Eliza Gniadek wpis utworzony wpis edytowany
Książka Marketing za przyzwoleniem – dlaczego warto przeczytać?
Powrót do listy wpisówMasowe, niechciane i przeszkadzające w przeglądaniu stron internetowych reklamy nie są najlepszą drogą do udanego marketingu. Przez brak targetowania swoich komunikatów, docierasz do osób, które kompletnie nie są zainteresowane Twoim produktem. Oni się denerwują, a Ty marnujesz niepotrzebnie swój budżet.
Jeśli chcesz trafiać do osób zainteresowanych komunikatem o Twojej marce, powinieneś stosować zasadę permission marketingu. Twórcą tej idei jest Seth Godin, poświęcił jej całą książkę: “Marketing za przyzwoleniem”. Jeśli jeszcze jej nie przeczytałeś, powinieneś jak najszybciej uzupełnić te braki!
Dlaczego polecamy tę książkę:
- Da Ci solidne podstawy marketingu za przyzwoleniem
- Pokaże, jak nie marnować budżetu na nieefektywnych reklamach masowych
- Poznasz 4 zasady mówiące, czym jest przyzwolenie
- Dowiesz się dlaczego permission marketing sprawdza się w wysyłkach kampanii mailingowych
Kilka słów o autorze…
Seth Godin to amerykański marketingowiec, przedsiębiorca, mówca oraz autor wielu książek z dziedziny marketingu. Spopularyzował stwierdzenie marketingu za przyzwoleniem (permission marketing).
Seth w swojej książce opisuje, na czym polega problem zalewania odbiorców reklamami. I dlaczego taka technika z punktu widzenia marketera wcale nie jest korzystna ani skuteczna. Zauważa, że pomimo wyraźnych minusów takich działań, zarówno dla internauty, jak i dla marketera, grono tych drugich wciąż jednak pozostaje przy starym podejściu:
“Jak na ironię, specjaliści od marketingu zareagowali na tę nową sytuację w najgorszy możliwy sposób. Aby zaradzić zalewowi reklam i na nowo przywrócić ich skuteczność, postanowili przeszkadzać nam jeszcze bardziej!”
Ten rodzaj komunikatów reklamowych Seth Godin nazywa marketingiem przeszkadzającym. Przeciwieństwem do niego jest popularyzowany przez Setha marketing za przyzwoleniem.
Co ciekawe, Seth porównuje marketing za przyzwoleniem do... chodzenia na randki:
Wyróżnia przy tym 5 etapów “randkowania”.
- Zaoferuj potencjalnemu klientowi zachętę, która go zainteresuje.
- Korzystając z tego, że poświęcił Ci swoją uwagę, zaoferuj mu dłuższą relację, podczas której będziesz udzielał mu kolejnych informacji na temat swojego produktu lub usługi.
- Wzmocnij swoją zachętę, aby mieć pewność, że potencjalny klient nie cofnie swojego przyzwolenia.
- Zaoferuj dodatkowe zachęty, dzięki którym uzyskasz jeszcze większe przyzwolenie od potencjalnego klienta.
- Wraz z upływem czasu, wykorzystuj przyzwolenie potencjalnego klienta do tego, aby osiągnąć zyski.
Co jest najważniejsze w skutecznym randkowaniu? To, jak często spotykasz się z drugą osobą, dzięki czemu może budować się między wami wzajemne zaufanie. W ten sam sposób częstotliwość styku z komunikatami marki jest istotna w działaniach marketingowych. To o wiele ważniejsze od zasięgu, który idzie w ilość, a nie w jakość.
Czym właściwie jest przyzwolenie
Seth wyróżnia cztery reguły, które pomagają zrozumieć, czym właściwie jest przyzwolenie.
Przytaczając analogię do pójścia na randkę, można powiedzieć, że: “Nie wolno spotykać się z dziewczyną najlepszego kumpla.”
W książce znajdziesz również zasadę pięciu stopni przyzwolenia, które opisują poziom zaufania klienta do firmy, pozwolenia firmie na wyprzedzanie oczekiwań klienta i decydowanie o tym, czego on potrzebuje.
Mniej znaczy więcej
Seth Godin odpowiada również na śmiałą sugestię - dlaczego pozbycie się 70% swoich klientów może pomóc Twojej firmie:
“To oznacza, że czasami będziesz musiał zrealizować najgorszy koszmar przedsiębiorcy - pozbyć się klienta. Taka jest cena optymalizacji procesu obsługi klientów. Osoba, która Cię rozprasza, domaga się obniżenia cen albo wymaga od firmy nakładów czasu i środków, które nie są proporcjonalne do generowanych przez klienta zysków, stanowi dla Ciebie obciążenie finansowe.”
Permission marketing w email marketingu
Zasada marketingu za przyzwoleniem sprawdze się szczególnie w email marketingu. Zbieranie listy adresów metodą double opt-in to podstawowa metoda uzyskania zgód na wysyłkę newsletterów do odbiorcy.
Oprócz otrzymania wyraźnego przyzwolenia, stosowanie permission marketingu w wysyłce kampanii mailingowych daje dodatkowe korzyści. Przede wszystkim - masz pewność, że kierujesz swój komunikat do prawdziwej osoby, a nie do nieistniejącego, losowego adresu mailowego. To daje Ci możliwość komunikacji personalnej, budowania relacji. Dodatkowo, klient jest zainteresowany tym, co chcesz mu wysłać, dlatego z chęcią otworzy Twoją wiadomość.
Podsumowanie
Marketing za przyzwoleniem to obowiązkowa książka dla każdego e-marketera. To pozycja odpowiednia dla wszystkich, którzy rozważają różne rodzaje promocji, w tym promocję w mass mediach. Pozwoli Ci spojrzeć na kwestię promocji swoich produktów z różnych perspektyw. Seth Godin, pisząc ją w 1999 roku, niejako wyprzedził pewną epokę marketingu, stając się pionierem marketingu za przyzwoleniem.
Zobacz też: