FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
6 sposobów na wyższy Open Rate mailingu dzięki segmentacji odbiorców
Powrót do listy wpisówEfektywna komunikacja email marketingowa nie polega jedynie na wgraniu bazy adresów mailowych i wysłaniu kampanii. Aby działania email marketingowe generowały przychody, treści przesyłanych wiadomości powinny być zróżnicowane i dostosowane do potrzeb i indywidualnych oczekiwań odbiorców. Możesz to osiągnąć w prosty sposób dzięki segmentacji bazy. W ten sposób stworzysz interesujące i generujące sprzedaż oferty, skrojone na miarę poszczególnych grup klientów.
Z tego artykułu dowiesz się jak odpowiednio segmentować swoją listę odbiorców, aby odnotować wyższy CTR i Open Rate.
Co daje segmentacja bazy?
Z pewnością chcesz, aby Twoje wiadomości były otwierane przez odbiorców. Dlatego nie przesyłaj tej samej treści do wszystkich swoich subskrybentów. Podziel ich na grupy, np. ze względu na ich zainteresowania bądź potrzeby i na tej podstawie przygotuj kreacje swoich wysyłek. Po co? Marketerzy, którzy zaczęli stosować segmentację za najważniejszą zmianę (39% odpowiedzi) uznali wzrost wskaźnika Open Rate swoich kampanii. Dodatkowo, co czwarty odnotował wzrost przychodów i większe zyski, wyłącznie dzięki podzieleniu bazy odbiorców i dostosowaniu komunikacji email marketingowej do poszczególnych grup (Lyris Annual Email Optimizer Report). Indywidualny komunikat mocno wpływa na otwarcia wysyłanych maili z prostego powodu - odbiorca dostaje treści, którymi jest potencjalnie bardziej zainteresowany, stąd chętniej zapoznaje się z przesyłanymi informacjami.
Dobrze dopasowany content wpływa jednocześnie na przywiązanie klienta do marki. Nic w tym dziwnego, jeżeli dostajemy treści, które są dla nas interesujące i wartościowe, nie chcemy z nich rezygnować. Zgodnie z tym samym raportem, po zastosowaniu segmentacji średnio o 28% obniżyła się liczba wypisów z newslettera. Jeśli chcesz więc, aby Twoje działania email marketingowe skutkowały wzrostem sprzedaży i budowaniem grona lojalnych klientów, powinieneś stosować segmentację.
Dane deklaratywne i behawioralne na start
Aby segmentować odbiorców powinieneś zebrać o nich trochę dodatkowych informacji. Jakie dane są potrzebne i skąd je wziąć? Dane deklaratywne, czyli np. imię czy wiek, możesz zbierać już w momencie zapisu na newsletter. Często przy tworzeniu formularza zapisu pojawia się pokusa, aby umieścić w nim jak najwięcej pól dodatkowych, by od razu zebrać jak najwięcej informacji. Rozbudowane formularze często jednak zniechęcają internautów i możesz tym sposobem łatwo stracić subskrybenta. Warto zebrać tylko podstawowe informacje: email i imię. Dzięki temu możesz podzielic odbiorców ze względu na płeć, bez konieczności wypełniania pola dodatkowego w formularzu zapisu.
Drugie, cenniejsze dane behawioralne, możesz uzyskać w czasie budowania relacji z odbiorcą w trakcie prowadzenia komunikacji email marketingowej. Dane behawioralne to wszelkie informacje o działaniach odbiorców, otwarciach i kliknięciach w wysłanych kampaniach. We FreshMailu odczytasz je w module Raporty. Korzystając z FreshMaila możesz także śledzić zachowania swoich odbiorców na własnej stronie internetowej, na którą przekierowujesz subskrybentów. Wystarczy, że zintegrujesz swoje konto z kontem Google Analytics, a dowiesz się jaką ścieżkę przeszedł odbiorca po przejściu z maila na Twoją stronę. O tym jak przeprowadzić integrację FreshMaila z Google Analytics dowiesz się z naszego poradnika.
Warto, abyś pomyślał także o informacjach, które możesz zaciągnąć z innych systemów, np. CRM czy platform e-commerce. Posiadając dane o działaniach zakupowych klientów - częstotliwości i datach zakupów, a także o wydawanych kwotach, możesz przystąpić do analizy RFM, która jest bardzo zaawansowanym sposobem stworzenia zaawansowanej segmentacji do precyzyjnej komunikacji z klientami.
Sprawdź z jakimi aplikacjami możesz zintegrować swoje konto we FreshMailu.
Jak segmentować odbiorców?
FreshMail pozwala w kilku prostych krokach posegmentować bazę zarówno z użyciem danych deklaratywnych, jak i danych behawioralnych. Gdzie znajdziesz tą funkcjonalność? Wystarczy przejść do zakładki “Odbiorcy”, a następnie wejść w listę odbiorców, którą chcesz posegmentować. W menu po lewej stronie znajdziesz zakładkę “Segmentacja”.
1. Segmentacja na podstawie danych deklaratywnych
Jeżeli dysponujesz np. miejscem zamieszkania klienta, możesz wydzielić w bazie tych, którzy mieszkają w pobliżu Twoich sklepów stacjonarnych. Taką grupę odbiorców możesz mailowo zapraszać na promocje organizowane w tych miejscach sprzedaży. Jak stworzyć taki segment?
Przy imporcie swojej listy odbiorców, wprowadź informacje w formie pól dodatkowych. Wybierz w regule segmentacji pole dodatkowe, w którym przechowywana jest informacja o mieście zamieszkania. Następnie zdefiniuj sposób w jaki mają być wykorzystane dane z pola, w tym wypadku jest to “równa się” i podana została wartość pola dodatkowego “Kraków”. W ten sposób wszelkie rekordy, których pole dodatkowe “Miasto” równa się treści “Kraków”, zostaną dodane do tego segmentu.
2. Segmentacja ze względu na płeć
Jeżeli prowadzisz sklep z odzieżą, podstawą do wysyłania spersonalizowanych mailingów będzie podział Twojej grupy odbiorców ze względu na płeć. Dzięki temu masz pewność, że kobiety otrzymują rabaty np. na letnie sukienki, a mężczyźni na garnitury czy koszule. Do takiej segmentacji potrzebujesz jedynie imienia odbiorcy - resztę FreshMail zrobi automatycznie za Ciebie. W regule segmentu wybierz płeć, a następnie wskaż pole dodatkowe, w którym przechowywane jest imię.
3. Segmentacja po danych behawioralnych
Segmentacja po danych behawioralnych, czyli na podstawie tego jakie działania podejmują Twoi odbiorcy wobec przesyłanych przez Ciebie kampanii, to bardzo istotny podział, który możesz wykorzystać tworząc segmenty odbiorców. Podstawowym wskaźnikiem, który warto brać pod uwagę jest Open Rate (OR), ponieważ to on mówi nam najwięcej o zaangażowaniu odbiorców i jakości bazy.
Załóżmy, że wysyłasz kampanię do najmniej aktywnych użytkowników w celu aktywizacji ich nietypowym rabatem. Jeżeli odbiorcy nie podejmą żadnej akcji po wysłaniu mailingu, możesz ich pożegnać i usunąć z bazy. Warto ich o tym poinformować. W tym celu stwórz segment z odbiorcami, którzy nie otworzyli kampanii z pożegnalną zniżką. Wystarczy, że w regule wskażesz, iż kampania nie została otwarta, a następnie wskażesz tę konkretną kampanię. System oddzieli dla Ciebie odbiorców, którzy nie otworzyli kampanii.
4. Segmentacja z użyciem Email Marketing Automation
We FreshMailu możesz zastosować automatyczne wysyłki mailingu do odbiorców, którzy zrealizowali ustawione przez Ciebie cele w Google Analytics. Aby móc korzystać z tej funkcjonalności powinieneś najpierw zintegrować swój FreshMail z Google Analytics. Następnie FreshMail automatycznie wyodrębni z Twoich odbiorców segment osób, które odwiedziły konkretne podstrony na Twojej witrynie. Jeśli prowadzisz sklep internetowy mogą to być np. osoby oglądające konkretne produkty lub kategorie (te dane zdefiniujesz ustawiając odpowiednie dla Twojego biznesu cele w platformie Google). Następnie system wyśle automatyczny autoresponder z dopasowaną do zachowania subskrybenta na stronie internetowej ofertą, np. rabatem na oglądane wcześniej produkty RTV.
5. Segmentacja w oparciu o tagi
Tagi to nic innego jak pewne kategorie mailingów lub kategorie linków - np. odpowiadające kategoriom mebli oferowanych w naszym sklepie. We FreshMailu możesz otagować każdą kampanię i każdy link w kampanii. Zrobisz to w 5 kroku Kreatora Wiadomości. Jak przeprowadzić taką segmentację?
Wyślij pierwszą kampanię z różnorodnym asortymentem. Otaguj poszczególne linki, przypisując produkty kategoriom, czyli np. meble kuchenne podpisz tagiem “kuchnia”. Po takiej wysyłce we FreshMailu masz możliwość posegmentowania bazy ze względu na tagi użyte w kampanii, a następnie przesłania ofert, które wzajemnie się uzupełniają. Tworząc regułę, wskazujesz kampanię, a następnie tag, który jest dla Ciebie interesujący.
6. Segmentacja z wykorzystaniem funkcji logicznych przy łączeniu różnych grup odbiorców
Tworząc segmenty odbiorców możesz połączyć różne reguły tak, aby segment spełniał 2 warunki jednocześnie. W ten sposób np. określisz kobiety, które nie otworzyły ostatnio wysłanej kampanii, a następnie wyślesz im agresywniejszą kampanię, np. z rabatem, a dodatkowo darmową dostawą. W tym celu tworzysz segment i w systemie określasz dwie istotne dla Ciebie reguł określające grupę osób, które w danym momencie Cię interesują.
Autosegmenty
Od teraz segmentacja we FreshMailu jest jeszcze prostsza! Na każdej nowo utworzonej liście odbiorców otrzymasz od razu trzy automatyczne segmenty:
- aktywni – otworzyli co najmniej 50% kampanii,
- nowi – minęło mniej niż miesiąc od daty zapisu do bazy,
- nie otworzyli żadnej kampanii – nigdy nie otworzyli żadnej kampanii.
Dzięki temu zoptymalizujesz swoje kampanie, np. realizując dedykowane wysyłki dla nowych odbiorców, aktywizując tych, którzy nie otwierają Twoich wiadomości, albo szczególnie doceniając zaangażowanych. Możesz dowolnie edytować każdy autosegment: jego nazwę, reguły, dodawać podsegmenty lub nawet go usunąć. Autosegmenty znajdziesz w zakładce Odbiorcy → Nowa lista → Segmentacja.
Podsumowanie
Email marketing to niezwykle skuteczne narzędzie lead generation. Jeśli włożysz odpowiednią ilość pracy w przygotowanie swojej bazy odbiorców, możesz osiągnąć bardzo zadowalający efekt sprzedażowy, trafiając z odpowiednim komunikatem w potrzeby poszczególnych grup potencjalnych klientów.