Szymon Dyrlaga wpis utworzony wpis edytowany
Marketingowe trendy i wyzwania na 2020 rok [PORADNIK]
Powrót do listy wpisówPoczątek roku to czas podsumowań i weryfikacji założonych działań. To także czas planowania i szukania odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób lepiej dotrzeć do potencjalnych klientów. Wraz z digitalizacją i coraz większą ilością danych rośnie poziom wiedzy, ale również frustracji, jak tę wiedzę sensownie przełożyć na działania.
Na szczęście nie musisz się zdawać na wróżenie z kryształowej kuli, by przewidzieć, z jakimi trendami i wyzwaniami przyjdzie Ci się mierzyć w 2020 roku. Zapytaliśmy o to 21 ekspertów: strategów, szefów marketingu, specjalistów, a przede wszystkim fascynatów z branży marketingowej.
Swoimi radami podzielili się m.in. Jacek Kotarbiński - ekonomista i rynkolog, Anna Miotk - dyrektorka ds. Komunikacji w Polskie Badania Internetu , Piotr Bucki - trener i badacz komunikacji, Marcin Sienkowski - Head of Marketing w OLX czy Natalia Hatalska - analityczka trendów.
Razem z innymi ekspertami wskazali oni na ponad 40 trendów i wyzwań na 2020 rok. Poniżej znajdziesz część z ich wypowiedzi.
Na czym powinni się skupić marketerzy w 2020 roku? Jakie pojawią się trendy?
W grudniu 2019 przeanalizowałem trochę trendów i badań związanych z rozwojem marketingu. W sumie zdefiniowałem 11 najważniejszych, należą do nich: customer experience, zarządzanie danymi, nowa organizacja marketingu, brand purpose czyli zmiana paradygmatu marki, empatia konsumencka, umiejętność zaistnienia na rynku (nowa komunikacja), wyróżnienie, aspekty 6 społeczne, ekologia, innowacja i koncentracja na ludziach. (...)
Trendem dla zarządzających jest zrozumienie i akceptacja faktu, że marketing jest dziś budowaniem i zarządzaniem rynkiem, a nie jedynie narzędziem wspierającym sprzedaż.Jacek Kotarbiński kotarbinski.com
Istotnym dla marketerów trendem, związanym z coraz większą dominacją koncernów Google i Facebooka w światowym rynku medialnym, są rosnące stawki. Rośnie Customer Acquisition Cost (koszt pozyskania klienta), a zarazem w bardzo wielu branżach trudno jest podnieść Lifetime Value (wartość klienta w czasie). Innymi słowy, część kampanii może przestać być opłacalna. W związku z tym, zwłaszcza w kontekście działań B2B, warto zwrócić uwagę na segmentowanie i wartościowanie klientów i leadów. Jan Zając Sotrender
Najbliższy rok, nie tylko w marketingu, będzie stał pod znakiem szeroko rozumianego środowiska, włączając zmiany klimatyczne, zdrowie czy fair trade. Wygrają na tym marki autentycznie społecznie odpowiedzialne. Autentyczność jest w cenie, a konsumenci w sposób intuicyjny wykrywają fałsz. Dlatego przegranymi będą marketerzy próbujący nieumiejętnie podszyć się i zarobić np. na społecznej potrzebie walki z ociepleniem klimatu.
Marek Gonsior
Przed jakimi wyzwaniami staną marketerzy w 2020 roku i jak mogą się z nimi zmierzyć?
W otaczającej nas rzeczywistości pojawia się coraz więcej komunikatów reklamowych, co nieuchronnie wpływa na ślepotę już nie tylko banerową, ale reklamową w ogóle. To problem wszystkich marketerów, którzy będą musieli jeszcze pilniej odrabiać lekcje z przedmiotu "Wyróżnij się albo zgiń". Nie zapominajmy też, że konsumenci coraz bardziej będą sobie cenić prawdziwy i autentyczny przekaz, za którym kryją się konkretne wartości.
Marcin Sienkowski OLX
Wciąż największym wyzwaniem jest twarda analiza prowadzonych działań. Dywersyfikujemy kanały komunikacji, testujemy wiele narzędzi, szukamy nowych ścieżek pozyskania klientów. Wiele z tych działań prowadzimy jednocześnie, jedne przynoszą szybki efekt, inne są nastawione na cel długoterminowy. Świadome budowanie procesów i mądre wydawanie budżetu jest możliwe tylko dzięki bieżącej analityce. A ta z kolei jest prawdziwie skuteczna, gdy poprawnie interpretowane są dane.
Oliwia Tomalik ShoperWspółcześni konsumenci umieją rozróżnić green washing od faktycznych ekopostaw, mających na celu zmianę rzeczywistości. Dużym wyzwaniem będzie więc konieczność wzięcia przez firmy i marki odpowiedzialności na siebie za to, co dzieje się na świecie. Do tej pory odpowiedzialność ta zbyt często przerzucana była na konsumentów.
Natalia Hatalska Infuture Institute
A Ty jakim trendom poświęcasz swoją uwagę w 2020 roku i co dla Twojej marki będzie miało szczególne znaczenie? Podziel się z nami swoją opinią w komentarzu :)