Barbara Prus wpis utworzony wpis edytowany
Czemu trafiasz do SPAMu (i tracisz leady)?
Powrót do listy wpisów“Jak nie trafić do SPAMu” - nie raz słyszę w słuchawce, kiedy rozmawiam z klientami. Zobacz listę czynników, które mogą powodować, że Twoje wiadomości trafią do niechcianej skrzynki.
Pracując w Biurze Obsługi Klienta, codziennie spotykam się z kwestiami związanymi z dostarczalnością wiadomości. W odpowiedzi na zadawane mi pytania postanowiłam stworzyć kompleksową listę czynników, które mogą wpływać na to, że Twoje kampanie e-mail marketingowe trafiają do SPAMu. Z pewnością zastanawiasz się nad tym, dlaczego Twoja wiadomość, która jest wartościową informacją bądź ofertą dla Twoich klientów, została potraktowana jako śmieci na skrzynce pocztowej. Poniżej kilka sprawdzonych sposobów na poradzenie sobie z filtrami antyspamowymi. Jak nie trafić do SPAMu?
Twoje wysyłki nie są uwierzytelnione
To bardzo ważny czynnik, związany z masową wysyłką e-mail marketingową. Zweryfikowanie zabezpieczeń dla Twojej domeny wysyłkowej, pozwoli na uwierzytelnienie wiadomości przez serwer pocztowy odbiorcy. Uwierzytelnienie porównuje się do klucza, który pasuje do zamka w kłódce, ponieważ polega na umieszczeniu w nagłówku wiadomości klucza prywatnego. W momencie, kiedy wiadomość dociera na skrzynkę odbiorcy, serwer prosi o podanie klucza, który pasuje do tego, który osadzony jest na serwerze. Jeśli klucz publiczny serwera odbiorcy pasuje do klucza prywatnego (czyli wpisu w nagłówku wiadomości, który jest “kłódką”) - wiadomość zostanie ostatecznie zaakceptowana. We FreshMailu każdą wysyłkę zabezpiecza poprzez zweryfikowany SPF, ale dajemy Ci również więcej możliwości. Zweryfikuj dla swojej domeny nadawczej również zabezpieczenie DKIM, które znacząco wpływa na poprawę dostarczalności. W jaki sposób to zrobić? Sprawdź tutaj.
Na Twoich listach znajdują się “niebezpieczne” adresy
W działaniach e-mail marketingowych podstawowym działaniem, wpływającym na dostarczalność, jest systematyczne prowadzenie higieny bazy adresów. Pamiętaj, aby zbierać zapisy, korzystając z modelu double-opt in. Ma to znaczący wpływ na ochronę listy odbiorców przed adresami, które są niebezpieczne dla dostarczalności wiadomości. Nie zapominaj również o adresach, nazywanych Spamtrapami. Są one wykorzystywane przez providerów poczty do wykrywania tzw. spamerów. Po około 12 miesiącach braku aktywności skrzynki odbiorczej, staje się ona spamtrapem. Zatem jeśli prowadzisz nadal wysyłkę do takiego adresu - dla filtrów antyspamowych stajesz się nadawcą przesyłającym niechciane treści i w rezultacie obniżona zostaje reputacja Twojej domeny i dostarczalność. Spamtrapy, czyli nieużytkowane adresy, są również często zamieszczane w ogólnodostępnych bazach adresowych, dostępnych w Internecie. To dlatego tak ważne jest, aby prowadzić wysyłkę do adresów, które nie pochodzą z ogólnodostępnych źródeł. Prowadzenie takiej wysyłki z punktu widzenia RODO, jest krótko mówiąc, nielegalne. Więcej o tym tutaj.
Jak nie trafić do SPAMu? Analizuj
Po każdej z wysyłek przeanalizuj statystyki dostępne pod zakładką “Raporty” z poziomu konta FreshMail. Zwróć uwagę przede wszystkim na adresy, które uzyskały status “odbicie twarde”- oznacza to, że serwer odbiorczy odrzucił wiadomość. Nie usuwaj takich adresów tylko skorzystaj z instrukcji, która tłumaczy krok po kroku, w jaki sposób prawidłowo oznaczyć adresy odbijające twardo. Mogą być one niebezpieczne dla Twojej dostarczalności. Regularna wysyłka na adresy odbijające może bowiem doprowadzić do blokady wysyłek po stronie monitorujących narzędzi zewnętrznych.
Popełniasz błędy, tworząc szablon wiadomości
Algorytmy filtrów antyspamowych nadpisują się każdego dnia, co oznacza, że tylko providerzy poczt wiedzą wszystko o swoich filtrach antyspamowych. Z doświadczenia jednak wiem, że pewne elementy szablonów zawsze będą miały wpływ na filtry spamowe. Poniżej wymienię najważniejsze z nich.
Zbyt duża ilość grafik w stosunku do tekstu
Zalecamy tworzenie wiadomości na podstawie zachowania równowagi między grafikami a tekstem w stosunku 50/50. Zbyt duża ilość grafik wpływa również na to, że wiadomość staje się zbyt ciężka. Wiadomość, która waży powyżej 50-60 kb, z dużą dozą prawdopodobieństwa wpadnie do zakładki SPAM. Zaznaczę jednak, że tekstu osadzonego na grafice nie traktuje się na skrzynkach pocztowych jako wartość tekstowa wiadomości.
W treści kampanii znajdują się tak zwane słowa spamogenne
Słowa nawołujące do zakupu, takie jak: “Kup teraz”, “Promocja tylko teraz”, “Działaj szybko”. Uważaj również na słowa “Sprzedaż”, “Oferta”, “Zniżka”czy “Darmowe”. Oczywiście, jeśli użyjesz któregoś ze słów raz, to nie znaczy, że Twoja wiadomość wpadnie do SPAMu. Zwróć jednak uwagę, aby ich nie nadużywać i, co najważniejsze, starać się nie wstawiać w tytułach kampanii. Przeczytaj nasz artykuł, który podpowie, jak nie trafić do SPAMu przez użycie nieodpowiednich słów.
Kolory zastosowane w szablonie są traktowane, jako podejrzane przez filtry antyspamowe skrzynek pocztowych
Narzędzia antyspamowe “nauczyły się”, że niechciane wiadomości często zawierały czerwoną czcionkę, zatem postaraj się jej nie używać. Tak samo traktowane są tzw. niewidzialne fonty, czyli czcionki w kolorze tła. Nie należy używać jaskrawych kolorów, które mogą sugerować zastosowanie sztuczek sprzedażowych.
Wysyłka bez linku rezygnacji oraz danych nadawcy
To niewybaczalny błąd dla filtrów antyspamowych, dla których liczy się wiarygodność domeny nadawczej. Zawsze umieszczaj w stopce maila dane swojej firmy i link rezygnacji. Wpływa to nie tylko na dostarczalność, ale i zaufanie czy lojalność odbiorców do Ciebie jako nadawcy. Pamiętaj, że wiadomość bez linku rezygnacji zalicza się do treści o obniżonej wartości.
Jedyną miarodajną metodą, aby sprawdzić, czy mail wpada do SPAMu, jest przetestowanie szablonu wiadomości. Załóż skrzynkę pocztową u najbardziej popularnych providerów, takich jak np. Onet, Interia czy Gmail i testuj różne możliwości po to, by móc cieszyć się sukcesem swojego e-mail marketingu. Zastosuj w swoich działaniach powyższe sugestie, a zdecydowanie zwiększysz swoje szanse na dotarcie do swojej grupy odbiorców.
Podsumowanie - jak nie trafić do SPAMu?
- Zweryfikuj DKIM dla swojej domeny .
- Na bieżąco analizuj wyniki kampanii.
- Sprawdzaj, które adresy są “niebezpieczne” dla Twoich wysyłek.
- Zwracaj uwagę na to, by nie stosować elementów szablonu, które mogą mieć wpływ na to, że wiadomość znajdzie się w zakładce SPAM.
- Stosuj zasadę równowagi dla treści tekstowych i graficznych.
- Testuj swoje wysyłki.