Renata Gajoch-Bielecka wpis utworzony wpis edytowany
Virtual i Augmented Reality – różnice, podobieństwa, zastosowanie dla e-commerce
Powrót do listy wpisówVirtual i Augmented Reality to technologie, których wzrostu popularności trudno nie zauważyć. Czym się różnią? Na jakie trendy powinien zwracać uwagę marketer by umiejętnie wykorzystać ich funkcjonalności w e-commerce? W tym poście postaram się odpowiedzieć na te pytania i mam nadzieję, że zdołam Cię zarazić entuzjazmem wobec niezliczonych zastosowań VR i AR.
Co mówią nam liczby:
- jak podaje Statistica tylko 4% osób w wieku 14-19 lat w USA nie jest zainteresowanych technologią VR. Co to oznacza? Do 2020 roku gdy prognozy przewidują, że wartość rynku VR i AR będzie łącznie wynosić 150 miliardów, będą oni mieć 18-23 lat i 96% z nich będzie zainteresowanych by korzystać ze zdobyczy wirtualnej rzeczywistości - to ogromny potencjał!
- 171 milionów użytkowników w 2018 roku - takie są prognozy wzrostu. Warto zauważyć, że w 2016 liczba ta wynosiła 43 miliony. Krótko mówiąc rynek rośnie w niesamowicie szybkim tempie.
- 44% osób jest bardzo zainteresowanych technologiami VR & AR a tylko 7% osób w USA wśród, których przeprowadzono ankietę, w ogóle nie są jej ciekawi
- 35% respondentów przyznało, że chciałoby więcej kupować w e-sklepach jeśli mogłoby przy przeglądaniu rzeczy online korzystać z technologii VR
- prawie o 147 miliardów wzrośnie wartość rynku VR & AR z 5,2 miliardów dolarów w 2016 roku do 152 miliardów do 2020 roku
Virtual i Augmented Reality - czy to jedno i to samo?
Technologie Virtual i Augmented Reality często są ze sobą mylone. A tak naprawdę niezwykle trudno je ze sobą zestawić. Analizując je w bardzo szerokim zakresie, chodzi o to samo ponieważ VR i AR to systemy, które pozwalają nam korzystać z wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w życiu codziennym. Jednak przyglądając się bliżej funkcje i zastosowania Virtual i Augmented Reality są od siebie odmienne a próby porównania, który z tych systemów np. lepiej sprawdzi się w przyszłości według mnie mija się z celem.
Virtual Reality
Za twórcę terminu Virtual Reality uważa się Jarona Leniera. Dokładna definicja VR stworzona wraz z Stevem Brysonem brzmi następująco: Rzeczywistość wirtualna jest sposobem użycia technologii komputerowej w tworzeniu efektu interaktywnego, trójwymiarowego świata, w którym obiekty dają wrażenie przestrzennej (..) obecności. Źródło
Epoka Virtual Reality rozpoczęła się już w 2010 roku kiedy nastolatek Palmer Luckey stworzył pierwszy prototyp okularów do VR. Wirtualna rzeczywistość poprzez stymulowanie (póki co) dwóch zmysłów: słuchu i wzroku stwarza wrażenie przeniesienia się w całkiem inną rzeczywistość Główni gracze na rynku VR to Samsung Gear VR, Facebook ze swoim Oculus oraz HTC Vive.
Augmented Reality
Jest to system łączący świat rzeczywisty (najczęściej w formie obrazu rejestrowanego przez obiektyw aparatu) z generowanym cyfrowo obrazem, co ma na celu jeszcze lepszą interakcję z danym produktem. Liderzy branży nie przestają nas zaskakiwać w wykorzystaniu możliwości tego produktu. Od biznesowych wizytówek, które przekształcają się w katalog produktów, po gry takie jak PokemonGo, przez hologramy, z którymi możemy wchodzić w interakcję - istnieje niesamowite spektrum możliwości.
Dodatkowym argumentem przemawiającym za tym, że ta technologia będzie rosła w siłę jest biznesowy szach-mat Snapchata który przejął izraelski startup Cimagine zajmujący się technologią AR za 30-40 mln $
Podobieństwa i różnice
Najprościej ujmując: różnica między wirtualną rzeczywistością a rozszerzoną jest taka, że VR zastępuje świat realny, światem wirtualnym. Z kolei AR dodaje elementy cyfrowe do otaczającej nas rzeczywistości. Celem obu technologii jest wzbogacenie doświadczenia użytkownika i pogłębienie interakcji z technologią na niespotykanym do tej pory poziomie. Systemy te również w doskonały sposób służą zarówno rozrywce jak i nauce. Ich liczne zastosowania są wykorzystywane w celach marketingowych. A być może niedługo zmienią nasz sposób zakupowów w e-commerce co pokażę na konkretnych przykładach.
Virtual Reality zastosowania
Rozrywka
Jedna z pierwszych dziedzin, która już korzysta z możliwości jakie oferuje VR to bez wątpienia rozrywka i gry komputerowe. Dzięki zdobyczom tej technologii zakładając tzw. headset przenosisz się w świat 3D i możesz całkowicie oddać się rozrywce.
Zakupy online
Kupowanie w sieci produktów spożywczych jest niesamowicie wygodne. Nie wychodząc z domu możesz zrobić zakupy, które oszczędzają Twoje pieniądze i czas. A co jeśli już niedługo będziesz mógł kupować produkty w wirtualnym sklepie, w którym możesz obracać się wśród półek w 360 stopniach? Co więcej e-ekspedient podpowie Ci gdzie znajdziesz konkretne produkty. Jeśli prowadzisz sklep online, koniecznie śledź ten trend - być może za pewien czas Twój e-sklep czeka rewolucja.
Jeszcze dobitniej pokazuje to chiński gigant e-commerce czyli sklep Alibaba.
Ich video uświadamia nam, że być prawdopodobnie wejdziemy na nowy, nieznany dotąd poziom interakcji z produktem. Sposób dokonywanie zakupów online może zmienić się diametralnie. Szczególnie sklepy internetowe z ubraniami powinny trzymać rękę na pulsie.
Podróże z VR
Czy podróż poślubna może odbyć się w białej sukni, eleganckim garniturze i jakieś 5 minut po ślubie? Z Virtual Reality wszystko jest możliwe, a sieć hoteli Mariott genialnie wykorzystała to w swojej promocji.
Jaka rewolucja kryje się za tym dla e-commerce? Mając stronę internetową, gdzie oferujesz wycieczki być może w niedalekiej przyszłości skonfigurujesz aplikację, która pozwoli przenieść się niezdecydowanym wycieczkowiczom w miejsca, do których planują się wybrać. Zrobić wirtualną wycieczkę w 3D po hotelu i okolicznych atrakcjach.
Augmented Reality zastosowania
Wirtualna przymierzalnia
FX Mirror to przykład wykorzystania Augmented Reality, jako wirtualnej przymierzalni. Każda część ubrania jest realistycznie oddana, dopasowuje się do ciała, porusza się wraz z użytkownikiem.
Z łatwością można przymierzać rzeczy, zmieniając ich kolory i sprawdzać czy do siebie pasują. Klikając w produkty aplikacja zapamiętuje, to co Ci się spodobało i przekierowuje nas do strony, na której możemy daną rzecz kupić. Zastrzeżenia klientów takie jak ”czy ta rzecz na pewno będzie mi pasować” już niedługo może odejść w zapomnienie.
A oto przykład z Polski ze sklepu Timberland, który zainstalował w swoim sklepie wirtualną witrynę. Dowód na to, że te rozwiązanie już zaczynają raczkować.
Wystrój wnętrza a AR
Świetnym przykładem zastosowania Augmented Reality jest dopasowanie mebli i dodatków do Twojego mieszkania. Jeśli na stronie e-sklepu zostanie wprowadzona aplikacja Augmented Reality paroma kliknięciami będzie można sprawdzić czy np. wybrany fotel będzie pasował do zakupionego wcześniej biurka.
Czytanie magazynów
Przeglądanie magazynów modowych (i nie tylko) również może ulec przeobrażeniu. O wiele łatwiej będzie można zakupić produkty, które nas zainteresują, bez konieczności szukania strony internetowej danej firmy.
Podsumowanie
VR i AR już od kilku lat zaskakują nas coraz to nowszymi zastosowaniami. Przedstawiłam wykorzystanie tych technologii w odniesieniu do e-commerce jednak jest to dość wąski zakres, w której można zastosować te systemy. Już teraz widać, że czeka nas wiele nowości w dziedzinach takich jak: medycyna, architektura, projektowanie, zwiedzanie galerii, muzeów, oglądanie filmów w 3D z obrazem 360st. i wiele innych. Mam nadzieję, że zachęciłam Cię do śledzenia trendów w rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości.