Grzegorz Gajcy wpis utworzony wpis edytowany
3 najprostsze sposoby na zbieranie listy mailingowej
Powrót do listy wpisówZbieranie listy mailingowej jest filarem marketingu internetowego, od jakości takiej bazy bezpośrednio zależy monetyzacja Twoich działań online. Legalnie zebrana lista, za przyzwoleniem odbiorców, to gwarancja tego, że Twój mailing nie zostanie uznany za spam a Twoja marka ma szansę zyskać wierne grono lojalnych klientów.
Zaczynasz swoją przygodę z email marketingiem i nie wiesz, jak zacząć zbieranie listy mailingowej? Na pewno nigdy nie kupuj bazy mailingowej.
Lepiej wykorzystaj sprawdzone a jednocześnie bardzo skuteczne i aktualne metody pozyskiwania adresów email.
E-book Budowanie Listy Mailingowej
Zapisz się do newslettera. Pobierz e-book i dowiedz się, jak zwiększyć swoją bazę odbiorców!
Metoda 1: Content marketing i blog
Aby skutecznie zbierać adresy email, powinieneś zainteresować się content marketingiem. To strategia, która polega na pozyskiwaniu klientów dzięki publikacji wartościowej i pomocnej treści, której Twoi czytelnicy szukają. Dzięki takim działaniom nie tylko budujesz autorytet i pokazujesz swoją wiedzę, ale także przekonujesz do siebie ludzi, którym pomogłeś.
Osoby, które weszły na Twoją stronę lub bloga w większości będą tam tylko przez moment i być może nigdy więcej nie powrócą. Aby nie marnować tego ruchu, zachęcaj ich do podania Ci adresu email celem odebrania dodatkowych materiałów.
Przygotuj treść, która odpowiada na potrzeby i problemy Twoich odbiorców. Regularnie tworzenie takich materiałów pozwoli Ci budować bazę wiernych czytelników, zatrzymać ich na dłużej i wejść z nimi w relację.
Powinny to być treści bardzo wysokiej jakości, takie jak:
- ebooki
- raporty z ważnymi danymi
- filmy wideo
- kursy internetowe
- osobiste konsultacje.
Najprostszy sposób na zbieranie listy mailingowej, to zamieszczenie formularza zapisu na stronie lub blogu. Najlepiej, by nie zawierał on zbyt wielu pól - sam email lub email + imię w zupełności wystarczą do rozpoczęcia regularnej komunikacji.
Sprawdź intuicyjne narzędzie, dzięki któremu samodzielnie stworzysz profesjonalne formularze:
Najlepiej konwertujące miejsca na formularz zapisu:
Internauci skanują treści i bardzo szybko przemieszczają się pomiędzy stronami internetowymi. Dlatego zapis na listę musi być łatwy, a formularze bardzo dobrze widoczne w momencie, gdy odwiedzający ląduje na Twojej stronie. Umieść je w miejscach, na które wzrok pada najczęściej, by nikt nie przegapił możliwości zapisania się.
Zgodnie z badaniami Nielsen Norman Group, wzrok większości ludzi porusza się po stronach www nakreślając wzór w kształcie litery F. Pierwsze spojrzenie pada na lewy górny róg, po czym wzrok przesuwa się w prawo, tworząc górną linię litery F. Następnie, od lewego górnego rogu przechodzi nieco w dół i ponownie w prawo. Później przeglądana jest treść strony po lewej. Powinieneś więc planować układ swojego bloga tak, by ułatwić sobie zbieranie listy mailingowej formularzami umieszczonymi w dobrze widocznych miejscach.
Twój formularz zapisu na listę mailingową musi znajdować się tam, gdzie wzrok czytelnika na pewno padnie.
Na górze strony:
To miejsce od razu widoczne po wejściu na stronę i bardzo dobrze konwertujący element strony. Formularz zapisu możesz zamieścić w formie statycznego paska pod menu, albo pójść o krok dalej i wrzucić ofertę zapisu do newslettera na slajder. Tak jak robi to Reserved.
Na górze paska bocznego
Zgodnie z F-pattern, góra sidebara jest najczęściej oglądanym miejscem z prawej strony serwisu. Ludzie szukają tam linków do innych artykułów, odnośników do stron społecznościowych. Zamieść tam formularz zapisu, aby został zauważony jako jeden z pierwszych elementów na stronie. Zadbaj o to, by wyróżniał się wizualnie.
Na końcu wpisu na blogu:
Jeśli odwiedzający dotarł do końca Twojej notki, na pewno zainteresowałeś go treściami, które prezentujesz. Zbieranie listy mailingowej jest łatwiejsze, gdy formularz zaprasza odbiorcę do zapisu zaraz po przeczytaniu świetnej treści, którą stworzyłeś, bo wie już, co potrafisz i czego może się spodziewać.
Zastosuj odpowiednie wtyczki
Jeśli do zarządzania swoimi serwisami internetowymi wykorzystujesz system WordPress, skorzystaj z groma wtyczek, które możesz wykorzystać do zbierania adresów email.
Ładne i skuteczne formularze zapisu
Wtyczka OptinSkin pozwala Ci na zbieranie listy mailingowej poprzez własne formularze zapisu bez znajomości kodu, czy obsługi programów graficznych. Na ich oficjalnej stronie możesz zobaczyć film prezentujący zasadę działania i korzyści z używania tego typu wtyczki.
Pro tip: Stwórz formularze, które będą wyróżniały się na tle reszty strony. Powinny mieć inne kolory, nietypowe elementy graficzne (np. strzałki wskazujące na przycisk zapisu) i obramowanie. Użyj mocnego, dużego nagłówka i wezwij do działania. Warto także opisać korzyści, których subskrybent może się spodziewać po zapisie. Pod przyciskiem “Zapisz się” warto umieścić informację o tym, że nie przekazujesz pozyskanych danych osobom trzecim i nie wysyłasz spamu, tak jak zrobił to Darren Rowse w swoim serwisie ProBlogger:
Popupy
Wyskakujące okienka mogą czasem przeszkadzać, ale zbieranie listy mailingowej staje się dzięki nim dużo efektywniejsze.
We FreshMailu sami testowaliśmy ich wykorzystanie w zbieraniu adresów email. Sprawdziliśmy jaki wyzwalacz:
- wyświetlenie po czasie,
- wyświetlenie od razu po wejściu,
- wyświetlenie po dojściu do elementu na stronie
konwertuje najlepiej. W przypadku naszych odwiedzających, wyzwalacz czasowy po 30 sekundach spędzonych na stronie konwertował 2,5x lepiej niż grupa kontrolna.
Stworzenie popupu jest bardzo proste z bezpłatną wtyczką FreshMail for WordPress. Istnieje także wiele rozbudowanych, płatnych rozwiązań, które pozwolą Ci np. blokować dostęp do treści efektem rozmycia, czy tworzyć pop-upy, które wjadą na stronę jak slider, zobacz sam:
Pro tip: Jeśli stosujesz pop-up, zawsze oferuj coś w zamian za podanie adresu email. To że “przeszkodziłeś” internaucie w odbiorze strony, będzie wtedy jak najbardziej uzasadnione wartościową treścią, jaką mu oferujesz. Pamiętaj również, aby pop wyświetlać tylko raz każdemu z odwiedzających, a tym którzy są już na Twojej liście, nie wyświetlać go w ogóle.
Belka z zapisem
To kolejny sposób na zbieranie listy mailingowej, jaki możesz przetestować na swojej stronie. Belka z formularzem zapisu jest bardzo nieinwazyjna, a jeśli dodatkowo użyjesz w niej kontrastujących z designem Twojej strony kolorów, efektywnie zwróci uwagę odwiedzających i może wygenerować dobrą konwersję.
Belkę możesz stworzyć z darmową wtyczką WP Notification Bars.
Pro tip: Pamiętaj, że na pasku jest bardzo mało miejsca dla tekstu, dlatego dobrze przemyśl, co na nim napiszesz. W jednym zdaniu będziesz musiał pokazać korzyść i wezwać do działania.
Metoda 2: Reklamy na Facebooku
Zgodnie z badaniami agencji reklamowej DDB, 84% facebookowych fanów marek jest już w gronie ich obecnych klientów. 47% regularnie kupuje produkty, a 37% robi to okazjonalnie. Dlatego Facebook to świetne miejsce aby zacząć zbieranie listy mailingowej wśród już zaangażowanej społeczności.
Prócz oczywistej opcji zamieszczenia zapisu na newsletter na fanpage’u skorzystaj z Płatnych facebookowych reklam. Dotrzesz ze swoim przekazem bezpośrednio do zdefiniowanej grupy docelowej, a nie jak w przypadku zasięgu organicznego - do osób przypadkowych. Warto abyś określił sobie miesięczny budżet reklamowy i nie polegał wyłącznie na darmowych metodach, gdyż reklama zdecydowanie pomoże Ci w zwiększeniu zasięgu.
Uruchamiając reklamę zapłacisz za kliknięcia albo za samą emisję reklamy lub wykonanie jakiejś innej akcji przez internautę, np. wypełnienie ankiety. Czym różnią się te opcje płatności?
Reklama CPC - płatność za kliknięcia w reklamę
Reklama typu CPC (cost per click, czyli koszt za kliknięcie) jest jedną z najskuteczniejszych płatnych form promocji w sieci. Korzystając z niej możesz panować nad swoim budżetem reklamowym i optymalizować koszty modyfikując reklamy i poprawiając ich skuteczność.
Częściej klikane reklamy są tańsze, ponieważ system obniża koszty, kiedy ludzie chętniej klikają w kreację. Raport skuteczności reklamy sam informuje Cię o tym, która reklama jest nieskuteczna. Będziesz wiedział, że należy coś zmienić lub wyłączyć reklamę, gdy koszt za kliknięcie będzie nienaturalnie wysoki przy bardzo niskiej klikalności.
Kiedy używać: Reklama CPC będzie kierowana do osób o największym prawdopodobieństwie kliknięcia w nią. Jeśli więc zależy Ci na tym, by odbiorcy przechodzili z Facebooka na zewnętrzne strony, reklama CPC będzie odpowiednia dla Ciebie. Pamiętaj jednak, że samo kliknięcie w reklamę nie jest jeszcze Twoim celem i w przypadku tej formy rozliczenia musisz zadbać o dobry landing page, który pozwoli na skuteczne zbieranie listy mailingowej.
Reklama CPM i oCPM - płatność za 1000 wyświetleń reklamy
CPM (ang. cost per mille) to typ reklam, w przypadku których płacisz za 1000 wyświetleń. Oznacza to, że opłata nie będzie zależna od ilości kliknięć. Istnieje również możliwość dokładnej optymalizacji tego typu reklam - oCPM. W tym przypadku możesz zdefiniować, czy zależy Ci na zasięgu, wyświetleniach z informacją o znajomych lubiących daną stronę, czy może na działaniach takich, jak udostępnienia, polubienia i komentarze.
Kiedy używać: Reklama CPM jest skuteczniejsza od CPC w przypadku węższych i bardzo dobrze dobranych grup docelowych. Jeśli uda Ci się do takiej trafić, zbieranie listy mailingowej będzie o wiele tańsze niż w przypadku reklamy opłacanej według ilości kliknięć. Z kolei reklama oCPM sprawdzi się w sytuacjach, gdy zależy Ci na zachowaniach - komentarzach, udostępieniach, polubieniach. Jeśli budżet nie zostaje wykorzystany lub reklama wyświetlana jest bardzo małej liczbie osób, rozważ zmianę formy rozliczenia na CPC.
Reklama Facebook Lead Ads
Lead Ads to typ reklam, który pozwala na zbieranie listy mailingowej w prosty sposób dzięki automatycznie wypełnianym formularzom. Jest to optymalne rozwiązanie dla użytkownika mobilnego, ponieważ nie musi on opuszczać Facebooka, aby przykładowo zapisać się na newsletter. To dużo szybsza metoda pozyskiwania adresów, niż typ reklam CPC przekierowujących odbiorcę na zewnętrzny landing page.
Podobnie jak w metodzie CPC, udostępnianie świetnej treści po zapisie na email daje lepsze efekty i bardziej zmotywuje odbiorców do podania Ci tych danych, niż obietnica wysyłania im powiadomień o nowych wpisach, czy promocjach w Twojej firmie.
Pro tip: Zadbaj o dobrą grafikę, która będzie się pojawiała w reklamach, jak również o samo wizualne przedstawienie tego, co odbiorca otrzyma po dołączeniu do Twojej listy. Zaprojektuj interesującą okładkę ebooka czy nagrania wideo, przemyśl skuteczne nazwy, nagłówki i treść, którą zachęcisz ludzi do zapisu. Nie zapomnij o stałym analizowaniu raportów na temat reklam by móc je optymalizować i zwiększać konwersję.
Metoda 3: Zbieranie listy mailingowej poza siecią
Jeśli działasz również offline i posiadasz np. własny punkt sprzedaży, zbieraj adresy email odwiedzających Cię klientów. Dzięki aplikacji na tablety FreshForm możesz robić to w dowolnym miejscu, nawet bez dostępu do Internetu. Masz nieograniczone możliwości zbierania listy mailingowej w miejscach i sytuacjach, w których inaczej musiałbyś zapisywać te dane na kartce, narażając się na błędne przepisanie podanych Ci pismem odręcznym informacji.
Więcej o FreshForm dowiesz się klikając tutaj.
Podsumowanie
Te podstawowe metody zbierania listy mailingowej pozwolą Ci zacząć zbierać adresy nawet zupełnie od zera. Podziel się z nami w komentarzu sposobami, które u Ciebie sprawdziły się najlepiej!
Sprawdź też nasz e-book, w którym szeroko opisujemy pięć dobrych i sprawdzonych sposobów na budowę bazy: