Eliza Gniadek , Magdalena Szyjka wpis utworzony wpis edytowany
Jak zachować higienę bazy odbiorców i zwiększyć skuteczność swoich kampanii
Powrót do listy wpisówEmail marketing to jedna z najefektywniejszych form komunikacji, zarówno w relacjach biznesowych jak i w branży B2C. Jednym z największych jego plusów jest to, że Twoja wiadomość dociera do najbardziej osobistego miejsca w Internecie, jakim jest prywatna skrzynka odbiorcy. Jednak aby Twoje działania emailowe były skuteczne, musisz zastosować się do kilku podstawowych zasad.
Jeśli więc korzystasz z systemu do email marketingu i chcesz zwiększyć zwrot z inwestycji swoich kampanii, powinieneś skupić się na dopasowaniu swojej komunikacji do profilu odbiorcy. Segmentacja bazy adresowej to pierwszy krok do robienia dobrego email marketingu.
Jeśli więc chcesz poznać sposoby, które ułatwią Ci segmentowanie - i co za tym idzie - docieranie do odpowiednich osób, zapoznaj się z naszym mini-poradnikiem.
Dowiesz się:
- czym jest segmentacja i na jakiej podstawie możesz podzielić swoją bazę,
- jak zachować spójność bazy mailingowej, jej porządek i higienę,
- co zrobić, jeśli na różnych listach masz powtarzające się adresy
Ale najpierw - kilka słów o samej segmentacji.
Segmentacja - dlaczego warto?
Głównym argumentem przemawiającym za segmentacją bazy adresowej jest to, że dzięki temu będziesz mógł wysyłać dopasowane do odbiorców wiadomości. Dzielenie listy subskrybentów na mniejsze części według określonej kategorii pomoże Ci również lepiej nią zarządzać.
Zamiast wysyłać “wszystko do wszystkich”, co ma przeważnie małą skuteczność, segmentując bazę dotrzesz do konkretnych osób z bardzo sprecyzowanym komunikatem. FreshMail daje Ci wiele możliwości dzielenia bazy na mniejsze części, charakteryzujące się konkretnymi cechami.
Możesz więc posegmentować bazę na wiele sposobów:
- Na podstawie danych deklaratywnych - czyli takich jak imię, miejsce zamieszkania, wiek, czy zainteresowania. Dzięki tym danym będziesz wiedział, kim jest Twój odbiorca i wysyłać spersonalizowane wiadomości do konkretnej grupy osób, np. tylko do kobiet, które mieszkają w Krakowie i Warszawie.
- Na podstawie danych behawioralnych - czyli zachowania subskrybentów wobec Twoich dotychczasowych wysyłek. Są to informacje o tym, czy Twój subskrybent otworzył konkretną wiadomość lub kliknął w otagowany link.
- Na podstawie danych o lojalności - czyli o tym, czy np. subskrybent nie otworzył dotychczas żadnej kampanii, czy może otwiera 80% wysyłanych do niego maili.
- Na podstawie jego zachowań na stronie lub jeśli prowadzisz sklep internetowy - jaka jest historia zakupów danego klienta. Pamiętaj jednak, że aby mieć informacje na ten temat, musisz zintegrować swoje konto FreshMail z Google Analytics lub używać kodów trackingowych oraz zintegrować się z CRMem Twojego e-sklepu.
Jak widzisz, dzięki segmentacji możesz wysłać mailing do bardzo sprecyzowanej grupy odbiorców, a im lepiej dopasowana do subskrybenta wiadomość - tym większe jego zaangażowanie w treść.
Dzięki temu zoptymalizujesz swoje kampanie, np. realizując dedykowane wysyłki dla nowych odbiorców, aktywizując tych, którzy nie otwierają Twoich wiadomości, albo szczególnie doceniając zaangażowanych. Możesz dowolnie edytować każdy autosegment: jego nazwę, reguły, dodawać podsegmenty lub nawet go usunąć.
Zobacz też:
- 7 sprytnych sposobów na zarządzanie listą mailingową
- 6 sposobów na wyższy Open Rate mailingu dzięki segmentacji odbiorców
Jak zachować higienę bazy odbiorców
Segmentacja bazy odbiorców niesie ze sobą wiele korzyści i mocno wpływa na jakość Twoich wysyłek. Jeśli robisz to od początku - świetnie, nie musisz czytać dalej. Możliwe jednak, że trafiłeś na ten artykuł właśnie dlatego, że na Twoim koncie piętrzy się niemal setka różnych list, w których mogą powtarzać się ci sami odbiorcy. Jeśli nie masz czasu dokładnie ich przeglądać, a od ręcznego usuwania, zmieniania statusów, czy przenoszenia po prostu mieni Ci się w oczach - jesteśmy w stanie temu zaradzić!
Jeśli więc:
- masz własną bazę, ale się w niej gubisz;
- w różnych segmentach pojawiają się te same osoby;
- powtarzalność odbiorców na listach jest dla Ciebie problemem;
- chcesz zwiększyć efektywność swojego mailingu.
To zapoznaj się z poniższą instrukcją - możesz być pewny, że problemy same się rozwiążą. Przyda się ona szczególnie, jeśli dopiero niedawno odkryłeś zalety segmentacji i chcesz zaprowadzić porządek na swojej liście kontaktów.
Pierwszym krokiem jest stworzenie lub wybór listy, do której przeniesiesz pozostałych odbiorców z zachowaniem dotychczasowego podziału. Dzięki temu pozbędziesz się powtarzających się adresów, a Twoja nowa lista zachowa porządek i przejrzysty układ.
Krok 1. Uporządkuj statusy odbiorców
Cały proces rozpocznij od wyeksportowania wszystkich list, jakie masz na swoim koncie. Scalając je w jedną, będziesz mógł wygodnie segmentować swoją bazę.
W tym miejscu zależy Ci na pewno na tym, aby nie utracić statusów odbiorców, jakie zostały nadane po zrealizowanych już wysyłkach, czyli to, czy dany adres odbił, albo czy wypisał się z newslettera. Taka wiedza pozwala uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, gdy ktoś, kto miał status wypisany, nagle omyłkowo “wróci” do listy jako aktywny, gdy będziesz tworzyć nową listę.
Koniecznie wyłącz w systemie do email marketingu opcję “eksportuj z dowolnym statusem” i zaznacz trzy najważniejsze statusy, jakie muszą być uwzględnione w eksporcie: aktywny, wypisany, odbijający twardo. Dokładnie tak, jak w screenie poniżej.
Krok 2. Edytuj wyeksportowany plik
Stwórz jedną dużą listę, w której zawarte będą wszystkie dotychczasowe listy, ale w postaci segmentów. Dzięki temu unikniesz powtarzających się adresów, a tym samym jakość Twojej bazy będzie większa.
Aby poszczególne listy były od siebie odseparowane, wystarczy w pliku, który wyeksportowałeś, dodać kolumnę z polem dodatkowym wynikającym z nazwy listy, jaką przed chwilą eksportowałeś.
Dla przykładu, jeśli na koncie miałeś listę Test, to nazwa kolumny (na screenie jest to kolumna D) oraz pole dodatkowe przypisane do każdego odbiorcy powinno nazwać się właśnie Test. Dzięki temu będziesz mógł utworzyć segmenty na podstawie tych pól i odseparować od siebie listy.
Aby ułatwić sobie samodzielne przeprowadzenie importu i tworzenie pól dodatkowych w systemie, po tym jak zaimportujesz nową listę, usuń w pliku, w którym pracujesz kolumny, które znajdują się w zielonej ramce - są one w tym przypadku niepotrzebne.
Krok 3. Zaimportuj plik do systemu
Tak przygotowany plik zaimportuj do listy głównej, którą wybrałeś na początku. I teraz najważniejsza rzecz - nie zapomnij o opcjach zaawansowanych importu! Podczas wgrywania pliku do listy głównej, zaznacz opcję Zmień status, gdy odbiorca znajduje się na innych listach, tak jak w poniższym przykładzie.
Dzięki temu wszyscy odbiorcy, którzy posiadali taki status na wcześniejszych listach, które scaliłeś w jedną, zostaną oznaczeni na nowe liście jako wypisani lub odbijający.
Krok 4. Oznacz pola dodatkowe
Scrollując w dół, w oknie Import odbiorców, przyporządkuj kolumny z pliku do pola dodatkowego w systemie.
Taki zabieg przeprowadź dla każdej z list osobno, aż do momentu, w którym wszystkie wyeksportowane wcześniej listy zaimportujesz do nowej, głównej listy.
Gdy już to zrobisz, możesz usunąć wcześniejsze, niepotrzebne listy z konta.
Krok 5. Zastosuj segmentację
Masz już na swoim koncie kompletną i odświeżoną listę adresów. Pozostaje już tylko segmentacja, która pozwoli Ci zachować informacje, na których listach dotychczas znajdowały się poszczególne adresy mailowe.
Aby to zrobić, przejdź do zakładki Odbiorcy, a następnie wybierz zakładkę Segmentacja. Utwórz regułę, na podstawie której zbudowany będzie segment. Czyli jeśli miałeś listę o nazwie Test, ale przeniosłeś jej zawartość do nowej, głównej listy - utwórz segment na podstawie pola dodatkowego określającego nazwę poprzedniej listy (czyli w tym przypadku Test). W taki sposób utwórz segment określający każdą dotychczasową listę.
Voila!
Ta instrukcja na pewno pomoże Ci zachować idealną higienę bazy odbiorców, przez co Twoje wysyłki trafią dokładnie do tych osób, do których powinny. Wysyłaj jeszcze efektywniejsze kampanie!