Maria Czekańska wpis utworzony wpis edytowany
Jak się wyróżnić? Świąteczni FreshMailersi!
Powrót do listy wpisówCoraz bliżej Bożego Narodzenia, a więc zapytaliśmy naszych 6 specjalistów o to, jak wyróżnić się na święta. Dokładniej — zadaliśmy trzy pytania! Zobacz jakie.
Bartłomiej Podolecki
Head of Sales
Jak firma może wyróżnić się w okresie świątecznym?
W okresie świątecznym niezwykle istotne jest skupienie się na swoim własnym “podwórku”. Kluczowe powinno być dbanie o odbiorców, którzy z największą dozą prawdopodobieństwa dokonają zakupu. Angażowanie obecnych obserwujących w mediach społecznościowych i subskrybentów newslettera za pomocą ekskluzywnych ofert lub wartościowych wiadomości wzmacnia lojalność. Jednym z przykładów jest również wysyłka kartek świątecznych tym najbardziej zaangażowanym subskrybentom, aby okazać wdzięczność w celu zbudowania długofalowego przywiązania do marki.
Co byś poradził firmom z punktu widzenia klienta? Gdzie chętnie kupujesz prezenty?
Podczas okresu świątecznego bardzo często rozpoczynamy research od swojej własnej skrzynki mailowej. To właśnie tam w pierwszej kolejności szukamy najkorzystniejszych ofert w zbiorze naszych ulubionych newsletterów, które wcześniej zasubskrybowaliśmy. Ponadto np. reklama w social mediach jest bardzo ogólna, natomiast dobrze przygotowany email jest bezpośredni i spersonalizowany. Zachęcajmy zatem naszych followersów do subskrybowania naszego newslettera. (uśmiech)
Na co uważać, kiedy mowa o wysyłce kampanii e-mailowej?
Przede wszystkim najtrudniejszym zadaniem jest przebicie się przez sezonowy zgiełk świątecznych kampanii promocyjnych. Nie będzie to możliwe, jeśli nasze kampanie mailowe nie dotrą do naszych odbiorców. W gorącym okresie sprzedażowym jakim jest okres świąteczny, należy przede wszystkim pamiętać o dostarczalności wiadomości. Niezwykle istotnym jest zatem pamiętanie o ustawieniu odpowiednich zabezpieczeń takich jak np. DKIM, SPF czy DMARC, które uchronią nas przed podszywaniem się, zmniejszą ryzyko spamu, co finalnie będzie wiązało się z większą skutecznością wysyłanych przez nas komunikatów e-mail marketingowych.
Gabriela Siwka
Product Owner
Jak firma może wyróżnić się w okresie świątecznym?
Uważam że dobrym podejściem jest zwiększenie uważności na klienta. W okresie świątecznym konsumenci są bombardowani bodźcami z wielu stron, przez co dokładanie kolejnego podobnego komunikatu najczęściej nie ma sensu. Za to wiadomości o produktach pozostawionych w koszyku, spersonalizowane przypomnienie i proponowanie alternatyw dla szukanych usług i produktów jest jak najbardziej na tak. Myślę, że najważniejszym podejściem w tym okresie jest przede wszystkim zaopiekowanie się naszym klientem w taki sposób, w jaki sami chcielibyśmy zostać poprowadzeni np. przez doradcę w klasycznym sklepie.
Co byś poradziła firmom z punktu widzenia klienta? Gdzie chętnie kupujesz prezenty?
Jeśli chodzi o prezenty, najczęściej kupuje je przez internet — dlaczego? Ze względu na ogromny ruch w sklepach stacjonarnych. Jednak często przed zakupem, jeszcze w listopadzie, tworzę przykładowe listy propozycji prezentów, jakie mam dla danej bliskiej osoby. Pozwala mi to na wcześniejsze sprawdzenie danego produktu w rzeczywistości i ostateczne podjęcie decyzji zakupowej. W przypadku produktów dostępnych tylko online, bardzo pomocny jest dla mnie szczegółowy i uważny opis, a ważna okazuje się być również prezentacja wizualna.
Na co uważać, kiedy mowa o wysyłce kampanii e-mailowej?
W przypadku wiadomości e-mail, przekornie myślę, że w tym okresie „mniej znaczy więcej”. Codzienne wysyłanie wiadomości np. z kolejną, ofertową kartką z kalendarza adwentowego nie do końca sprawdzi się w przypadku sklepu internetowego. Może nawet zaszkodzić, bo znaczna część naszych wiadomości zaginie wśród miszmaszu świątecznych promocji i ofert skrzynki naszego subskrybenta. Co niestety może skończyć się hurtowymi porządkami i nawet wrzuceniem naszych wiadomości do spamu. A takie oznaczenia szkodzą reputacji naszego adresu wysyłającego. Dlatego znów dla mnie podstawą jest uważność, większa personalizacja, odpowiednia segmentacja i pamięć o tym, że my też często jesteśmy po drugiej stronie.
Ewa Nawalaniec
Support Team Coordinator
Jak firma może wyróżnić się w okresie świątecznym?
W okresie świątecznym, zwłaszcza bożonarodzeniowym, chyba każda firma stosuje marketing, który opiera się na grafikach, związanych ze Świętym Mikołajem czy Reniferem. W dzisiejszym świecie to już jednak za mało. Warto dokonać weryfikacji swojej bazy odbiorców pod kątem lojalności klientów. Tym, którzy są z nami przez cały rok, a co oznacza, że znają i ufają naszej marce, warto zaoferować większe rabaty czy pomoc w doborze personalizowanych produktów. Należy również pamiętać, aby w tym specjalnym okresie wyróżnić się w email marketingu np. spersonalizowaniem tytułu kampanii czy zastosowaniem preheadera (czyli pierwszego zdania, jakie wyświetli program pocztowy, zaraz po tytule), aby nasza wiadomość nie zaginęła w gąszczu podobnych.
Co byś poradziła firmom z punktu widzenia klienta? Gdzie chętnie kupujesz prezenty?
Jak większość osób w dzisiejszych czasach, stawiam na zakupy online. Dzięki temu mogę w spokoju zapoznać się z danym produktem i zadecydować, czy jego wybór rzeczywiście będzie trafionym pomysłem. Bardzo cenię sklepy, które w okresie świątecznym zawierają w kampaniach mailowych pomysły na prezenty dla najbliższych, podzielone na kategorie — np. ”dla niej” czy “dla niego”. Po przejściu na stronę www, nawet jeżeli nie zdecydują się bezpośrednio na sugestię z maila, to jednak będę mieć już wiedzę czego szukam i gdzie to znaleźć. Cenię sobie również platformy stosujące cross-selling, czyli sugestie dotyczące produktów, które mogą być uzupełnieniem dla oglądanego przeze mnie przedmiotu. Dla przykładu, jeżeli oglądam stronę z laptopami, czymś co również może mi się przydać jest na przykład torba komputerowa czy klawiatura.
Na co uważać, kiedy mowa o wysyłce kampanii e-mailowej?
Warto rozsądnie gospodarować wysyłkami w tym specjalnym czasie. Realizacja kampanii codziennie do tej samej grupy odbiorców na pewno przyczyni się do spadku OR. W natłoku identycznie wyglądających wiadomości, użytkownik większości z nich po prostu nie otwiera. Ważne jest, aby postawić na lojalność w swojej bazie odbiorców. Użytkownicy, którzy znają nasza markę, nie tylko czekają na newsletter, ale dodatkowo z pewnością odwiedzą naszą stronę, co z kolei wiąże się z większą szansą na dokonanie zakupu. Okres Mikołajek i Bożego Narodzenia to gorący czas dla wszystkich marketerów, dlatego ważne jest, aby podejmowane działania przekładały się na zadowolenie klientów.
Mariusz Knapik
Compliance Team Manager
Jak firma może wyróżnić się w okresie świątecznym?
Pod wieloma względami, święta to wyjątkowy czas. Nie ma chyba osoby, która przechodzi wobec niego zupełnie obojętnie. Dla jednych to tradycyjna okazja na spędzenie czasu w rodzinnym gronie. Dla innych festiwal komercji, który zatracił swój pierwotny sens. Jakkolwiek by tego okresu jednak nie oceniać to, z mojego punktu widzenia, zawsze warto postawić na własną unikalność i autentyczność. Zamiast prześcigać się w tym, kto umieści bardziej wymyślną choinkę w newsletterze, lepiej odwołać się do tego, co identyfikuje firmę w oczach klienta i stanowi jej największą wartość. Pomoże w tym na pewno budowanie relacji opartej nie tylko na sprzedaży, ale także informowaniu o sukcesach, które odniosła firma, ciekawostkach z branży czy — błędach, które są przecież nieodłączne w prowadzeniu biznesu.
Co byś poradził firmom z punktu widzenia klienta? Gdzie chętnie kupujesz prezenty?
Gdy planuję kupić prezenty to moją uwagę, w pierwszej kolejności, zwracają firmy, które są polecane przez znajomych i rodzinę. Patrzę także na opinie w internecie. Uważam, że firmy, które dbają o pozytywne doświadczenia zakupowe klientów, zawsze warto nagrodzić ponownymi odwiedzinami.
Na co uważać, kiedy mowa o wysyłce kampanii e-mailowej?
“Content is a king” mawia jedno z najbardziej znanych zasad marketingu. Generalnie trudno jest się z tym stwierdzeniem nie zgodzić. Klienci są coraz bardziej świadomi tego, co chcą kupić, a dysponując łatwo dostępnymi i coraz bardziej zaawansowanymi internetowymi porównywarkami cen, mogą szybko porównać naszą ofertę z tą od konkurencji. Jednak nawet najbardziej spersonalizowany e-mail i najbardziej konkurencyjna cenowo oferta okaże się niewystarczająca, jeżeli odbiorca nie zobaczy jej w swoim inboxie. Ważna jest zatem także wysoka dostarczalność mailingu do skrzynek mailowych Twoich klientów. O tą należy dbać nie tylko w okresie świątecznym. Jeżeli wysyłasz mailing raz lub dwa razy do roku możesz spodziewać się, że część z adresów z Twojej bazy jest już nieaktualna. Każdy z takich nieaktywnych adresów, na który wyślesz mailing, wpływa negatywnie na reputację Twojej domeny nadawczej i obniża parametry dostarczalności, także do adresów, które są poprawne. Pamiętaj, aby utrzymywać wysoką higienę bazy poprzez stały kontakt z odbiorcami mailingu. Ciągle aktualizuj bazę, respektuj rezygnację odbiorców z Twojego newslettera i postaraj się zbierać od nich cenny feedback.
Dorota Płachta
Customer Relationship Manager
Jak firma może wyróżnić się w okresie świątecznym?
Okres świąteczny kojarzy się z dużym konsumpcjonizmem i wzmożonym ruchem dla sklepów, ale z drugiej strony jest to też czas ciepła, dawania i pomagania. Jeśli sprzedajesz swoje produkty online czy offline, wykorzystaj grudzień do zwiększenia świadomości Twojej marki i dobrego customer experience. Wydłuż czas na zwrot produktów, zaoferuj bezpłatne pakowanie zakupów na prezent i dołącz do zamówienia niespodziankę, która będzie miłym prezentem dla Twojego klienta, a jednocześnie dobrą promocją Twoich produktów. Jeśli przykładowo sprzedajesz kosmetyki, zapomnij o gratisowych saszetkach z kremem, a dołącz jego większą wersję, np. 20ml. Klient będzie miał czas dobrze przetestować produkt, zapamiętać go, a zadowolony na pewno odwdzięczy się powrotem do Twojego sklepu i kupnem pełnowymiarowego opakowania.
Co byś poradziła firmom z punktu widzenia klienta? Gdzie chętnie kupujesz prezenty?
Osobiście bardzo cenię lokalne, polskie marki, które obecnie świetnie promują się na Instagramie. Nawet jeśli planuję jakiś zakup na stronie firmowej, wcześniej odwiedzam profil na IG, gdzie dużo łatwiej jest mi zaznajomić się z asortymentem danego sklepu, nowościami i opiniami innych klientów. Niezależnie czy jest to biżuteria, ubrania, ręcznie tworzona ceramika czy oferta warsztatów tematycznych. Sprawnie prowadzony profil pozwala mi zaznajomić się z marką i często rozwiać wątpliwości, a brak takiego profilu skutecznie utrudnić zakup. Oczywiście inna sytuacja jest w przypadku dużych, znanych marek, gdzie Instagram nie jest aż tak istotny w promowaniu marki, ale na pewno ma wpływ na decyzje zakupowe. Niezależnie od wielkości firmy polecałabym więc regularne prowadzenie ciekawego profilu marki na Instagramie. Pokazywanie nowości, kulisów procesu tworzenia produktów, poradniki dotyczące pielęgnacji danego przedmiotu czy “prezentownik”, czyli listę rekomendowanych prezentów, utworzoną z asortymentu takiego sklepu.
Na co uważać, kiedy mowa o wysyłce kampanii e-mailowej?
Okolice Świąt, to okres wzmożonego ruchu w sklepach i na skrzynkach pocztowych. Tak jak lepiej jest robić świąteczne zakupy wcześniej, aby ominąć tłumy i kolejki w sklepach, tak samo radziłabym robić w przypadku wysyłki kampanii e-mail. Tuż przed świętami bywamy zasypywani promocyjnymi newsletterami czy e-życzeniami świątecznymi. Omiń ten tłum na skrzynce Twojego odbiorcy i wyślij kampanię wcześniej. Możesz liczyć wtedy na większy open rate i zaznajomienie się z Twoją ofertą przez większą ilość odbiorców. Jeśli kupujemy prezenty online, i tak musimy to zrobić odpowiednio wcześniej, aby przesyłka dotarła na czas. Daj taką możliwość swoim klientom.
Maria Czekańska
Marketing Specialist
Jak firma może wyróżnić się w okresie świątecznym?
W święta na pewno warto postawić na kampanie w mediach społecznościowych czy Google Ads. W końcu Twoja świetna oferta nic nie będzie znaczyć, jeśli nie zostanie ówcześnie zauważona. A na czym bazować, tworząc kampanię? Na emocjach, bo to w końcu o nie w okresie bożonarodzeniowym chodzi. I mam tu na myśli zarówno ciepłe emocje, związane z zapalaniem lampek na choince bądź zasiadaniem wspólnie do stołu, jak i chwile pełne stresu, kiedy nie wiemy, czy prezenty zdążą przyjść na czas albo co w ogóle kupić bliskiej osobie. Dlatego dobrym pomysłem będzie, jeśli stworzysz specjalną zakładkę, na której pokażesz np. zestawy świąteczne, które świetnie nadadzą się na prezent.
Warto jednak iść o krok dalej. W święta najlepiej jest pomyśleć o tym, aby stworzyć dobrą opowieść.Powiedz historię, która stoi za stworzeniem przez Ciebie danego zestawu świątecznego. Opowiedz, dlaczego dany produkt jest dobrym prezentem. Możesz również pomyśleć o tym, by stworzyć np. serię podcastów ze świątecznymi opowieściami bądź radami dotyczącymi tego, co można kupić na prezent.
Pamiętaj też, aby stworzyć dedykowany landing page, który w całości poświęcisz świętom. Zbieraj przez nią również i leady, oferując dobre oferty świąteczne, dzięki czemu zbierzesz specjalną listę odbiorców, zainteresowanymi danymi produktami.
Co byś poradziła firmom z punktu widzenia klienta? Gdzie chętnie kupujesz prezenty?
Jestem osobą, która wykorzystuje czas świąt do kupienia prezentów również i sobie samej, dlatego podróż, jaką odbywam od zauważenia produktu do jego kupienia, jest dla mnie nie raz bardzo osobista. Szczególną uwagę zwracam na przeróżne zestawy, których normalnie nie ma w sprzedaży, a tu są i to w dodatku w promocyjnej cenie. Jednak zestawów jest wiele, więc co mnie przekonuje do kupna właśnie tego produktu? Najbardziej ujmuje mnie dobra historia. Uwielbiam odwracać opakowania i czytać opisy produktów — jeśli coś ma naprawdę dobry storytelling i przekona mnie, że jest to dobry sposób na rozpieszczenie się na święta, od razu wyjmuję portfel.
W święta lubię też kupować od małych, lokalnych biznesów, dlatego jeśli takowy prowadzisz — pochwal się! Kiedy widzę reklamę w sieci od marki, która chwali się swoją historią np. biznesu rodzinnego, od razu się zainteresuję.
Na co uważać, kiedy mowa o wysyłce kampanii e-mailowej?
Najbardziej uważałabym na temat wiadomości. Ja osobiście jestem dość emocjonalną osobą, dlatego przekonują mnie treści odwołujące się do emocji. Zauważyłam, że wiele marek skupia się jedynie na tym, aby informować o rodzaju zniżek i jest to duży błąd. E-maili, które są zatytułowane “20% rabatu na święta! Nie czekaj” jest bardzo wiele. Dlatego jeśli planowałeś całą kampanię mailingową jedynie w tym stylu — zmień to. Każda wiadomość nie musi odwoływać się do emocji, najważniejsze w tym okresie to znaleźć odpowiedni balans.