Renata Gajoch-Bielecka wpis utworzony wpis edytowany
Wywiad z prelegentami Mail My Day – Artur Jabłoński, Łukasz Chwiszczuk, Grzegorz Nowak
Powrót do listy wpisówMamy dla Ciebie nie lada gratkę - wywiady z prelegentami, którzy wystąpią podczas konferencji Mail My Day. Tym razem grad pytań trafił do króla Facebooka - Artura Jabłońskiego, Copperfielda AdWordsów - Łukasza Chwiszczuka i Gandalfa omnichannelu, czyli Grzegorza Nowaka.
Z wywiadów dowiesz się m.in. jakie były ich początki w branży, jakie rady chcą przekazać marketerom oraz o czym opowiedzą podczas konferencji Mail My Day.
Rozmowa z Arturem Jabłońskim
Na pierwszy ogień pytania do Artura Jabłońskiego, który podczas MMD opowie o tym, jak generować leady przez Facebooka oraz poprowadzi warsztaty: Efektywne i skuteczne kampanie na Facebooku.
Artur Jabłoński - konsultant ds. e-marketingu i szkoleniowiec. Specjalizuje się w projektowaniu i prowadzeniu efektywnych kampanii reklamowych w internecie. Autor jednego z najpoczytniejszych polskich blogów o marketingu: www.ArturJablonski.com. Wykłada na studiach podyplomowych Wyższych Szkół Bankowych w Toruniu, Bydgoszczy Poznaniu i Gdańsku, WSAiB w Gdyni oraz Politechniki Białostockiej. Prelegent na licznych konferencjach w całej Polsce.
Renata Gajoch-Bielecka: Od kilku lat regularnie prowadzisz szkolenia z e-marketingu. Pamiętasz swoje pierwsze wystąpienie?
Artur Jabłoński: Takich rzeczy się nie zapomina! To było w Toruniu, gdzie organizowałem pierwszy w tamtych rejonach barcamp. W tamtych czasach odwiedziłem, jeszcze jako świeżak w branży, kilka eventów w Polsce i strasznie żałowałem, że nie ma takich rzeczy w mieście Kopernika. W końcu stwierdziłem: czas zrobić własny!
Jako że nie znałem wtedy nikogo, kto siedziałby w marketingu w regionie, prelegentami zostaliśmy ja i drugi współorganizator. Opowiadałem wtedy o sztuczkach marketingowych wykorzystujących geolokalizację.
A teraz Twoim czarnym koniem w ofercie są kursy online. Skąd pomysł na taki rodzaj usług?
Z dwóch źródeł. Pierwszy to pewna moda na kursy online - obecnie bardzo dużo osób z branży internetowej czy konsultantów zaczęło realizować tego typu usługę i oczywistym było, że podglądałem, jak im idzie, myśląc, czy sam powinienem w to wejść.
Ostatecznie przekonali mnie jednak uczestnicy szkoleń stacjonarnych, którzy pytali, czy dysponuję właśnie tego typu produktem, gdyby chcieli powtórzyć sobie wiedzę ze szkolenia. Czytelnicy również coraz częściej o to pytali. No cóż, ugiąłem się (śmiech).
Twoja nowa książka “Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować)” znajduje się w liście bestsellerów wydawnictwa Onepress. Którą ze wskazówek tam zawartych szczególnie polecasz czytelnikom?
Może nie tyle pojedynczą wskazówkę, ile myśl przyświecającą pierwszej części książki: forma jest równie ważna, a czasami ważniejsza od treści. Nie chodzi o to, że treść nie ma znaczenia, ale że jej opakowanie - czy tego chcemy, czy też nie - bardzo mocno wpływa na odbiór tekstu. Obojętnie czy mówimy o artykule czy landing page’u.
I nie chodzi tu jedynie o estetykę - chodzi o to, jak tekst powinien być zaprojektowany w sposób, który pozwoli wygodnie go czytać. Inaczej człowiek będzie się frustrować albo nie przyswoi informacji, a tego nie chcemy.
Twój temat na konferencji Mail My Day to “generowanie leadów na Facebooku”. Z jakimi problemami w tym zakresie najczęściej zmagają się Twoi słuchacze?
Myślę, że z dwoma rzeczami. Pierwsza to pomysł wyjściowy na generowanie leadów - spora część bazuje na darmowych e-bookach, których jest już po prostu za dużo. Ile można tego na dysk pobierać? Trzeba więc rozmawiać o innych możliwych rozwiązaniach.
Druga to poprawna konfiguracja reklam, które te leady mają generować, jako że na FB w zależności od ustawień można zapłacić kilka razy mniej lub więcej. Staram się pomóc swoim klientom zbliżyć się do tej pierwszej opcji!
Rozmowa z Łukaszem Chwiszczukiem
Podczas Mail My Day Łukasz poprowadzi prelekcję: Kampanie Adwords jako uzupełnienie mailingu. Ogromny potencjał niewykorzystanych możliwości oraz warsztaty: Generowanie sprzedaży poprzez Google Adwords. Nie przedłużając - czas na wywiad :)
Zwolennik optymalizacji i wyciągania maksymalnych efektów z każdej kampanii. Doskonalił swoje umiejętności prowadząc projekty dla kilku agencji i domów mediowych. W swoim portfolio ma zrealizowane projekty dla takich marek jak: Ford, Volvo, mBank, meritumBank, PZU, BZ WBK, Bosch i wielu wielu innych. Prowadzi stałe szkolenia i praktyczne warsztaty z SEM. Certyfikowany trener Google Adwords. Prelegent na semKRK, SEMcamp i Akademii Google Partners.
Już od kilku lat trenujesz marketerów z zakresu Google AdWords. Co spowodowało, że wybrałeś taką drogę?
Myślę że stało się to naturalnie. Miałem okazję przejść całą ścieżkę od specjalisty do osoby, która zarządza zespołem specjalistów, więc w pewnym momencie pojawiła się potrzeba szkolenia osób z Google Adwords. W kolejnych latach zaczęły pojawiać się propozycje z uczelni i innych firm czy nie chciałbym opowiedzieć o reklamie w Google.
Szkolenia cały czas sprawiają mi frajdę. Fajnie jest widzieć że wiedza, którą komuś przekazujesz przydaje się i możesz kogoś zaskoczyć jakąś nowinką lub rozwiązaniem.
Na Mail My Day wystąpisz z tematem “kampanie AdWords jako uzupełnienie mailingu”. Skąd wziął się pomysł na taki temat?
Ostatnio wiele mówi się o atrybucji konwersji. Jeżeli spojrzymy w dane w Google Analytics okaże się, że wiele źródeł ruchu przenika się na ścieżce zakupowej. Ktoś kto otrzymał mailing może potem poszukiwać informacji w Google lub też na odwrót.
Warto być świadomym takich sytuacji i reagować na nie w swoich działaniach marketingowych oraz optymalizować sposób dotarcia do użytkownika przez różne kanały.
Od kilku lat zarządzasz zespołem osób. Jakie cechy według Ciebie powinien posiadać dobry marketer?
Moim zdaniem najważniejsza cecha to bycie otwartym na nowości i zmiany. Współczesny marketing bardzo ewoluuje, a nowości pojawiają się z miesiąca na miesiąc. Nie można przyzwyczaić się do rozwiązań, które są teraz na topie, tylko poszukiwać cały czas nowych możliwości dotarcia do klienta.
Jakimi wskazówkami podzieliłbyś się z firmami, które zaczynają swoją przygodę z Google AdWords?
Temat rzeka :) Parę ważnych punktów przed rozpoczęciem kampanii do przemyślenia:
- Jaki jest mój cel? Czemu ta kampania ma służyć? Leady? Zakup? Jasne zdefiniowanie celów biznesowych dla kampanii. Następnie określenie, jak te cele mierzyć. Gdzie może dochodzić zakupów i konwersji?
- Kto będzie odpowiedzialny za kampanie i jej cele? Czy chce to zlecić agencji, specjaliście, czy zrobić to samemu? Jeżeli samemu, czy mam na to odpowiednio dużo czasu (codzienna optymalizacja, bycie na bieżąco z nowościami).
- Czy moja strona jest zoptymalizowana pod zakup/działanie biznesowe? Adwords to świetne narzędzia do zdobywania ruchu, pytanie tylko czy klient nie ucieknie z mojej strony, jeżeli nie będzie odpowiednio przygotowana i zoptymalizowana.
- Co mnie wyróżnia na tle konkurencji? Dlaczego klient miałby kupić u mnie, a nie w innej firmie? Odpowiedź na takie pytanie przyda się przy tworzenia tekstów reklamowych, które będą przyciągały uwagę użytkowników.
- Określenie docelowego klienta. Gdzie się znajduję i w jaki sposób może wyszukiwać moich produktów lub usług. W jaki sposób mogę do niego dotrzeć dzięki rozwiązaniom Google Adwords.
Rozmowa z Grzegorzem Nowakiem
A jako wisienkę na torcie pozostawiam Grzegorza Nowaka, który podczas Mail My Day opowie, na czym polega model omnichannel i customer experience.
Jeden z najbardziej znanych polskich specjalistów z zakresu omnichannel marketingu. Wykładowca akademicki, prelegent najważniejszych konferencji biznesowych oraz aktywny promotor idei spójności wielokanałowej komunikacji. CEO dynamicznie rozwijającej się agencji omnichannel marketingu – Alpaca Studio. Prezes zarządu i inwestor w spółce technologicznej We2You (właściciel m.in. platformy typu sharing economy – Rentao).
Grzegorz, przykład innowacyjnego podejścia do modelu omnichannel, na polskim rynku, to?
Sektor bankowy. Jako klienci mamy możliwość dokonywania transakcji przy użyciu wielu różnych narzędzi online i offline. Przelew z poziomu przeglądarki internetowej na komputerze, kod BLIK wygenerowany w aplikacji mobilnej, płatność w miejscu zakupu przy użyciu karty chipowej lub smartfona z technologią NFC, internetowe platformy transakcyjne – to ukłon w kierunku nowoczesnej, szybkiej i wygodnej formy płatności.
Wolimy bardziej tradycyjne metody? To żaden problem! Gotówkę wypłacimy w bankomacie, a przelew zlecimy np. przez infolinię lub odwiedzając najbliższy oddział bankowy. Jednak prawdziwym wyzwaniem są:
- utrzymanie tego modelu w pełnej integrowalności w czasie rzeczywistym ze stanem naszego konta,
- uniwersalność, która sprawdzi się dla bardzo szerokiej grupy docelowej
- oraz zachowanie najwyższych standardów bezpieczeństwa.
A jak to przekłada się na spersonalizowane oferty marketingowe? W okresach, kiedy zaczyna brakować nam środków na koncie, bank przedstawia konkretną, dedykowaną ofertę kredytową, wygenerowaną na podstawie historii transakcji.
W sytuacji odwrotnej, gdy środki zalegają nam na bieżącym koncie, otrzymamy propozycję założenia konta oszczędnościowego, lokat terminowych lub inwestycję w inne instrumenty finansowe.
Innowacyjność modelu omnichannel w sektorze bankowym jest interesująca również z perspektywy przyszłościowego potencjału. Wspomnę o technologiiBLE (Bluetooth Low Energy), w rozwój której nasz rodzimy rynek ma spory wkład – być może kiedyś zastąpi ona dotychczasową komunikację bliskiego zasięgu NFC.
Przykład innowacyjnego podejścia do #omnichannel: sektor bankowy #GrzegorzNowak @MailMyDay Click to Tweet
Innym przykładem jest spopularyzowana w ostatnim czasie (dzięki kryptowalutom) technologia blockchain, która może zrewolucjonizować systemy bankowe od samych fundamentów i stać się doskonałym filarem np. dla projektów crowdfundingowych.
Czym dla Ciebie jest customer experience?
To pogłębiona relacja na poziomie konsumenta i marki. Partnerski układ oparty na transparentnych zasadach. Z punktu widzenia przedsiębiorstwa to cenna, unikatowa wiedza o kliencie, która pozwala na pełną personalizację komunikacji marketingowej, a co za tym idzie – zwiększenie jej efektywności.
Z perspektywy konsumenta benefitem są dopasowane oferty odpowiadające na jego realne potrzeby oraz możliwości „tu i teraz”.
W swoich wypowiedziach często podkreślasz, że niezwykle ważny jest klientocentryczny model marketingowy - na czym on polega?
W humanocentrycznym modelu widać wyraźnie odwrócenie ról tradycyjnego wzorca marketingowego. W dotychczasowym paradygmacie 4P to produkt, cena, sposób dystrybucji czy promocji determinowały proces tworzenia oferty i sprzedaży.
Mówiąc nieco kolokwialnie – marki jednostronnie „narzucały” swój punkt widzenia, a zdanie indywidualnego klienta miało niszowe znaczenie.
W model 4P marki "narzucały" swój punkt widzenia #GrzegorzNowak #MailMyDay Click to Tweet
W ostatniej dekadzie zaangażowanie konsumentów w życie marki zyskało na popularności, a rozwój technologii dał nam ogromne możliwości monitorowania osobistych preferencji odbiorców. Głos jednostek zaczął się liczyć i co więcej, zyskał na sile, mając realny wpływ na niemal każdy obszar funkcjonowania przedsiębiorstw.
Aktualnie to indywidualne potrzeby konsumentów inicjują i kreują proces marketingowy, na każdym jego poziomie, a kampanie crowdsourcingowe stały się nierozłącznym elementem strategii wielu innowacyjnych marek.
Zdradzisz kilka szczegółów o czym opowiesz podczas Mail My Day?
Jestem zwolennikiem holistycznego podejścia do marketingu, jako jednego z kluczowych czynników determinujących sukces przedsiębiorstwa.
Dlatego podczas Mail My Day opowiem Wam o sile, jaka drzemie nie tylko w świetnych narzędziach marketingowych (w tym e-mail marketingowych), ale przede wszystkim w sposobie ich integracji oraz kontekstowego zastosowania.
Wszechkanałowa komunikacja, ścieżki i doświadczenia konsumentów, krzyżowa identyfikacja użytkowników, czy wykorzystanie dark data to największe wyzwania współczesnego marketingu oraz jednocześnie największy niewykorzystany potencjał, który pomogę Wam wydobyć. Zapraszam serdecznie!
Przeczytaj poprzedni wywiad z Agnieszką Grzesiek-Kasperczyk o RODO, a także dowiedz się dlaczego warto wybrać się na Mail My Day