FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Jak przeprowadzić testy A/B w Facebook Ads, Google Ads i w email marketingu?
Powrót do listy wpisówPodczas wysyłania mailingów, tworzenia reklam czy stron internetowych na pewno często zastanawiasz się, który nagłówek będzie skuteczniejszy? Która grafika w reklamie będzie lepiej działała? Jaki kolor przycisku będzie lepszy? Czy dodać zdjęcie, czy postawić na minimalizm? Konsultując to ze współpracownikami zapewne już wiesz, że ile osób, tyle opinii.
Jak znaleźć właściwą odpowiedź na te pytania? Rozwiązanie jest bardzo proste — zbadaj swoich użytkowników. Wysyłanie mailingu czy przeprowadzenie kampanii reklamowej w internecie ma na celu zachęcić ich do określonej reakcji. Dzięki testom A/B dowiesz się, która treść, układ czy zdjęcie bardziej odpowiada Twojej grupie docelowej. Pamiętaj, że użytkownicy na różnych stronach internetowych mogą reagować inaczej. Nie bierz buttonów podpatrzonych u konkurencji jako pewniak ;)
Testy A/B - co to takiego?
Zapewne niejednokrotnie już udało Ci się spotkać z tym terminem, ale czy wiesz dokładnie, co oznacza?
Test A/B, zwany również testem porównawczym, polega na porównywaniu dwóch różnych wersji projektu do siebie w celu określenia, który z nich jest bardziej skuteczny. Ich efektywność można określić między innymi za pomocą współczynników CTR, konwersji czy Open Rate.
Testy pokazują, który element na stronie bardziej zachęca użytkowników do działania i realizacji postawionych przez nas celów. Najczęściej porównuje się wersję oryginalną (wersja A) z wersją alternatywną (wersja B). Na każdą z nich (np. na stronie, w mailingu, w reklamie), powinno się skierować taki sam procent ruchu, aby test okazał się wiarygodny. Wygrywa wersja, która osiąga lepsze wyniki np. konwersji lub klikalności.
Co można testować na stronie WWW?
Praktycznie wszystko :) Testy A/B są bardzo ważnym narzędziem do badania efektywności i optymalizacji strony internetowej. Jednym z najbardziej kluczowych elementów odpowiadających za realizację celu na stronie jest button. Zmiana koloru, treści czy rozmieszczenia może mieć duży wpływ na osiągany współczynnik konwersji. Istnieje zbiór dobrych praktyk, który mówi o tym, że jeżeli paletę kolorów twojej strony tworzą chłodne kolory, to przycisk w gorących barwach bardziej przyciągnie uwagę i odwrotnie. Jednak warto to zawsze przetestować.
W zależności od celu Twojej strony drugim kluczowym elementem może być np. formularz lub ścieżka od podjęcia decyzji zakupowej, przez koszyk, aż do dokonania płatności. Ich efektywność w dużej mierze przekłada się na zyski Twojej firmy. Przetestuj, czy liczba pól wymaganych w Twoim formularzu jest optymalna. Czasem zrezygnowanie z choćby jednego pola może znacząco podnieść konwersję (liczbę zapisów). Zwróć też uwagę na rozmieszczenie ceny, buttonów oraz czy ikona koszyka jest wystarczająco widoczna. Stwórz odpowiednie testy i dowiedz się, jak reagują użytkownicy
Narzędzie do testów A/B
Na rynku jest wiele narzędzi do testów A/B. Darmowym i jednym z najpopularniejszych jest Google Optimize. Jest ono bardzo intuicyjne i proste w użyciu. Możesz w nim tworzyć testy A/B, testy wielowymiarowe, testy przekierowań. Wybierasz stronę do testowania (wersja A) i za pomocą interfejsu dokonujesz zmian w wersji alternatywnej strony (wersja B). Na przykład zmieniasz kolor buttonu i uruchamiasz test.
Dzięki połączeniu tego narzędzia z Google Analytics możesz śledzić wyniki w przejrzysty sposób w zakładce eksperymenty oraz oceniać ich efektywność.
Testując button na stronie możesz sprawdzić, ile sesji zostało wygenerowanych w eksperymencie na poszczególną wersję strony. Jaka jest wysokość i współczynnik konwersji, dzięki któremu możemy określić, która wersja okazała się bardziej efektywna.
Jak testować mailing?
Przeciętny odbiorca codziennie otrzymuje na swoją skrzynkę dziesiątki wiadomości. Od czego zależy, którą z nich otworzy? Po pierwsze nadawca, którego zna i który wzbudza zaufanie. Adresat wie, czego może się spodziewać po wiadomości. Zastanów się, czy lepiej użyć nazwy marki (od: FreshMail) czy pisać bardziej personalnie z imienia i nazwiska (od: Monika Dudek) lub imienia i marki (od: Monika z FreshMaila).
Temat wiadomość jest kluczowym elementem, który wpływa na otwieralność maili. Warto, żeby wzbudził zainteresowanie i zaciekawił. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, co działa u Twoich odbiorców, konieczne jest przetestowanie wielu opcji. Warto wykorzystać dwa różne tematy np. “Nie przegap takiej promocji” oraz “Noc super zniżek” i zbadać ich skuteczność.
Zobacz, jak ustawić testy A/B we FreshMailu:
W ramach testów do części naszych subskrybentów wysłaliśmy wiadomość zachęcającą do pobrania ebooka. Pierwszy temat zawierał personalizację po imieniu odbiorców i zachęcał wprost do pobrania poradnika - “Moniko, odbierz darmowy poradnik o budowaniu listy mailingowej”.
Drugi z testowanych tematów miał formę pytania - “Czy na pewno wiesz, jak właściwie budować listę mailingową?”. W rezultacie zwyciężyła wersja pierwsza, która posiadała personalizację. O 3,5% więcej odbiorców zapoznało się z naszą wiadomością. Taki wynik spowoduje, że przy bazie np. 10 000 odbiorców Twojego maila przeczyta 350 użytkowników więcej.
Facebook a testy A/B
Na pewno wiesz, jak ogromnie ważne jest testowanie kampanii reklamowych. W tym celu Facebook Ads stworzył niedawno specjalny interfejs o nazwie “Testowanie i sprawdzanie”. Dzięki niemu przeprowadzisz testy kampanii i sprawdzisz ich efektywność. Są ich dwa rodzaje i oba wykorzystują metodę pomiaru “wzrostu”. Mechanizm Facebooka pomoże określić, które reklamy generują lepszy wzrost wyników dla Twojej firmy w zależności od wybranego celu. Pierwszy pozwala mierzyć wzrost konwersji. Drugi to wzrost rozpoznawalności marki, czyli jak jest ona postrzegana dzięki reklamom. Niestety ten test jest tylko dla dużych graczy, ponieważ niezbędny jest budżet na poziomie co najmniej 30 tysięcy dolarów.
Testy porównawcze na Facebooku
Facebook ponadto oferuje przeprowadzenie testów porównawczych. Pozwalają one sprawdzić różne wersje reklam, co umożliwia ulepszanie kolejnych. Test powinien trwać od 3 do 14 dni. Przy krótszym okresie istnieje ryzyko wygenerowania niewystarczającej ilości danych, a przy dłuższym budżet może zostać nieefektywnie wykorzystany. Po zakończeniu testu otrzymasz powiadomienie z wynikami.
Aby przeprowadzić taki test, podczas tworzenia nowej reklamy zaznacz opcję “test porównawczy” i wybierz, co chcesz testować oraz na jakiej liczbie grup reklam.
Facebook zaznacza, że testowane kampanii powinno różnić się tylko jednym znaczącym aspektem. Może to być np. grupa odbiorców, zdjęcie w reklamie, czy nagłówek. Im więcej różnic, tym trudniej jest oszacować efektywność testów.
Warto też wspomnieć, że platforma FastTony oferuje możliwość tworzenia split testów na Facebooku. Za pomocą ich interfejsu stworzysz maksymalnie 5 nagłówków, 5 treści i dodasz 5 różnych kreacji reklamowych. System sam automatycznie miesza wprowadzone pozycje i określa ich efektywność. W rezultacie możesz otrzymać aż 125 różnych reklam.
Google Ads testy A/B
Dla Google niesamowicie ważnym jest, aby strona internetowa była przyjazna dla użytkowników. Jej efektywność wpływa na jakość reklamy w Google Ads. Pozostałymi czynnikami, które oddziałują na wynik jakości są: przewidywany współczynnik klikalności oraz trafność reklamy. Wynik jakości liczony jest w skali od 1 do 10. Im jego poziom wyższy, tym reklamy będą mniej kosztowne i będą wyświetlać się na wyższych pozycjach.
Google Ads rekomenduje testy kreacji reklamowych oraz treści. Domyślnie można wybrać reklamę elastyczną oraz standardową reklamę tworzoną przez użytkownika. Reklama elastyczna polega na tym, że reklamodawca tworzy różne warianty kreacji, nagłówków i treści, a następnie Google to miksuje.
Jak testować reklamy w sieci wyszukiwania?
Platforma zachęca do utworzenia nawet trzech wersji standardowej reklamy w sieci wyszukiwania Google. Polecam Ci testować ograniczoną liczbę elementów. Stwórz odmiany reklam na tyle podobne do siebie, aby móc łatwo wyciągnąć wnioski na podstawie różnic między nimi. Możesz zmienić kolejność nagłówków, dodać keywordy lub znaki specjalne. Nawet mała zmiana może spowodować, że twój CTR mocno wzrośnie.
Przeprowadziłam test za pomocą platformy Google Ads. Stworzyłam dwie wersje reklamy różniące się tylko znakami specjalnymi przy wyświetlanym URL. Rozmiar testowanej grupy był dość niski. Jednak już na początku emisji reklam można było stwierdzić, że wersja druga (ze znakami specjalnymi) cieszyła się większym zainteresowaniem odbiorców. Wynikiem czego był 3-krotnie wyższy wskaźnik kliknięć.
Google stawia na mobile
Obecnie priorytetem Google są szybsze strony na mobile. Takie strony na ogół przekładają się na większą liczbę konwersji, dlatego Accelerated Mobile Pages (AMP) jest przez niego rekomendowana. Pozwala ona tworzyć strony internetowe z bardzo szybkim czasem ładowania. W tym przypadku testy a/b reklam polegają na uruchomieniu eksperymentu w jednej kampanii lub za pomocą odmian reklam i są testowane tylko na urządzeniach mobilnych. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.
Pamiętaj, że wszystkie prowadzone przez Ciebie działania reklamowe, kierowane są do Twoich klientów. To oni są ostatecznymi sędziami i zdecydują, która kreacja, zdjęcie czy tekst odpowiada ich potrzebom. Przed ustawieniem testów określ, co będzie ich celem i w jaki sposób zweryfikujesz ich efektywność.
W artykule pokazałam Ci, że testy A/B wykonuje się nie tylko na stronach internetowych. Twórz testy reklam, nagłówków, tematów czy mailingów. Wyciągaj z nich właściwe wnioski, które przełożą się na wzrost Twojego biznesu.