Karolina Gnat wpis utworzony wpis edytowany
Skuteczna reklama i marketing internetowy – kompletne vademecum dla firm
Powrót do listy wpisówMasz już swoją stronę www, prowadzisz profile w mediach społecznościowych i zgromadziłeś pewną bazę odbiorców, z którymi możesz się komunikować. Pierwsze kroki w reklamie internetowej już za Tobą, jednak jeśli chodzi o skuteczny marketing internetowy to dopiero początek.
Czeka Cię sporo pracy, bo zwiększanie zasięgów w internecie to zadanie, któremu nie znane jest pojęcie mety.
Przedstawiamy Ci trzy obszary działań online, które są istotne bez względu na to, czy prowadzisz swój biznes w sieci czy offline. Z pierwszej części dowiesz się, jak dzięki optymalizacji strony zwiększać zaangażowanie swoich klientów oraz jak sprawić, by Twoje treści były bardziej pomocne.
Kolejna część podpowie Ci jak zwiększać zasięg poza własną stroną i jak prowadzić monitoring sieci.
Ostatnia, trzecia część, dotyczy nie tylko komunikacji online takiej jak email marketing, lecz również wyjaśnia poprzez jakie działania offline możesz sprawić by Twoja aktywność reklamowa była jeszcze efektywniejsza.
Pełny spis treści, w postaci poręcznych linków poniżej:
1. Zacznij od strony internetowej!
Optymalizacja pod kątem treści
Optymalizacja pod kątem user experience
Bądź tam, gdzie są Twoi klienci
Twój biznes w social mediach
Monitoruj obecność Twojej marki w sieci
Walcz o pozycję!
Jeśli działasz lokalnie
Marketing SMS
3. Efektywna komunikacja mailingowa z klientami
Baza mailingowa
Formularz zapisu
Sposoby na powiększanie bazy
Jak prowadzić komunikację mailingową
Email powitalny
Dalsze kroki, czyli kampanie płatne i synergia działań
1. Skuteczny marketing internetowy - zacznij od strony internetowej!
Optymalizacja strony kojarzy się przede wszystkim z pozycjonowaniem i SEO. W tym rozdziale skupiliśmy się jednak na innych jej aspektach.
Z rozdziału dowiesz się jak:
- zoptymalizować stronę pod kątem dostępnych na niej treści,
- sprawić, aby Twoja strona była zarówno intuicyjna, jak i skutecznie przekazywała cenne dla użytkownika informacje.
Optymalizacja pod kątem treści
Pierwszym i najprostszym w realizacji zadaniem, jakie powinieneś wykonać jest optymalizacja treści. Postaw się na miejscu użytkownika, który nic nie wie o Twojej firmie i po raz pierwszy trafił na Twoją stronę internetową. Czy informacje jakie na niej znalazł pomogły mu odpowiedzieć na nurtujące go pytania?
Pamiętaj, że równie częstym błędem jak zamieszczanie zbyt małej liczby informacji jest ich przesyt. Zbyt wiele treści wprowadza chaos na stronie i przeszkadza w poszukiwaniu kluczowych informacji. Przede wszystkim przeanalizuj czy treści na stronie są przydatne dla użytkownika.
Oto pytania, na które musi odpowiadać Twoja witryna:
Po pierwsze przedstaw się. Napisz co robisz, jakie rozwiązania oferujesz. Opisz usługę lub produkt ujmując wszystkie niezbędne informacje na jego temat, ograniczając jednak treści do minimum. Pamiętaj, że typowy użytkownik internetu jest raczej leniwy, nie czyta treści, a skanuje je wzrokiem w poszukiwaniu informacji, które go zainteresują. Dlatego nie rozpisuj się o zaletach Twoich produktów, a wymień jedynie te cechy, które są rzeczywistym wyznacznikiem ich wartości w oczach klientów. Usuń wszystkie przymiotniki i zbędne zdania. Stosuj wypunktowania i praktyczne grafiki i unikaj zbędnych ozdobników.
Powiedz wprost ile kosztują Twoje usługi. Najczęstszym błędem jest ukrywanie cennika lub nie podawanie cen w ogóle. Skutkuje to najczęściej opuszczeniem strony. Wykonanie telefonu czy napisanie maila wymaga większego zaangażowania użytkownika, który zamiast to zrobić przejdzie na stronę konkurencji. Jeśli nie potrafisz podać dokładnych cen Twoich usług, stwórz proste narzędzie pozwalające na ich wycenę. Podanie ceny nawet w dużym przybliżeniu oszczędza czas zarówno Twój jak i odwiedzających Twoją stronę. Ty nie musisz robić analizy, oni nie czekają na próżno na wycenę usług, na które po prostu ich nie stać.
Podaj adres email, dzięki któremu można się z Tobą skontaktować. Na tej informacji kontaktowej najczęściej zależy internautom. Warto podać także adres i numer telefonu. Pomyśl jednak, do czego dokładnie te informacje będą potrzebne użytkownikom. Telefon - kiedy nie odpowiadasz na maila. Adres - kiedy chcą do Ciebie coś wysłać lub dojechać do siedziby. W takim wypadku warto dodać także mapę wygenerowaną przez Google Maps i osadzić ją na stronie. Jest to istotne, zwłaszcza dla biznesów funkcjonujących poza realiami internetu. Pomóż dotrzeć klientom do Twojej kawiarni, SPA czy klubu fitness.
Jeśli użytkownicy mają z czymś problem, zanim jeszcze wykręcą Twój numer poszukają informacji na stronie. Ułatw im to wykorzystując content marketing. Zbuduj centrum pomocy, FAQ lub prowadź bloga. Zrób wszystko, żeby klient nie czuł się zdezorientowany. Kontakt telefoniczny powinien być ostatecznością. Pamiętaj, że działania content marketingowe procentują z czasem.
Optymalizacja pod kątem user experience
Optymalizacja treści to pierwszy krok do stworzenia strony przyjaznej użytkownikom. Jeśli Twoje treści zostały już przebudowane pod tym kątem, to pora na bardziej zaawansowane działania związane z architekturą strony.
Służy temu user experience design czyli ciągłe podnoszenie satysfakcji z użytkowania strony. UX polega więc na zwiększeniu użyteczności, dostępności i przyjemności korzystania z serwisu.
Znów postaw się na miejscu użytkownika Twojej strony i tym razem spróbuj przeanalizować czy projekt jest mu przyjazny graficznie i strukturalnie, a także pod względem funkcjonalności.
Jakie trendy w projektowaniu stron mogą pomóc w stworzeniu strony przyjaznej użytkownikom:
- Flat design - tak nazwany został minimalistyczny trend w projektowaniu stron www. Prostota i użycie głównie podstawowych fontów i kolorystyki sprawiają, że strona jest łatwiejsza w odbiorze.
- Responsywność - czyli funkcja dostosowywania się strony do każdej rozdzielczości ekranu. Coraz częściej strony są przeglądane na smartfonach i tabletach, dlatego dostosowanie ich do wymogów responsywności daje pewność, że nie tracisz potencjalnych klientów, gdy Twoja strona nie wyświetla się poprawnie na małym ekranie.
- One-site design - budowanie strony, na tej zasadzie sprawdza się, gdy mamy do przekazania konkretną wiedzę i nie ma potrzeby rozbudowywania serwisu. Skrolowanie jest łatwiejsze niż szukanie pożądanych informacji poprzez przeglądanie kolejnych zakładek, zwłaszcza jeśli surfujemy po internecie mobilnie.
- Wtyczki social media - po pierwsze mówią o aktualności strony, (odbiorca widząc niedawną aktywność w social media wie, że strona jest aktywna), a po drugie budują pozytywny wizerunek, (ujawnienie ilości osób, która „lubi” nas na Facebooku budzi zaufanie).
Dobrze zaprojektowana strona internetowa to fundament Twojej obecności w sieci. Click to Tweet
Musisz jednak zdawać sobie sprawę, że aby budować zasięg powinieneś pójść o krok dalej. Z kolejnego rozdziału dowiesz się jakie aspekty komunikacji i reklamy internetowej są istotne w działaniach poza własnym serwisem.
2. Buduj zasięg
Już wiesz dlaczego posiadanie własnej strony jest ważne dla Twojego biznesu. Jednak nawet najlepiej zaprojektowana i prowadzona strona nie gwarantuje sukcesu, w postaci klientów odwiedzających Twój sklep czy firmę. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta - niewiele osób wie o jej istnieniu. Przeczytaj w jaki sposób wykorzystać reklamę w internecie i dotrzeć do ludzi, dla których Twój produkt lub usługa może mieć znaczenie.
Z tego rozdziału dowiesz się:
- jaki jest cel obecności Twojej firmy w sieci,
- jakie narzędzia pomogą Ci efektywnie prowadzić komunikację Twojego biznesu w sieci,
- jakie trendy dominują obecnie w komunikacji B2C online.
Bądź tam, gdzie są Twoi klienci
Podstawowe pytanie, (i obawy z nim związane), dla prowadzących sprzedaż swoich usług w realu brzmi: „Po co mi obecność w internecie, nie sprzedaję tam swoich usług”. Prawdopodobnie zetknąłeś się z definicją efektu ROPO (ang. Research Online Purchase Offline) - czyli zachowaniu klientów, które polega na wyszukiwaniu informacji w sieci na temat danego produktu czy usługi przed zakupem w świecie rzeczywistym.
Jeśli myślisz, że dotyczy to wyłącznie produktów i usług sprzedawanych online, jesteś w błędzie - 80% polskich użytkowników internetu szukało w ostatnim tygodniu informacji na temat marek i produktów, niezależnie od ich kanałów sprzedaży. Z kolei 40% polskich internautów zmieniło zdanie na temat marki, którą chcieli wybrać na podstawie informacji znalezionych w sieci. Fakt, że nie prowadzisz działań w internecie, nie oznacza że Twojej marki tam nie ma - nie masz tylko kontroli nad tym, co się z nią dzieje.
Twój biznes w social media
Social media co prawda nie są bezpośrednim kanałem sprzedaży, ale są potężnym narzędziem służącym komunikacji marki. Możesz je skutecznie wykorzystać do budowy relacji z klientem, co jest ważnym elementem marketingu internetowego.
Dobry plan działania, powinien zakładać dialog z odbiorcami oraz wykorzystanie jak największej ilości mechanizmów oferowanych przez platformy społecznościowe. Obserwuj swoich followersów, ich motywacje i aktywności, dzięki temu będziesz mógł lepiej dostosować swoją komunikację do ich potrzeb.
Niezależnie od serwisu, jaki wybierzesz, musisz pamiętać o kilku podstawowych zasadach:
- Wybierz serwisy najlepsze dla Twojej branży i dostosuj do nich swoją komunikację. Możliwości jest sporo: Facebook, Twitter, YouTube, Pinterest, Instagram, LinkedIn i inne. Sephora postawiła na Pinterest, publikując wysokiej jakości zdjęcia - nie tylko produktów, ale i porad, trendów, inspiracji a także zdjęć samych klientek.
- Zamiast informacji o produktach, dostarczaj wiedzę z branży, w której jesteś ekspertem. Wzoruj się na najlepszych. Przykładem niech będą aktywności sieci Starbucks, która na swoim fanpage publikuje porady jak przygotować świetną kawę.
- Zwróć uwagę na to, że zaangażowanie, jest ważniejsze niż ilość fanów. Wciąż pokutuje przeświadczenie, że ilość fanów ma największe znaczenie. Jednak w dobie ograniczenia widoczności postów, (Twoje posty docierają do kilku procent fanów na Facebooku), liczba fanów przestaje mieć znaczenie. Liczy się ich aktywność, mierzona poziomem zaangażowania w Twój komunikat.
- Nie musisz codziennie zamieszczać postów, jeśli jednak będziesz to robił „przy okazji” nie licz na duże zaangażowanie. Kiedy najlepiej publikować treści w social media? O tym jak dostosować częstotliwość publikacji postów na Facebook dowiesz się m.in. z artykułu Jen Dewar, CEO SocialMedia Today. Przygotuj harmonogram publikacji aktywności w mediach społecznościowych. Na rynku jest wiele darmowych narzędzi, które pozwolą opanować kalendarz publikacji, np. CoSchedule.
Już na starcie promuj swoją obecność w social media również za pomocą płatnych kampanii, inaczej nie dasz rady szybko wzbudzić zainteresowania Twoją marką. Formy reklamowe oraz sposoby targetowania zależą od serwisu, w jakim prowadzisz działania. Jednak większość z nich daje przynajmniej podstawowe możliwości targetowania odbiorców reklamy internetowej.
Zoptymalizuj kampanię wykorzystując parametry demograficzne jak: wiek, płeć, datę urodzenia, a także zainteresowania, poziom wykształcenia, miejsce pracy, dane o aktywnościach w sieciach społecznościowych (fani danej strony, ich znajomi) czy parametry geograficzne. W większości serwisów można ustawić kampanię docierającą do odbiorców zlokalizowanych w promieniu kilku kilometrów od miejsca, w którym prowadzisz swój biznes.
Na Facebooku pojawiły się ostatnio nowe formaty geotargetowania - Local Awareness i Custom Location. Pozwalają one na dotarcie do osób przebywających w promieniu 1 km od Twojego lokalu w czasie rzeczywistym.
Podstawowa różnica pomiędzy nimi a innymi formami reklamowymi, bazującymi na geotargetowaniu to fakt, że bazują one nie na deklaracjach użytkowników dotyczących ich miejsca zamieszkania, a na narzędziach umożliwiających precyzyjne określenie miejsca, w jakim dany użytkownik Facebooka znajduje się w konkretnym momencie. Minusem jest fakt, że są to formaty, które w Polsce mają się pojawić w ciągu najbliższych kilku tygodni. Obecnie są testowane na rynku amerykańskim.
E-book Budowanie Listy Mailingowej
Zapisz się do newslettera. Pobierz e-book i dowiedz się, jak zwiększyć swoją bazę odbiorców!
Monitoruj obecność Twojej marki w sieci
Do tej pory poznałeś możliwości własnych kanałów wykorzystywanych w marketingu internetowym takich jak: serwis, blog, media społecznościowe. Jednak olbrzymia liczba informacji na temat Twojej marki znajduje się poza nimi. To klient decyduje o tym gdzie prowadzi rozmowę na Twój temat.
Przede wszystkim, zacznij od monitoringu sieci. Na rynku jest szereg narzędzi, które dostarczają informacji o tym, kto, gdzie i kiedy opublikował coś na temat Twojego produktu czy usługi. Większość z nich oferuje darmowy okres próbny. Przy odrobinie zaangażowania możesz przetestować je w tym samym czasie, przy użyciu identycznych słów kluczowych, by wybrać ten najbardziej efektywny i pasujący do Twoich potrzeb. Pełną listę dostępnych narzędzi monitorujących sieć, wraz z opisem funkcji, testami i porównywarką znajdziesz np. na blogu Moniki Czaplickiej.
Co zyskasz dzięki monitoringowi mediów?
- Na start otrzymasz informacje gdzie, kto i kiedy wypowiadał się na Twój temat. I czy w ogóle Twoja marka jest komentowana w internecie. Otrzymasz pełny audyt Twojej obecności w sieci.
- Znając miejsca, w których wypowiadają się Twoi klienci jesteś w stanie aktywnie włączać się w dyskusje. Monitoring to idealne narzędzie wspierające obsługę klienta. Ktoś wspomniał o Twoim produkcie? Podziękuj dając znać, że jego opinia jest dla Ciebie ważna. Ktoś ma pytanie na temat Twojego produktu? Nikt nie odpowie na nie lepiej niż Ty. Dodatkowo, pokażesz że nie masz nic do ukrycia i jesteś pewny tego co oferujesz.
- Poznasz opinie na temat swoich produktów i usług. Ludzie chcą czuć się docenieni. Wybierz grupę testerów nowego produktu czy usługi, monitoruj ich wypowiedzi i reaguj. Wejdź w dyskusję, podziękuj, odnieś się do ewentualnych pytań, opinii. Pamiętaj jednak, dając produkt do testów, nie ma sensu oczekiwać, że wszyscy będą wypowiadali się o nim w samych superlatywach. Przygotuj konkretne odpowiedzi na zarzuty bądź negatywne opinie. I odpowiadaj - zawsze.
- Zidentyfikujesz liderów opinii czyli ambasadorów Twojej marki w sieci. Dzięki monitoringowi nie tylko wiesz kto i co napisał, ale również z jaką częstotliwością. Wykorzystaj tę informację - najbardziej zaangażowani w dyskusję o Twoim produkcie to nikt inny jak Twoi ambasadorzy. 70% konsumentów ufa rekomendacjom zamieszczonym w sieci, jeśli pochodzą od innych klientów.
- Pokażesz siebie jako eksperta w danej branży. Obejmij monitoringiem frazy związane nie tylko z nazwą Twojej firmy czy produktu, ale również te powiązane tematycznie. Dzięki temu będziesz mógł odpowiedzieć na pytania osób, szukających rozwiązań w obszarze, w którym jesteś ekspertem. Tak uwiarygadniasz swoją markę w oczach internautów. Pamiętaj jednak o transparentności komunikacji i nigdy nie publikuj postów udających wypowiedzi innych.
- Uzyskasz informacje na temat Twojej konkurencji: w jaki sposób działają w sieci, jakie opinie są na ich temat publikowane. Możliwości zastosowania tej wiedzy są ograniczone wyłącznie Twoim czasem i pomysłowością.
Walcz o pozycję!
Możliwości są dwie: promujesz swoją aktywność online za darmo lub za nią płacisz. W tej części skupimy się na bezpłatnych sposobach budowania zasięgu.
Twoje kanały komunikacji: serwis, media społecznościowe, monitoring i wypowiedzi w serwisach zewnętrznych są bezpłatnymi narzędziami reklamy internetowej. Całość powinna sprowadzać się do jednego celu: jak najwyższa pozycja Twojego serwisu w wynikach wyszukiwania Google.
Algorytmy pozycjonowania strony mocno zmieniły się w ostatnim czasie. Ich efektem ma być naturalny, wysoki wynik Twojej strony w Google. Kiedyś wystarczyło skupić się wyłącznie na pozyskaniu jak największej ilości linków, kierujących do Twojej strony. Obecnie ważne jest także to, skąd te linki pochodzą. Dodatkowo, algorytmy Google faworyzują strony z treściami, które angażują odbiorców.
Dokładna lista wskaźników warunkujących wysokie pozycje w SERP jest o wiele dłuższa i obejmuje ponad 200 punktów. Możesz zapoznać się z dokładną analizą każdego z nich na blogu Backlinko.
Jeśli działasz lokalnie
Jeśli Twoje działania online, a także reklama internetowa, mają za zadanie promować Twój biznes w realu bazuj na lokalizacji. Tym sposobem możesz dotrzeć z komunikatem do osób, które nie tylko mogą być zainteresowane Twoimi produktami czy usługami, ale znajdują się najbliżej Twojego biznesu.
Dodatkowo, Google wyświetla w pierwszej kolejności wyniki ściśle dopasowane do tego czego szuka internauta, biorąc pod uwagę również miejsce, w którym się znajduje korzystając z wyszukiwarki. Koncentrując się na działaniach SEO wykorzystujących aspekt lokalizacji konkurujesz z mniejszą ilością firm, bo jedynie z firmami z najbliższego otoczenia. Oznacza to lepsze dopasowanie wyników wyszukiwania do zapytania, ale też mniejsze wydatki.
Ostatnia ważna kwestia w tym temacie dotyczy rosnącej liczby wyszukiwań mobilnych. Musisz wiedzieć, że pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwań Google zajmują biznesy lokalne, znajdujące się najbliżej miejsca, w którym znajduje się właściciel telefonu.
Działania koncentrujące się na lokalizacji możesz podzielić na 2 rodzaje: w obrębie własnego serwisu, a także poza nim.
Działania na własnej stronie:
Tytuły, meta tagi, opisy, nagłówki - tworząc je pamiętaj nie tylko o nazwie firmy, ale również o lokalizacji (miasto, dzielnica).
Nawet prosty one-page powinien zawierać informacje kontaktowe (nazwa firmy, adres wraz z kodem pocztowym, email, telefon, etc.). Jeśli tworzysz bardziej rozbudowaną stronę, pamiętaj o dedykowanej zakładce. W ten sposób zarówno ułatwiasz kontakt swoim klientom jak i robotom wyszukiwarki odnalezienie tej informacji i umiejscowienia Twojej firmy w kontekście zapytań internautów.
Zakładka „O nas” jest z reguły traktowana pobieżnie lub jest miejscem, gdzie wrzucanych jest masa niepotrzebnych informacji. Pamiętaj, że jest to informacja często poszukiwana przez internautów - zwłaszcza gdy odwiedzają Twoją stronę po raz pierwszy. Zakładkę „O mnie” potraktuj jak nawiązanie pierwszej rozmowy ze swoim klientem w świecie rzeczywistym. W kilku słowach napisz czym się zajmujesz, jakie korzyści otrzyma klient Twojej firmy, czy w jaki sposób może skorzystać z usługi czy produktu.
Dzięki monitoringowi możesz sprawdzić jak ludzie oceniają Twoją markę w sieci. Daj im taką możliwość również na swojej stronie, np. poprzez formularz opinii. Nie ważne czy działasz online czy offline opinia na temat Twojej marki ma znaczenie.
Działania poza stroną:
Oczywistym jest, że Google faworyzuje (czytaj - wyżej pozycjonuje) tych, którzy korzystają z jego usług - również darmowych. W pierwszej kolejności skorzystaj z usługi Google Moja Firma, przygotowując wizytówkę firmy, która będzie się wyświetlać w lokalnych wynikach wyszukiwania, Google Maps oraz na urządzeniach przenośnych korzystających z wyszukiwarki blisko miejsca Twojego biznesu. Pamiętaj o możliwości oceny usługi Twojej firmy przez użytkowników Google. Oceny te także będą się wyświetlać w wynikach wyszukiwania.
Jeśli prowadzisz działalność, w której istotnym elementem dla klienta jest wnętrze Twojej firmy (np. restauracja, hotel, SPA), udostępnij takie informacje. W tym celu możesz skorzystać z kolejnej usługi Google - Business View. Jest ona w części płatna tzn. płacisz za przygotowanie zdjęć, natomiast późniejsza obecność w serwisie jest bezpłatna. Co ważne, możesz umożliwić wirtualny spacer po firmie klientom Twojej strony poprzez API Map Google lub umieszczenie kodu HTML na swojej stronie.
Przygotuj szblon danych, jakie opublikujesz w serwisach zewnętrznych (nazwa firmy, adres, telefon, email). W ten sposób zyskasz pewność, że niezależnie od serwisu, Twoi klienci otrzymają dokładnie te same informacje. Jest to również ważne dla wyszukiwarki - te same dane występujące w katalogach czy lokalizatorach (Zumi.pl, Panorama Firm, PKT, Oferia, wszelkie Yellow Pages, katalogi branżowe) potwierdzają robotom Google, że dane są aktualne i można je wyświetlać internautom.
Prowadząc lokalny biznes należy zadbać o obecność firmy w lokalnych serwisach informacyjnych (newsy miejskie, regionalne etc.). Najlepiej jeśli w treści zostanie umieszczony także link, kierujący do Twojego serwisu. W tym celu zbierz najważniejsze serwisy lokalne w Twojej okolicy i skontaktuj się z ich przedstawicielami z prośbą o dodanie informacji o Twojej firmie na ich stronach.
Marketing SMS
95% Open Rate.
Brzmi jak marzenie? W przypadku marketingu SMS to rzeczywistość. Jeśli zależy Ci na skutecznej reklamie (zakładam, że tak, skoro czytasz ten wpis :) ), warto przyjrzeć się bliżej tej formie komunikacji z klientami.
Według raportu „Komunikacja SMS w Polsce 2016/2017” 79,5% osób, które otrzymały kampanię SMS, wykazuje chęć odwiedzenia strony, by zapoznać się z ofertą. To pokazuje, jak ogromny potencjał tkwi w SMS marketingu.
Jakie korzyści przyniesie Ci kampania SMS?
- Lepsze relacje z klientami
Powiadomienia, alerty, czy specjalne oferty pozwalają Ci na bycie bliżej klientów. Według raportu „Komunikacja SMS w Polsce 2016/2017” 76,2% osób otrzymuje SMS-y od sklepów lub firm, z czego aż 7 na 10 deklaruje, że chce je otrzymywać nadal. - Szybkość komunikacji
Organizujesz akcję promocyjną w firmie i chcesz, by klienci dowiedzieli się o niej jak najszybciej? Kampanię SMS przygotujesz dosłownie w kilka minut i równie szybko Twoi odbiorcy przeczytają wiadomość. - Redukcja kosztów działalności
Komunikacja z klientem w czasie rzeczywistym ułatwia np. odbiór oczekiwanej przesyłki. Dzięki wysłane wiadomości zmniejszasz szansę, że wysłany towar do Ciebie wróci i trzeba będzie go nadać ponownie. - Wsparcie procesu zakupowego
SMSy ułatwią Ci komunikację z klientem przed, w trakcie i po transakcji. Będziesz z klientem bliżej, informując go o statusie zamówienia w dowolnym jego etapie.
3. Efektywna komunikacja mailingowa z klientami
Komunikacja z klientami to podstawa sukcesu w każdym biznesie. Dzięki dostępowi do wielorakich narzędzi jesteś w stanie dotrzeć do klienta zarówno ze swoją reklamą internetową, programem partnerskim, świetnym contentem czy programami edukacyjnymi.
Z tej części artykułu dowiesz się:
- Dlaczego warto budować bazę mailingową i jak mocno może ona wpływać na powodzenie Twojego biznesu,
- Jak dbać o relację z klientem za pomocą email maketingu,
- Jak połączyć działania offline z działaniami online.
Baza mailingowa
Nawet jeżeli posiadasz już swoją bazę i prowadzisz komunikację online, poznaj kilka rad, które pomogą w jej optymalizacji, przyciągnięciu nowych odbiorców oraz usprawnieniu wszelkich działań email marketingowych.
Własna baza pozwala na zwiększenie zasięgu kampanii, dzięki niej możesz budować trwałe relacje z klientami oraz lojalność wobec Twojej marki. Pamiętaj, że skrzynka pocztowa to jedno z najbardziej prywatnych miejsc jakie w dzisiejszych czasach posiada internauta. Email marketing to kanał komunikacji, poprzez który nawiązujesz bardzo indywidualną relację z odbiorcą.
Co więcej, korzystając z tej formy komunikacji, możesz uzyskać przy niewielkich nakładach bardzo dobre efekty sprzedażowe. Według badań DMA National Client Email Report 2015 jeden dolar zainwestowany w email marketing generuje średnio 38 dolarów sprzedaży. Jest to olbrzymi wzrost w stosunku do 25 dolarów w roku 2013.
Formularz zapisu
Spraw by Twoje komunikaty trafiały do właściwej grupy odbiorców. Jak to zrobić? Zacznijmy od początku czyli od formularza zapisu. Dzięki Kreatorowi Formularzy - nowej funkcji FreshMaila - jego stworzenie jest bardzo proste. Intuicyjny edytor pozwoli dostosować wygląd formularza do Twojej strony internetowej, a także kreować go w taki sposób, by użytkownicy pozostawiali informacje, jakie wymagasz podczas dokonywania zapisu. Po wygenerowaniu formularza wystarczy wkleić kod na stronę, a adresy mailowe zaczną spływać do Twojej bazy.
Jeżeli masz już na swojej stronie formularz zapisu lub właśnie zastanawiasz się nad jego stworzeniem, pamiętaj o kilku podstawowych kwestiach. Osoba, która będzie chciała zapisać się na Twoją listę, chce to zrobić w najprostszy i najszybszy sposób.
Formularz zapisu możesz zarówno zagnieździć na stronie jak i wyświetlać w formie pop upu.
Sposoby na powiększanie bazy
Swoją bazę możesz budować wieloma metodami. Możesz zbierać adresy poprzez:
- swoją własną stronę,
- social media, o których mogłeś przeczytać we wcześniejszych akapitach,
- proponując dostęp do ciekawego contentu, za pozostawienie adresu email,
- umieszczając możliwość zapisu na listę w Twojej stopce emaila, etc.
Chciałbyś zbierać adresy również poza siecią? Masz możliwość spotykania swoich klientów na co dzień? Zainstaluj darmową aplikacje na tablet FreshForm, dzięki której możesz budować swoją bazę mailingową nawet będąc offline.
Przepisywanie danych z wizytówek lub papierowych formularzy na pewno nie jest ani szybkim ani efektywnym sposobem na budowanie bazy.
Dzięki tabletowi i zainstalowanej na nim aplikacji, możesz pozyskiwać subskrybentów, np. w swoim salonie kosmetycznym, na targach śniadaniowych czy podczas spotkań z klientami, nawet bez dostępu do internetu. Co więcej, możesz dostosować wygląd Twojego FreshForma do wizerunku Twojej firmy. Masz do wyboru 17 predefiniowanych styli, możesz również wgrać własne logo i tło, by całość była spójna. Aplikacja dostępna jest zarówno na tablety z systemem iOS (iPad) jak i Android.
Jak prowadzić skuteczną komunikację mailingową
Jeśli spotykasz się z potencjalnymi klientami w wielu miejscach lub w różnych miastach, np. na spotkaniach biznesowych, targach lub konferencjach, dla każdego wydarzenia możesz stworzyć we FreshMailu osobną listę mailingową. Dzięki temu wiesz skąd pochodzą dane osoby, a co za tym idzie możesz przygotować naprawdę personalne mailingi. Przykład:
Masz również możliwość natychmiastowej interakcji z klientem, jeżeli tablet leży obok kasy w Twoim SPA lub klubie fitness. Możesz przykładowo w zamian za pozostawienie emaila przydzielić swojemu klientowi rabat.
Bardzo dużo klientek odwiedza Twój sklep, salon masażu lub salon fryzjerski i chcesz zacząć komunikować się z nimi online? W systemie FreshMail możesz zdefiniować pole dodatkowe, które pojawi się w formularzu FreshForma. Wykorzystuj je umiejętnie, a oprócz podstawowych informacji, będziesz w stanie, np. określić z jakiego rodzaju usługi skorzystał Twój klient.
Pamiętaj o tym, że komunikacja z Twoimi klientami to proces, nie możesz poprzestać na jednorazowym rabacie czy promocji. Najważniejsi dla Ciebie są ci klienci, którzy powracają i dokonują kolejnych zakupów.
Z upływem czasu część Twoich subskrybentów, będzie chciała zrezygnować z otrzymywanego przez Ciebie newslettera. Nie utrudniaj im tego, dodaj do mailingu widoczny link wypisu. Dzięki temu dbasz o higienę swojej bazy. Po co Ci na niej adresy nieaktywne lub osób, które nie chcą maili od Ciebie. Dzięki pomocy aplikacji do email marketingu wszystko to dzieje się automatycznie. Ty natomiast możesz skupić się na tworzeniu atrakcyjnych treści.
Email powitalny
Twoja wiadomość powitalna to nic innego jak rozpoczęcie znajomości z odbiorcą. Powinna służyć nie tylko do podziękowania subskrybentowi za zapis, lecz również prezentować to czego może się spodziewać po Twoich newsletterach. Co więcej, w tym miejscu możesz się wykazać i już tutaj rozpocząć poznawanie swojego przyszłego klienta np:
- Sam możesz w tym miejscu powiadomić go jak często będzie otrzymywał od Ciebie newsletter i jakie informacje będzie mógł w nim znaleźć lub,
- pozostaw wybór swojemu odbiorcy. Pozwól na wybór częstotliwości z jaką będzie dostawał informacje od Ciebie lub zdefiniowanie tematyki otrzymywanych mailingów.
Wykorzystuj wiele funkcji
Systemy do email marketingu takie jak FreshMail, dają naprawdę duże pole do popisu jeżeli chodzi o tworzenie efektywnych newsletterów: zaawansowana personalizacja, content dynamiczny, segmentacja bazy czy autorespondery. Teraz z systemu FreshMail wyślesz także maile transakcyjne. Dzięki nim wyślesz wiadomości automatyczne, alerty, powiadomienia czy wiadomości z potwierdzeniem zakupu. Jeżeli chcesz pogłębić swoją wiedzę na temat nowoczesnej personalizacji, contentu dynamicznego czy wykorzystania danych zakupowych lub map kliknięć, zapoznaj się z innymi artykułami zamieszczonymi na www.freshmail.pl/blog.
Nie ma znaczenia czy sprzedajesz produkty, czy Twoją domeną są usługi, w każdym wypadku musisz poinformować o nich odbiorcę i tylko od Ciebie zależy, które metody wykorzystasz.
Dalsze kroki, czyli kampanie płatne i synergia działań
Poznałeś już sporo bezpłatnych możliwości marketingu internetowego, które mogą przysłużyć się Twojemu biznesowi w realu. Kolejnym krokiem powinny być płatne działania reklamowe online. O tym, jakie formy reklamy internetowej są najskuteczniejsze dla biznesu rozpoczynającego płatną promocję w sieci możesz poczytać w artykule:
Pamiętaj, że wszelkie aktywności jakie prowadzisz powinny mieć wspólny mianownik. Wykorzystaj synergię między wszystkimi działaniami online i offline. Stwórz dobrze zoptymalizowany serwis, do którego skierujesz ruch z zewnętrznych serwisów lokalnych, społecznościowych, wyszukiwarek czy newsletterów, a także z działań w świecie realnym. Do tego zainwestuj w lokalną kampanię Pay Per Click, zbieraj dane klientów przez formularz na stronie oraz aplikację na tablet i buduj z nimi trwałe relacje.