Nowy rok to porcja nowych wyzwań dla marketera, który nie chce wypaść z obiegu i być nadal efektywnym w swoich działaniach email marketingowych. Choć część z moich przewidywań może Ci się wydawać czymś starym lub oczywistym, zwróć uwagę na istotne szczegóły, które skrywa każdy z trendów. Jedno jest pewne. W najbliższym roku email marketing będzie jeszcze mocniej skupiony na odbiorcy.

Customer-centric experience” to hasło przewodnie prowadzonych w 2016 roku kampanii. Kampanii, które muszą przekazywać właściwe treści, właściwemu odbiorcy, we właściwym czasie. Sprawdź kluczowe trendy w email marketingu w 2016 roku zdaniem ekspertów w branży - to 10 najważniejszych, o których musisz pamiętać planując swój marketing mix 2016.

Customer-centric experience to hasło przewodnie kampanii email marketingowych w 2016 roku. Click to Tweet

Trend 1: Targetowanie

W 2016 roku każdy rozsądny email marketer powinien porzucić podejściespray and pray”. Podejmowanie nieregularnych i przypadkowych działań bez wyraźnie zarysowanej strategii, odchodzi do marketingowego lamusa. Jego miejsce zajmuje umiejętne wykorzystanie narzędzi do segmentowania baz odbiorców w celu jeszcze lepszego targetowania komunikacji.

Na szczególną uwagę zasługuje wykorzystanie danych behawioralnych z wcześniejszych kampanii. Wszystko to w celu przesyłania jeszcze skuteczniejszych wiadomości, czy to przy użyciu autoresponderów czy za pomocą klasycznej kampanii newsletterowej.

Warto także wykorzystać możliwości, jakie dają systemy do email marketingu, jeśli chodzi o śledzenie aktywności odbiorcy na stronie www. Czy to za pomocą platformy Google Analytics czy dedykowanych kodów trackingowych. W 2016 roku marketer musi automatycznie reagować na działania odbiorcy na stronie internetowej.

MaciejLewińskiRok 2016 to ekscytujący czas, aby zajmować się marketingiem internetowym. Firmy prześcigają się w innowacyjnościach, aby zyskać przewagę nad konkurencją. Standardowe działania marketingowe w wyszukiwarkach, social mediach czy nawet mailingu nie robią już takiego wrażenia jak kiedyś. Olbrzymią rolę zaczyna odgrywać czas reakcji marketerów. Zjawisko RTM (Real Time Marketingu) stało się bardzo nośne i efektywne.

W 2016 roku będziemy częściej spoglądać w nasze dane marketingowe, aby bardziej personalizować i szybciej reagować na zachowania klientów. Wszystko to, aby zmniejszać tarcie internautów podczas Customer Journey. Szukacie dowodu na słuszność moich słów? Spójrzcie jak bardzo FreshMail integruje się z Google Analytics! Strzelanie na ślepo przestało być efektywne. Rok 2016 uczyni z nas snajperów. Każdy żołnierz potrzebuje dobrej broni, narzędzia pracy. Wybierajcie te, które integrują się z danymi :)

Maciej Lewiński  Akademia Analytics

Trend 2: Personalizacja

Od zawsze mówi się, że personalizacja to fundament skutecznej komunikacji email marketingowej. Warto jednak zwrócić uwagę, iż personalizacja to dziś nie tylko wykorzystanie imienia odbiorcy w temacie czy treści wiadomości. To także, a może przede wszystkim, umiejętne wykorzystanie wszystkich informacji o odbiorcy, w celu przesłania jak najlepiej dopasowanej treści.

Warto użyć do tego celu contentu dynamicznego, który pozwala automatycznie tworzyć treść maila w oparciu o dane behawioralne i transakcyjne odbiorców.

Barbara StawarzNikogo dziś już nie trzeba przekonywać do mariażu działań emailowych z content marketingiem. W 2016 roku marketerzy będą nam serwować jeszcze więcej treści, a jednym z celów działania będzie oczywiście budowanie bazy mailingowej, by następnie zająć się lead nurturingiem, zwanym po polsku hodowaniem lub dojrzewaniem leadów.

Czeka nas więc jeszcze więcej lightboksów, które będą wodzić nas na pokuszenie, byśmy wreszcie chcieli pozostać z firmą w kontakcie. Najlepiej już na zawsze. A jeśli już ten kontakt zostawimy, to powinniśmy spodziewać się wysyłek dopasowanych do naszych potrzeb i treści generowanych automatycznie, a w tym wszystkim oczywiście z dopasowanym i spersonalizowanym powitaniem.

Nie można tutaj również pominąć urządzeń mobilnych i mailingów doskonale dopasowanych formą i treścią do tabletów czy smartfonów. Context marketing jest więc konieczny nie tylko w treściach na stronach, w serwisach społecznościowych, ale również w email marketingu.

Barbara Stawarz Content King

Trend 3: Automatyzacja 

Powyższe trendy nie będą mogły się rozwijać jeżeli marketer nie będzie starał się maksymalnie wykorzystać możliwości automatyzacji kampanii. Dzisiaj nikogo nie dziwi fakt, iż system do email marketingu może sam zaciągnąć treść newslettera, a następnie przesłać go do wskazanych odbiorców we wskazanym czasie. Coraz popularniejsza staje się też możliwość wysłania wiadomości na skutek konkretnej akcji odbiorcy w serwisie www.

Zobacz webinarium poświęcone Email Marketingu Automation i dowiedz się więcej o automatyzacji swoich kampanii na podstawie danych z platformy Google Analytics. (Żeby oglądnąć materiał musisz być zalogowany do systemu FreshMail. Jeśli jeszcze go nie posiadasz, tutaj założysz darmowe konto).

Trend 4 - Lead nurturing

Chcąc angażować odbiorców marketerzy będą musieli przestać jedynie sprzedawać. Więcej uwagi powinni poświęcić edukacji swoich odbiorców. Zważywszy na zmiany algorytmów Google oraz fakt, iż obecnie szeroko rozumiane działania content marketingowe są podstawą skutecznej obecności marki w sieci, naturalnym stanie się wykorzystanie tych treści w email marketingu. Bardzo ważne stanie się dla marketera nie to co ma wysłać, ale do kogo ma to zrobić.

Rok 2016 to rok tworzenia swoistych interaktywnych lejków sprzedażowych mających na celu wykorzystanie potencjału content marketingu w przeprowadzeniu odbiorców od subskrybenta do klienta.

Paweł TkaczykPo 1. Optymalizacja, głupcze! E-mail marketing robi się coraz bardziej popularny w segmencie małych i średnich firm. Przede wszystkim dlatego, że narzędzia stały się prostsze. Efekt? Przeciętny konsument dostaje więcej maili. Problemem nie jest już wysyłanie, ale… zaangażowanie klienta. Sprawienie, że maila otworzy, przeczyta, kliknie. Ci, którzy będą lepiej optymalizować swoje kampanie, wygrają. Zobaczymy więcej firm specjalizujących się w doradztwie z zakresu e-mail marketingu.

Po 2. Ludzka twarz w Twojej skrzynce. Optymalizacja doprowadzi do nieuchronnego wniosku: lepiej klikają się kampanie, które wykorzystują personalizację, indywidualne podejście (bo to naturalna charakterystyka kanału, jakim jest e-mail) oraz emocjonalne, ludzkie podejście. Maile typu „20% zniżki na wszystko we wszystkich sklepach!” zostaną zastąpione takimi pisanymi przez prawdziwe osoby.

Po 3. E-mail + grywalizacja = <3 ️ Uwaga konsumenta, jego zaangażowanie jest towarem deficytowym. Gry budują zaangażowanie. Jednym z podstawowych mechanizmów grywalizacji jest natychmiastowa informacja zwrotna – a tę można „załatwić” przy pomocy e-maila. Widzisz, dokąd zmierzam? Czekam na polskie wdrożenia gier opartych o e-mail na przykład w rekrutacji czy nauce.

Paweł Tkaczyk PawelTkaczyk.com.pl

Trend 5 - Łączenie social media z email marketingiem 

O tym małżeństwie była już mowa w 2013 roku. Jednak dopiero dzisiaj widać pierwsze efekty tego związku. W 2016 roku marketerzy, z jednej strony coraz chętniej będą wykorzystywać Facebooka oraz Twittera do prowadzenia działań lead generation. Obecność dedykowanych formatów reklamowych w tych sieciach zdecydowanie to ułatwi.

Z drugiej strony marketerzy coraz chętniej zaczną łączyć działania remarketingowe w kanałach social media z aktywnością odbiorców względem komunikacji email marketingowej.

W 2016 Facebook oraz Twitter coraz popularniejsze do działań lead generation. Click to Tweet

Narzędzia i kanały digital marketingu stają coraz bardziej ze sobą zintegrowane.

Połączenie działań e-mail marketingowych z social media mogą być dla wielu biznesów doskonałą szansą na prowadzenie komplementarnych kampanii w wielu kanałach czy też budowanie wartościowych baz mailingowych.

Przykład? Nowy format reklamowy Facebooka – Lead Ads – został utworzony z myślą o pozyskiwaniu danych kontaktowych potencjalnych klientów. Po kliknięciu reklamy, pola wcześniej przygotowanego formularza (np. imię i adres e-mail) są automatycznie uzupełniane danymi użytkownika, który jednym kliknięciem akceptuje wysyłkę formularza do reklamodawcy. Podobną opcję udostępnił niedawno Slideshare – Lead Generation. Formularz do pozostawienia danych kontaktowych pojawia się w określonym miejscu udostępnionej prezentacji lub dokumentu. Te rozwiązania szczególnie docenią ci, którzy budują lub rozszerzają swoje bazy mailingowe.

Ale na tym możliwości się nie kończą. Z pomocą Facebooka (a więc także Instagrama) lub Twittera możemy skierować reklamy remarketingowe do osób, które otwarły konkretną wiadomość mailową lub też kliknęły w jej zawartość.

Umiejętna segmentacja użytkowników ze względu na ich zachowania lub etap w ścieżce zakupowej zwiększają szansę realizacji ustalonych celów marketingowych. Zwłaszcza, kiedy połączymy to ze zintegrowanymi i przemyślanymi kampaniami w wielu kanałach.

Szymon Lisowski Socjomania

Trend 6 - Interaktywne kreacje mailowe

Dzisiaj nikogo już nie dziwią piękne kreacje mailowe, które lądują na naszych skrzynkach pocztowych. Nie stanowi także problemu ich przygotowanie za sprawą intuicyjnych edytorów takich jak FreshMail Designer, gdzie niczym z klocków w łatwy sposób można przygotować skuteczną wiadomości. Myślę, że marketerzy w 2016 roku zaczną coraz chętniej wykorzystywać poza personalizacją i contentem dynamicznym interaktywne treści w celu przykucia uwagi odbiorcy.

Nie od dzisiaj wiadomo, że proste użycie słowa „video” w temacie wiadomości zwiększa wskaźnik otwarć nawet o 37%. Co dopiero, gdy w treści odbiorca zobaczy ciekawy gif lub jeśli używa odpowiedniego programu pocztowego video z dźwiękiem. Myślę, że to dopiero początek drogi, jaka czeka marketerów w tym zakresie, a jej szybkość rozwoju będzie zapewne determinował rozwój aplikacji pocztowych. W szczególności Gmaila, który z jednej strony dynamicznie zwiększa swój udział w polskim rynku, a z drugiej dalej nie wspiera wielu formatów HTML/CSS.

Niezwykłe kreacje emailowe, czyli jak tworzyć skuteczne emaile. Paweł Sala, Marketer+, Maj-Sierpień 2015

Niezwykłe kreacje emailowe, czyli jak tworzyć skuteczne emaile. Paweł Sala, Marketer+, Maj-Sierpień 2015

Wojciech HołyszCo roku poszukujemy nadchodzących trendów w marketingu i co roku znajdujemy nowości jak i powracające tematy. Jednym z tych powracających tematów jest video, wciąż z tendencją wzrostową - także w email marketingu.

Różnej maści podmioty od zawsze próbują skutecznie pożenić maile z video - z różnym skutkiem. W 2014 były pierwsze skowronki dobrych efektów, które do dzisiaj nie zostały wyeksploatowane.

Wszyscy wiemy, że już nawet wrzucenie GIFa, albo miniaturki ze znakiem Play, lub embeda z YT/Vimeo w znaczny sposób zwiększa konwersję naszych maili.

Nie wszyscy marketerzy wiedzą, że jeśli ich odbiorcy odczytują maile w Apple Mail, mogą skutecznie dotrzeć do nich z e-mailami video za pośrednictwem HTML5. Mail z tłem video? Czemu nie! Jeśli tylko wystarczająco dużo ludzi w Twojej bazie odczytuje maile w Apple Mail lub na iPhone - warto spróbować!

Wojciech Hołysz FilmPoint

Trend 7- Mobile

Dziś ponad 50% wiadomości marketingowych otwieranych jest na urządzeniach mobilnych i liczba ta będzie zdecydowanie rosła w 2016 roku. Warto aby marketerzy cały czas o tym pamiętali i dbali o przyjazność kreacji mailowych na urządzeniach mobilnych. Z drugiej strony warto pamiętać, że pełna responsywaność email będzie trudna do osiągnięcia, chociażby ze względu na  brak wsparcia tej technologi przez Gmaila.

Aby mówić o trendach na 2016 rok, należy wspomnieć ważne wydarzenia z roku ubiegłego. Początek roku to zmiany w wyszukiwarce Google, która zaczęła promować w mobilnych wynikach wyszukiwania strony dostosowane do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Coraz bardziej popularne stały się serwisy społecznościowe typu Snapchat czy Periscope, z których możemy korzystać tylko za pomocą smartfona.

Dodatkowo najliczniejszą grupą użytkowników Facebooka stały się osoby, które przeglądają go tylko na urządzaniach mobilnych. To wszystko pokazuje, że urządzenia te są już wszędzie. Będzie to miało znaczący wpływ także na email marketing.

W ostatnich latach mówiło się o konieczności dostosowywania stron www do urządzeń mobilnych. Uważam, że w 2016 roku marketingowcy pójdą o krok dalej - strona nie wystarczy, coraz większy nacisk będziemy kłaść na dostosowywanie mailingów, aby także i one poprawnie wyświetlały się na małych ekranach naszych smartfonów. W związku z tym, prawdopodobnie zmieni się również sama treść i wygląd maili. Przekaz i content będzie coraz krótszy i bardziej zwięzły, dostosowany do mobilnego, dynamicznego, zabieganego użytkownika.

Nie jestem pewien, czy trend ten pojawi się już w 2016 roku, ale w najbliższych czasach zaczniemy również projektować maile na smartwatche. Dziś jeszcze nikt o tym nie myśli, natomiast za kilka lat zegarki mogą być urządzeniami, na których najczęściej będziemy odbierać pocztę. Ogromną rolę zacznie odgrywać wtedy sam tytuł maila.

Myślę, że w 2016 roku w mailach częściej będą pojawiać się animowane elementy (gify). Dużą wagę będziemy przykładać również do tego, aby maile trafiały tylko do osób, które chcą je otrzymywać i są zainteresowane tematem. Dzięki temu użytkownik będzie dostawać mniej spamu, a więcej wartościowych i interesujących go treści, zaś e-mail marketing będzie jeszcze bardziej skuteczny.

Robert Rachwał Mobile Trends

Trend 8 - Analiza danych 

Dziś problemem nie jest dostęp do danych analitycznych, ale ich umiejętne analizowanie. Myślę, że rok 2016 będzie rokiem gdzie marketerzy coraz lepiej będą wykorzystywali potencjał jaki wynika z integrowania systemów do email marketingu z innymi narzędziami. Czy to za pomocą API, dedykowanych wtyczek czy integratorów takich jak Zapier. Celem marketera powinna być analiza zachowania każdego odbiorcy na każdym kroku jego cyfrowej podróży z marką.

Największym wyzwaniem przed jakim stanie marketer w 2016 roku to pozyskanie specjalistów, którzy mieliby analizować owe zbiory danych, które rosną w olbrzymim tempie. Warto tu przypomnieć  wypowiedziane prawie 10 lat temu słowa przez Avinash Kaushika - jednego z ewangelistów Googla i specjalistę od Web Analyticy: "For every 10$ you invest in your Web Analytcs tool, you should invest 90$ in people”. 

Trend 9 - Zmiany prawne

W październiku 2015 roku zostało zawieszone porozumienie Safe Harbor. Co z tego faktu wynika, dowiesz się z mojego wywiadu z mecenasem Łukaszem Gładkim z Kancelarii MyLo. Co za tym idzie, europejscy marketerzy powinni przestać przetwarzać dane osobowe w systemach amerykańskich.

Co więcej, w roku 2016 ma zostać wprowadzone ogólnoeuropejskie rozporządzenie odnośnie ochrony danych osobowych, które na nowo stworzy ramy prawne, w których będziemy się poruszać. Co za tym idzie, sankcje jakie będą groziły marketerom, którzy nie zastosują się do nowych przepisów będą bardzo dotkliwe. Mówimy tutaj nawet o 3% obrotu za poprzedni rok. Warto zatem na bieżąco śledzić ten temat.

Trend 10 - Dostarczalność

Rok 2015 upłynął pod znakiem dużych zmian jeśli chodzi o funkcjonowanie filtrów antyspamowych. Nie chodzi tylko o wykorzystanie technologi SPF, DKIM czy DMARC przez dostawców systemów do email marketingu, ale o wpływ zaangażowania odbiorców na reputację nadawców wiadomości. Dziś mogę powiedzieć, że kluczowe dla dostarczalności staje się umiejętne prowadzenie dialogu z odbiorcą, który aktywnie reaguje na nasze wiadomości. Ważne staje się, nie to ile mamy adresów na liście odbiorców, ale ile mamy adresów, które regularnie otwierają od nas wiadomości. 

Z pewnością dla marekterów, którzy dotychczas mądrze wykorzystują personalizację, targetowanie jak i inne powyżej opisane strategie, dostarczalność nie powinna stanowić dużego wyzwania. Jednak dla tych, którzy tego nie robią, umieszczenie maila w inboxie może być prawie niemożliwe.

Wymienione główne trendy w email marketingu w 2016 roku pomogą Ci zaplanować swoje kampanie na miarę ekspertów w branży i odnosić jeszcze większe email marketingowe sukcesy. Powodzenia!

Obserwuj nasze profile social media

  • Joanna

    Interesują mnie kwestie prawne związane z zerwaniem porozumienia Safe Harbour. Korzystam obecnie z Mailchimpa i właściwie czym ryzykuję, jeśli nie zmienię dostawcy systemu? Bardzo ciężko znaleźć jakiekolwiek konkretne informacje na ten temat.