej stronie, dzięki któremu zaczniesz zbierać ich adresy email. Nie martw się tym, że nie od razu każdy subskrybent postanowi coś od Ciebie kupić.
Czasami potrzeba nawet 6 miesięcy lub więcej, aby odbiorca zdecydował się na pierwszy zakup. Stopniowo budując z nim relację za pomocą lead nurturingu, z czasem zdobędziesz jego zaufanie i przekonasz go do swojej oferty.
Pamiętaj, że nie tylko posty na blogu mogą być dla Ciebie świetnym źródłem pozyskiwania leadów. Wszelkiego typu raporty, case study, porównania, video i infografiki, które udostępnisz w sieci, w zamian za email, są dla Ciebie szansą na to, że większa ilość przyszłych klientów pozostanie z Tobą w bezpośrednim kontakcie.
Kluczową przewagą content marketingu, nad krótkoterminowymi strategiami takimi jak np. płatny ruch z reklam internetowych jest ich długotrwałość. Oznacza to, że wartościowe treści na Twojej stronie www generują leady nie tylko w momencie publikacji, ale także wiele lat później. Bardzo dobrze widać to na poniższym wykresie przedstawiającym statystyki bloga firmowego FreshMaila.
Zbudujesz ekspercki wizerunek swojej marki i pokonasz konkurencję
Ekspercka wiedza przedstawiona w przyjazny sposób to także skuteczny sposób na budowanie profesjonalnego wizerunku Twojej firmy.
Ludzie na całym świecie poszukują informacji, które pomogą im jeszcze lepiej wykonywać swoją pracę czy podejmować trafniejsze decyzje zakupowe. Im częściej trafią na materiały content marketingowe opatrzone Twoim logiem, tym częściej Twoja firma będzie postrzegana jako autorytet w danej dziedzinie.
W krótkim czasie sprawi to, że Twoje usługi będą wybierane chętniej niż mało widocznej konkurencji, której usługi nie kojarzą się odbiorcy z niczym konkretnym.
Warto też, mieć na oku samą konkurencję. Z raportu Netsprinta opublikowanego w II kwartale 2016 roku wynika, że wydatki na działania content marketingowe w tym roku wzrosną o ponad 40%. Kto wie, może firmy, z którymi rywalizujesz o klientów, już wdrażają działania content marketingowe ;)
Inspirujące przykłady content marketingu
Wielu marketerów zapomina, że działania content marketingowe nie ogarniczają się jedynie do prowadzenia firmowego bloga. Tak naprawdę blog jest tylko jednym z mediów, za pośrednictwem którego wykorzystywane mogą być różne inne formy przekazu jak infografiki, wideo tutoriale itd.
Zebrałam, więc przykłady działań content marketingowych FreshMaila, które pomogą Ci ustalić co jest elementem marketingu treści i jednocześnie może być źródłem inspiracji.
Newsletter
Newslettery i mailingi to flagowe produkty FreshMaila, dlatego bardzo dużo czasu poświęcamy na analizę wyników poprzednich wysyłek, tak aby nasi subskrybenci otrzymywali tylko te informacje, które są dla nich pomocne i angażujące.
W komunikacji email marketingowej FreshMaila wykorzystujemy stały szablon, dzięki któremu odbiorcy wiedzą, w których jego elementach szukać poszczególnych treści. Znacznie ułatwia to czytanie takiej wiadomości i wyszukanie najbardziej interesujących informacji.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, zapisz się do newslettera FreshMaila na naszym blogu.
Webinarium
Organizujemy kilka webinariów miesięcznie, które mają na celu zarówno propagowanie wiedzy z zakresu email marketingu jak i szeroko pojętych działań online marketingowych. Dodatkowo szkolimy podczas nich subskrybentów, osobno z zakresu obsługi systemu FreshMail, aby użytkownicy maksymalnie wykorzystywali jego możliwości.
Materiał z webinariów wykorzystujemy także jako zachętę dla nowych użytkowników do założenia bezpłatnego konta. Jeśli chcesz odświeżyć wiedzę lub szukasz sprawdzonych informacji z zakresu email marketingu tutaj oglądniesz nagrania z naszych szkoleń online.
Przewodniki how to
Przewodniki to w przypadku FreshMaila najczęściej odwiedzane strony. Pamiętaj, że dają nie tylko możliwość zapoznania użytkowników z funkcjonalnościami Twojego produktu.
Odpowiadając w nich na najczęściej zadawane pytania znacząco zwiększasz szansę, że wzrośnie również ruch na Twojej stronie i zainteresowanie ofertą.
Zwróć też uwagę, że takie gotowe materiały są w późniejszym czasie bardzo pomocne w obsłudze klienta, a tekst poradnikowy poparty zdjęciami jest o 323% bardziej skuteczny niż sam tekst.
Jeszcze skuteczniejszą formą przewodnika jest wideo, w którym w jeszcze bardziej wizualny sposób opiszesz kliknięcie po kliknięciu jak rozwiązać dany problem.
Ebooki i raporty
Wszelkiego typu materiały do pobrania w formie PDF, jak case study, raporty i ebooki to świetna zachęta dla odbiorców, aby zostawili Ci swój adres email. Dając odbiorcy możliwość pobrania wartościowych materiałów, dajesz również obietnicę, że treści wysyłane poprzez Twoje newslettery będą równie atrakcyjne. Jednym z raportów, które udostępnia FreshMail jest Raport CSS, który zawiera niezbędną wiedzę do kodowania mailingów i newsletterów.
Posty gościnne i własne
Posty, które piszesz na własny blog mogą zyskać dużo szerszy zasięg, dzięki publikacjom w innych zaprzyjaźnionych serwisach. Pamiętaj tylko, że za każdym razem muszą one stanowić unikatowy content a nie być kopią 1 do 1.
Posty gościnne to dla Ciebie sposób na zdobycie wartościowych linków, na stronach, które cieszą się dobrymi statystykami SEO. Jednak dużo większe znaczenie ma rzeczywisty zasięg jaki Twoja publikacja osiągnie i ruch, który ściągnie na Twoją stronę.
Coraz więcej serwisów tworzy dedykowaną zakładkę „Write for us”, za pośrednictwem której zaprasza do współpracy zewnętrznych autorów. Prowadząc takie działania wzbogacisz treści na swojej stronie o inne tematy, w których mniej się orientujesz oraz możesz liczyć na swoją publikację w czyimś serwisie.
Infografiki
Infografika to łatwy sposób na przekazanie nawet najbardziej złożonych informacji ze względu na wykorzystane w niej grafiki i symbole. Bardzo chęsto raz opublikowana jest bardzo chętnie udostępniana dalej przez odbiorców zwiększając tym samym zasięg przekazu. Jak pokazują statystyki infografiki są 3 razy częściej przesyłane dalej niż inne rodzaje contentu, we FreshMailu inwestujemy więc w ich przygotowanie sporo czasu.