Joanna Wójcik wpis utworzony wpis edytowany
6 najczęstszych błędów w email marketingu
Powrót do listy wpisówEmail marketing stanowi integralną część strategii promocyjnych wielu firm. Nic w tym dziwnego, biorąc pod uwagę, że 77% konsumentów preferuje komunikaty marketingowe przekazywane właśnie za pomocą wiadomości mailowych. Niestety w przypadku mało doświadczonych osób, popularność tego kanału najczęściej nie przekłada się na wysoką jakość prowadzonych działań. Poznaj 6 najczęściej popełnianych błędów w email marketingu i sprawdź co należy wyeliminować, aby Twoje wysyłki były skuteczne.
1. Nie przerywaj komunikacji bez powodu
Pojedynczy email może przynieść jednostkowe rezultaty, ale na pewno nie będzie miał takiej siły oddziaływania jak cała kampania rozplanowana w czasie i przeprowadzona nie tylko przez maila, ale także w innych kanałach. Komunikacja newsletterowa powinna być regularna. Zaplanuj ją jako całą serię wysyłek. Marketerzy zbyt często wysyłają pojedyncze maile oczekując wysokiego ROI. Niestety, nie planując od początku długofalowej komunikacji marnujesz realny potencjał jaki daje Ci email marketing.
2. Nie bądź nachalny
Już wiesz, że brak ciągłości szkodzi kampanii, ale równie szkodliwa w email marketingu jest nachalność. Nie wysyłaj wiadomości zbyt często, zwłaszcza codziennie lub co drugi dzień, chyba że taką częstotliwość komunikacji zaakceptował na samym początku Twój odbiorca. Zbyt duża ilość maili marketingowych bardzo często zniechęca subsrybentów i jest głównym powodem wypisywania się z listy. Zaplanuj mądrze Twoją komunikację biorąc pod uwagę dane jakie posiadasz o swoich klientach. Analizuj rezultaty kampanii i obserwuj jakie linki są najczęściej klikane, na tej podstawie wyciągaj wnioski na przyszłość.
3. Nie masz zgody? Nie wysyłaj
Raport opublikowany przez Marketo wskazuje, że 77% konsumentów preferuje otrzymywanie wiadomości marketingowych na skrzynkę mailową. Komunikaty te muszą być jednak oparte na zasadzie permission marketingu. Nigdy nie wysyłaj mailingów na adresy, które zdobyłeś w nielegalny sposób np. kupując lub zbierając adresy ze stron internetowych. Ryzykujesz wówczas, że Twoje wiadomości zostaną oznaczone jako spam. Zawsze buduj swoją bazę metodą Double Opt-in, aby odbiorcy musieli potwierdzić wyrażenie zgody na otrzymywanie komunikacji i byli tego świadomi.
77% konsumentów preferuje otrzymywanie wiadomości marketingowych na skrzynkę mailową. Click to Tweet
4. Nie personalizujesz maili? Zacznij
Nie każdy email będzie tak samo interesujący dla wszystkich odbiorców z Twojej listy. Dlatego postaraj się nie wysyłać tego samego komunikatu do całej bazy. Postaw na segmentację. Możesz zacząć od najprostszego targetowania w oparciu o płeć odbiorcy, wystarczy, że podczas zapisu na newsletter zapytasz subskrybentów o imię i stworzysz dwa segmenty. Wykorzystując dane z systemu FreshMail równie łatwo podzielisz swoich odbiorców na lojalnych i mniej zaangażowanych, wykorzystując targetowanie po lojalności. Z pomocą przyjdzie Ci także Google Analytics. Dzięki niemu sprawdzisz, którzy subskybenci niedawno Cię odwiedzili, a którym powinieneś się przypomnieć. Stworzenie kilku segmentów, a następnie personalizacja mailingów wpływa korzystnie na Open Rate i konwersję. Wysyłaj mądrze, analizując bazę, do której wysyłasz oraz rezultaty jakie osiągasz. Twój newsletter powinien precyzyjnie trafiać w gusta klientów.
5. Nie zapomnij przetestować
Zbieranie wymaganych zgód i nie wysyłanie do tych osób, które takich zgód nie wyraziły nie wystarczy, aby mieć pewność, że Twoja wiadomość nie wpadnie do spamu. Jeden mały błąd może spowodować, że cała Twoja praca pójdzie na marne. Wszyscy dostawcy usług pocztowych posługują się filtrami antyspamowymi i Twoim zadaniem jest tworzyć mailingi tak, aby nie wpadały do spamu. Pamiętaj, że newsletter powinien ważyć jak najmniej. Nie powinien zawierać załączników oraz słów kojarzonych ze spamem jak „Viagra” czy „darmowy”. Nic dobrego nie przyniesie Ci też pisanie całych wyrazów WIELKIMI LITERAMI oraz użycie wielu wykrzykników!!! Większość filtrów antyspamowych sprawdza też stosunek ilości tekstu do wielkości grafiki w każdej wiadomości. Te składające się głównie z elementów graficznych często traktowane są jako spam. Na szczęście we FreshMailu możesz sprawdzić czy Twoje wiadomości go nie przypominają. Ucz się na błędach.
6. Nie ignoruj czasu wysyłki
Z pewnością znajdziesz wiele wyników badań, które wskazują najlepszy czas wysyłki newsletterów, ale czy jesteś w stanie im zaufać? Mogę Cię zapewnić, że najlepsze wnioski wyciągniesz z Twoich własnych badań, ponieważ każda baza mailingowa jest inna. Zwracaj uwagę w jakie dni tygodnia i o jakich godzinach Twoje newslettery osiągają najlepsze rezultaty. Możesz też przeprowadzić test optymalizacji czasu wysyłki, dostępny we FreshMailu za darmo - to narzędzie pozwoli Ci wysyłać kampanie w najlepszym dla Ciebie czasie.
Spokojnie, osiąganie najlepszych rezultatów w email marketingu to kwestia nauki i wyciągania wniosków. To wystarczy, żeby z wysyłki na wysyłkę poprawiać swoje wyniki i rozwijać strategie. Powodzenia!