FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
3 rzeczy, które monitoring internetu może zrobić dla początkującego biznesu
Powrót do listy wpisówMyśląc o marketingu mamy w głowie kilkadziesiąt różnych rozwiązań, od reklam w Google, przez płatną obecność w serwisach (artykuły sponsorowane), aż po double billboardy. Jednak, gdy startujesz z nową firmą, każda zainwestowana kwota jest na wagę złota. Jak rozsądnie dysponować środkami, które przeznaczasz na marketing? Warto pomyśleć nad najlepszą identyfikacją miejsc, w których są Twoi potencjalni klienci oraz Twoja konkurencja. W tym może Ci pomóc monitoring internetu.
Ten post jest wpisem gościnnym autorstwa Mikołaja Winkiel Chief Evangelist w Brand24
Dowiesz się z niego:
- Jak możesz monitorować sieć z korzyścią dla Twojej marki/firmy
- Czego dowiesz się podpatrując aktywność konkurencji w sieci
- Jak wykorzystać potencjał społeczności internetowej do budowania Twojej marki
1. Zbadasz, gdzie mówią o Twoim produkcie
Dzięki temu, że ponad połowa internautów obserwuje marki w sieci, a prawie 40% klientów pisze o nich w mediach społecznościowych, masz do wykorzystania bardzo duży potencjał informacyjny. Dzięki monitoringowi możesz wejść z klientem w interakcję, znaleźć jego opinię, podziękować za nią, bądź po prostu pomóc, jeżeli ma jakiś problem. Ale zakres monitoringu jest dużo szerszy.
Podstawowym a, dla młodej firmy, głównym rozwiązaniem jaki daje monitoring internetu, to identyfikacja miejsc i osób, które wypowiadają się o produktach. Dzięki takim informacjom dowiesz się bezpośrednio u źródła co przeszkadza klientom, jakie są ich wymagania dotyczące produktów czy jakie rozwiązania mogą ich zadowolić. To dla Ciebie wskazówka co możesz zmienić w produkcie, albo co możesz uznać za Twoją główną zaletę – bo jeżeli produkt odpowiada precyzyjnie na potrzebę klientów, którą wyrażają w mediach społecznościowych to warto aby zrobić z tego kluczową linię komunikacji. Jeżeli też odpowiednio wcześnie zauważysz, że nasz produkt zawiera dużą część tego na co narzekają internauci – może będziesz mieć czas aby wprowadzić zmiany przed premierą?
Jeden z klientów Brand24 monitoruje wszystkie frazy dotyczące kategorii produktowej, w której się specjalizuje, a jest to dość niszowa kategoria. Sprawnie monitorują wszystkie wzmianki i pojawiają się z informacją o swoim sklepie, zapraszając na jego stronę internetową. W ciągu miesiąca, takie działania podniosły konwersję z osób wchodzących na stronę, na osoby kupujące 4-krotnie.
Wartościowe może też okazać się dokładne analizowanie działań i rozmów o Twojej marce w sieci. Dzieki temu, że Playstation, które stara się włączyć w każdą dyskusję, w której ktoś mówi o Playstation 4, ich profil na Twitterze zyskał 60% więcej followersów, a sam sentyment marki to 88% pozytywnych wypowiedzi.
2. Podpatrzysz konkurentów i nauczysz się na ich błędach
Kolejnym, niemniej ważnym rozwiązaniem jest możliwość monitorowania konkurencji. Gdzie się reklamują, jak działają, czy w ogóle rozmawiają z konsumentami, czy ich słuchają, czy prowadzą działania marketingu szeptanego? Na te wszystkie pytania może odpowiedzieć odpowiednio ustawiony monitoring. A może jest możliwość podejrzenia rozwiązań, które się u nich sprawdzają i wdrożenia ich u siebie w swoich działaniach? Wiadomo nie od dziś że lepiej uczyć się na błędach cudzych niż swoich :)
3. Zidentyfikujesz liderów opinii
Monitoring internetu daje też możliwość wyszukania autorów, którzy w danym temacie wypowiadają się najczęściej. Są tak zwanymi liderami opinii – osobami, które są postrzegane przez internautów jako mające ważne zdanie i jednocześnie mającymi wpływ na decyzje zakupowe internautów. Ten schemat promocji opiera się na zasadzie marketingu rekomendacji, gdzie bardziej ufamy swoim znajomym czy osobom, z którymi łatwiej nam się identyfikować.
Znalezienie takich osób da Ci możliwość wejścia z nimi w interakcję i zaprezentowania swojego produktu – może uda Ci się z nich zrobić swoich ambasadorów marki?
Współpraca z liderami opinii może bardzo dobrze wpłynąć na wizerunek Twojej marki, jedna z dużych firm postanowiła pozyskać ambasadorki do opisywania swoich produktów. W ciągu 1,5 rocznej współpracy liczba pozytywnych wypowiedzi na ich temat wzrosła o prawie 40%.
Możliwości jakie daje monitoring internetu np. za pomocą Brand24 są właściwie nieograniczone i jego celem jest jak najlepsze poinformowanie marki, gdzie i jak wypowiadają się o niej klienci, wskazanie miejsc i ułatwienie komunikacji. Sprawdź co profesjonalny monitoring sieci może zrobić dla Twojego biznesu, nawet jeśli dopiero zaczynasz!