Maria Czekańska , Magdalena Szyjka wpis utworzony wpis edytowany
Trendy marketingowe na 2022 rok – wypowiedzi ekspertów
Powrót do listy wpisówPoczątek roku to czas ostatnich podsumowań i planów na pierwszy kwartał, w którym szczególnie patrzymy na nowości. Zwłaszcza te, dające nam możliwość wprowadzenia ciekawych zmian. Nic dziwnego, że z zapałem śledzimy pojawiające się wypowiedzi dotyczące trendów. Ale jak to z nimi bywa - jedne zostają z nami na dłużej, inne szybko wypadają z obiegu. Nie zmienia to faktu, że na pewno warto być z nimi na bieżąco. Nawet jeśli w danym momencie wydają się nierealne.
Postanowiliśmy zaprosić ekspertki i ekspertów z branży marketingowej do podzielenia się swoimi przemyśleniami w tym temacie, zadając im pytanie: “Jaki trend warto mieć na oku, planując działania marketingowe na 2022 rok?”.
Paweł Sala, CEO&Co-founder w FreshMail
Chcąc dobrze odnaleźć się w 2022 roku, powinno się zwrócić uwagę na trzy aspekty swoich działań.
Pierwszy z nich dotyczy samego zarządzania marketingiem. Najważniejsze stanie się zwinne podejście do planowania oraz dostosowywania bieżących działań do sytuacji. Aby być tu precyzyjnym, mowa tu o adaptacji i elastycznej taktyce osiągania celów, stawianych przed zespołem marketingu. Doświadczenia z ostatnich dwóch lat uczą nas, jak bardzo zmienne mogą być warunki pracy czy jak ważne jest posiadanie sprawdzonego zespołu.
Drugi ważny aspekt to kwestia techniczna. Myślę, że 2022 rok będzie okresem, w którym coraz większa ilość marketerów będzie migrować w kierunku platform CPaaS. Pozwolą one na łatwiejsze zarządzanie komunikacją marek. Mowa tu o spójnym i łatwym zarządzaniu takimi kanałami komunikacji jak email (marketingowy i transakcyjny), SMS, push, itp. Uważam, że to dopiero początek dużej zmiany na rynku w tym zakresie.
Trzecia kwestia to aspekt zmiany paradygmatu, dotyczącego prywatności w sieci. Obserwując działania Apple w tym zakresie oraz to, jak zareagował na te zmiany rynek, myślę, że w najbliższym roku możemy spodziewać się zmian w zakresie możliwości remarketingowych czołowych dostawców sieci reklamowych. Zdecydowanie przedefiniowuje to podejście do kwestii związanych z budowaniem własnych mediów, takich jak listy do email czy SMS marketingu.
Michał Dąbrowski, Head of Marketing w Vercom
Jednym z kluczowych trendów w marketingu w 2022 z pewnością będzie CPaaS (Communications Platform-as-a-Service). Jest to niezwykle dynamicznie rosnący rynek usług, z którym każdy z nas ma styczność na co dzień, m.in. robiąc zakupy online, zamawiając taxi czy dokonując płatności mobilnych. Według danych ekspertów, światowy rynek CPaaS rośnie w tempie aż 33% rocznie, a w kolejnych latach ma utrzymać tę dynamikę. Głównymi stymulantami są tu rozwój e-commerce oraz cyfryzacja społeczeństwa. Platformy, oferujące rozwiązania w tym modelu, na dobre zmieniły zintegrowaną komunikację biznesową.
CPaaS to nowoczesne rozwiązania, służące firmom do komunikacji z klientami. Odbywa się to przy pomocy jednej, dedykowanej platformy, która porządkuje proces komunikacji przy użyciu wiadomości tekstowych, graficznych, głosowych oraz wideo, takich jak SMS, email, push czy OTT. Dzięki integracji wszystkich usług w jednym miejscu, komunikacja z klientem jest spójna, w większym stopniu zautomatyzowana i dzięki temu relatywnie tańsza w obsłudze. Wszystko to pozwala z kolei na większą efektywność prowadzonych działań w rozumieniu dostarczania komunikatów do odbiorców.
Joanna Ceplin, certyfikowana mentorka biznesu, ambasadorka Wysokich Obcasów oraz „Cyfrowych rewolucji”, założycielka AkademiaSmartBrand.pl, prowadzi podcast i bloga
W dzisiejszym świecie przepełnionym treściami i informacjami, budowanie marki jest coraz trudniejsze. Jeżeli w 2022 roku chcesz się wyróżnić, postaw na świadome komunikowanie swojej wartości i celu. Możesz wykorzystać najbardziej zasięgowe formaty np. rolki na Instagramie. Pamiętaj przede wszystkim o tym, że oprócz zasięgu, liczy się trafność przekazu.
Jeśli chcesz osiągać wyniki biznesowe, wyrażaj się w swojej komunikacji autentycznie i spójnie. Gdy klienci w każdym punkcie styku z marką będą widzieć i czuć te same doświadczenia, łatwiej zbudujesz zaufanie. Kolejny ważny trend: ludzie będą coraz więcej kupować prosto z mediów społecznościowych, dlatego naucz się tworzyć ciekawe i angażujące opisy z odpowiednim wezwaniem do działania. Skuteczne publikacje będą opierać się na modelu ABCD (Attention, Branding, Connection, Direction). Od budowania marki organizacji przejdźmy do marki osobistej. W 2021 roku coraz więcej firm zaczęło dostrzegać, jak ważna jest edukacja pracowników w kontekście obecności online. Przeprowadziłam rekordową liczbę szkoleń dla ambasadorów marek w dużych firmach i korporacjach. Wierzę, że ta zmiana dotrze również do średnich i małych firm.
Mateusz Worotyński, Chief Product Officer w PushPushGO
W 2021 roku wysłaliśmy prawie dwa razy więcej notyfikacji niż w 2020 roku. Wiemy więc, że popularność PushPushGo rośnie. Niesie to za sobą kolejne wyzwania. Przy takiej ilości powiadomień trzeba uważać, żeby nasz kanał komunikacji nie został uznany za nachalny. Do web push, ze względu na jego prostotę działania, może wyjątkowo szybko zostać przyklejona taka łatka.
Wspomniany rodzaj komunikacji będzie częściej pojawiać się na większych platformach w nadchodzących miesiącach. Powiadomienia zostaną wdrożone również do obsługi transakcji. Odciążą skrzynki mailowe od niepotrzebnych komunikatów o wysyłce i transporcie zamawianych online przesyłek czy saldzie na kontach bankowych.
Kolejnymi obszarami rozwoju będą wdrażanie smart push i dalszy rozwój automation. Pozwoli to na wysyłanie kampanii wtedy, kiedy będzie to najbardziej optymalne dla użytkowników.
Urszula Niepewna, Content Marketing Team Leader w Webankieta
Marketingowy trend na 2022? Moim zdaniem: personalizacja 2.0. Część z Was może pomyśleć: co to za trend? Przecież w marketingu o personalizacji mówi się od lat i prawie wszyscy zaczynają już maile od słynnego: Dzień dobry Anno!
Mam na uwadze nowy wymiar personalizacji - stąd dopisek 2.0. Jako że specjalizuje się w content marketingu, skupię się na tworzeniu treści. Mowa tu o kreacji maksymalnie spersonalizowanego contentu, na podstawie wysłuchiwania głosu tych, do których ten content ma być kierowany.
Słowem: w 2022 marketerzy powinni cofnąć się o krok wstecz - zamiast tylko działać i produkować nowe treści, powinni zacząć… słuchać. By być dokładniejszym, nosi to nazwę social listening. Na tej podstawie warto trafiać z maksymalnie spersonalizowanym, a przede wszystkim pomocnym i przydatnym dla konkretnej osoby przekazem. I dzięki niemu przyciągać nowych i zatrzymywać obecnych klientów.
Podsumowując: w 2022 roku będziemy (a przynajmniej powinniśmy) stawiać na personalizację, ale nie taką opartą na znajomości imienia czy polubień na Facebooku, a na faktycznej chęci zrozumienia klientów i poświęcenia czasu na wysłuchanie ich potrzeb.
Daniel Zawiliński, Managing Director w SerwerSMS
W 2022 roku bezpieczeństwo będzie jednym z najważniejszych zagadnień w zakresie komunikacji SMS - jednego z najskuteczniejszych kanałów marketingowych. Postępująca cyfryzacja i coraz bardziej zaawansowane ataki hakerów sprawiają, że musimy wdrożyć odpowiednie narzędzia i procedury, które będą chronić nasze działania. Na szczęście problem, dotyczący zarówno bezpieczeństwa, jak i całej komunikacji, nie musi spoczywać na barkach klientów. Innowacyjne narzędzia, takie jak Tarcza 360, to sposób na walkę z fałszywymi wiadomościami i próbami wyłudzenia. Jest to nasze autorskie rozwiązanie, które jest efektem współpracy SerwerSMS z globalnymi firmami telekomunikacyjnymi i największymi technoloicznycznymi markami. W tym zakresie współpracowali z nami: CERT, Google, NASK, Bitly, PayPal, Operatorzy GSM i producenci programów antywirusowych. Jednym z elementów wspomnianego narzędzia jest m.in Moduł Antyphishingowy - mechanizm szybkiego reagowania na potencjalne niebezpieczeństwa komunikacji SMS, czyli np. na próby podszywania się pod markę w celu wyłudzenia danych lub pieniędzy.
Jacek Szlak - Członek Zarządu IdeaTrend oraz Redaktor Naczelny portalu Marketing przy Kawie
Czeka nas istotna zmiana modelu interakcji z konsumentami. Obecnie – w erze ograniczeń dotyczących cookies, dbania o prywatność w celu tworzenia własnych ekosystemów (także reklamowych) przez GAFA – wymagana jest bardziej świadoma zgoda użytkowników internetu na śledzenie ich poczynań. Dane to zasób, który dotychczas zbyt łatwo przechodził z rąk do rąk. Można będzie go pozyskać, oferując w zamian więcej niż dotychczas. Jeden z kierunków rozwoju pokazuje Facebook (a także Microsoft), chcąc rozwijać metaverse i całe środowisko urządzeń do AR i VR. Powstaną nowe obszary, w których będzie można rozwijać wielopoziomowe interakcje, a Omnichannel poszerzy swoje granice.
Pierwsze kroki pogłębiania cyfrowych interakcji wymusiła pandemia. Jak widać po rozwoju platform cyfrowego kontaktu, kroki te doprowadziły do sukcesu. Jeśli dodamy do tego konieczność budowania przez internautów swojej pozycji w cyfrowym świecie, otrzymujemy nowe obszary do monetyzacji. Pomocą w tym mogą okazać się NFT – non fungible tokens – cyfrowe świadectwa wyłącznego posiadania danego zasobu. Nie chodzi tu tylko o pasję kolekcjonerską i nowinkarstwo, jak ma to miejsce obecnie, gdy dopiero badany jest grunt pod przyszłe zastosowania NFT. Rozwój Web3 i rozszerzanie technologii blockchain na kolejne obszary gospodarki nie ominie także NFT. Mogą stać się one podstawą do tworzenia własnych zasobów przez użytkowników internetu, co oczywiście pociąga za sobą tworzenie nowych rynków, bardziej uniwersalnych niż te, z którymi mamy do czynienia w grach. Jednakże będą one tworzone na ich podobieństwo.
Ogromny koszt środowiskowy oraz kryminalne zastosowania, które są skazą na wizerunku technologii blockchain, wraz z wykorzystywaniem ich coraz śmielej przez firmy technologiczne, instytucje polityczne i finansowe, zostaną odpowiednio opowiedziane przez specjalistów od PR. Dodajmy do tego coraz szersze wykorzystywanie AI w kolejnych dziedzinach życia, a uzyskamy bardzo ciekawe perspektywy na nadchodzący rok – komunikacyjne, technologiczne, a przede wszystkim w zakresie budowania customer experience.
Marika Rybarczyk, Managing Director w REDLINK
W najbliższym roku jednym z kluczowych trendów powinna być technologia CPaaS (Communications Platform-as-a-Service). Platforma do komunikacji w chmurze umożliwi firmom budowanie i rozwijanie trwałych relacji z odbiorcami za pośrednictwem wielu kanałów komunikacji. Wśród nich można wyróżnić: sms, email, web-push, mobile push, mms, rcs czy komunikatory. Jest to rozwiązanie, które warto wziąć pod uwagę z kilku powodów. Po pierwsze, sposób, w jaki jesteśmy w stanie łączyć poszczególne kanały komunikacji, jest prosty. Mamy możliwość zoptymalizować koszty prowadzonych działań, a realizowane kampanie, dzięki multikanałowości, będą efektywniejsze. Po drugie, klient również będzie zadowolony. Jego doświadczenie zakupowe ulegnie znacznej poprawie, właśnie dzięki zaimplementowaniu platformy CPaaS i strategii komunikacji omnichannel.
Kasia Krzywicka, ll. m, Oswaja § w Krzywicka.pl,Adwokatka, Ekspertka legalnego biznesu cyfrowego
Prowadząc firmę, która wspiera prawnie przedsiębiorców, działających w cyfrowym świecie, siłą rzeczy dostrzegam pewne trendy i nowe kierunki rozwoju. To, co ostatnio zwróciło moją uwagę, to rodzaje wydawanych kursów online. Do tej pory uczyliśmy się konkretnych umiejętności przydatnych w życiu zawodowym – email marketingu, budowy lejka sprzedażowego czy kursów dla branży IT. Dzisiaj obserwuję zwrot w kierunku edukacji online, której celem nie jest zdobycie fachu czy nowej, łatwej do skomercjalizowania wiedzy, a… ukojenie uczestników i odpoczynek! Moi przedsiębiorcy tworzą kursy online produkcji mydła, pielęgnacji roślin domowych czy yogi kundalini. Wydaje mi się, że to widoczny trend, który zostanie z nami na dłużej.
Katarzyna Garbaciak, Managing Director w EmailLabs
Regularnie odświeżana strategia komunikacji z klientami, pozwala nie tylko wyprzedzać konkurencję, ale także daje możliwość pokazania branży, odbiorcom, że stawiamy na innowacje i reprezentujemy nowoczesne podejście.
Aby osiągnąć jak najwyższy wskaźnik dostarczalności wiadomości Email, marketerzy nie mogą już dłużej omijać BIMI (ang. Brand Indicators for Message Identification). Dzięki jego wdrożeniu, prawidłowo uwierzytelniona za pomocą SPF, DKIM i DMARC wiadomość będzie wyróżniać się na skrzynkach odbiorczych – obok nazwy nadawcy pojawi się certyfikowane logo marki. Odbiorcy mogą w pełni zaufać nadawcy takiej wiadomości - BIMI to gwarancja technicznego i prawnego zabezpieczenia komunikacji prowadzonej z danej domeny. Warto pamiętać o możliwości sięgnięcia po wsparcie doświadczonych ekspertów. Nasz zespół przeprowadza przez każdy etap wdrożenia BIMI.
Dagmara Pakulska, Marketerka, Autorka Niby-Prasówki
W 2022 roku zapomnimy o komunikacji b2b i b2c - skupimy się na działaniach h2h. Personal i employee branding staną się hasłami przewodnimi tych marek, które na poważnie chcą osiągać sukces na rynku. W nowym roku świadome przedsiębiorstwa mocniej zainwestują w swoich ludzi poprzez programy employee advocacy, budując tym samym świadomą sieć ambasadorów marki. W social mediach głos reprezentantów firmy będzie jeszcze wyraźniejszy niż dotychczas. Już teraz publikacje tworzone przez nich mają średnio ośmiokrotnie wyższe zasięgi niż analogiczne treści zamieszczane w oficjalnych kanałach marki.
Skupimy się na synergii marek personalnych, produktowych czy usługowych w firmach oraz poszukiwaniu rozwiązań, które mogą wzmocnić każdą z nich. Stanie się to nie tylko największym wyzwaniem 2022 roku, ale również celem, do którego będą dążyć najlepsze marki.
Mike Korba, CCO w User.com
Od dwóch lat funkcjonujemy w nowej, niezwykle zmiennej rzeczywistości. Pandemia Covid-19 nie tylko przyspieszyła wszelkie procesy transformacji cyfrowej. Miała także wpływ na zmianę rynku, biznesu czy potrzeb klientów. W związku z tym w 2022 roku możemy spodziewać się trwającego hypu na podejście API-first oraz tzw. composable architecture. W skrócie, zapotrzebowanie na MACH ( a Microservices, API-first, Cloud-native SaaS and Headless approach) rośnie. Organizacje chcą i potrzebują tworzyć wielomodułowe ekosystemy oparte na różnych komponentach, by wykorzystać posiadane zasoby w jak największym stopniu.
Dużym zainteresowaniem nadal cieszą się i będą cieszyć się rozwiązania typu no-code lub low-code. Ich integracja przeprowadzana jest przez Project Managerów lub ekspertów automatyzacji marketingu, bez konieczności aangażowania działów IT. Przy tym proces implementacji narzędzia klasy marketing automation traktowany jest jako projekt zarządzany metodykami agilowymi. Bardzo cieszy mnie wzrost świadomości o wadze dobrze przeprowadzonego wdrożenia (traktowanego jako proces, którym można i należy zarządzać) i dalszych możliwościach rozwoju organizacji przy wykorzystaniu automatyzacji marketingu.
Łukasz Hardek, Customer Succes Manager w THULIUM, Keynote Speaker
Marketing, który znamy sprzed kilku lat już w zasadzie nie istnieje. Zmieniają się nie tylko kompetencje marketerów, ale i zaangażowanie innych teamów w działania reklamowe. Z perspektywy Customer Success, który mam przyjemność reprezentować, widzę jak zaangażowanie i współpraca pomiędzy działami w firmie potrafią przynieść doskonałe efekty. Kiedyś twierdzono, że wystarczą odpowiednie działania Omnichannel, ale dzisiaj to za mało. Marketing często zaczyna się od styku klienta z przekazem reklamowym, jednak na nim się nie kończy. Obsługa klienta, sprzedaż, działania remarketingowe, marketing automation, treści blogowe, bazy wiedzy, multikanałowość w kontaktach klienta z nasza marką. To wszystko sprawia, że klient bardziej chce się zaangażować we współpracę. Warunek jest jeden: każdy dział w firmie musi mieć jasny i wspólny cel, a działania marketingowe powinny być zrozumiałe dla każdego. Przepływ informacji, wspólne międzydziałowe tworzenie strategii marketingowo-sprzedażowej, nastawienie nie tylko na sprzedaż, ale i sukces klienta. To wspomniane działania wpływają na pozyskanie nowego nabywcy, jak i również związanie się z nim na bardzo długo.
Przemysław Hanicki, CEO w Appchance
W 2020 roku około 79% użytkowników telefonów komórkowych robiło zakupy online za pośrednictwem swoich smartfonów*. Warto by każdy, kto posiada sklep internetowy, był świadomy tego, co dzieje się w świecie m-commerce.
Według nas, w nowym roku można wyróżnić cztery najważniejsze trendy mobile. Pierwszym z nich są zakupy "One-Click". Kupujący oczekują możliwości dokonania błyskawicznych zakupów, bez uzupełniania dodatkowych danych i przechodzenia kilku etapów realizacji transakcji. Drugi trend to Omnichannel. W procesie tworzenia aplikacji sprzedażowej warto mieć świadomość, że jest ona jednym z elementów strategii omnichannel-owej, która ma być pomostem między światem online i offline.
Kolejnym trendem są VR i AR - wirtualna i rozszerzona rzeczywistość. Nie są one nowością w świecie mobile, natomiast z pewnością będą częściej wykorzystywane przez marki w aplikacjach mobilnych. Technologie te pomagają nie tylko poprawić doświadczenie klienta z brandem, ale często stanowią dodatkową propozycję wartości marki.
Na końcu należy wspomnieć o aplikacjach mobilnych w modelu SaaS. Rozwiązania tego typu otwierają drzwi do świata mobile dla mniejszych i średnich e-commerców, ponieważ nie wymagają dużej inwestycji finansowej, jak to ma miejsce w przypadku aplikacji dedykowanych.
Szymon Słowik, specjalista SEO, konsultant, bloger, założyciel agencji SEO takaoto.pro oraz współtwórca tarantulaSEO.com
W 2022 roku na pewno będziemy obserwować nasilanie się istniejących trendów w SEO. Oznacza to coraz większą dywersyfikację i personalizację wyników wyszukiwania. Typowe wyniki organiczne będą częściej przeplatane treściami wideo i nie tylko.
Jeśli chodzi o kwestie contentowe, ten rok powinien być przełomowy pod kątem wykorzystania sztucznej inteligencji w procesie generowania treści. Teksty tworzone przez tzw. asystentów AI będą na takim samym poziomie, co teksty masowo pisane przez webwriterów.
W zakresie off-site SEO stawiam, że rynek artykułów sponsorowanych w Polsce będzię się profesjonalizował. Czas publikowania w serwisach na chybił trafił już dawno minął i trzeba wnikliwie analizować jakość portali. Klienci będą szukać też alternatywnych form linkowania - PBN, zamawianych u profesjonalnych dostawców lub w postaci własnych zapleczy, robionych na wygasłych domenach. Te ostatnie, czyli domeny z wartościową historią i profilem linków, na pewno będą w cenie.
Justyna Bakalarska-Stankiewicz, trenerka i konsultantka biznesowa, wykładowczyni akademicka, content managerka i autorka książek w dziedzinie marketingu
Rynek jest obecnie na takim etapie zmian, że trudno jest wybrać jeden trend. Z mojej perspektywy warto skupić się na haśle, które będzie nam towarzyszyło w 2022 roku. Tym hasłem i trendem są rozwiązania hybrydowe. Też już macie go dość? Spróbujmy je nieco odczarować.
77% polskich internautów kupuje w sieci — wynika z raportu „E-commerce w Polsce”. Z kolei, według raportu „The Power of social & live commerce”, 27% Polaków dokonało chociaż jednego zakupu za pośrednictwem mediów społecznościowych, a 44% badanych deklaruje, że będzie to robiło częściej w kolejnym roku. Te dane pokazują, że rozwiązania hybrydowe będą istotne w wielu obszarach — sprzedaży, komunikacji, content marketingu, obsługi klienta czy zbierania danych.
Niezbędne stanie się połączenie sztucznej inteligencji z czynnikiem ludzkim. Mowa tu między innymi o chatach, voicebotach, content intelligence i budowaniu własnych systemów do zarządzania danymi - ze świata online i offline. Dzięki temu spełnione zostaną realne potrzeby klienta, zapewniona zostanie wysoka personalizacja treści i ofert, a całość działań sprzedażowo-marketingowych będzie spójna.
Marta Idczak, Kapitan Statku St-38
Jaki trend warto mieć na oku planując działania marketingowe na 2022 rok?
Myślę, że powinniśmy wziąć pod uwagę dwie ważne rzeczy. Po pierwsze, ludzie mają już dosyć twardych reklam i bezimiennych marek. Idziemy w kierunku większej bliskości, opowiadania historii i mediów, które stają się bardziej emocjonalne. To dlatego w 2022 roku, moim zdaniem, wielu z nas postawi na Newsletter i Instagram bądź zacznie poważniej myśleć o Tik Toku i Youtube’ie. Warto uświadomić sobie, że nadchodzą zmiany także w samej formie komunikacji - im bliżej odbiorców będziesz – tym lepiej. Ludziom łatwiej rozmawia się z ludźmi niż z logotypami.
Po drugie – trzeba być bardziej uważnym na język i sposób komunikacji. Pandemia zamknęła nas w domach. Media społecznościowe stały się światem pierwszego kontaktu. Więcej ludzi otrzymało głos. Zobaczyliśmy więc jeszcze większe zróżnicowanie społeczne, nierówności, dyskryminacje i nietolerancję. Komunikacja marek powinna iść w kierunku zaspokajania potrzeb i pozytywnych doświadczeń klientów. Marki muszą więc być bardziej dostępne i otwarte na różnice, bo świat zbudowany jest z wielu unikalnych tożsamości - mających różne spojrzenie na dyskryminacje i równość. Kto wygra w 2022 roku? W moim odczuciu marki empatyczne, nastawione na dialog.
Jakub Zięcina, CMO w Droplabs, B2B Marketing Consultant
Myśląc o trendach, często błędnie utożsamiamy je wyłącznie z pojawiającymi się nowinkami branżowymi, narzędziami czy metodykami. Zazwyczaj to doskonale znane nam koncepty, metodyki, kanały bądź inne elementy ekosystemu marketingowego kreślą wyraźną linię trendu na zbliżający się nowy rok.
Moim zdaniem w 2022 roku szczególną uwagę należy przykuć do personalizacji treści. Dlaczego personalizacja? Przecież to "trend" sprzed dekady. Zgadzam się, a zaryzykuję nawet twierdzenie, że stał się standardem branżowym ze względu na permanentną konieczność toczenia batalii o uwagę użytkownika. No ale dlaczego w 2022 roku personalizacja ma być tak istotna? Otóż, z wiadomych względów, rynek przez ostatnie dwa lata jeszcze bardziej zagęścił się komunikacyjnie. Organizacje, które marketingowo bazowały na offline, zmuszone były inwestować w kanały digitalowe. W tym oceanie komunikacji coraz trudniej o uwagę użytkownika. Kanały, takie jak Linkedin, zostały zalane masą powtarzalnych, bezwartościowych i źle targetowanych komunikatów. Z kolei outbound przestaje być skuteczny. Receptą jest rzetelna optymalizacja kampanii marketingowych, eksperymentowanie i przede wszystkim personalizacja treści. Zbuduj komunikat, poruszający problemy osoby, do której się zwracasz, wykorzystaj dane i ubierz to w przystępną treść - dzięki temu nie skreślisz swojej szansy na konwersję.
dr inż. Jacek Kotarbiński, Doświadczony ekonomista, marketer od 1990 roku, autor, wykładowca MBA, inżynier, rynkolog, ekspert marketingu, zarządzania marką, innowacji i zarządzania sprzedażą, kotarbinski.com
Wchodzimy w erę marek 5.0. - połączenia kompetencji technologicznych z humanistycznymi. Marketing staje się dziedziną bardziej skomplikowaną, wymagającą wykorzystywania najróżniejszych instrumentów. Od współczesnych zespołów marketingu wymaga się coraz większych kompetencji. Moim zdaniem najważniejszym trendem 2022 roku w marketingu będzie agile marketing, czyli zwinny marketing, służący budowaniu wzrostu dla realnie wartościowych marek. Oszukiwanie klientów przy pomocy marketingu ma dziś krótkie nogi. Świat staje się transparentny i coraz łatwiej sprawdzić, czy obietnica wartości marki jest prawdziwa. Agile marketing, dążący do elastyczności działania, wysokiej efektywności kosztów marketingu oraz jego skuteczności w połączeniu z brand purpose, to niemalże gotowa recepta na szybki wzrost każdej marki 5.0. Warto też pamiętać o rosnącym znaczeniu wartości społecznych, wpisujących się w employer branding.
Anna Ledwoń-Blacha, Co-founder & Creative Director w agencji More Bananas oraz co-founder i główny organizator CRASH Mondays
M-commerce i live commerce!
Zgodnie z raportami, 73% całego e-commerce to w tym momencie m-commerce. Zatem dość często przytaczane: konsumenci szukają na telefonie, ale kupują na desktopie, odchodzi w niepamięć. Albo odchodzić będzie - w Waszych Analyticsach może wyglądać to jeszcze inaczej. Tak czy siak, tendencje są właśnie takie. Jest to silnie powiązane z całym Social Commerce, który definiowany był jako trend na 2021 rok. I jak najbardziej się zalegitymizował. A przejęcie Pinteresta przez Paypal, commerce na TikToku czy nadchodzący checkout na Facebooku i Instagramie tylko to potwierdza. Social Commerce to oczywiście dużo więcej. Możemy mówić tutaj o tzw. 5C:
1. Content
2. Customer Voice
3. Convenience
4. Conversation
5. Commerce.
A finalnie nie sposób nie wspomnieć o trendzie, który z Chin zawędrował do USA, a potem do nas. Konkretnie mam na myśli Live Commerce i sprzedaż w Social Media podczas transmisji na żywo. W Polsce sięgnęła po to już Ikea, Homla czy dosłownie parę dni temu x-kom. Można by rzec, że ponownie chcemy telezakupów Mango, tylko w zupełnie innym kanale komunikacji.
Polecam doczytać:
- o live commerce https://bit.ly/3lEZQ1S
- o m-commerce https://bit.ly/3pvkt1j
- LIVESTREAMING ECOMMERCE: HOW LIVE VIDEO IS RESHAPING THE WESTERN ONLINE RETAIL LANDSCAPE [raport] https://bit.ly/3pA1Auf
- It’s showtime! How live commerce is transforming the shopping experience https://mck.co/3GshBJL
Kuba Nagórski, Head of co.brick venture buildig
Pandemia koronawirusa ma bardzo znaczący wpływ na to, jak rozwija się marketing. I raczej nie jest to spektakularne odkrycie. Biznes, nawet ten bardzo tradycyjny, od dłuższego czasu mierzy się z potrzebą szybkiej digitalizacji. Na pewno w zbliżającym się roku to się nie zmieni. Próbując wskazać kilka kluczowych trendów, które będą miały moim zdaniem znaczenie w 2022 roku, wybrałbym kilka. Pierwszym z nich jest automatyzacja działań marketingowych. Marki będą zmuszone do tego, by postawić na marketing automation w kampaniach mailowych, wykorzystać czatboty czy dobrze zoptymalizowane voiceboty. Drugi trend to jakość treści. Od zawsze była ona ważna,ale przez pandemię konkurencja w sieci rośnie i odbiorca jest coraz bardziej wybredny. Następnie warto przyjrzeć się user experience. Zapamiętajmy hasło “prostota ponad wszystko” po to, aby przyspieszać i ułatwiać procesy klientowi. Czwartym trendem, który chcę wyróżnić, jest ROI oriented marketing. Liczą się tu wskaźniki sprzedażowe, a nie tylko zasięgowe. W trudnych czasach alokacja środków na marketing znacząco zyska na znaczeniu. I na końcu wspomnę o trendzie metaverse, o którym każdy chyba słyszał. Nie jest to już pieśń przyszłości a teraźniejszość. Pewnie 2022 rok będzie czasem oswajania się z tematem dla szerszej publiki, ale niewątpliwie trend został zapoczątkowany i nie da się go przemilczeć.
Krzysztof Marzec, CEO w DevaGroup, agencji z tytułem Partner Google Premier i Google Rising Star. Trener SEO, Google Ads & Analytics
W dobie rosnących cen za linki i treści w SEO, proponuję przyłożyć znacznie większą uwagę do rozliczania efektów działań Content Marketingowych w tym zakresie. Żeby robić to poprawnie, musisz zaprzyjaźnić się z Google Analytics i nieważne, czy użyjesz nowego GA4, czy Universal Analytics, koniecznie zwróć uwagę na atrybucję konwersji. W skrócie: nie daj się nabrać na ściemę, przypisującą obroty do całości użytkowników, którzy weszli na Twoją stronę z google/organic. Po pierwsze, jest tam Twój „brand”, czyli słowa kluczowe, oznaczające nazwę Twojego biznesu/marki, również w połączeniu z produktami (przykład to apart i pierścionki apart). To po nich będzie konwertowała większość powracających użytkowników, pochodzących z innych kampanii czy od Twoich stałych klientów. Po drugie, solidna analiza powinna pokazywać, ile ruchu faktycznie pozyskała nowa treść oraz jaki był dochód (nie mylić z obrotem, zdarza się to całkiem sporym agencjom przy obliczaniu rzekomego ROI) z sesji, które zaczynały się od danego wejścia z Google. Oczywiście, uzupełniająco możesz patrzeć jak treści brały udział w ścieżkach do konwersji, ale generalnie rozumienie danych da Ci spore oszczędności w inwestowaniu w puste, niekonwertujące artykuły. Jeśli na tym etapie coś z opisu jest niejasne, to jest to idealny sygnał tego, że warto podciągnąć się z Google Analytics.
Maciej Popiołek, Head of Content Marketing w Verseo
Machine learning staje się coraz ważniejszym elementem działań marketingowych, dlatego wyzwaniem dla marek oraz agencji SEM będzie nauka, jak działać w duecie z algorytmami samouczącymi się. Wbrew pozorom, z machine learningiem ma kontakt wiele reklamodawców - stosuje się go w inteligentnych kampaniach produktowych, kampaniach Performance Max czy reklamie programatycznej. Reklamodawcy muszą wyczuć, kiedy zaufać automatom, a kiedy zdać się na doświadczenie specjalistów.
Równocześnie przedsiębiorcy zaczęli dywersyfikować swoje kanały reklamowe. Dzięki temu mają pewność, że zmiany w jednym z kanałów, czy też awaria platformy, nie odbije się w znaczący sposób na przychodach firmy.
Dywersyfikacja działań marketingowych sprawia, że marki mają coraz więcej statystyk i raportów o zachowaniu swoich odbiorców i ich ścieżkach konwersji. W rezultacie duża liczba kanałów, a następnie pozyskiwanych przez nie danych, utrudnia analizę pozyskanych informacji i spojrzenie na marketing całościowo. Dlatego przewidujemy, że największym trendem na 2022 rok będzie wdrażanie nowoczesnych narzędzi, ułatwiających sprawną analizę danych.
Podziel się wiedzą ekspertów na social media i wejdź z nami w dyskusje.