Maria Czekańska wpis utworzony wpis edytowany
Okres świąteczny dla małych firm – 20 pomysłów, by nie przyćmili Cię giganci
Powrót do listy wpisówŚwięta to świetny czas na pozyskanie nowych klientów i przypomnienie o sobie. Może się wydawać, że ciężko jest konkurować z wielkimi koncernami, dlatego przygotowaliśmy coś dla Ciebie. Oto pomysły dla małych biznesów.
Kiedy nadchodzą święta, warto zadać sobie pytanie, dlaczego kupujesz w małych bądź lokalnych sklepach. Przygotowując się do pisania tego artykułu, sama się nad tym zastanawiałam. Oczywiście miałam nie jedną, ale kilka odpowiedzi. Znajdziesz je poniżej.
- Atrakcyjna oferta.
- Chęć wsparcia lokalnego biznesu.
- Lojalność.
- Chęć kupienia czegoś wyjątkowego, znalezienie oryginalniejszego produktu.
- Potrzeba indywidualnej i wysokiej jakości obsługi klienta.
- Ciekawa kampania promocyjna, która skłoniła mnie do zakupu w danej firmie.
- Rekomendacje od innych osób.
- Coś ekstra - prezent, rabat itd.
Mając te odpowiedzi przed sobą, byłam w stanie napisać ten artykuł. Bo wiem, co rzeczywiście może wspomóc wzrost sprzedaży w świątecznym okresie. Wiem, co działa na mnie, jako klientkę. Zero wymysłów, same dobre pomysły.
#1 Skup się na jednej konkretnej platformie w sieci
Na początek coś zupełnie strategicznego, taka mała podpowiedź… Jako mały biznes nie masz tylu pieniędzy na kampanie promocyjne, co więksi gracze. Dlatego zastanów się, gdzie i jak chcesz pokazywać Twoją świąteczną ofertę i skup się na tym. Nie prowadź działań na sześciu profilach marki. Zamiast tego postaw np. na Instagram i tam skup swoje działania.
#2 Skorzystaj z nostalgii
Wiem, że jeśli ktoś lubi święta albo ma jakiekolwiek dobre odczucia z nimi związane, to z powodu swoich wspomnień. Dostał miły prezent, spędzał je z osobą, za którą tęskni, smakował raz do roku tyle pyszności na raz, skradał się pod choinkę jako dziecko… Dlatego skorzystaj z tej emocji. Możesz np. pokazać zdjęcia z archiwum - starych sesji zdjęciowych, spakowanych zeszłorocznych prezentów. Masz jakąś kolekcję, która istnieje od wielu lat? Daj o tym znać. Posiadasz do wykorzystania zdjęcia produktu, nadesłane przez klienta? Pochwal się! No i nie zapomnij, by w Twoim sklepie również unosiła się magia Świąt. Postaw choinkę, upiecz ciasteczka - zadbaj o to, by klient skojarzył Cię z ciepłym wspomnieniem.
#3 Pochwal się tym, że jesteś małym biznesem
Lubię wspierać małe i często lokalne biznesy. I wiem, że nie jestem w tym jedyna. Dlatego chwal się tym, gdzie tylko możesz - na stronie internetowej, w social media czy newsletterze.
Pamiętaj również, że ludzie lubią kupować w małym biznesie ze względu na background i historię marki czy tego pana Marka, co zawsze świetnie radzi, tę Hanię, z którą lubi się rozmawiać. Te mniejsze biznesy kojarzą nam się nieco przytulniej, bardziej osobiście, z nieco większym indywidualnym podejściem. Warto, kiedy przychodzą Święta, jest opowiedzieć historię marki bądź pokazać ludzi, którzy za nią stoją. Ociepli to Twój wizerunek i być może zdobędzie serce niektórych osób.
#4 Postaw na video marketing
Coraz popularniejszą formą stają się reelsy i to one królowały w 2022 roku. Dlatego postaw na nagranie 15 sekundowych filmików. Może to być np.:
- zabawna treść, np. pokazująca typowo świąteczną sytuację rodzinną na zakupach;
- pokazana wystawa Twojego sklepu;
- pochwalenie się konkretnym produktem lub usługą.
Oczywiście, jeśli czas Ci na to pozwoli, warto skorzystać jeszcze z innych form video marketingu. Możesz przeprowadzić chociażby streaming, pokazujący Twoją świąteczną ofertę. Social selling staje się coraz bardziej popularny i potrafi znacznie rozszerzyć zasięg.
#5 Współpracuj z innym małym biznesem
Wiadomo nie od wczoraj, że co dwoje to nie jedno. Inny biznes, który będzie pasował do Twojej marki, pomoże Ci zwiększyć zasięg i zdobyć nowych klientów. Zastanów się, co może się sprawdzić u Ciebie. Przykład: sprzedajesz artykuły piśmiennicze. Świetnie, na pewno przyda się do tego ciekawa papeteria. Kolejny przykład: na Twoich półkach znajdują się herbaty. Ciekawie byłoby to móc sprzedać razem ze dzbankiem do zaparzania.
W ramach takiej współpracy możecie stworzyć wspólnie zestaw, zaoferować zniżkę swoim klientom, promować się nawzajem w mediach społecznościowych.
#6 Nawiąż kontakt z micro-influencerami
Prowadząc lokalny butik raczej nie nawiążesz współpracy z Maffashion, ale z lokalną blogerką modową - czemu nie? Micro-influencer to osoba, która posiada od 1000 do 100 000 tys. obserwujących. Istnieją portale, takie jak np. Upfluence, które pomogą Ci odnaleźć odpowiednią współpracę.
#7 Stwórz świąteczny produkt lub świąteczną usługę
Bardzo często ludzi zachęca do kupienia jak najbardziej dopasowana oferta. Jak zrobić to lepiej niż zapewniając usługi i produkty, które będą dostępne jedynie w sezonie świątecznym? Może to być kalendarz adwentowy lub na cały rok, zapewnienie pakowania prezentu, specjalna linia świątecznych produktów. Nie bez powodu, kiedy przechodzimy obok ciucholandów w listopadzie, na wystawach możemy podejrzeć sweterki w choinki i bałwana. Najprawdopodobniej nie dostaniemy ich tam w inne sezony, bo i po co?
#8 Przygotuj specjalne zestawy produktów
To jeden z moich ulubionych produktów. Pewne zestawy są dostępne jedynie w sezonie świątecznym i osobiście bardzo to lubię. Kiedy idziesz do sklepu i dostaniesz specjalnie dobrane kosmetyki “dla niego” w lokalnym biznesie - brzmi to dla Ciebie z reguły lepiej od kolejnego zestawu z sieciówki.
Oczywiście możesz być bardziej kreatywny i nie ograniczać się do zestawów z podziałem na płeć. W zeszłym roku dostałam od rodziny kosz produktów zero waste i bardzo się ucieszyłam, bo od dawna chciałam zacząć z nich korzystać, ale nie wiedziałam, za co się zabrać.
#9 Zawsze pamiętaj o produktach, które będą się uzupełniać i daj na nie rabaty
Nie raz możesz zastanawiać się, jak możesz sprawić, żeby klient kupił więcej. Specjalne rabaty na wybrane zestawy świetnie się tu sprawdzą. Kiedy ktoś kupuje długopis, zaoferuj wkłady z -10% rabatem. Jeśli ktoś zamawia czapkę, zaproponuj szalik z tej samej kolekcji. Stwórz wiele ofert, z których Twoi klienci będą mogli skorzystać.
#10 Doświadczenie z rozpakowywania
W święta najłatwiej jest sprawić, by osoba podzieliła się z innymi w sieci swoim doświadczeniem z rozpakowywania prezentu, czyli po angielsku unboxing experience. Ludzie nagrywają wiele materiałów na media społecznościowe, a więc zadbaj o to, by filmik bądź zdjęcie z rozpakowywania produktów Twojej marki był zachęcający. I co najważniejsze - zapewnij jak najlepsze doświadczenia danej osobie! Kto wie, może zostanie powracającym klientem?
Kiedy mowa o unboxing experience, najlepiej jest oczywiście, by opakowanie zawierało Twoje logo i było dopasowane do danej pory roku. Daj również kartkę z podziękowaniami lub życzeniami świątecznymi, najlepiej napisaną ręcznie. Dołącz #hashtag, którym dana osoba może oznaczyć Twoją markę.
#11 Daj możliwość kupienia karty podarunkowej
Czasem karta podarunkowa jest czymś, co nas ratuje, kiedy zupełnie nie wiemy co kupić, albo nieco wiemy, ale jednak nie do końca. Dlatego zadbaj, by osoba wiedziała, że jest możliwość zakupienia takiego prezentu już od pierwszej styczności z Twoją marką. Zamieść informacje na stronie internetowej, umieść karty przy kasie. I zadbaj o odpowiednią oprawę.
#12 Dodaj darmowy prezent
Nie musi to być nic dużego - sam fakt, że dołączyliśmy coś darmowego już koi ośrodek nagrody w naszym mózgu. Nawet jeśli miałoby to być małe ciasteczko - zawsze coś! Możesz również oczywiście zrobić małą kartkę z papierowym kalendarzem na cały rok (mowa o małej kartce), notes, breloczek. Cokolwiek, co będzie Ci się opłacać, a przy tym okaże się być zgodne z Twoją marką.
#13 Poinformuj o przyjaznej polityce zwrotu
Często myślimy: “a co, jeśli nie trafię z prezentem?”. Chcemy mieć pewność, że w razie czego nie wydamy pieniędzy w błoto. Dlatego warto, aby w okresie świątecznym poinformować, że w naszym sklepie jest możliwość darmowego zwrotu towaru bez konieczności podawania jakiejkolwiek przyczyny.
#14 Zapewnij darmową dostawę
Sprzedajesz online? Świetnie! Zapewnij darmową dostawę w okresie świątecznym - oczywiście ograniczoną czasowo. Możesz oczywiście uruchomić kuriera za 0 zł od danej kwoty, np. przy zakupach za 100 zł w Twoim sklepie.
#15 Zacznij w Black Friday i Cyber Monday
Wbrew pozorom, ludzie lubią robić zakupy świąteczne wcześniej. Czy to jeśli chodzi o prezenty, czy dekoracje domu. Dlatego najlepiej, aby promocję rozpocząć już w największy dzień sprzedażowy, czyli Black Friday. Możesz już wtedy przy zakupach rozdać kody rabatowe, ważne do końca roku. Bądź poinformować w e-mailu potwierdzającym zakup, że rusza świąteczna wyprzedaż. A co najważniejsze - zbieraj odpowiednie zgody na to, aby móc wysyłać mailing!
#16 Zorganizuj wydarzenie
Kiedy nadchodzą święta, warto jest pomyśleć nad tym, by nie zorganizować wydarzenia, które połączysz z wyprzedażą świąteczną. Możesz np. przygotować prelekcję, dotyczą Twoich produktów bądź usług. Jeśli sprzedajesz żywność - umów spotkanie z dietetykiem.
Zastanów się również nad zorganizowaniem dnia otwartego w Twoim sklepie. Zadbaj oczywiście wtedy o odpowiednie dekoracje i atmosferę.
#17 Stwórz katalog z prezentami
Aby pomóc Twoim klientom dokonać jak najlepszego wyboru, przygotuj odpowiednie katalogi świąteczne.Możesz zrobić to zarówno w wersji papierowej, aby umieścić przy kasie, jak i online. Roześlij katalogi np. za pomocą e-mail do obecnych klientów.
#18 Dziel się radą
Z okazji zbliżających się świąt możemy nie raz czuć się zagubieni - do naszych codziennych obowiązków dochodzą jeszcze kolejne, wielkie przygotowania. Łatwo jest się pogubić. Dlatego ułatw Twoim klientom życie w takim zakresie, jakim tylko możesz!
- Stwórz przewodnik po prezentach - czyli co kupić bratu, mamie, babci, wnukowi itd.
- Daj porady dotyczące przygotowania domu na święta - np. jak udekorować mieszkanie, jaką choinkę najlepiej wybrać.
- Pokaż, jak samemu można o siebie zadbać w tym dniu - pokaż makijażowe bądź stylizacyjne tricki.
#19 Przygotuj odpowiednią kampanię e-mail marketingową
Pamiętaj, że jeden newsletter to za mało. Pomyśl nad tym, jak możesz przygotować różne kampanie.
- Wyślij mailing do osób, które zapisały się na Twoją listę mailingową z okazji Black Friday.
- Przypomnij o porzuconym koszyku.
- Odezwij się do klientów, którzy od dawna nie dokonali u Ciebie żadnego zakupu.
- Przestaw subskrybentom swoją ofertę świąteczną.
- Poinformuj o nawiązanych współpracach - z mikro-influencerami bądź innymi markami.
- Daj znać, jeśli wspomagasz fundacje charytatywne.
#20 Pamiętaj o sms marketingu
Nie samym e-mail marketingiem człowiek żyje, dlatego połącz mailing z SMS, aby otrzymać jak najlepsze wyniki i zwiększyć konwersję.
Podsumowanie
- W święta chwal się swoim biznesem.
- Przygotuj przede wszystkim wartościową ofertę świąteczną.
- Pomyśl nad możliwą współpracą z innymi markami.
- Zapewnij klientom unikatowy i wartościowy content.
- Dodaj od siebie coś ekstra - prezent, darmową dostawę.
- Poinformuj jasno o polityce zwrotu.
- Skorzystaj ze świątecznych emocji.