Maria Czekańska wpis utworzony wpis edytowany
Segmentacja i personalizacja na Dzień Chłopaka – jakie popełniasz błędy?
Powrót do listy wpisówZbliża się Dzień Chłopaka, a Ty chcesz wykorzystać okazję, aby zrobić promocję oferty? Świetnie! W końcu masz do tego skuteczne narzędzia: segmentacja i personalizacja. Zanim jednak wyślesz kampanię, upewnij się, że nie popełniasz tych błędów.
Segmentacja i personalizacja to klucz do udanej kampanii - to stwierdzenie wydaje się tak prawdziwe, ale jednak je zmienię. Segmentacja i personalizacja to klucz do udanej kampanii, o ile stosujesz ku temu dobre praktyki. To podobnie jak z robotem kuchennym. Możesz dzięki niemu zrobić pyszne ciasto, ale musisz najpierw wiedzieć, jakie składniki w jakiej proporcji należy do niego wrzucić. Inaczej wyjdzie Ci zakalec i to wcale nie będzie wina robota czy piekarnika.
Mówi się, że człowiek najszybciej uczy się na własnych błędach. Jednak chcę Cię przed nimi uchronić. Dlatego przygotowałam dla Ciebie listę największych pomyłek, jakie możesz popełnić, kiedy segmentujesz i personalizujesz kampanię na Dzień Chłopaka.
#1 - Rzucanie się na głęboką wodę
Wyobraźmy sobie taki scenariusz: przez cały rok działasz na dwóch segmentach. Powiedzmy, że masz podzieloną bazę na aktywnych i nieaktywnych użytkowników. Nie stosujesz żadnych reguł, typowych dla personalizacji, obce są Ci treści dynamiczne. Nawet tematy wiadomości nie są dopasowane pod konkretnego odbiorcę. Nadchodzi Dzień Chłopaka i myślisz sobie: “A może tym razem zrobię coś inaczej?”. Zaczynasz dzielić grupę odbiorców na 10 segmentów, wstawiasz imię odbiorcy do emaila, personalizujesz przekaz, prezentujesz ofertę dzięki treściom dynamicznym (dodajesz np. produkty z porzuconego koszyka) i do tego zmieniasz godzinę i dzień wysyłki. Może się udać. Albo nie. Jednak w obydwu tych przypadkach nie będziesz mieć zielonego pojęcia, dlaczego coś odniosło sukces czy porażkę. Nie mówiąc już o tym, że kiedy starasz się zrobić tak dużo w krótkim czasie - łatwiej o popełnienie błędu. Dlatego, jeśli jeszcze nie jesteś z segmentacją czy personalizacją za pan brat, najlepiej zacznij od jednej rzeczy na raz.
Sprawdź: Segmentacja dla początkujących
#2 - Robienie z siebie stalkera
Każdy z nas zna już przypadki, z autopsji bądź obserwacji, które pokazywały jakieś nadużycia danych. Dlatego dziś jesteśmy ogromnie przeczuleni na tym punkcie - zwracamy uwagę na to, jakich zgód udzielamy, nie lubimy czuć się obserwowani ani manipulowani. I należy o tym pamiętać, kiedy personalizujemy wiadomości. Bo tu łatwo o to, sprawili wrażenie nieco natarczywych i zbyt obserwujących. Powiedzmy, że wysyłamy odbiorcy email z dopasowaną ofertą, np. produktami, które zostawił w swoim koszyku. I naszą wiadomość zaczynamy od: “Widzimy, że jeszcze nie kupiłeś tych produktów…”. Dla jednych będzie to nic takiego, ale inni mogą poczuć się nieco… śledzeni. Dlatego dbaj o personalizację email nie tylko od strony stricte technicznej. Zamiast tworzyć coś na wzór opisanej przed chwilą wiadomości, możesz po prostu napisać “Rekomendowane produkty:” i pokazać spersonalizowaną ofertę. Niby to samo, a jednak nieco inny wydźwięk, prawda?
#3 - Zapominanie, że treści wizualne to również personalizacja
Umówmy się - kolory mają ogromny wpływ na to, jak odbierana jest Twoja oferta. Nie bez powodu mówi się o psychologii kolorów. Dlatego jeśli dobierasz kampanię na Dzień Chłopaka, postaraj się, aby była była ona jak najbardziej dopasowana również pod względem wizualnym do danych okoliczności. Różne badania pokazują, że kobiety częściej preferują delikatniejsze odcienie kolorów od tych mocniejszych, w przeciwieństwie do mężczyzn. Dlatego kierując promocję do płci męskiej, postaraj się raczej używać np. ciemnego niebieskiego czy ciemniej zieleni bądź czerni zamiast pastelowych kolorów.
#4 - Myślenie, że Dzień Chłopaka jest tylko…dla chłopaka
Choć oczywiście obdarowujemy w ten dzień mężczyzn, to nie zawsze musimy postrzegać nasze oferty w ten prosty sposób. Jeśli prowadzisz sklep z ubraniami, nie musisz jedynie dawać rabatów na produkty męskie. Możesz również skusić kobiety np. spodniami boyfriendami czy t-shirtami z zabawnymi cytatami dot. chłopaków. Prowadzisz restaurację? Daj upust na kawę we dwoje i zachęć, by ktoś zabrał na nią swojego mężczyznę w Dzień Chłopaka. Wysyłaj zniżki do kobiet, bo to one głównie kupują prezenty z okazji tego dnia. Napisałabym “think outside the box”, ale ponieważ nie jestem tego fanką, napiszę po prostu: “Poznaj swoją markę!”. Bo przy personalizacji z okazji świąt typowych czy nietypowych najlepiej spojrzeć najpierw na swoją ofertę, a dopiero później dobrać do niej ciekawą kampanię.
#5 - Złe dopasowanie pod względem płci
Kiedy ja budzę się rano, podchodzę do laptopa i zaczynam sprawdzać emaile (bo przy pracy zdalnej do biurka mam kilka sekund), a wśród nich widzę “Mamy dla Ciebie prezent na Dzień Chłopaka” i w treści wyświetla mi się męska bielizna… myślę sobie, że coś po prostu poszło źle. Bo tak naprawdę nie musisz nawet zbierać danych deklaratywnych, aby móc stworzyć dobrą kampanię. Pamiętaj o tym, co pisałam na początku - nie trzeba robić wszystkiego na raz. Dlatego możesz dać content dynamiczny, a w treści wiadomości napisać “Obdaruj bliskiego mężczyznę lub znajdź prezent dla siebie!”. I tak oto mamy wiadomość dopasowaną do wszystkich płci. Jeśli oczywiście zbieramy dane deklaratywne możemy już pójść o krok dalej, jednak należy dobrze posegmentować bazę kontaktów - w końcu możesz trafić na odbiorcę, który poda inną płeć niż kobieca bądź męska. Dlatego musimy upewnić się, że do nich nie pójdzie wiadomość kierowana ani do mężczyzny, ani do kobiety.
#6 -Segmentacja po Dniu Chłopaka
I na deser podaję Ci jeden z najbardziej irytujących użytkowników (i mnie!) błędów, z którym spotykam się dość często. A mianowicie - kupuję coś komuś na prezent - czym się zupełnie nie interesuję - i od tej pory dostaję co rusz rekomendacje podobnych produktów. Bierz to pod uwagę i zabezpiecz się już na samym wstępie, czyli przy zapisie na listę osób subskrybujących. Możesz poprosić osoby o podanie płci, zainteresowań, produktów, których oferty chcą otrzymywać. W email marketingu rzeczy nie są zero-jedynkowe czy czarno-białe. I w sumie dobrze!
Podsumowanie: segmentacja i personalizacja na Dzień Chłopaka
- Rób rzeczy powoli - nie wdrażaj 10 nowych strategii na raz.
- Planuj kampanie tak, aby można było później sprawdzić, dlaczego coś przyniosło sukces lub porażkę.
- Pamiętaj o zastosowaniu odpowiednich kolorów, nawet jeśli nie mieszczą się one stricte w Twoim brandbooku. Dla emaili okolicznościowych możesz zrobić wyjątek!
- Bierz pod uwagę, że Dzień Chłopaka nie musi być tylko dla chłopaka.
- Stosuj content dynamiczny.
Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go bądź napisz, z którym błędem najczęściej się spotykasz!