Maria Czekańska wpis utworzony wpis edytowany
Trendy 2023 — +5 wypowiedzi!
Powrót do listy wpisówMagdalena Kołodziejska
Senior Content Development Specialist w Allegro
Współczesne treści powinny być użyteczne, zoptymalizowane pod kątem mobile i stworzone z myślą o userach (human first!). Podczas projektowania stron nie można zapomnieć o zasadach UX i UI oraz zaawansowanej analizie grupy docelowej. Google doceni dłuższą formę artykułów, raporty, e-booki oraz unikalne dane. Trzy filary E-A-T nie tracą na wartości. A użytkownicy? Ich serca podbiły krótkie formaty video i nic nie wskazuje na to, że ten trend odwróci się w najbliższym czasie.
Content marketing w 2023 roku otwiera również drzwi rozwiązaniom rodem z powieści sci-fi. Przyszedł czas na powszechne wykorzystanie sztucznej inteligencji do tworzenia treści, które odpowiedzą na potrzeby użytkowników. AI copywriting pomoże marketerom w publikowaniu większej liczby artykułów, opisów produktów czy wysyłce mailingów na szeroką skalę. Świetnym przykładem zastosowania tej technologii jest platforma AI contentowa - Jasper (uwaga, ten mały duszek tworzy niezłe obrazy). Co więcej, w tym roku trzeba poznać pojęcie Web 3.0 i to, co za nim stoi!
Marianna Krupa
Head of SEO and Content w MaxROY.agency
Kolejny tekst o AI. Czy Ciotka Google powie: „Proszę zaniechać AI”?
Miło byłoby się pokusić o myśl, że narzędzia oparte o technologię AI zrobią za nas robotę operacyjną, a my zajmiemy się tylko planowaniem, strategiami i pokazywaniem paluszkiem tego, co ma zostać zrobione.
AI to COŚ. Każdego dnia, za pomocą jednego z wielu dostępnych narzędzi, proszę: „Napisz mi coś miłego”. No i sztuczna inteligencja pisze. Ale nie do końca mnie przekonuje. Dlaczego?
Dochodzimy do sedna wielkiego trendu, związanego z generowaniem treści przez AI, gdzie okazuje się, że to nie takie: “Wsiadł na rower i pojechał”.
1. Każda aktualizacja algorytmu Google’a to ukłon w stronę użytkownika i coraz lepsze zaopiekowanie się jego potrzebami. Trudno, by AI zaopiekowało się moją potrzebą docenienia, gdy codziennie mi pisze, że jestem super. Bez konkretów i argumentów. Treści maja być przydatne, jakościowe i przekonujące. Póki co takie jest tylko połączenie czynnika ludzkiego z AI. Stanowisko Google jest jasne: teksty tylko generowane maszynowo są ble.
2. Testowałam AI w wielu aspektach pracy z mitycznego pogranicza SEO/CONTENT i wiem, że w 2023 roku nadal będzie trwała dyskusja co do jakości tych wytworów. Ja wiem, że warto pomyśleć, jak można w codziennej pracy wesprzeć się (powtarzam WESPRZEĆ SIĘ) tym narzędziem. Ostatnio pomogło mi ono w opracowaniu 56 tytułów publikacji o spawarce inwertorowej.
Reasumując: 2023 to rok docierania się człowieka i maszyny. Takich momentów w historii ludzkości było sporo, ale teraz mówimy o sztucznej inteligencji. Na szali jest zdjęcie z naszych barków powtarzalnej, często bezsensownej pracy nad opisywaniem po raz 34-ty specyfikacji technicznej czegoś, na rzecz kreatywnej pracy. A tej życzę nam wszystkim najwięcej!
Miłosz Wójcik
CEO w Center.ai
Przed nami rok, w którym inflacja i recesja gospodarcza spowodują, że konsumenci ograniczą swoje wydatki. Firmy będą musiały zmierzyć się ze spadkiem przychodów, przyjmując różne strategie kosztowe. Jednocześnie wraz z presją na obniżenie wydatków, pojawia się coraz większa liczba rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję, które pozwalają automatyzować lub optymalizować różne procesy w organizacjach. Umożliwiają tym samym utrzymanie wysokiej efektywności przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów pracy. Pracę, zwłaszcza w marketingu, utrzymają te osoby, które będą skutecznie korzystały z rozwiązań technologicznych. Dlatego sądzę, że będzie to rok wzmożonych poszukiwań, uczenia się i adopcji narzędzi, które pozwalają maksymalizować efektywność pracy. Już nie tylko specjaliści, ale też zarządy firm będą musiały mocno zainteresować się dostępnymi technologiami. Bo to od nich, w jeszcze większej mierze niż dotychczas, będzie zależała przyszłość ich organizacji.
Aleksandra Koclejda
Marketing Leader w CCC Group
Koniec ubiegłego roku należał do sztucznej inteligencji oraz Metaverse i nie zmieni się to w trakcie najbliższych kilkunastu miesięcy. Chat GPT to gorący temat, któremu wielu się przygląda, a nieliczni już go zaczęli wykorzystywać. Zastosowań jest cała masa. Odchodzimy od panicznych myśli, czy AI nie zastąpi ludzi. Trendem jest traktowanie tego narzędzia jako partnera i usprawnianie swojej pracy, ku osiąganiu lepszych wyników.
Kontrowersje nie maleją wokoło Metaverse. 2023 będzie rokiem szans, nie tylko dla dużych biznesów. Świadomość wokół tego obszaru rośnie. Najbliższe 12 miesięcy pokaże nam jakie branże są świadome, że to właśnie Argumentem Reality i Virtual Reality odpowiadają za sukces. Ci, którzy to zrozumieją — zaczną wdrażać strategie oparte na tych technologiach w życie.
Last but not least — personalizacja. To nie jest nowy trend, a ostatni dzwonek dla nas — marketerów. Dzisiaj musimy zrozumieć i stworzyć strategię komunikatów personalizowanych, bo to właśnie one wpłyną na rentowność biznesów w obliczu kryzysu gospodarczego.
Joanna Bojarojć
Marketing Manager software house Appchance Group Sp.z o.o.
Bez wątpienie najbliższy okres to dalszy rozwój trendu, jakim jest “mobile first”. Na potwierdzenie roli mobile, w obszerze zakupowym, warto przytoczyć raport Gemius “2022 E-commerce w Polsce”. W nim po raz pierwszy procent wykorzystania smartfona w celach zakupowych wyprzedził komputery przenośne!
Klienci oczekują dostępności marki we wszystkich kanałach, a mobile stanowi jeden z najważniejszych (biorąc pod uwagę fakt, że obecnie spędzamy prawie 5 h dziennie w swoich smartfonach). Pomimo obecnej sytuacji gospodarczej, większość marek jest świadoma, że inwestycja w aplikacje mobilne jest koniecznością. Użytkownicy coraz częściej dokonują zakupów w aplikacji, ze względu nie tylko na wygodę dokonywania zakupów, jaką zapewnia dobrze zaprojektowana i wdrożona aplikacja mobilna, ale także ze względu na specjalne oferty, a także różnego rodzaju benefity, jakie dają programy lojalnościowe. Dzięki notyfikacjom push, klient jest na bieżąco ze wspomnianymi wyżej ofertami czy innymi personalizowanymi komunikatami, kierowanymi w jego kierunku przez markę.