FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Mikrosegmentacja i hiperpersonalizacja – skuteczne kampanie email marketingowe
Powrót do listy wpisówHiperpersonalizacja to we współczesnym marketingu nie tylko potencjał, ale coś, czego oczekują użytkownicy. Takie kampanie są skuteczniejsze dla reklamodawcy, a przy tym faktycznie przydatne dla odbiorcy. Dziś pokażemy Ci, jak mikrosegmentacja łączy się z personalizacją we FreshMailu.
Co to jest personalizacja i hiperpersonalizacja?
Najlepsza komunikacja marketingowa to taka, która jest osobista. Według uznanej firmy McKinsey, aż 71% konsumentów oczekuje spersonalizowanej komunikacji. Zacznij wiadomość od imienia danej osoby. Nie tylko zwiększa to otwieralność Twoich wiadomości, ale buduje pozytywną relację z klientem.
Hiperpersonalizacja to po prostu wyższy stopień dopasowania. Na bazie posiadanych danych możesz pokazywać odpowiednie produkty (kategorie, promocje, rodzaje, itd.) odpowiednim osobom.
Jeśli prowadzisz sklep z ubraniami, nie ma sensu oferować mężczyznom spódniczek. Dla damskiej części klienteli możesz chcieć rozróżniać np. fasony młodzieżowe czy klasyczne i kierować je do różnych grup wiekowych.
Mikrosegmentacja - zacznij od list odbiorców
FreshMail umożliwia tworzenie wielu grup odbiorców - nawet podczas okresu testowego! W planie Growth możesz założyć aż 10 osobnych list. Jest to początek Twojej pracy nad mikrosegmentacją, gdyż segmenty tworzy się wewnątrz list odbiorców.
Listy dobrze jest tworzyć jako duże, ogólne kontenery na kontakty. Dobre przykłady osobnych list to różne typy zgód marketingowych (np. na pobranie e-booka, zapisu na webinar i ogólna ze strony) lub kiedy posiadasz kilka sklepów z różnymi produktami/usługami. To pozwoli Ci rozgraniczyć logicznie duże grupy kontaktów. Pamiętaj, że potem możesz podzielić każdą z nich na segmenty.
Zobacz, jak tworzyć i zarządzać listami odbiorców we FreshMailu w naszej bazie wiedzy. Na każdej nowo utworzonej liście odbiorców otrzymasz od razu trzy automatyczne segmenty:
- aktywni – otworzyli co najmniej 50% kampanii,
- nowi – minęło mniej niż miesiąc od daty zapisu do bazy,
- nie otworzyli żadnej kampanii – nigdy nie otworzyli żadnej kampanii
Hiperpersonalizacja poprzez segmentację klientów
Najprościej wdrożyć wysokiej klasy personalizację kampanii email marketingowych poprzez tworzenie wielu odrębnych segmentów w ramach Twoich list klientów. Najprawdopodobniej posiadasz przynajmniej 2 potencjalne grupy odbiorców: obecnych klientów oraz osoby z kampanii reklamowych w Internecie (tzw. leady). To dobry punkt wyjścia do wprowadzenia segmentacji w marketingu Twojej firmy.
W ramach 1 listy wszystkich klientów stwórz osobne segmenty dla takich podtypów.. Dla przykładu, możesz zastosować segmentację demograficzną. Jest to możliwe poprzez importowanie dodatkowych pól z wartościami innymi niż tylko adres e-mail i może wyglądać np. tak:
- Obecni klienci 18-25
- Potencjalni klienci 18-25
- Obecni klienci 25-35
- Potencjalni klienci 25-35
- Obecni klienci 35-50
- Potencjalni klienci 35-50
- Obecni klienci 50+
- Potencjalni klienci 50+
Możesz użyć także segmentacji za pomocą automatycznych reguł. Pozwoli Ci ona ustawiać segmenty na bazie otwarć lub wysyłki konkretnych kampanii. Możesz też używać własnych danych, przesyłając je po API lub importując z pliku Excela i ustawiając pola dodatkowe takie jak np. dodanie produktu do koszyka.
Mikrosegmentacja a parametry
Sekret poprawnej segmentacji klienta to łączenie różnych filtrów w dużą liczbą bardzo niewielkich, konkretnie zdefiniowanych grup. Dla przykładu:
- Najlepsi klienci 18-25: minimum 5 zamówień, zero zwrotów, byli na stronie w przeciągu ostatnich kilku dni
- Najlepsi klienci 25-35 minimum 5 zamówień, zero zwrotów, byli na stronie w przeciągu ostatnich kilku dni
itd.
- Ponowne zaangażowanie 18-25: Produkt dodany do koszyka bez zakupu i brak wizyty w ciągu ostatnich kilku dni
- Ponowne zaangażowanie 25-35: Produkt dodany do koszyka bez zakupu i brak wizyty w ciągu ostatnich kilku dni
itd.
- Niezdecydowani 18-35: wizyta na stronie w przeciągu ostatnich kilku dni, brak zakupów, brak dodania do koszyka
- Niezdecydowani 25-35: wizyta na stronie w przeciągu ostatnich kilku dni, brak zakupów, brak dodania do koszyka
itd.
Więcej przykładów segmentacji znajdziesz w jednym z naszych artykułów.
Dla każdego segmentu przygotuj osobną, dopasowaną komunikację. Stali bywalcy docenią zniżkę za lojalność, niezdecydowani - przecenę limitowaną czasowo, a osoby z porzuconym koszykiem - choćby prosty link do koszyka, gdzie mogą dokończyć zakupy. We FreshMailu umożliwia to np. wtyczka integrująca kampanie z systemem PrestaShop.
Możesz też wykorzystać inne kanały marketingowe, jak np. wiadomości SMS. Mikrosegmentacja pozwala np. wysyłać je tylko do Klientów, którzy nie otworzyli Twojego maila.
Segmentacja marketingowa
Często spotykany rodzaj segmentacji odbiorców to oparcie się na konkretnych kampaniach marketingowych. Dla przykładu, możesz stworzyć osobne segmenty np. z osób, które nie skorzystały z Twojej promocji bożonarodzeniowej czy klientów, którzy od dawna odczytują wszystkie newslettery, ale nie dokonali jeszcze zakupu.
W ten sposób możesz nie bazować na pojedynczych kampaniach, ale tworzyć kontekstowe ścieżki autoresponderów, przez które użytkownik przechodzi zależnie od tego, jak reagował na Twoje poprzednie emaile i SMSy.
Zadbaj o porządek
Twoje listy klientów powinny być regularnie aktualizowane. Pamiętaj, aby usuwać nieaktualne i nieaktywne kontakty. Zadbaj także o to, aby każdy klient był tylko w pasujących do niego segmentach i nie figurował np. jednocześnie na liście klientów obecnych oraz niedoszłych.
Z czasem może zdarzyć się, że jakaś lista przestanie być potrzebna. Jeśli dotyczy kampanii zakończonej 2 lata temu albo nie przynosi rezultatów, nie bój się zmodyfikować lub usunąć i zastąpić inną, bardziej odpowiadającą obecnym potrzebom.
Mikrosegmentacja odbiorców we FreshMailu
Wykorzystaj moc segmentacji, aby dostarczać dopasowane wiadomości i zwiększać skuteczność Twoich kampanii. Nawet jeśli posiadasz tylko 1 listę kontaktów we FreshMailu, możesz podzielić ją na osobne segmenty.
Jeśli segmenty w ramach jednej listy, to dla Ciebie za mało - plan Growth daje Ci możliwość stworzenia aż 10 list - pamiętaj, że na każdej z nich możesz tworzyć różne segmenty, co daje Ci więcej możliwości. Plan Growth, to też większa liczba odbiorców, których możesz wgrać do systemu Porównaj plany i zacznij już dziś!
Podsumowanie
- Spersonalizowanych przekazów oczekują odbiorcy, a marketerzy uznają, że jest to skuteczna praktyka zwiększania konwersji.
- Warto tworzyć osobne listy odbiorców, kiedy wykorzystujesz różne zgody bądź sprzedajesz różne usługi, czy też posiadasz kilka sklepów.
- Ważnym jest, by dzielić listy odbiorców na segmenty - dzięki temu możesz wysyłać chociażby emaile aktywizacyjne.
- Pamiętaj, by stale pielęgnować swoją bazę danych email i usuwać z niej tych odbiorców, którzy wypisali się z bazy lub przy których od dłuższego czasu dochodzi do twardych odbić.