FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Marketing produktu – zdobywaj klientów zanim Twój produkt będzie gotowy
Powrót do listy wpisówJeżeli zakładasz lub planujesz założyć własny startup, to zapewne Twoje pierwsze myśli będą skierowane ku pozyskaniu funduszy, a następnie ku rozwojowi produktu. Tak właśnie robi wielu założycieli. Natomiast tylko nieliczni skupiają się na trzecim bardzo istotnym filarze, czyli marketingu produktu. W tym artykule powiem Ci, dlaczego warto inwestować w niego już od samego początku, kiedy tylko powstanie pomysł na produkt, oraz jak go skutecznie prowadzić.
Czym jest marketing produktu?
Marketing produktu zajmuje się zwiększaniem świadomości wśród potencjalnych klientów i innych osób, zanim jeszcze produkt ukaże się na rynku. W pojęciu tym mieszczą się badania rynku, przygotowanie wizji produktu, odkrycie, kim są Twoi przyszli klienci (stworzenie persony), zdecydowanie, w jaki sposób produkt będzie dystrybuowany, a także komunikowanie i zrozumienie produktu (również wśród osób odpowiedzialnych za marketing i sprzedaż).
Dlaczego warto podjąć działania marketingowe od samego początku?
Pomyśl o marketingu produktu, który jeszcze nie powstał, jak o dobrym teaserze filmowym. Po obejrzeniu go, jeszcze nie znasz fabuły, ale już nie możesz się doczekać premiery. To właśnie jest Twoje zadanie. Dzięki opisanym poniżej działaniom, nie tylko wypromujesz produkt i zdobędziesz pierwszych użytkowników, ale także przyciągniesz uwagę inwestorów.
Zdobądź pierwszych użytkowników
Musisz wiedzieć, że tylko jeden na dziesięć startupów odnosi sukces, podczas gdy pozostałe odpadają z gry. Według CB Insights najczęstszym powodem porażki (aż 42%) jest brak zapotrzebowania na rynku na dany produkt.
Dlatego mając pomysł na biznes, promuj go już od samego początku, a pozyskasz bazę osób, które są nim potencjalnie zainteresowane. Nie traktuj ich jednak wyłącznie jako przyszłych klientów, lecz raczej jako pierwszych użytkowników. Będą to ludzie, którym udostępnisz swoją wersję MVP (Minimum Viable Product - działający produkt z minimum funkcjonalności, pozwalający przetestować rentowność danego przedsięwzięcia na grupie docelowej) produktu, dasz im możliwość przetestowania i pozyskasz wartościowy feedback.
Dzięki temu będziesz wiedzieć, czy Twój pomysł podoba się użytkownikom i czy ma szansę przyjąć się na rynku. Dostaniesz też cenne informacje, w którym kierunku rozwijać swój produkt, jakich funkcji mu brakuje, a które są mniej przydatne. To wszystko sprawi, że uzyskasz odpowiedź na najważniejsze pytanie: czy Twój pomysł rozwiązuje problemy grupy docelowej i czy jest dla niej wartościowy?
Pozyskuj inwestorów
Marketing produktu będzie działał na Twoją korzyść również podczas fundraisingu. Jest to z pewnością najtrudniejszy i najbardziej czasochłonny proces podczas budowania startupu, dlatego warto pokazać inwestorom, jakie działania udało Ci się już przeprowadzić. Jeżeli będziesz w stanie pochwalić się marketingiem na tak wczesnym etapie, będzie to oznaczało, że podchodzisz poważnie do swojego produktu. Jeśli do tego pokażesz, że już udało Ci się zebrać bazę osób, które są nim zainteresowane, będzie to dodatkowy sygnał, że Twój pomysł jest warty uwagi.
Marketing produktu - jak promować produkt, który jeszcze nie powstał?
Nawet jeśli nie powstała jeszcze choćby linijka kodu Twojej aplikacji czy strony www, nie jest to przeszkoda w rozpoczęciu działań promocyjnych. W końcu marketing to sprzedawanie wizji czy idei, jakie się kryją za produktem. To także oferowanie korzyści i rozwiązań, które sprawią, że życie osób z grupy docelowej stanie się prostsze. Poniżej przeczytasz, od jakich działań warto zacząć.
Stwórz landing page i pozyskuj kontakty
Nie musisz od razu tworzyć rozbudowanej strony internetowej. Na sam początek wystarczy pojedynczy landing page. Jego głównym celem powinno być zebranie bazy odbiorców zainteresowanych powstającym produktem. W tym celu na stronie poinformuj, jakie rozwiązanie tworzysz i jakie korzyści ono niesie dla przyszłych użytkowników. Obowiązkowym elementem strony musi być formularz zapisu do Twojej bazy mailowej. Zachęć odwiedzających landing do pozostawienia swojego adresu, w celu poinformowania ich, gdy produkt będzie gotowy.
Znam przypadki, kiedy dobrze przygotowany landing page wygenerował tysiące adresów osób zainteresowanych produktem. Wcześniej jednak należy pozyskać na nim ruch. Do tego mogą służyć:
- Reklamy Google Ads;
- Reklamy w mediach społecznościowych (Facebook, LinkedIn, YouTube itp.);
- Artykuły w mediach branżowych i na blogach;
- Notatki prasowe;
- Promocja na grupach na Facebooku czy LinkedIn;
- Posty na forach tematycznych;
- Treści wideo w serwisach YouTube, Vimeo etc.
I wiele więcej. Jak widać, możliwości jest co niemiara.
Zaangażuj odbiorców i zdobądź pierwszych użytkowników
Proces tworzenia produktu i pozyskiwania funduszy nieraz ciągnie się miesiącami, przez co osoby, które zostawiły Ci adres poprzez landing page, mogą nawet o tym zapomnieć. Warto więc co jakiś czas im się przypomnieć i wysłać wiadomość email z informacją, na jakim etapie jest Twój projekt lub po prostu z ciekawymi informacjami z branży.
Przykładowo we FreshMailu mamy plan Płać za wysłane, w którym wybierasz pakiet wiadomości i możesz nimi dysponować przez cały rok, niezależnie od wielkości Twojej bazy. Wydaje się on idealny na potrzeby takich wysyłek.
Kiedy Twój produkt będzie gotowy, poinformuj swoich odbiorców jako pierwszych. Wyślij im wiadomość z linkiem do pobrania pierwszej wersji aplikacji i napisz, że niedługo otrzymają kolejnego emaila z prośbą o feedback. Następnie po upływie czasu zaplanuj kolejną wysyłkę, która będzie zawierać np. link do ankiety czy innego narzędzia służącego do zebrania informacji zwrotnej.
Wykorzystaj webinary do promocji produktu
Już od dłuższego czasu webinary cieszą się bardzo dużą popularnością zarówno w biznesach B2B, jak i B2C. Wykorzystaj je, by dotrzeć do szerszej publiczności z informacją o swoim produkcie oraz jeszcze bardziej zainteresować osoby, które już zdążyły zapisać się do Twojej bazy odbiorców. Tę drugą grupę o webinarze możesz oczywiście poinformować za pomocą wiadomości email.
Tworząc startup, chcesz dostarczyć produkt, który rozwiązuje problemy danej grupy osób lub oferuje im pewne korzyści. Zorganizuj więc webinar, który będzie wartościowy dla tych właśnie ludzi, omów problemy, z którymi chcesz walczyć, daj wskazówki, jak sobie z tymi problemami radzić, i przy okazji poinformuj o tym, że tworzysz produkt, który w przyszłości będzie je rozwiązywał za nich.
Nie musisz osobiście prowadzić webinaru, możesz do niego zaangażować eksperta w danej dziedzinie. Jest wiele osób, które budują swoją markę osobistą i chcą się pokazywać szerszej publiczności.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że udało mi się przekonać Cię do tego, że budując startup, warto od razu zająć się marketingiem produktu. We FreshMailu mamy dla Ciebie kilka narzędzi, które idealnie się do tego nadają. Skontaktuj się z nami, a chętnie doradzimy Ci, jak zacząć: sprzedaz@freshmail.pl