Paweł Sala wpis utworzony wpis edytowany
E-mail marketing w liczbach 2011 – infografika
Powrót do listy wpisówFreshMail publikuje pierwsze tak obszerne badanie rynku e-mail marketingowego w Polsce. Dane, które zdecydowaliśmy się przeanalizować zostały zebrane na przełomie ostatnich 3 lat. Nie jest to badanie deklaratywne, które może cechować się dużą możliwością błędu (zwłaszcza w przypadku małej, przypadkowej grupy ankietowanych osób). Badanie to oparliśmy na aktywności ponad 15 000 000 odbiorców newsletterów (unikalne adresy e-mail) do których wysyłane jest rocznie ponad 1 000 000 000 wiadomości e-mail za pomocą systemu FreshMail. Jednocześnie przebadaliśmy działania użytkowników systemu FreshMail (marketerów), którzy prowadzą ww. działania. W badaniu przeanalizowaliśmy lata 2010 i 2011, a także pierwszy kwartał 2012 roku. Dzięki temu powstało pierwsze tak rozległe i dokładne opracowanie danych związanych z rynkiem e-mail marketingu w Polsce.
Co wynika z poniższego badania ?
1. Coraz chętniej sprawdzamy pocztę na urządzeniach mobilnych
Sposób sprawdzania przez Polaków poczty elektronicznej.
Od 2010 roku bardzo dynamicznie rośnie wykorzystanie urządzeń mobilnych do sprawdzania poczty elektronicznej osiągając w pierwszym kwartale 2012 roku udział na poziomie 6%. Dla marketerów oznacza to kolejne wyzwania związane z przygotowaniem treści dostosowanych także do wyświetlania na tego typu urządzaniach - na szczęście ponad 70% tych urządzań wyposażona jest w iOS, który całkiem dobrze interpretuje kod HTML/CSS.
Jednocześnie rośnie zastosowanie technologi webowych do sprawdzania poczty. Głównie dzieje się tak za sprawą korzystania z interfejsów Wirtualnej Polski oraz Gmaila. Bardzo duża dynamika wzrostu wykorzystania technologii Googla w zakresie obsługi poczty elektronicznej jest wynikiem nie tylko użycia poczty z rozszerzeniem Gmail.com, ale także możliwa była dzięki udostępnieniu przez Googla możliwości podpinania domen firmowych i zastosowania Gmaila w firmach - zwłaszcza w sektorze MŚP.
2. Niestety Microsoft Outlook nadal króluje
Z badania wynika, że ponad 68% sprawdzanej poczty za pomocą programów desktopowych (instalowanych na komputerach) jest robione za pomocą jednego z programów ze stajni Microsoftu. Spytacie skąd to "niestety" - otóż ponad 1/3 z tych programów to MS Outlook 2007 i 2010, które wykorzystują do renderowania silnik MS Worda, a co za tym idzie nie interpretują bardzo dużej ilości właściwości HTML/CSS. W praktyce sprowadza się to do tego, że marketerzy muszą zwracać szczególną uwagę na kodowanie mailingu, aby nie "wysypywały się" u odbiorców. W tym celu co roku publikujemy "Raport wykorzystania technologi CSS w programach pocztowych", już niedługo nowa wersja, a póki co zapraszamy do lektury poprzedniego raportu.
3. Social media i e-mail marketing
Badania pokazują coraz większe zainteresowanie ze strony marketerów możliwościami synergii e-mail marketingu i social media. Częściej dzieje się to jednak w kierunku e-mail marketing - social media niż odwrotnie np. poprzez umieszczenie przycisku do polubienia fanpage’a w newsletterze. Niestety marketerzy zapominają o możliwości podzielenia się ciekawym malingiem na swojej tablicy.
W tym miejscu pozwolę sobie wtrącić małą dygresję….
Drogi Marketerze - Pamiętaj, że e-mail marketing jest póki co najbardziej efektywną formą komunikacji. Co więcej jest to jedna z najlepszych form komunikacji, która konwertuje na konkretną sprzedaż ! Zważ zatem że umieszczanie w głównej części newslettera (górny prostokąt o wymiarach 600x350px) przycisku "lubię to" jest trochę nieroztropne… wszak Twój odbiorca zostaje wypchnięty z jednego kanału do drugiego… gdzie zasadniczo nie może nic kupić :( Jeszcze większym kuriozum jest jeżeli jakiś użytkownik jest już fanem danej marki, a nadal w mailingach dostaje zachętę aby polubił dany fanpage. Jeszcze gotów pomyśleć, że w tym newsletterze nie ma nic ciekawego i się wypisze z niego :( Polecam zatem wykorzystanie narzędzi do segmentacji bazy i contentu dynamicznego przy tworzeniu danych treści :)
4. Komunikacja one-to-one
Cieszy fakt, iż marketerzy coraz chętniej wykorzystują personalizację zarówno w temacie jak i w treści wiadomości. W 2011 roku widać było znaczący spadek tego trendu, ale pierwszy kwartał 2012 roku wygląda już całkiem dobrze. Dodam jeszcze, że kampanie, które mają mądrze zastosowaną personalizację są nawet 3,5 razy bardziej efektywne od tych bez personalizacji.
5. Czas wysyłki
W dalszym ciągu pierwsza połowa tygodnia wykorzystywana jest do prowadzenia przede wszystkim komunikacji B2B a druga do komunikacji B2C. Środa nadal króluje jako magiczna, jednak efektywność jej systematycznie spada. Marketerzy niezmiennie rzadko wykorzystują weekend do komunikacji ze swoimi odbiorcami. Niestety z doświadczenia wiem, że nie ma jednej odpowiedzi na pytanie "kiedy wysyłać kampanie?", dlatego rekomenduję każdemu wykorzystanie FreshMail Optimizera i sprawdzenie w jaki dzień i o jakiej porze najlepiej reagują Twoi odbiorcy.
Poniżej zamieszczamy infografikę z wynikami całego badania - jeżeli chcecie ,aby w przyszłości była ona rozwinięta o jakieś dodatkowe dane - napiszcie komentarz :).