FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Jesienne kampanie email marketingowe – podajemy 16 świąt do wykorzystania!
Powrót do listy wpisówKampanie email marketingowe, które prowadzisz, powinny odpowiadać na sezonowe zapotrzebowania i preferencje odbiorców. Niedługo rozpocznie się jesień, a wraz z nią istotne zmiany dla ecommerce. Przygotowaliśmy kilka porad, które ułatwią Ci dostosowanie komunikacji do pory jesiennej.
Kampanie email marketingowe a sezonowość
Każde dostosowanie lub zmianę komunikacji należy zawsze rozpocząć od analizy kontekstu. Należy wyznaczyć, gdzie dokładnie jest punkt styku Twojej marki z aspektem, jaki chcesz poruszyć w treściach. W przypadku pór roku jest to przede wszystkim atrakcyjność Twojej oferty produktów lub usług jesienią.
Najprostsze zadanie czeka Cię, jeśli sprzedajesz typowo sezonowe produkty. Internetowe sklepy z butami czy ubraniami powinny mieć szeroki wybór produktów na różne pory roku i po prostu rotować kolekcje. Możesz np. wyeksponować nieprzemakalne płaszcze czy botki i odnosić się w tekstach do nadchodzących deszczów.
Czasem znalezienie dobrego kontekstu wymaga nieco więcej wysiłku. Sklep wysyłkowy ze słodyczami może wprowadzić np. zestawy cukierków w kształcie dyni i nietoperzy, dedykując tak produkty na Halloween. Księgarnie i sklepy z grami planszowymi mogą w tekstach oraz ilustracjach odnosić się wprost do zwiększonej ilości czasu przebywania w domu z racji pogody i oferować spędzanie wolnego czasu z ich produktami.
Jeśli nawiązanie do pory jesiennej możliwe jest tylko na siłę lub nie masz żadnego dobrego pomysłu, zacznij od opakowań (np. w liście i jesienne kolory) oraz kodów promocyjnych (np. 5% zniżki na kod JESIEN2022).
Marketing ecommerce a jesienne nawyki
Co ciekawe, wraz ze zmieniającymi się porami roku zmieniają się też aktywność oraz preferencje Twoich odbiorców. Klienci szukają przede wszystkim ciepła, relaksu, komfortu i spokoju. Możesz mieć problem sprzedać w dużych ilościach buty do biegania czy wrotki, ale już zielona herbata, koce i konsole do gier będą lepiej pasowały do nastrojów Twoich klientów.
Wedle dostępnych źródeł, wybrane branże notują nawet 12% więcej ruchu w sklepach online w chłodne i deszczowe dni. Mówiąc wprost, ludzie zostają wtedy częściej oraz dłużej w domach i są bardziej podatni na kontakt z marką.
Wykorzystaj jesień w email marketingu
To daje Ci dwie ogromne możliwości. Po pierwsze, możesz planować wysyłki kampanii email marketingowych na podstawie prognoz pogody (a najlepiej radarów meteorologicznych). W niektórych przypadkach kampanie wysyłane w dni z brzydką pogodą będą trochę częściej otwierane i mogą lepiej konwertować.
Po drugie, okresy niepogody to dobry moment na kampanie remakretingowe. Dużo odbiorców korzysta z większej ilości wolnego czasu w domu i zaczyna wracać do spraw odłożonych na potem. Kampanie remarketingowe lub oparte na dalszych etapach tzw. lejka sprzedażowego są wtedy często najskuteczniejsze. O lejkach, lead nurturingu i kampaniach typu drip pisaliśmy już na naszym blogu.
Jesienne okazje na kampanie email marketingowe
Remarketing możesz rozpocząć od wybrania odpowiedniego momentu wysyłki newslettera email marketingowego oraz emisji reklam. Jesień to nie tylko zachodnie Halloween. Zależnie od Twojej oferty i pomysłowości, możesz spróbować nastawić komunikację jesienną np. na:
- Dzień Nauczyciela (14 października),
- Andrzejki (29 listopada),
- Wszystkich Świętych (1 listopada),
- Adwent (1 – 24 grudnia),
- Mikołajki (6 grudnia).
Lub bardziej niszowe, ale dla niektórych branż znakomicie pasujące:
- Międzynarodowy Dzień Weganizmu,
- Dzień Szefa,
- Dzień Makaronu,
- Święto Niepodległości,
- Święto Wina,
- Dzień Jabłka,
- Dzień Kawy,
- Dzień Chłopaka,
- Dzień Dziewczyny,
- Dzień Gier Planszowych,
- Dzień Pluszowego Misia.
Pamiętaj jedynie, aby nie dopasowywać bezrefleksyjnie Twojej marki do każdej okazji niezależnie od oferty. Jeśli prowadzisz sklep z ubraniami, to Dzień Makaronu raczej nie będzie zbyt dobrym kontekstem do wykorzystania w akcji promocyjnej, chyba że naprawdę się postarasz. Na przykład reklamę wieczorowych sukni można opatrzyć zdjęciem dania z makaronem na randce uśmiechniętej pary.
Narzędzia do jesiennego email marketingu
W kontekście kampanii email marketingowych potrzebujesz przede wszystkim elastyczności: chcesz najpierw dostosować łatwo teksty, kolory i grafiki do pory jesiennej, a potem dość szybko przestawić je na zimową i okres świąteczny. Dobrze, jeśli w narzędziu są dostępne grafiki lub szablony nadające się do wykorzystania w kampaniach jesiennych. Sprawdź szablony dostępne we FreshMailu.
Na rynku dostępne są także specjalne narzędzia do niektórych platform reklamowych (np. Google, Facebooka i Instagrama), które dodają opcje targetowania reklam po aktualnej pogodzie. Potrafią same rozpoczynać i pauzować reklamy w zależności od pogody danego dnia, np. wybierając automatycznie przygotowaną uprzednio reklamę z grafiką przedstawiającą słońce lub deszcz. Możesz znaleźć je w Internecie używając frazy “weather targeting”.
Podsumowanie
Zmiana pory roku to zawsze szansa na dostosowanie komunikacji i wyróżnienie się Twojej firmy w Internecie. Zależnie od usług lub produktów, jakie oferujesz, w przypadku jesieni może być to bardzo proste lub nieco bardziej skomplikowane.
- W okresie jesiennym konsumenci mogą preferować nieco inne produkty,
- Nawet jeśli nie masz oferty stricte jesiennej, możesz nawiązać np. opakowaniami i kodami promocyjnymi,
- Jeśli masz taką możliwość, dobrze jest prowadzić komunikację w oparciu o najważniejsze i najciekawsze święta oraz dni specjalne.
- Narzędzia, których używasz do prowadzenia kampanii reklamowych oraz email marketingu, powinny dawać Ci opcje wizualnego dostosowania komunikacji pod aktualną porę roku.
Jesienią Twoi odbiorcy spędzają więcej czasu w domach oraz w Internecie – wykorzystaj to!