Joanna Wójcik wpis utworzony wpis edytowany
Personalizacja i segmentacja – osiągnij efekt synergii
Powrót do listy wpisówBadania jakie prowadzi FreshMail wskazują niezmiennie, że jakość przekazu i umiejętność poprawnego skierowania go do właściwych, wyselekcjonowanych grup odbiorców, stanowią o sukcesie wysyłanych kampanii.
Kluczowymi działaniami, decydującymi o wzbudzeniu zainteresowania są dwie blisko ze sobą powiązane czynności - personalizacja i segmentacja. Od nich w dużej mierze zależy to, czy promocja będzie skuteczna i jak przełoży się na przychód firmy.
Zadania dla marketera
Jedną z najważniejszych ról w tych procesach odgrywają sami marketerzy. Niestety sam fakt, że mogą oni korzystać z zaawansowanych narzędzi personalizacji i segmentacji nie oznacza automatycznie, że je stosują, lub że robią to właściwie.
A to przecież w ich rękach spoczywa odpowiedzialność za formę newsletterów, sposób ich wysyłki, analizę raportów i zarządzenie danymi dostarczanymi przez systemy do wysyłek mailingów.
Zacznij od segmentacji
Segmentacja daje Ci możliwość zarządzania listami subskrybentów. Pozwala na tworzenie poszczególnych grup odbiorców newsletterów i na dopasowanie treści przekazu do ich zróżnicowanych zainteresowań.
W praktyce polega na dzieleniu bazy subskrybentów na części na podstawie danych jakie zgromadzisz w oparciu o dotychczasowe wysyłki. Najczęściej marketerzy dzielą bazę w oparciu o następujące kryteria:
- informacje deklaratywne podane na etapie zapisu do bazy np.: imię, wiek, miejscowość którą zamieszkuje subskrybent,
- dane behawioralne odnoszące się do konkretnych zachowań odbiorców: otwarć maili, kliknięć w linki (wskazują na zainteresowanie daną tematyką) czy też historii transakcji z Twoją firmą,
- lojalność, czyli współczynnik otwarć maili z możliwością podziału na grupy: „aktywnych” otwierających 3/4 wiadomości, mniej lojalnych, i zupełnie „śpiących”, którzy otwierają niewielką ilość wysyłanych przez Ciebie wiadomości lub nie robią tego wcale.
Dzięki temu zoptymalizujesz swoje kampanie, np. realizując dedykowane wysyłki dla nowych odbiorców, aktywizując tych, którzy nie otwierają Twoich wiadomości, albo szczególnie doceniając zaangażowanych. Możesz dowolnie edytować każdy autosegment: jego nazwę, reguły, dodawać podsegmenty lub nawet go usunąć.
Konkretne zastosowanie analizy danych zakupowych omawiał Wojciech Tomaszewski z Answear.com na konferencji Mail My Day. Posłużył się przy tym przykładem doświadczeń sklepu odnoszących się bezpośrednio do komunikacji email marketingowej.
Analiza RFM - świetny sposób na podział bazy!
Jedną z ciekawych metod jakie możesz zastosować przy segmentacji jest analiza RFM. Pozwala ona na podział odbiorców w zależności od tego kiedy ostatnio dokonywali zakupów, jak często i na jaką kwotę. Na podstawie wyników RFM możesz posegmentować bazę i następnie skierować do poszczególnych części dedykowane, zróżnicowane komunikaty, bez konieczności tworzenia wielu kreacji. Wystarczy jedna i odpowiednie użycie treści dynamicznych.
W praktyce RFM zastosował dział Strategii FreshMail w działaniach dla Perhapsme - „najbardziej kobiecego sklepu w sieci”. Zadanie zwiększenia sprzedaży i pogłebiania lojalności Klientek, rozpoczęliśmy od podziału bazy sklepu na 3 grupy. Na podstawie otrzymanych wyników zdecydowaliśmy o dalszych krokach. Finalnie, użytkowniczki aktywne, robiące regularne zakupy otrzymały treści związane z modą: osoby, które dokonały zakupu na przestrzeni od pół roku do roku wstecz zachęcaliśmy 15% rabatem, a ci odbiorcy, którzy nie robil zakupów od roku otrzymali możliwość zakupów z 30% upustem. Akcja zakończyła się w tym przypadku wzrostem sprzedaży o 35%.
Szerzej case ten opisany jest w artykule “Segmentacja marketerze”, a także tutaj.
Targetuj na różne sposoby
Zwróć uwagę, że segmentacja może pozwolić Ci na dotarcie z informacjami do użytkowników w konkretnym obszarze, miasta, czy też województwa. Możesz do tego wykorzystać funkcjonalność geotargetowania. Inny machanizm - tworzenia grup odbiorców na podstawie płci, otworzy możliwości tworzenia ofert związanych np.: z zbliżającym się 8 marca, skierowanych tylko do kobiet.
Czy zauważyłeś już szansę dla siebie? Opcję zmniejszenia współczynnika wypisów subskrybentów niezadowolonych z otrzymywania nietrafionych ofert? Wiedz, że wielu z nich przestaje otwierać wiadomości i z czasem odchodzi z powodu zniechęcenia poczuciem, że dostają wiadomość tworzoną wg jednego klucza. Receptą na takie przypadki może okazać się targetowanie po lojalności. Pozwala ono na wskazanie tych odbiorców, którzy regularnie zapoznają się z treścią Twoich kampanii i tych, którzy robią to sporadycznie. Otwiera to możliwośći, aby wyróżnić tych, których cieszą Twoje wysyłki i zaktywizować odbiorców o niskim poziomie zaangażowania.
Personalizacja - królowa marketingu!
Jeśli uznamy, że segmentacja jest jak powiedzenie “a”, to zdecydowanie zastosowanie personalizacji jest powiedzeniem “b”. Wspomniane “b” w email marketingu jest dążeniem do trafienia w “czuły punkt”. Odbywa się poprzez nadanie i dopasowanie indywidualnych cech w komunikacji z konkretnym odbiorcą.
W swojej najprostszej odsłonie personalizacja, może być wyrażona poprzez bezpośrednie zwrócenie się do subskrybenta. Jeśli tylko mamy jego imię (pozyskane na etapie zapisu do bazy, lub w toku dalszej relacji), to zaawansowany system do email marketingu będzie mógł je odpowiednio odmienić zdecydowanie zwiększając szansę na to, że Twoja wiadomość zostanie przeczytana.
Pamiętaj jednak, że częste użycie imienia w tytule sprawia, że odbiorcy mogą do tego przywyknąć (przez co zabieg straci na skuteczności), lub co gorsze - poczują irytację i wypiszą się z Twojej bazy. Dlatego oprócz imienia, całość tytułu musi przyciągać uwagę, a nadawca powinien się kojarzyć z wartościowymi treściami dopasowanymi do oczekiwań odbiorcy.
Personalizować możemy nie tylko temat wiadomości ale i samą jej treść. W bardziej zaawansowanej formie wykorzystując wspomiany mechanizm contentu dynamiczego (szerzej możliwości opisuje poradnik FreshMaila), dzięki któremu możesz wysyłać mailingi dopasowane do konkretnych założeń i kryteriów. Wówczas wiadomości jakie dotrą do odbiorców będą zróżnicowane w ramach jednej kampanii. Jest to możliwe dzięki oparciu o informacje indywidualnie dla konkretnych odbiorców, definiowane na etapie przygotowania mailingu.
Przykłady zastosowania segmentacji i personalizacji
Jak to wygąda w praktyce? Posłużę się dwoma przykładami.
Załóżmy, że prowadzisz księgarnię i jakiś czas temu rozpocząłeś sprzedaż internetową. Chciałbyś zwiększyć sprzedaż i zaczynasz zastanawiać się jak zrobić to przy pomocy email marketingu. Pierwsza myśl to wysłanie newslettera do miłośników czytania, masz przecież ich adresy email i wymagane prawnie zgody na komunikację. Dochodzisz do wniosku, że użyjesz zdjęć pokazujących okładki książek, opiszesz krótko ich zawartość i dodasz recezje.
Ale czy wziąłeś pod uwagę, że ten pomysł możesz uzupełnić o bieżące trendy? Zadałeś sobie pytanie, czy do tak zróżnicowanej grupy odbiorców możesz dotrzeć z jedną ofertą? Przecież każdy z nich ma nieco inne zainteresowania - od pań lubiących odpoczywać przy lekturze powieści podróżniczych, przez zainteresowanych biografiami, po tych, którzy uwielbiają gotować, lub samodzielnie ulepszać silniki swoich zabytkowych aut. Każdy z nich potrzebuje czegoś innego z Twojej księgarni. Pamiętaj, że dla każdego z nich możesz przygotować profesjonalną, spersonalizowaną ofertę skierowaną i trafiającą w jego czytelnicze gusta. Dzięki temu czytelnicy - klienci z zadowoleniem poczują, że zatroszczyłeś się o to, aby dostarczyć im właściwych publikacji, a to zaprocentuje w postaci zamówień.
Innym przykładem może być działanie jakie FreshMail przeprowadził dla sklepu Presto. Opierało się ono o stworzone profile klientów (persony). Dzięki contentowi dynamicznemu zbudowaliśmy szablon wiadomości oparty o wyrażenia logiczne, które sprawdzały do jakiej persony należy dany odbiorca maila i automatycznie dobierały dla niej odpowiednie sekcje i oferty.
Nie będę ukrywać, że wyżej opisane działania wymagają cierpliwości i determinacji we wdrożeniu. Wzbudzanie poczucia, że troskliwie dbamy o relację z odbiorcą dostarczając mu wyłącznie dopasowanych treści nie jest łatwe. Zapewniam Cię jednak, że warto poznawać swoich odbiorców, uważnie obserować ich działania i krytycznie patrzeć na swój plan komunikacji.
Dlatego analizuj i dostosowuj się do sytuacji, bądź otwarty, eksperymentuj i testuj po to, aby subskrybenci zadowoleni ze zróżnicowanej komunikacji z Twoją marką. Będziesz wiedział, że wykonałeś zadanie właściwie, bo efekty przełożą się na decyzje zakupowe.
Jeśli będziesz potrzebować wsparcia, pracownicy FreshMail są gotowi, aby podzielić się swoim doświadczeniem.