Maria Wąchal wpis utworzony wpis edytowany
Kobieta i mężczyzna na zakupach w sieci
Powrót do listy wpisówPreferencje zakupowe skorelowane z płcią to ciekawe i cenne informacje, z których powinni korzystać wszyscy właściciele sklepów internetowych. Spoglądając na statystyki w odniesieniu do własnych grup odbiorców, wyodrębniając persony, wprowadzając systemy rekomendacji, widać wyraźne różnice między kupującymi płci męskiej a kupującymi płci żeńskiej. Odpowiednia reakcja sklepu internetowego względem zachowań zakupowych, to sposób na zwiększenie sprzedaży i sukces e-sklepu.
Kto kupuje w internecie?
Zadaniem właściciela biznesu e-commerce jest zapewnienie odwiedzającemu jak najlepszego doświadczenia zakupowego w kontakcie ze sklepem.
Abyś mógł wybrać pasującą formę komunikacji i odpowiedni kontekst zakupowy, powinieneś posiadać wiedzę o swoich klientach. Prócz takich danych o odwiedzających, jak nowy versus powracający, geolokalizacji, historii transakcji i odwiedzanych stron, typu urządzenia z którego przegląda stronę, to
płeć stanowi istotny czynnik dywersyfikujący Twoich klientów. Click to Tweet
W Polsce z internetu korzysta obecnie 22,9 miliona ludzi, co daje nam 24-te miejsce na świecie. Według najnowszego raportu Gemius E-commerce w Polsce aż 54% polskich internautów kupuje produkty bądź usługi na polskich stronach internetowych, 13% na stronach zagranicznych. Liczba ta z roku na rok rośnie. Jak wygląda demografia internetowych kupujących? Z badania Gemius wynika, że 53% kupujących stanowią kobiety, a 47% mężczyźni.
Sklepy online, m.in. te najpopularniejsze, jak Zalando, Presto, Answear czy Komputronik (wszystkie w czołówce rankingu Money.pl Najlepszy sklep internetowy 2014) sprawiły, że zakupy są prostsze, szybsze i mobilne.
Coraz więcej internautów lubi kupować w sieci. Czy rosnący trend internetowych zakupów dotyczy tylko kobiet? A co z mężczyznami? Nawet mężczyźni lubią zakupy, choć ich podejście do kupowania online różni się od tego, jakie reprezentują panie.
1: Kobiety wydają więcej na e-zakupy niż mężczyźni
Kobiety, jeśli już znajdą w sieci produkty, których szukały, podobają się im i są w dobrej cenie, to decydują się na ich zakup. Z wyjątkiem kategorii urządzenia mobilne i sprzęt AGD/RTV kobiety wydają oraz deklarują gotowość do wydania większych kwot niż mężczyźni, bądź kwot na tym samym poziomie.
Inaczej przedstawia się sytuacja w m-shopping. 29% posiadaczy urządzeń mobilnych, w tym 23% kobiet i 34% mężczyzn twierdzi, że ich wydatki w 2015 roku w tym kanale wzrosną.
2: Moda dla kobiet, technologie dla mężczyzn
Kobiety są głównie klientkami e-sklepów z odzieżą, kosmetykami, biżuterią, obuwiem, wyposażeniem wnętrz, czy produktami spożywczymi.
Mężczyźni widocznie częściej niż kobiety kupują w sieci sprzęt elektroniczny, software, samochody oraz ubezpieczenia. Warto jednak pamiętać, że zakup swój często konsultują z partnerkami.
3: Kobiety szukają promocji, mężczyźni informacji o produkcie
Zakupy są dla mężczyzn misją, zadaniem do wykonania. Stąd, aby dokonać zakupu potrzebują zebrać niezbędne informacje i w tym pomogą im szczegółowe informacje o produkcie i jego zastosowaniach umieszczone na stronie www, czy w newsletterze e-sklepu.
Z kolei dla kobiet zakupy to przyjemny rytuał, połączony z nagrodą, dlatego częściej od mężczyzn zwracają uwagę na specjalne zniżki dla kupujących przez internet. Tendencji do „łapania okazji” towarzyszy kobietom widocznie zwiększona częstotliwość nieplanowanych, spontanicznych zakupów online.
4: Mężczyźni dokonują zakupu po znalezieniu pierwszego produktu, który spełnia ich oczekiwania
Na zakupach online nic nie odwraca uwagi mężczyzny, podczas gdy kobiety często ten plan zmieniają kupując inne rzeczy zamiast tej, którą miały kupić. Mężczyzna, znajdując produkt, który mu odpowiada, nie będzie szukał dalej. Co jeśli cena okaże się za wysoka? Do zakupu może przekonać go np. możliwość płatności ratalnej.
Obserwując z kolei zachowania zakupowe kobiet możemy zauważyć, że
Kobiety są wymagającymi klientkami i długo analizują decyzję o zakupie. Ważne jest więc, aby Twój sklep miał bogato opisany i zilustrowany produkt. Pamiętaj o czytelnych i widocznych przyciskach, pozwalających np. szybko dodać produkt do koszyka, pokaż cenę, opcje dostawy oraz rekomendowane produkty z innych kategorii, które mogą potencjalnie zainteresować klientkę. No i oczywiście opinie innych osób.
5: Pozwól kobiecie zwrócić produkt, a mężczyźnie pokaż, że jesteś partnerem godnym zaufania
Kobiety często kupują spontanicznie, dlatego chętniej zdecydują się na zakup w e-sklepie, który udostępnia informacje o możliwości zwrotu i reklamacji.
Mężczyzna odwiedzający sklep internetowy z większym prawdopodobieństwem zdecyduje się na zakup, jeśli znajdzie szczegółowy opis produktu i dodatkowe informacje o samym sklepie, np. zdjęcia siedziby sklepu stacjonarnego, aby mógł zweryfikować podmiot, w którym chce dokonać zakupu.
6. Zarówno mężczyźni i kobiety chcą kupować wygodnie
Zakupy internetowe kojarzą się z wygodą i oszczędnością czasu, stąd obie płcie chętnie wybierają dostawę kurierem lub pocztą bezpośrednio do domu lub pracy.
Dostawa do domu to najsilniejszy czynnik motywujący do zakupów w sieci. Click to Tweet
7: Mężczyźni częściej niż kobiety kupują z użyciem smartfonów
Grupa użytkowników mobilnych stale rośnie wraz z tym, że coraz więcej czynności przenosimy w segment mobile. 37% kupujących w sieci korzysta ze smartfona, a 24% z tabletu. Znacznie częściej mobilnie dokonują zakupu mężczyźni.
Kobiety z kolei częściej używają aplikacji zakupowych z kuponami rabatowymi, czy dedykowanych aplikacji konkretnych sklepów.
8: Obie płcie już kupują i chcą częściej kupować mobilnie
Spora część zaczyna e-zakupy na urządzeniu mobilnym, a kończy na stacjonarnym. Urządzenia mobilne są zawsze pod ręką, co jest wygodne np. dla łowców okazji i promocji.
m-shopping to trend, który będzie wzrastał. Konsumenci oczekują, że będą mogli korzystać swobodnie z mobilnych wersji e-sklepu. Aby nie porzucali koszyka pamiętaj, aby wersja mobilna przewidywała m.in. proste w wypełnieniu formularze, możliwość zakupu bez logowania czy przejrzystą prezentację produktów.
9: Zarówno mężczyźni, jak i kobiety rekomendują sobie zakup
Koncepcja dowodu społecznego mówi, że ludzie będą uważać konkretne zachowanie za poprawne wtedy, gdy widzą innych ludzi, którzy tak właśnie się zachowują. Aż 82% kobiet i 81% mężczyzn, doradziło w ostatnim czasie zakup produktu czy usługi.
Ponad 90% e-kupujących zapyta o radę przed planowanymi zakupami. Click to Tweet
Uwzględnij w swoim e-sklepie możliwość wystawiania opinii o produkcie. Mężczyźni, preferujący anonimowość, zapoznają się raczej z istniejącymi już opiniami w internecie. Kobiety często dodatkowo same zadadzą w sieci pytania i poproszą o poradę.
Dodatkowe, szczegółowe dane nt. zachowań zakupowych znajdziesz w dwóch raportach: E-commerce w Polsce 2015 oraz Polacy na zakupach mobilnych. Oczywiście, każdą z przedstawionych hipotez dotyczących preferencji płci, powinieneś przetestować w odniesieniu do swojego sklepu.
Świetnym narzędziem do testów grup docelowych w ecommerce jest email marketing. Click to Tweet
Testy możesz uruchomić w kampanii email, którą posegmentujesz ze względu na płeć. Przykładowo, wygeneruj maila ze szczegółowym opisem proponowanych produktów, skierowanego do mężczyzn, versus maila z atrakcyjną grafiką i „okazją” dla kobiet. Szczegółowy opis wyjaśniający działanie testów we FreshMailu znajdziesz na naszym blogu.
Utrzymuj relacje z klientami
Wiedzę na temat preferencji zakupowych warto wykorzystywać w sposób ciągły.
Email marketing to doskonały sposób na utrzymywanie stałej relacji z klientami. Click to Tweet
Pamiętaj, że mężczyźni preferują otrzymywanie wiadomości o nowych produktach oraz szukają przede wszystkim szczegółowych informacji o interesującym ich zakupie. Jeśli znajdą produkt, który odpowie na ich potrzeby, cechują się zdecydowaniem i prawdopodobnie od razu go kupią, zaprzestając dalszych poszukiwań.
Wśród męskiej grupy odbiorców dobrze sprawdzają się spersonalizowane komunikaty, oparte na rekomendacjach pochodzących z ich wcześniejszych zakupów. Do tworzenia dopasowanych do preferencji maili posłuży Ci personalizacja i content dynamiczny.
Zakupy to obowiązek, jak każdy innych, który jednak potrafi sprawiać przyjemność. Duża część kobiet w sieci deklaruje, że zakupy internetowe są dla nich często hobby i rozrywką. A także sposobem na dobry zakup w atrakcyjnej cenie.
W komunikacji newsletterowej swojego e-sklepu nie bój się oferować rabatów, zniżek i kuponów promocyjnych. Takie wiadomości są chętniej otwierane przez kobiety. Wiele kobiet zapisuje się newsletter swoich ulubionych marek i sklepów właśnie po to, aby pierwszej dowiedzieć się o najnowszych ofertach.
Skorzystaj z tego i zintensyfikuj sprzedaż w swoim sklepie internetowym, wykorzystując okazje w ciągu roku, które sprzyjają zakupom. Organizuj wyprzedaże sezonowe i oferuj kupony np. na Dzień Dziecka czy Dzień Matki, albo takie zupełnie bez okazji, ze zniżką dla Twoich subskrybentek, tylko dlatego, że dołączyły do newsletterowej społeczności Twojego e-sklepu.
Podsumowanie
Odpowiednie dostosowywanie witryny sklepu internetowego oraz komunikatu marketingowego, szczególnie jeśli grupa odbiorców mocno pochyla się w kierunku jednej płci, do zachowań zakupowych, to sposób na zwiększenie ruchu na stronie i wysoką konwersję. Także na utrzymanie autentycznej i odpowiadającej na potrzeby klientów komunikacji, która przekłada się na długotrwałą relację i zaufanie. Jestem ciekawa, czy zgadzacie się z przedstawionymi powyżej obserwacjami. Jak to wygląda w Waszych sklepach?