Overlay exit popup to okienko pojawiające się odwiedzającemu podczas próby opuszczenia strony internetowej. Może wyświetlać się na przykład w momencie kiedy ten nie wykonuje żadnej akcji na stronie, albo wyjeżdża kursorem poza obszar wyświetlania witryny. Jest to format nieuciążliwy dla użytkownika, z pewnością miałeś już z nim do czynienia - głównie na stronach sprzedażowych. To często stosowana metoda zatrzymania uwagi odbiorcy, przy tym wysoce skuteczna:

Exit overlay popup świetnie nadaje się do zwiększenia sprzedaży i przychodów, ale może być również wykorzystywany do celów innych niż transakcyjne, np. do wzrostu ilości subskrypcji na newsletter, wzmacniania pozycji eksperta, albo do pozyskania rejestracji podczas prowadzenia działań konkursowych. Zobacz jak możesz wykorzystać ten prosty format reklamowy na swojej stronie, niekoniecznie tylko do celów stricte sprzedażowych.

transactional_overlays

Na potrzeby tego artykułu, za cele nietransakcyjne przyjęliśmy wszystkie cele, które nie wymagają przepływu środków finansowych pomiędzy odwiedzającym stronę, a jej właścicielem.

Jak używać exit overlays popup do celów nietransakcyjnych

1. Edukuj potencjalnych klientów

W przypadku produktów charakteryzujących się wydłużonym cyklem zakupu, nie ma lepszego sposobu na rozwój sprzedażowych relacji z potencjalnymi klientami, niż budowanie eskperckiego wizerunku. Nie pchaj klientów na siłę w kierunku transakcji, a dopasuj swój komunikat do ich momentu zakupowego i oferuj informacje, które klient może wykorzystać przy podejmowaniu decyzji.

Możesz to zrobić łącząc dwa sposoby. Zaprojektuj swoją stronę w cyklu, który pozwala przewidzieć etap zakupowy, zamieszczając niezbędną wiedzę na odpowiednich podstronach. Dodatkowo poproś odwiedzających o podanie Ci swojego adresu email i wykorzystaj email marketing do trwałego budowania relacji ze swoimi klientami.

Zaprojektuj do tego celu overlay exit popup. Kiedy odwiedzający będzie chciał opuścić Twoją stronę, wyświetlisz mu prostą informację: “Chcesz wiedzieć więcej w tym temacie? Zwróć się do nas!”. Celem takiego zabiegu jest przedstawienie swojej marki jako najlepszego źródła informacji dla Twojego rynku. W momencie pytań, czy obaw, Twoja witryna pojawi się w świadomości odbiorcy, jako tzw. “telefon do przyjaciela”.

Zobacz jak robi to Cloudways. Oferuje bezpłatną wersję próbną, jednocześnie nie zawierając w informacji ani słowa związanego z komunikacją sprzedażową. Prosząc jedynie o pozostawienie w zamian adresu email, daje klientom dostęp do swojej usługi, tym samym kreuje siebie jako eksperta wychodzącego naprzeciw potrzebom klientów.

transactional_overlays1b

2. Buduj swoją bazę mailingową

Ten punkt pośrednio łączy się z wcześniejszym, z tą różnicą, iż budując dobrej jakości bazę mailingową, możesz wykorzystać ogromny arsenał narzędzi, jaki oferuje Ci email marketing, nie tylko do edukacji, ale i do budowania trwałych i silnych relacji ze swoimi klientami.

W tym przypadku cel exit overlay jest prosty. Odwiedzający ma pozostawić Ci swój email. Internauci nie dzielą się chętnie taką informacją, więc pamiętaj, aby zaoferować coś w zamian. Najlepiej sprawdzi się content premium, który użytkownik pobierze po pozostawienie adresu email. Może to być raport, przewodnik, innego rodzaju freebie atrakcyjne dla Twoich klientów.

Nie masz czasu na tworzenie dodatkowego contentu? Wypróbuj po prostu dobrze napisane wezwanie do działania: Call-To-Action. W wielu przypadkach sama zachęta słowna działa równie silnie.

transactional_overlays2

Manybooks.com

3. Zwiększ ruch na mało odwiedzanych stronach

Przeanalizuj ruch na swojej witrynie i zidentyfikuj, które strony są najchętniej odwiedzane, a które najsłabiej przyciągają odbiorców. Jeśli stwierdzisz, że na słabo odwiedzanych stronach znajdują się cenne informacje, stwórz na stronach cieszących się popularnością exit overlay, kierujący na strony, które Twoi odbiorcy powinni zobaczyć.

Tym sposobem zwiększysz ruch w miejscach zawierających przydatne i przekonywujące wskazówki dla potencjalnych klientów. Tą metodę z powodzeniem stosuje UserTesting, oferując odwiedzającym przydatne informacje nt. CRM i tym samym podwajając swoją konwersję.

transactional_overlays3b

4. Zwiększ liczbę uczestników konkursu

Dobrym pomysłem na poinformowanie o tym, że prowadzisz działania konkursowe jest ustawienie na czas trwania konkursu popupu aktywowanego wyjściem ze strony, który zachęca odwiedzających do wzięcia udziału w akcji.

Scicon swoim exit overlay dot. konkursu 12 Days of Christmas udało się skonwertować 80% odwiedzających na uczestników tegoż konkursu.

transactional_overlays4

5. Wypromuj nowy produkt

Faza tuż przed wypuszczeniem nowości na rynek to idealny moment, aby wzbudzić zainteresowanie Twoim nowym produktem lub usługą. Wykreuj jak największe zainteresowanie i moment oczekiwania, ustawiając na swojej stronie exit overlay z zapisem na newsletter dotyczącym tego, co właśnie przygotowujesz.

Dzięki temu w prosty i bezkosztowy sposób przetestujesz jak zareaguje na niego rynek, po jego wypuszczeniu. Otrzymasz szczegółową informację zwrotną, bezpośrednio od zaangażowanych użytkowników, grupy docelowej do której skierowana jest Twoja oferta.

ChipStarter stosuje ten trick na specjalnie przygotowanej landingpage, jednakże równie dobrze tą samą informację mógłby zastosować na exit popup i skonwertować również część pokerzystów korzystających z ich serwisu.

transactional_overlays5

6. Dowiedz się więcej o odwiedzających Twoją stronę

Chcesz poznać konkretne powody dla których odwiedzający wchodzą na Twoją stronę? Stosując retargeting, możesz ustawić dla konkretnych grup internautów lub konkretnych podstron inne wersje popupu aktywowanego opuszczeniem strony i tym sposobem zdobyć interesujące Cię informacje.

Wypróbuj różne kreacje exit overlay: dla nowych odwiedzających, dla porzucających koszyk, dla stron z konkretnym produktem lub dla dedykowanych landing page’y. Pozyskasz cenne informacje do optymalizacji swojej strony oraz do prowadzenia działań sprzedażowo-marketingowych.

SkinCareRx poznaje preferencje użytkowników wyświetlając w momencie wyjścia ze strony popup z krótką ankietą. Firma prosi również o adres email, aby jeszcze lepiej dopasować asortyment, strategię marketingową oraz treści wysyłek newsletterowych.

transactional_overlays6a

7. Testuj segmenty odwiedzających

Dobry retargeting pozwoli Ci za jednym zamachem wykonać proste testy A/B, za pomocą których zoptymalizujesz swoją stronę. Do tego celu stwórz overlays aktywowane konkretnymi działaniami użytkowników na Twojej stronie. Przykładowo:

  • overley 1 - wyświetlany po naciśnięciu button’a prowadzącego na inną stronę
  • overlay 2 - wyświetlany po kliknięciu w konkretny link w treści strony
  • overlay 3 - wyświetlany odwiedzającym, którzy opuszczają Twoją stronę i spędzili na niej więcej niż 30 sekund
  • overlay 4 - wyświetlany odwiedzającym, którzy opuszczają Twoją stronę i spędzili na niej więcej niż 60 sekund

Overlay 1:

transactional_overlays7

Overlay 2:

transactional_overlays8

Dwa powyższe możesz połączyć w jeden, jest to ostatnimi czasy bardzo często stosowana przez marketerów technika:

transactional_overlays9

Informacje jakie otrzymasz za pomocą exit overlays połącz z danymi, które możesz zebrać o użytkownikach z Google Analytics. Zdobędziesz jeszcze szersze pojęcie o tym, czego rzeczywiście szukają na Twojej stronie i jak reagują na zamieszczone na niej treści.

Szczegółowa analiza i przywiązywanie wagi do szczegółów prędzej czy później da Ci odpowiedzi, których szukasz i pozwoli Ci prowadzić skuteczne działania online. Przykładowo, Twój exit overlay nie konwertuje wystarczająco dobrze, ale nie wiesz czy to z powodu słabej kreacji, czy może istnieje inna przyczyna. Przyglądając się bliżej konkretnym segmentom użytkowników może okazać się, że powodem jest przykładowo brak responsywnej kreacji. Taki mankament w założeniach powoduje, że korzystającym z urządzeń przenośnych popup po prostu wyświetla się w formie uniemożliwiającej jego odczytanie i dalsze przeglądanie strony.

8. Traktuj odwiedzających indywidualnie

Aby prowadzić skuteczne działania e-marketingowe powinieneś zaprzyjaźnić się z mechanizmami personalizacji. Jeśli na Twojej witrynie znajduje się wbudowana wyszukiwarka, skorzystaj z danych jakie pozostawiają w niej użytkownicy szukający konkretnych treści.

Zdobądź uwagę swoich odwiedzających wyświetlając im przy opuszczeniu Twojej witryny informacje, którymi są naprawdę zainteresowani. Możesz do tego wykorzystać artykuły z bloga, konkretne strony produktowe lub inne, potencjalnie ciekawe dla nich informacje.

Timothy Sykes, przedsiębiorca, autor i trener, używa dwóch wersji overlays, korzystając z informacji, jakie przeglądają użytkownicy jego strony. Bazując na tym, w jakie linki klikają, prezentuje użytkownikowi popup ze swoją regularną stroną www, albo z zaproszeniem do odwiedzenia strony Millionaire Trader program.

transactional_overlays10

Exit popup skuteczny nie tylko w sprzedaży

Exit overlay popup to skuteczna i mało inwazyjna metoda konwersji użytkowników. Efektywność tych działań sprowadza się ostatecznie do poziomu wiedzy o potrzebach i zachowaniach odwiedzających Twoją witrynę. Przygotowując kreacje dopasowane do konkretnych celów poszczególnych grup użytkowników i wiążąc je z własnymi celami biznesowymi jesteś na prostej drodze do sukcesu! Będziesz generować najlepsze rezultaty swoich popupów w momencie, gdy użytkownicy będą chcieli robić to samo, co Ty chcesz aby zrobili.

Krótko mówiąc, niech Twoje cele odpowiadają na potrzeby odwiedzających Twoją stronę. Tym samym znacznie przyspieszysz rozwój swojego biznesu online. Powodzenia!

Obserwuj nasze profile social media